La calma
Sempre, després
de la tempesta ve la calma, però ai, fill meu, quan siguis gran no et fiïs mai de la calma, que després ve un temporal a l'hora mes impensada.
La calma de la
mar (Havanera)
Nicolau Guanyabents
A l’aigua encalmada d’un estany... un cigne avança damunt l’aigua envoltat d’ell
mateix, com un quadre llisquent; així, en certs instants, un ésser estimat és
tot un espai que es mou. S’apropa, com un doble d’aquest cigne que neda, damunt
la nostra pertorbada ànima…i que, a aquest ésser, afegeix la imatge tremolejant
de benaurança i de dubte. (Rilke)
Un Cygne
Pail Hindemith
No només Hindemith
i Rilke s’imaginen un cigne lliscant
suaument per damunt l’aigua, Camille Saint-Saëns en la suite El carnaval dels animals ens ofereix dos moments de calma aquàtica: un, aquest símbol de la màgia i la bellesa que és el cigne i l’altre, l’aquari, amb el
serpentejar dels petits peixos buscant-se en mig del bombolleig. El compositor va
planejar l'obra com a broma per a un dia de carnestoltes, així que apareixen
lleons, gallines, tortugues, cangurs, rucs i diversos animals més, i té molts tocs
de bon humor. Un d'ells és que Saint-Saëns va prendre prestada música d'altres
compositors i la va posar en un context molt diferent de l'original. Així, va
inserir des de cançons antigues franceses fins al “Can-can”, passant per un
tros de la Dansa macabra del mateix Saint-Saëns.
Le Cygne
Camille Saint-Saëns
|
Aquarium
Camille Saint-Saëns
|
Al bosc, prop d'un llac il·luminat per la
lluna, comencen a sortir de les aigües unes precioses donzelles cigne...
El llac dels cignes
Txaikovski
I a la vora de la mar, hi ha una donzella que en brodava un mocador... però també
hi ha una verge que omple el seu càntir a la font.
A
la vora de la mar
Arianna
Savall
|
Balada de Mallorca
Falla / Verdaguer
|
El riu
Agua,
¿dónde vas?
Riyendo
voy por el río
a
las orillas del mar
Mar,
¿adónde vas?
Río
arriba voy buscando,
fuente
donde descansar.
Federico
García Lorca
El
curs d’un riu comença en una font. Que bonica i suggeridora aquesta antilogia del mar buscant la font per descansar. Prefereixo pensar que Lorca s’inventa el gerundi “Riyendo”
-que seria fer riu, com “caminando” és fer camí-, que no pas que l'utilitzi com l’expressió
popular arcaica de “riendo” que perviu en alguns poblets d'Espanya.
L’interès
científic per cartografiar tot el planeta va empènyer famosos exploradors a
viure aventures extraordinàries. Són llegendàries les que emprengueren Speke i Burton a la recerca de les fonts del Nil, però hi ha altres
aventures més discretes, com la de Cludio
Magris, que enfilant riu amunt cercant les fonts del Danubi, va arribar a
la conclusió que aquest naixia del sobreeixidor d’una bassa. És una aventura literària
excepcionalment erudita que si no l’heu llegit no us la podeu perdre.
“La petita font brolla del terreny i va a parar a una
bassa morta, al fons de la qual un tub de ferro la recull, la condueix un
altre cop sota terra i la fa sortir uns quants metres més lluny, rierolet que
corre cap a la vall. En aquest cas, un petit desperfecte al tub rudimentari
també canviaria la fesomia del Danubi”.
|
El
Danubi blau
La Trinca |
Bedřich Smetana, en el seu Vltava (Moldau
en alemany), descriu clara i nítidament les dues fonts del riu, que ben aviat es
converteixen en rierols. La melodia de dues flautes acaben unificant-se en
el tema central del poema simfònic.
És
el millor exemple musical, sens dubte, per descriure tot el curs d’un riu. La seqüència
seria aquesta:
1.-Les fonts.
2.-Les aigües formen un torrent ràpid.
3.-El riu
es fa ample i travessa els boscos de la Bohèmia. Escenes de caça.
4.-El Vltava transcorre per prats on la
gent dels pobles canta i balla a les festes de noces.
5.-Es fa de nit, llum de lluna, fades de les
aigües.
6.-El riu reprèn la marxa i ben aviat arriba a la gorja de Sant Joan.
7.-Magestuosament passa sota els ponts de Praga.
8.-Sortint de Praga desfila sota
la fortalesa de Vysehard.
9.-Finalment, el Vltava, ple de força, es perd en la llunyania
infinita.
Vltava
Bedřich Smetana
Al riu hi viuen peixos...
En un clar rierol, es precipita alegrement la truita juganera, que passa com una fletxa. Jo era a la riba i en un dolç assossec vaig veure el bany de l'alegre peixet en el clar rierol.
Hi ha rius molt musicals perquè compositors importants els han dedicat alguna obra destacada, com el Danubi o del Moldau, però hi ha rius que tenen un batec musicals singular perquè han sigut l'escenari de fets musicals. És el cas del Tàmesi, pel famós viatge naval del rei Jordi I des del Palau de Whitehall a Chelsea, acompanyat de la música de Händel, que el compositor va compondre expressament per aquest esdeveniment. Aquest reial passeig fluvial ha quedat immortalitzat en les tres esplèndides suites que componen Water Music.
En un clar rierol, es precipita alegrement la truita juganera, que passa com una fletxa. Jo era a la riba i en un dolç assossec vaig veure el bany de l'alegre peixet en el clar rierol.
"Die Forelle"
(La truita)
Franz Schubert
Schubert va agafar el tema musical d’aquest lied i en va fer el conegut quintet (piano, violí, viola, violoncel i contrabaix) en forma
de tema amb variacions.
La
truita, tema amb variacions
Franz Schubert
“El murmuri de l’aigua en el llit d’un riu” és suggerit per una figura que es repeteix suaument. Primer només un peix, després un altre, després dos més, acompanyat de floritures ascendents. Els peixos observen casualment a un pobre pescador a la riba i s’allunyen nedant. El pescador també se’n va a casa, deixant sol “la remor de l’aigua en el llit d’un riu”.
La Pêche
Erik Satie
Hi ha rius molt musicals perquè compositors importants els han dedicat alguna obra destacada, com el Danubi o del Moldau, però hi ha rius que tenen un batec musicals singular perquè han sigut l'escenari de fets musicals. És el cas del Tàmesi, pel famós viatge naval del rei Jordi I des del Palau de Whitehall a Chelsea, acompanyat de la música de Händel, que el compositor va compondre expressament per aquest esdeveniment. Aquest reial passeig fluvial ha quedat immortalitzat en les tres esplèndides suites que componen Water Music.
Bourrée (Water Music, Suite Núm.1)
G.F.Händel
|
Giga I & II (Water Music, Suite Núm.3)
G.F.Händel
|
Es creu
que l’orquestra de Händel va estar tocant a partir de les 20 hores fins després de la mitjanit, amb només un descans mentre el rei va baixar a Chelsea.
I un altre riu remarcable és el Mississippí, per
l’importantíssim paper que va jugar en la difusió de
la cultura musical afroamericana -el blues
i el jazz-, per tot el territori
nord-americà. Els vaixells de vapor, aquells d’una o dues rodes de paletes que
sortien o arribaven al port de Nova Orleans anaven plens de música. Diuen que aquí va néixer el Jazz. Amb l'inici del segle XX va sorgir el primer estil de jazz documentat, el centre del qual estava a la ciutat de Nova
Orleans. En aquest estil la corneta o la trompeta portava
el pes de la melodia, el clarinet tocava
florides contramelodies i el trombó interpretava sons rítmics mentre
feia sonar les notes fonamentals dels acords o una harmonia simple.
Darrere d'aquest trio bàsic, la tuba o el contrabaix interpretaven
la línia del baix, i la bateria l'acompanyament rítmic. L'exuberància
i el volum eren més importants que la delicadesa: la improvisació se centrava
en el so del conjunt.
Jelly canta i interpreta a Buddy Bolden Blues, i narra les seves
experiències veient Buddy a Nova
Orleans i parla sobre el gran Buddy
Bolden.
|
Un músic que es deia Buddy Bolden sembla haver estat l'artífex de les primeres bandes de jazz, però la seva música i el seu so s'han perdut.
Original Dixieland Jazz Band" va ser una formació pionera en l'origen i evolució del
jazz; una banda de jazz dixieland amb origen a Nova Orleans, a la qual se li
atribueixen els primers enregistraments de jazz l’any 1917.
|
Un pont és una estructura construïda per a
franquejar un obstacle físic, tot passant-hi per damunt: pot ser sobre una vall,
una carretera, una via de tren, però el més freqüent és que sigui per
travessar un riu.
Ponte
Vecchio
Sobre l’Arno
(Florència)
|
Pont de les
cadenes
Sobre el Danubi
Budapest
|
|||
Pont de Carles
Sobre el Vtlava
(Praga)
|
Pont
Alexandre III
Sobre el Sena
(París)
|
|||
Tower Bridge
Sobre el
Tamesi
(Londres)
|
|
El
pont, més enllà de ser una construcció arquitectònica, ha donat lloc a mites i llegendes,
normalment diabòliques, i a moltes expressions
i metàfores simbòliques. Diem “fer pont”
quan fem festa un o més dies laborables que s’escauen entre dos dies festius. En
ser una construcció pública que proporciona un espai cobert, històricament, el pont ha
servit d’aixopluc per als indigents, i d’aquí ve l’expressió popular “viure sota un pont”. En un sentit
figurat, l’expressió “bastir ponts” es
refereix a la voluntat de facilitar les condicions per tal d’arribar a una entesa entre parts que en
principi estan allunyades per algun motiu, o per agermanar pobles de cultures i
tradicions diferents.
Et deixo un pont de mar
blava
Lluís Llach
|
Un pont de mar blava per
sentir-nos frec a frec, un pont que agermani pells i vides diferents.
|
Es parla molt de "construir ponts d’entesa", però
el pont sobre el riu Kwai -que no només és el títol d'una pel·lícula, va existir realment-, no va ser construït precisament
per arribar a cap entesa. La seva construcció va costar la vida a més de 200 presoners
anglesos, holandesos i australians.
Marxa del Coronel Bogey
Malcolm Arnold
I
per acabar aquest apartat, la cançó de Simon
& Garfunkel parla metafòricament d’aigües turbulentes i d’un pont: Estic al
teu costat, quan les coses es posen difícils i no trobes els amics, m’estendré com
un pont sobre aigües turbulentes.
Bridge Over Troubled Water
Simon & Garfunkel
|
Aretha Franklin fa una sublim interpretació
de Bridge Over Troubled Water
reinventant completament la cançó i trobant l’ànima i el gospel a la lletra i
la música de Paul Simon.
Bridge Over Troubled Water
Aretha
Franklin
|
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada