dijous, 27 d’abril del 2023

187.- Artemísia

 

Artemísia Gentileschi (Roma, 1593 – Nàpols, 1654), va ser una pintora caravaggista italiana. Va viure a la primera meitat del segle XVII. El seu pare, seguidor del naturalisme tenebrista de Caravaggio, va influir en el seu art, transmetent-li una forta accentuació dramàtica presa de les obres de Caravaggio i carregada d'efectes teatrals; aquest element estilístic va contribuir a la difusió del caravaggisme a Nàpols, ciutat a la qual es va traslladar el 1630.


Autoretrat
Al·legoria de la pintura (1638)
Artemísia Gentileschi

En l’obra d’Artemísia predominen les dones-símbol, com per exemple Lucrècia, Betsabé, Judith o Cleòpatra, enfocades des d'un punt de vista femení. Son dones fortes, moltes vegades víctimes, però fermes i decidides, que prenen decisions atrevides i s’enfronten a les adversitats. En la seva obra abunda aquest tipus de personatge femení. Per exemple, en Lot i les seves filles (1635-1638), són elles, les filles, després de fugir de la ciutat de Sodoma i de perdre la seva mare (que desobeint les instruccions de no mirar enrere es va convertir en una estàtua de sal), les que prenen la decisió d'emborratxar el seu pare perquè el poguessin seduir i així perpetuar el seu llinatge. (Déu n'hi do aquestes noies!)


Lot i les seves filles
(1635-1638)
Artemísia Gentileschi

Però, és que el nom d’Artemísia prové d’Àrtemis o Artemisa, deessa grega dels llocs salvatges o naturals, la caça i el regne animal. En la cultura romana és la deessa verge Diana. Les llegendes diuen que Artemisa va causar moltes víctimes per venjança. Un dels seus primers crims va ser la mort dels fills de la reina Niobe, que va cometre junt amb el seu germà Apol·lo.


La mort dels fills de Niobe
Johann König
(1586–1642)

Per altra banda, hi ha una altre Artemísia, Artemisia I de Cària (480 a. C.), reina d’Halicarnàs, que va lluitar a favor de la causa del seu senyor Xerxes I de Pèrsia. Una dona poderosa, valenta, que va dirigir en persona als seus cinc vaixells en les batalles navals d'Artemisio i Salamina. Era l'única líder militar del bàndol persa, i d’ella se n’elogia la seva iniciativa i valentia, així com el reconeixement i el respecte que Xerxes li tenia. Segons s'explica, la reina de Cària es va enamorar d'un bell jove, però, en no ser corresposta, desesperada, es va llançar al mar i es va ofegar.


Affliggetemi, guai dolenti
Artemisia
Francesco Cavalli

Artemisia és una òpera inspirada en la figura històrica d'Artemisia I de Cària. És una reina que ha de dissimular els seus sentiments personals a causa de les pressions socials de la seva posició, donant lloc a conflictes interiors extrems.


Tant la deessa grega com la Reina de Cària semblen respondre al mateix tipus femení de molts dels temes de la pintora italiana. I podria ser que successos de la seva pròpia biografia es reflecteixin en arguments d'algunes de les seves obres.

Al maig de 1611, quan tenia 18 anys, Artemisia Gentileschi va patir un fet que marcaria profundament tant la seva vida com, possiblement, la seva obra artística: el pintor Agostino Tassi, mestre seu i amic del seu pare, la va violar. El seu pare, Orazio Gentilesch, va denunciar Tassi davant les autoritats, que el van portar a judici. En aquella època, però, la violència sexual no es considerava un delicte contra la dona, sinó contra l'honor familiar. La sentència del judici preveia cinc anys de presó o exili, i Tassi va optar per aquest últim. Només un any després, Artemísia, pintava l’esfereïdora decapitació d’Holofernes, i pocs anys després Lucrècia.


Lucrècia (1620-1621)


Lucrecia porta un ganivet cap al seu pit nu. Dirigeix la mirada cap amunt, a la recerca de valor. La claredat de la pell i la blancor de la camisa que cau cap a la cintura contrasta amb el fons fosc i emfatitza el dramatisme. Lucrècia havia estat violada.

A l'antiga Roma, anterior a la República, quan la ciutat era governada per una monarquia d'origen etrusc, Lucrècia era la dona d'un romà noble. Segons el mite, Tarquini, fill del rei, va entrar a casa seva una nit en absència del seu marit i la va amenaçar de matar-la si no cedia. L'endemà Lucrècia va relatar el que va passar al seu marit i al seu pare i, després de pregar-los venjança, es va clavar un punyal al pit. La revolta que va provocar la mort va portar a l'expulsió del rei i l'inici de la República.

 

Lucrècia
Artemísia Gentileschi



Donde hay violencia no hay culpa
(La violación de Lucrecia)
José de Nebra 

La violación de Lucrecia, que es va estrenar el 1744 amb el títol de Donde hay violencia, no hay culpa, és una sarsuela de José de Nebra (1702-1768), un compositor que va viure la transició entre el Barroc i el Classicisme. Musicalment respon al gust barroc de l’època, anunciant en alguns moments el classicisme.


El fet que entre 1645 i 1650 (25-30 anys després) Artemísia tornés al tema de la violació de Lucrècia, fa pensar que el trauma causat per la desgraciada experiència viscuda de jove, va persistir en l’ànima de l’artista al llarg de tota la vida. 

Tarquin i Lucrècia
Artemisia Gentileschi

Artemísia va fer els primers passos com a artista a Roma, i va continuar la seva carrera a diferents ciutats d'Itàlia. El 1612 es va mudar a Florència. Va ser la primera dona a fer-se membre de l'Acadèmia delle arti del dissegne de Florència i va tenir una clientela internacional. Fins el 1620 treballà sota els auspicis de Cosme II de Mèdici.

El 1618, la compositora florentina Francesca Caccini -que en aquells anys col·laborava amb el seu pare al servei de la família Mèdici-, publicava Il primo libro delle musiche, un compendi d'estils contemporanis que inclou tant laments intensament commovedors com enginyoses i alegres cançons d'amor romàntic, aixó com algunes peces instrumentals.

 

Francesca Caccini

El 1621 va treballar a Gènova, després es va traslladar a Venècia, on hi va estar tres anys, de 1626 a 1629. Potser en un d’aquells anys Artemísia va tenir l'oportunitat d'escoltar l’estrena del motet per a la Immaculada Concepció Exultent caeli de Claudio Monteverdi. Des de 1613, el compositor de Cremona era mestre de cor i director musical de la catedral de Sant Marc de Venècia, ciutat on va compondre la majoria de la seva obra sacra.

 

Exultent caeli
Claudio Monteverdi

Més tard, Artemísia va tornar a Roma, i el 1630 es va mudar a Nàpols. Durant el període 1638-1641 va viure i treballar a Londres amb el seu pare sota el patrocini de Carles I d'Anglaterra. Va tornar a Nàpols, on va viure fins a la seva mort, el 1654. El període musical més esplendorós de la capital de la Campània tot just començava i els fruits dels quatre eminents conservatoris de música de la ciutat encara es farien esperar uns anys.


&

Les obres d'Artemísia sovint tracten temes en que la violència hi és present, i en les quals la dona hi juga un paper principal. Algunes de les fonts mitològiques i històriques d’aquestes obres, també han inspirat arguments d’òperes a músics de tots els temps. Vegem un petit catàleg de les seva producció emparellant obres pictòriques amb obres musicals pel seu argument temàtic. 


Judit decapitant Holofernes (1612-1613) 
 
Alguns crítics han interpretat aquesta pintura com una forma de venjança visual després de ser violada per Agostino Tassi. De la mateixa manera, molts altres historiadors de l'art veuen aquest quadre en el context del seu èxit en retratar dones fortes.

 Judit decapitant Holofernes
Artemísia Gentileschi

En  Judit decapitant Holofernes, Judit és una dona forta de mitjana edat concentrada i que sap el que fa. L'heroïna bíblica, al costat de la seva donzella, s'interna al camp enemic, sedueix el ferotge general enemic Holofernes i després el decapita. Artemísia va optar per temes que ja pintaven Caravaggio, Rembrandt i Rubens.

Judit y Holofernes
Caravaggio

El rei assiri Nabucodonosor II envia un exèrcit contra Israel per exigir tributs no pagats. L'exèrcit que mana el general Holofernes és a punt de conquerir la ciutat de Betúlia. La jove vídua jueva Juditha va al campament assiri per implorar pietat. Holofernes se n'enamora. Després d'un ric banquet on beu molt de vi, s'adorm. Juditha li talla el cap, fuig del camp enemic i torna victoriosa a Betúlia.

 

Armatae face et anguibus
Juditha triumphans
Antonio Vivaldi


Artemisia Gentileschi tenia vint anys quan va pintar Judith degollant Holofernes, però anteriorment ja havia completat Susanna i els Ancians


Susanna i els Ancians (1610-1611)

L'obra mostra una Susanna incòmoda amb els dos homes a l'aguait damunt d'ella mentre ella està s’està banyant. Aquesta va ser una escena popular per pintar durant l'època del Barroc. La pintura és una representació d'una narració bíblica que apareix al capítol 13 del Llibre de Daniel: Susanna havia sortit al jardí un dia a banyar-se quan la seva mestressa va deixar entrar els dos ancians. Els ancians van espiar Susanna i després li van demanar favors sexuals, que ella es va negar. Els homes van amenaçar amb arruïnar-li la reputació, però la Susanna es va mantenir ferma. Aleshores, els dos ancians van acusar falsament a Susanna d'adulteri, un crim que era castigat amb la mort. Només quan un jove savi hebreu anomenat Daniel els va preguntar per separat, va observar que els detalls de les històries dels dos ancians no coincidien, revelar així la falsedat del seu testimoni. 



 

The trees on the mountain
Susannah
Carlisle Floyd 

Carlisle Floyd (1926-2021) va adaptar la història a partir del relat apòcrif de Susana i els Ancians, situant la història a la petita ciutat muntanyosa de New Hope Valley, a l'estat meridional de Tennessee i Susannah és una noia innocent de 18 anys.


Aquestes obres ja donen una indicació de l'habilitat de Gentileschi per representar el moviment corporal i les expressions facials per expressar emocions. Aquest gest i expressió de les emocions es exaltat també pels compositors contemporanis de la pintora. Som a principis del segle XVII, quan l’òpera comença a fer les primeres passes, fruit de les noves tendències estilístiques que s’obren camí cap el Barroc. Francesca Caccini, notable compositora, de les més reconegudes entre els músics del seu temps, va ser contemporània d’Artemísia. [Francesca era 6 anys més gran que Artemísia. Totes dues eren filles d’artistes consagrats (Orazio Gentileschi i Giulio Caccini), amb qui van col·laborar en les seves activitats professionals, i totes dues van coincidir uns anys a Florència, a la cort Mèdici]. La intensitat amb que la música de La Cecchina vol expressar el contingut emocional del text s’ajusta perfectament a la gesticulació dramàtica i teatral de l’art pictòric d’Artemisa.   

 

Lasciatemi Qui Solo
Francesca Caccini


Desconec la relació que Artemísia tenia amb la música (hi ha un relat de 1615 que assenyala que una tal Signora  Artimisia, vestida de gitana, va cantar i ballar amb tres dones més en una actuació a la cort Mèdici), però és singular que aquest instrument -per altra banda, molt de moda en aquells temps-, fos el motiu de tres dels seus quadres.


Autoretrat
Artemísia Gentileschi


Santa Cecília
Artemísia Gentileschi

Dona tocant el llaüt
(1632)
Artemísia Gentileschi 

Com passa amb altres temàtiques recurrents de l’època, el motiu de la música va ser tractat també pel seu pare, Orazio Gentileschi, pintor fortament influenciat per l’estil naturalista de Caravaggio.


Santa Cecília i un àngel
(1617)
Orazio Gentileschi


Suonatrice di liuto
(1612)
Orazio Gentileschi

 

 Dona jove amb un violí
(1612)
Orazio Gentileschi
 

Alessandro Piccinini (1566-1638), va ser un llaütista i compositor italià contemporani d’Artemisa Gentileschi que va dedicar tota la seva vida a aquest instrument.

 

Toccata Cromatica
Alessandro Piccinini

Corrente VII
Alessandro Piccinini


Jael i Sisserà (1620)

Sisserà era un guerrer de Jabín, rei de Canaan, que havia estat oprimint els israelites durant molts anys. No obstant això, els israelites finalment van tenir èxit en la batalla contra Jabín i aquest fou assassinat. Sisserà va córrer a busca refugi a la tenda de Jael. Les famílies del marit de Jael i Jabín eren amigues, per la qual cosa Sisserà va pensar que estaria fora de perill. Jael el convida amb gran hospitalitat i espera que s'adormi. Un cop Sisserà s'adormí, Jael va prendre una estaca de la tenda i la clavà al cap de Sisserà.

 

Symphony & Chorus
Let our glad songs to heav'n ascend
Deborah
Georg Friedrich Händel


La història de l'oratori Deborah transcorre en un sol dia i es basa en  històries bíbliques. Débora va predir la mort del comandant cananeu Sisserà a mans d'una dona. Els israelites són victoriosos en una batalla i una dona,  Jael, assassina Sisserà mentre dorm a la seva tenda. Haendel va reutilitzar la música de nombroses obres anteriors per a Deborah. L'obra, amb grans cors i grans efectes orquestrals, va tenir molt d'èxit.

Judith i la seva criada (1625-1627)

En aquesta ocasió veiem l'escena després de l'assassinat d'Holofernes, quan Abra, la donzella, agafa el seu cap tallat mentre Judith mira. Les figures semblen congelades en el moment en què tots dos s'aturen per examinar la foscor i escoltar amb atenció. La tensió presideix la composició.

 


Judith
Hubert Parry

 

Judith, oratori del compositor anglès Hubert Parry (1848-1918), es va estrenar al Festival Triennal de Birmingham de 1888,


Ester davant Assuer (1628-1635)

Ester, va ser una dona jueva, casada amb un rei de l'Imperi persa, segons el relat bíblic del Llibre d'Ester. És considerada una profetessa per al judaisme i una santa per al cristianisme. Casada amb Ahasuerus (tradicionalment identificat amb Xerxes I), va salvar la comunitat jueva de Pèrsia de la mort, i fou considerada una heroïna. Aquesta pintura representa Esther suplicar davant el rei Assuer pel seu poble. 

 

 

Tune your harps
Esther
Georg Friedrich Haendel

«Tot el que passi sense un elogiable afecte, pot ser considerat res, no fa res i no significa res». Aquestes paraules de Johann Mattheson, amic de Haendel, reflecteixen l'enorme vinculació que existia a l'era barroca entre la música i determinats «estats emocionals», donant lloc a una de les teoritzacions més complexes sobre l'expressió dels afectes.


Cleòpatra (1635)

Cleòpatra de la pintora italiana Artemisia Gentileschi mostra l'acte final de la reina egípcia: el seu suïcidi per la mossegada d'un àspid després de la derrota de Marc Antoni, el seu amant per Juli Cèsar. Aquí Gentileschi pinta la reina amb gran realisme i sense idealització.

 

Give me my robe
(Mort de Cleòpatra)
Antony and Cleopatra
Samuel Barber 


Antony and Cleopatra és una òpera en tres actes amb música de Samuel Barber basant-se en l'obra homònima de Shakespeare. Es va estrenar a Nova York el 1966.

David i Betsabé (1645-1650)

La bonica Betsabé ha acabat el seu bany. S'està arreglant els cabells, utilitzant el mirall que aguanta una criada. Potser ja ha rebut el missatge del rei David. David l'ha estat observant des del seu balcó (a dalt a l'esquerra) i li demana que li faci una visita.

 

El tema, anomenat tradicionalment Betsabé al seu bany, està extret del Segon Llibre de Samuel  que relata que mentre Betsabé es rentava, va ser vista pel rei David des del balcó del seu palau. David va quedar instantàniament enamorat de Betsabé: la va convidar a les cambres del seu palau, la va seduir i la va deixar embarassada. Aleshores, Betsabé estava casada amb un soldat de l'exèrcit de David. Aquest va ser assassinat poc després de l'esdeveniment i llavors David es va casar amb Betsabé. 

Aquest innoble episodi de la vida del gran rei d’Israel ha suggerit dues obres musicals de finals del segle XX i principis del XXI, l’oratori-òpera del compositor noruec Ståle Kleiberg (2008) i el segon moviment de la  suite per a orquestra Heritage Suite (1998) del compositor nord-americà John Duffy



David and Bathsheba
Oratori-òpera
Ståle Kleiberg

II. David and Bathsheba
Heritage Suite for Orchestra
John Duffy


Samsó i Dalila (1635)

Dalila era l’esposa de Samsó, un dels jutges del pobles d’Israel dotat d’un físic portentós. Els enemics filisteus la subornaren perquè traís el seu marit. Aquest li acabava de confessar que la seva força extraordinària era deguda a la seva llarga cabellera. Aleshores, Dalila, per complir amb la seva paraula, no dubtà a tallar-li els cabells. De seguida els filisteus capturaren Samsó, li buidaren els ulls i el condemnaren a fer girar la roda d’un molí.

 

Mon coeur s'ouvre a ta voix
Samsó i Dalila
Camille Saint-Saëns

Samsó i Dalila, òpera de Camille Saint-Saëns que es va estrenar a Weimar el 1877 després d'haver estat rebutjada a París per la seva representació del tema bíblic. L'ària Mon coeur s'ouvre a ta voix, la canta Dalila a l'Acte II, quan tracta de seduir Samsó per tal que li reveli el secret del seu poder.


&

"El barroc es pot descriure com a representacions plenes d'emoció, delicadament detallades i compostes teatralment." Aquesta sintètica definició podria ser la descripció  precisa de l’art d’Artemísia Gentileschi.

 

Maria Magdalena en èxtasi
(1620-25)
Artemísia Gentileschi


&

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada