Allegro ma non tropo. Concerto
en ré mineur
Pour deux pianos et orchestre (1932)
Francis Poulenc
Quantes
coses es poden dir d’aquesta música!
En
primer lloc, la seva estètica brillant, el seu vigor rítmic, l’equilibri i la
lògica del discurs musical, la coherència estructural...
És un tret destacable d'aquesta obra la coexisteixen de diversos estils
musicals. És el que s’anomena “pastiche”.
En aquest Allegro, hi conflueixen la
vitalitat i la duresa harmònica de Stravinsky
amb moments que podrien ser de Chopin,
amb uns quants compassos de Ravel i
amb tonades vulgars de cabaret que contrasten amb un delicat teixit musical de
gamelan balinès.
El
context històric en que Poulenc
escriu aquest concert és important. Són als anys trenta, aquest període entre
guerres que a Europa es va viure amb tanta agitació cultural i política. Hauríem de parlar
del retorn de molts artistes d’avantguarda a plantejaments neoclàssics. En
aquet cas, adoptar la forma de concert en tres temps, la simetria de
l’estructura ABA i la tonalitat més o menys estable, defineixen aquet perfil
neoclàssic.
La
gran influència que va exercir Satie
sobre els músics joves francesos de les primeres dècades del segle XX -també en
Poulenc-, es resumeix en una postura
absolutament anti-impressionista: “Prou de núvols, onades, aquaris i perfums nocturns...” En Poulenc, aquesta influència es fa
visible en una música de naturalesa més aviat frívola, humorística, lluny de
tot el que és transcendent. Això el va apropar als artistes dadà i surrealistes,
amb els que va compartir alguns projectes. En aquest concert, en molts moments,
s’aprecia aquesta despreocupada i humorística lleugeresa.
Si Satie el va
influenciar molt en el posicionament respecte a l’art, la major influència
musical va ser, sens dubte, de Stravinsky,
el de Petruixka i La Sacre. En aquest concert és
evidentíssim.
L’estructura formal està nítidament definida en tres parts i una
coda. La tercera part no és una reexposició de la primera, però gairebé: el
caràcter és el mateix i la successió dels esdeveniment musicals s’assemblen
molt en les dues parts.
Esdeveniments
musicals
Allegro ma non tropo.
Concerto en ré mineur
Pour deux pianos et orchestre
(1932)
5:23 CODA Lento Subito
Passatge de violoncels molt curt.
5:50 Sonoritat de Gamelan, de Bali: misteriós i clar a la vegada. És el mateix que els compassos inicials del concert, però molt més lent.
6:09 Melodia dels primers compassos del segon temps del Concert per a piano en sol, de Maurice Ravel.
Poulenc n’agafa les sis primeres notes i en canvia el compàs, de ternari a compàs de quatre.
|
0:00 I Allegro ma non tropo
Els
primers compassos són a la manera de la música de Bali.
0:27
Escales cromàtiques descendents
0:31
Elements rítmics de 4 notes dialogant entre els dos pianos.
1:04
Primera melodia popular
1:24
Segona melodia popular
1:48
Fragment rítmic molt stravinskià
2:12 II Lento subito
Melodia
a la manera de Chopin i escales cromàtiques descendents.
Al llarg d’aquesta
part, l’acompanyament va encadenant elements rítmics de 4 notes que recorden
molt als de la primera part.
4:21 III Subito Tempo Primo
Escala
descendent à Tercera melodia popular
4:35
Reapareix els elements rítmics de 4 motes
4:43
Reapareix la Segona melodia popular, la mateixa de la primera part.
4:58
Escales cromàtiques descendents
|
Gamelan de Java, Sunda i Bali
|
Poulenc va conèixer la música d’un
gamelan balinès en l’Exposició Colonial de París del 1931. Les exposicions
universals van donar a conèixer als artistes europeus cultures de llocs
llunyans. La música oriental ja havia arribat a París en l’Exposició
Universal de 1889, la de la Tour Eiffel. Debussy
va quedar encisat en sentir un gamelan de Java.
|
Ravel va escriure aquest concert
després de la gira pels Estats Units. Allà va conèixer la música negra i en
aquest concert es manifesta en algunes melodies inspirades en el jazz.
El
segon moviment, bonic, tranquil i contemplatiu, és molt de l’estil del Ravel de la Pavane pour une infante défunte. Les primeres notes d'aquest moviment són les que Poluenc reprodueix en el seu concert.
|
II.-Adagio
assai. Concerto pour piano en sol
(14 gener 1932)
Maurice Ravel
|
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada