Sabem que el Rock’nroll va
néixer a Nord-Amèrica a meitats del segle XX, i que és fruit de la confluència
de dues cultures musicals ben diferents: la negra, sorgida dels esclaus
importats de l’Àfrica i la blanca, portada pels colons vinguts de països europeus,
especialment anglosaxons i francesos. De la tradició musical negra americana distingim
les work songs, els blues, el gòspel, els espirituals, el jazz...
i de la blanca el hillbilly,
el country, el western, la música religiosa, ressons de música de ball europeu
(vals, polka...), etc.
Si bé és cert, com veurem més endavant, que les dues cultures es van
influenciar mútuament, cal remarcar que cada una d’elles reunia unes
característiques pròpies que la diferenciava clarament de l'altre.
Però quan es parla del període d’incubació del rock’n’roll, s’acostuma a posar més èmfasi en la importància de les arrels negres (rhythm’n’blues, woogie-boogie...) que en l'emprempta de la música lleugera dels blancs.
En aquest capítol veurem com la música blanca d’arrels celtes, i
concretament el western swing -música
de ball-, va tenir un pes molt més destacat del que sembla. El seu
desenvolupament, com el blues urbà i el jazz,
es remunta a principis del segle XX.
Tot el que ve a continuació està extret
de l’article Western Swing de Viquipèdia
El Western swing és bàsicament música de ball, el que marca la
principal diferència entre aquest estil i les formes de folklore de la zona est
del país, com el hillbilly, i pel que
es va convertir en un estil molt popular entre la classe treballadora blanca,
que va omplir multitud de sales i clubs de Texas, Oklahoma i Califòrnia durant
els anys 1930 i 1940, fins que l'impost federal especial sobre clubs nocturns
de 1944 les va portar al declivi.
El western swing va començar en els salons de ball de les petites ciutats al
llarg de les grans planures del sud a finals de la dècada de 1920 i principis de
la dècada de 1930, desenvolupant-se en festes a cases particulars i balls de ranxo
on els violinistes i guitarristes tocaven per el ball popular. En el període inicial, desenes de grups des de Sant Antonio fins Shreveport i
Oklahoma City van tocar diferents cançons amb el mateix so bàsic. Texas
Ramblers del Príncep Albert Hunt de Terrell a l'est de Texas, i els East Texas Serenaders a
Lindale, Texas, tots dos van agregar elements de jazz a la música tradicional a la segona meitat de la dècada de
1920 fins a principis de la dècada de 1930.
Houston Slide
Prince Albert Hunt's Texas Ramblers
|
Babe
East Texas Serenaders
|
És molt evident que aquests grups van rebre una
forta influencia de les bandes de jazz
de dixileland, com Louisiana Five, Red
Nichols and his Five Pennies, Bix
Beiderbecke o Red Nichols and his
Five Pennies.
Louisiana Five
|
Singin The Blues
Bix Beiderbecke
|
Red Nichols and his Five Pennies (1929)
Segurament que els personatges
més importants en aquesta història són Bob Wills i Milton Brown. A principis de la dècada de 1930 ells dos van fundar
la banda de cordes que es va convertir en Light
Crust Doughboys, la primera banda professional d'aquest gènere. El grup,
amb Fred "Papa" Calhoun al piano, va tocar a sales de ball i es va
escoltar a les emissores de ràdio. Les fotografies dels Light
Crust Doughboys preses ja en 1931 mostren dues guitarres juntament amb el
violinista Wills.
Pussy, Pussy, Pussy
The Light
Crust Doughboys
El 9 de febrer de 1932, Brown,
el seu germà Derwood, Bob Wills i CG "Sleepy"
Johnson van ser gravats per Victor Records al Jefferson Hotel a Dallas,
Texas, sota el nom de The Fort Worth Doughboys. Aquest dia es van gravar
Sunbonnet Sue i Nancy Jane.
Sunbonnet Sue
Fort Worth Doughboys
|
Nancy Jane
Fort Worth Doughboys
|
Quan després de 1932 Milton Brown va deixar als Doughboys,
va portar al seu germà a tocar la guitarra rítmica en el que es va convertir en
The Musical Brownies. Al gener de 1933, el violinista Cecil Brower
es va unir a Jesse Ashlock, va ser la primera vegada que en el western swing s'ajuntaven dos violins.
Brownie's Stomp
Milton Brown & His Musical Brownies
Betty Ann
Jesse Ashlock's String Band
Fiddlin' Man (1940's)
Bob Wills
Aquí podem veure Bob Wills mostrant el seu mestratge com a líder de la banda. Fent suport al rei del swing occidental (Western Swing), el pianista mastegant xiclet, el guitarrista inexpressiu i la bateria trcada faciliten el joc amb Wills.
|
Cousin Cecil Brower
My Bank Account Is Gone
Jessy Ashlock
Traditional Irish Music
Com podem veure, l’origen celta de la música
western swing és inqüestionable.
|
A finals de 1933, Bob Wills va organitzar els Playboys de Texas. Les llistes d'enregistrament mostren que a partir de setembre de 1935, Wills va utilitzar dos violins, dues guitarres i Leon McAuliffe tocant steel guitar, baix, bateria i altres instruments durant les sessions de gravació.
San Antonio Rose
Bob Wills and His Texas Playboys
|
You Are My Sunshine 1946
Bob Wills and His Texas Playboys
|
Els instruments de corda
amplificats, especialment la guitarra d'acer (steel guitar), li van donar a la música el seu so distintiu.
Taking Off
Milton Brown and the Musical Brownies
|
Ja en 1934 o 1935 Bob
Dunn va electrificar una guitarra acústica de la sèrie Martin O mentre
tocava amb Brownies de Milton Brown. D'acord amb Jimmy
Thomason, "Va succeir quan Dunn estava treballant a Coney
Island a Nova York ... es va trobar amb aquest noi negre que estava tocant
una guitarra d'acer amb una pastilla feta a casa ... connectat a una ràdio
vella o alguna cosa així i estava tocant blues ... i va aconseguir que aquest
tipus li mostrés com ho estava fent. Mai vaig saber el nom d'aquest músic
negre, però tant Bob com Avis en van parlar d'ell sovint
".
The Sweetest Fall Of All (1952)
Jimmy Thomason
|
El 1935, Milton Brown and His Musical Brownies van gravar St. Louis Blues (Decca 5070) de WC
Handy usant un arranjament escurçat del que tocaven en els balls al Crystal
Palace als afores de Fort Worth, Texas. En l'arranjament de la sala de ball, la
banda tocaria a un ritme d'arrossegament lent durant 15 minuts amb una veu
acompanyant. El tempo llavors augmentaria a "presto" per als cors finals. A la
multitud de ballarins els va encantar l'arranjament i van anticipar ansiosament
el canvi de tempo. Els valsos i les balades s'intercalaven entre cançons més
ràpides si els ballarins es cansaven després dels números més ràpids.
St. Louis Blues
Brown
i His Musical Brownies
|
Molta gent ha dit que Milton Brown i els seus Musical
Brownies eren la millor banda de swing de Texas que hi havia. Però Milton
Brown va morir jove i la fama i la glòria van ser per a Bob Wills
|
|
El western swing va ser
extremadament popular a tot l'oest en els anys anteriors a la Segona Guerra
Mundial i va florir a la costa oest durant la guerra. En la dècada de 1940, la
música de Light Crust Doughboys es va emetre en més de 170 estacions de
ràdio al sud i sud-oest, i van ser escoltades per milions d'oients. De 1934 a
1943, Bob Wills and his Playboys de Texas van tocar totes les
nits al Cain 's Ballroom a Tulsa, des d’on es retransmetia per a ràdio, arribant
a multituds de fins a 6,000 persones. Els espectacles regulars van continuar fins a 1958 amb Johnnie
Lee Wills com a líder de la banda. Doyle Brink i els seus Texas
Swingsters de Waco, Texas, també van tocar “a la carretera” durant gairebé
50 anys.
Johnny Lee Wills & His Boys
The Gods
Were Angry With Me
Jimmy Wakely
/ Margaret Whiting
|
Un grup que va tocar en el Venice Pier Ballroom va
ser dirigit per Jimmy Wakely amb Spade Cooley, el seu successor
com a líder de la banda, al violí.
Take Me Back To Tulsa
Tex Williams & Spade Cooley
El 1950, Hank
Penny i Armand Gautier van obrir el Palomino a North Hollywood,
"un dels llocs més llegendaris de la música country, el focus comercial i social dels grups country de Hollywood". El jazz occidental li va portar la seva
popularitat inicial.
Bloodshot Eyes
Hank Penny
|
"En aquest
moment (finals dels anys 40) western swing
era una paraula familiar. Al Dexter havia tingut un milió de venedors en
el seu disc Pistol Packin 'Mama. Bob Wills es va escoltar en cada
màquina de discos amb aquest Sant Antoni
Rose. T. Texas Tyler estava bé amb el seu" Remember Me. Era pràcticament impossible arribar al Palace Barn on
estaven tocant Red Murrell i la seva banda. a una milla baixant del turó
hi havia el Riverside Ranxo. Vas tenir sort de trobar una butlleta dimecres a
la nit. Tex Williams i la seva Western Caravan estaven tocant
allà "
Pistol Packin' Mama - Al Dexter |
Remember MeT. Texas Tyler
|
The Way She Got Away
Red Murrell & Western Caravan
|
Roses & Revolvers
Tex Williams
|
Fred
"Poppa" Calhoun, pianista de Milton
Brown, va recordar vívidament com ballaven les persones a Texas i
Oklahoma quan tocava Bob Wills. "Eren balls de parelles bastant
simples, dos passos i el Lindy Hop
amb alguns girs occidentals afegits en bona mesura. Per 1937, el jitterbug va colpejar per la porta
gran a l'oest i va permetre una major llibertat de moviment. Però el jitterbug era diferent al oest. No tot
va ser boogie woogie; era oscil·lant més suau i tènue ".
Calm cool and collected
Deuce Spriggin
|
The Call Of The Jitterbug ·
Big Bad Voodoo Daddy
Una altra orquestra de l'època era l'Orquestra Deuce Spriggins,
que tocava totes les nits al Western Palisades Ballroom al moll de Santa
Mònica, llavors conegut com el saló de ball més gran de la costa oest.
|
Al 1944, amb
la contínua participació dels Estats Units en la Segona Guerra Mundial, es va
imposar un impost especial federal del 30 per cent contra els clubs nocturns
"de ball". Tot i que l’impost es va reduir més tard al 20 per cent,
els rètols de "No es permet ballar" es van posar per tot el país. El
declivi del western swing en els anys
posteriors a la guerra també es va notar en la disminució del so més popular de
les grans bandes.
·<>·<>·<>·<>·<>·<>·<>·<>·<>·<>·
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada