Come And Get it’ és una cançó que Paul McCartney va escriure per al grup Badfinger, grup gal·lès dels anys 70 que es considera l’iniciador
del corrent power pop. Aquest subgènere del rock-pop, ve a ser una mirada a l’estil
musical americà i anglès dels anys 60.
Come And Get it’
Badfinger
No
era la primera cançó que Paul McCartney havia escrit per a altres artistes. Goodbye, encara que està acreditada
per Lennon i McCartney, és una composició de Paul. Fou editada el 28 de març de 1969 i va arribar al número 2
de les llistes britàniques cantada per Mary
Hopkin. Que jo sàpiga, ni Paul
McCartney ni The Beatles van
publicar mai aquesta cançó en cap dels seus discos. Per ajudar a Mary a aprendre's la cançó, Paul va gravar una demostració a casa
seva.
La cançó Goodbye la va arranjar Richard
Hewson, el mateix que també va
orquestrar un altre dels èxits de Mary
Hopkin: Those were the days.
Those were the days
Mary
Hopkin
Com a curiositat us diré que Those were
the days és l’adaptació d’una cançó russa, Dorogoi dlinnoyu, del compositor Boris Fomin (1900 –1948) que
Gene
Raskin adaptà a l’anglès
canviant-li la lletra
Dorogoi
dlinnoyu
Vladimir Korneev
|
La cançó més exitosa de Badfinger és Without you, que va ser coneguda a tot el món
gràcies a la interpretació que en va fer Harry
Nilsson.
Without you (1967)
Badfinger
|
Without you (1969)
Harry Nilsson
|
En la versió original de Badfinger, el
final és totalment Beatle. Escolteu ara el final de You Never Give Me Money, de l’àlbum Abby Road de The Beatles.
You Never Give Me Money
The Beatles
|
Però,
no perdem el fil, dèiem que Harry
Nilsson havia tingut un gran èxit amb la cançó de Badfinger, però és que, més o menys en els mateixos anys, la cançó Everybody’s Talkin, cantada també per Harry Nilsson, esclatava a tot el
món gràcies a la difusió que va tenir en estar inclosa en la pel·lícula Midnight Cowboy (Cowboy de mitjanit) del 1969. Aquesta cançó tampoc és de Nilsson, és de Fred Neil, un cantautor de folk molt popular al Greenwich
Village de Nova York. La seva interpretació original, del 1966, va passar desapercebuda.
Everybody’s Talkin
Fred Neil
|
Everybody’s Talkin
Harry Nilsson
|
Fred Neil, era un cantautor molt
apreciat en els cercles de la música folk i del rockabilly-pop. En les sessions musicals dels
cafès de Geenwich Village que sevien per mostrar les noves creacions dels joves artistes, Fred va donar un cop de mà a un joveníssim Bob Dylan de 19 anys.
He Was A Friend Of Mine
(Live
Gaslight Cafe 1961)
Bob Dylan
|
Fred Neil va escriure cançons per
algunes de les primeres figures del rock and roll, com Buddy Holly i Roy Orbison.
Come Back Baby (1958)
Buddy Holly
|
Candy Man
Roy Orbison
|
A Anglaterra, l’any 1964, un grup que es deia Brian Pool & The Tremeloes va
treure un disc amb la mateixa cançó: Candy Man,
de Fred Neil.
Dos anys abans, el 1962, Decca, que estava buscant un grup “beat” pel seu catàleg, havia fet una prova d’audició a dos grups anglesos: Brian Pool & The Tremeloes i The Beatles. Decca es van decidir pels primers.
En
l’audició que els Beatles van fer
per a Decca Studios van interpretar 15 cançons. D’aquestes, només tres eren composicions de Lennon i McCartney, la majoria eren èxits d’artistes americans com Chuck Berry, Buddy Holly, Leiber/Stoller, King/Goffin... El més sorprenent, però, va ser que cantessin la cançó de la
mexicana Consuelito Velázquez, Bésame Mucho.
Bésame Mucho
The Beatles
|
Amb
Candy Man, Brian Pool & The
Tremeloes aconseguirien
entrar al Top Ten de les llistes de singles del Regne Unit.
Candy Man
Brian
Pool & The Tremeloes
I
per acabar aquest fil que hem començat amb una cançó de Paul McCartney, acabem
amb The Tremeloes interpretant Good Day Sunshine, una cançó també de Paul McCartney, inclosa a l’àlbum
Revolver. Tant la gravació de The Tremeloes com la de The Beatles són de l’any 1966.
Good Day Sunshine
The Beatles
|
Good Day Sunshine
The Tremeloes
|
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada