Philipp Nicolai (1556-1608) va ser un pastor luterà que va viure en una
època de guerres religioses a Europa. Escriptor i teòleg defensor del luteranisme, sobretot en front del calvinisme.
Mentre era pastor a Westfàlia, la pesta es va endur a
1300 dels seus feligresos, principalment en la segona meitat de 1597, 170 en
una setmana. Per consolar als seus feligresos, va escriure una sèrie de
meditacions que va titolar Freudenspiege:
"Dia a dia escrivia les meves meditacions, em vaig trobar, gràcies a Déu, meravellosament bé, consolat de cor, alegre d'esperit i veritablement content, li vaig donar al meu manuscrit el nom i títol d'un Mirall d'alegria ..."
"Dia a dia escrivia les meves meditacions, em vaig trobar, gràcies a Déu, meravellosament bé, consolat de cor, alegre d'esperit i veritablement content, li vaig donar al meu manuscrit el nom i títol d'un Mirall d'alegria ..."
A aquest recull de meditacions hi va afegir dos himnes que es farien molt populars, el primer dels quals és Wachet auf, ruft uns die Stimme (Desperta, la veu ens crida), que es publicà
per primera vegada el 1599.
Wachet auf, ruft uns die Stimme
Philipp Nicolai
Algunes parts de la melodia són similars a la melodia de
l'himne anterior In dulci jubilo i a Silberweise de Hans Sachs (1494-1576).
Silberweise
Hans Sachs
(Wagner va fer sortir el personatge real Hans Sachs -un famós
meistersinger, poeta, dramaturg del segle XVI-, a la seva l’òpera Els mestres cantaires de Nuremberg)
Wachet auf, ruft uns die Stimme també apareix en diversos himnaris anglesos traduït com
Wake, Awake, for Night Is Flying.
Wake, Awake,
for Night Is Flying
L'himne és molt conegut perquè és la base de la cantata
coral homònima de JS Bach, Wachet auf, ruft uns die Stimme, BWV 140, escrita a Leipzig el 1731
i interpretada per primera vegada a la mateixa ciutat el 25 de novembre del
mateix any.
La idea del text és fer un símil entre el matrimoni
i la relació de Jesús amb l'ànima humana, de tal manera que, segons les
paraules de l'himne, Crist és el nuvi i l'ànima del creient, la núvia.
Desperteu, ens crida la veu
dels vigilants que s’alcen a la torre;
desperta, ciutat de Jerusalem.
A mitjanit l’hora es;
ens truquen amb veus clares;
on sou, verges sàvies?
En efecte, arriba el nuvi;
Aixequeu-vos i agafeu el fanal,
Al·leluia!
Prepareu-vos
pel casament,
heu d’anar a conèixer-lo.
Philipp Nicolai va escriure tant les paraules com la melodia, però els arranjaments que coneixem es deuen a J.S. Bach. En la cantata BWV 140, Johann Sebastian Bach
empra les tres estrofes de l'himne de Philipp Nicolai per als números 1, 4 i 7:
1.-Cor:
Wachet
auf, ruft uns Stimme J.S.Bach |
4.-Coral: Zion hört die Wächter singen J.S.Bach
|
|
7.-Coral: Gloria sei dir gesungen J.S.Bach
|
|
El mateix Bach va fer una
transcripció per a orgue del coral Zion hört die Wächter singen recollida en els Corals Schübler. Es tracta de sis corals de
diversos tipus per a orgue (BWV 645–650) coneguts amb el nom de «Corals Schübler» degut al seu editor, Johann
Georg Schübler.
BWV 645
J.S.Bach
Ferruccio Busoni (1866-1924)
és conegut per les seves excel·lents adaptacions d’obres de Bach al piano. Aquí
podem escoltar la del coral BWV 645.
Wachet auf, ruft uns die Stimme BWV
645
Bach - Busoni
La cantata BWV 140 de Bach ha fet universalment conegut l’himne
de Nicolai, però ja el 1619, Michael Praetorius havia inclòs en la seva
col·lecció Polyhymnia Caduceatrix et Panegyrica (1619) una versió polifònica
del mateix himne.
Wachet auf,
ruft uns die stimme
Michael Praetorius va ser un compositor particularment
important en el desenvolupament de formes musicals basades en els himnes. L’harmonització
a quatre veus del conegut himne nadalenc, anònim del segle XVI, Es ist ein Ros entsprungen, és la que s’ha fet
més popular en el repertori coral. En aquesta gravació podem escoltar l’harmonització de Praetorius
i un cànon de M. Vulpius (contemporani de Praetorius) inspirat en el mateix
himne.
Anonymous: Es ist ein' Ros' entsprungen
Harm: M. Praetorius
Canon a 4 de Melchior Vulpius
|
L'himne de Philipp Nicolai fa referència
a l'evangeli (Mateu 25, 1-13) que narra la Paràbola de les deu
verges i l'amor de Jesús, presentat com un amor
cortès, on l'ànima del creient és la núvia de Jesús. Potser per aquesta
temàtica, que també el fa propici per a les cerimònies nupcials, o per la
riquesa de la seva melodia, aquest himne, com podrem veure, ha reeixit entre els compositors, tant anteriors com posteriors a Bach.
Wachet
auf, ruft uns die Stimme
Franz Tunder (1614 -1667)
|
Wachet auf, ruft uns die Stimme,
BuxWV 100
Dieterich Buxtehude (1637-1707)
|
Wachet
auf, ruft uns die Stimme
Johann Gottfried
Walther (1684-1748)
|
Wachet
auf, ruft uns die Stimme
Johann Christoph F. Bach (1732-1795)
|
Wachet auf, ruft uns die
Stimme
Fèlix
Mendelssohn (1809-1847)
Wachet auf, ruft uns die Stim
Heinz-Werner Zimmermann (1930)
|
Wachet auf, ruft uns die Stimme op.12,6-I.
Hugo Distler
Wachet auf, ruft uns die Stimme op.12,6-II.
Hugo Distler
Wachet auf, ruft uns die Stimme op.12,6-III
Hugo Distler
|
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada