Nàpols és una ciutat musical, universalment famosa per la canzone napoletana del segle XIX, les cançons de l'sceneggiata de finals del XIX i, si anem més enrere, la popular frottola del Renaixement i la tarantella, una desenfrenada dansa originària dels segles XVII, la popularitat de la qual s'ha mantingut al llarg dels anys.
Canzone napoletana Torna a Surriento
|
Sceneggiata napulitana A peggia offesa sta 'ncoppa all'
onore
|
Frottole
Zephyro E'l Bel Tempo Rimena |
Tarantella
|
|
|
Una altra de les identitats musicals històriques de la ciutat, i en general de les regions meridionals italianes, és la villanella -també coneguda com villanesca, canzone villanesca alla napolitana, ària napolitana, canzone napolitana, villanella alla napolitana-, que va néixer al segle XVI i es va estendre ràpidament per tot Itàlia i després per tot Europa.
Vurria ca fossi ciàula(Anònim)
Vurria ca fossi ciàula és una villanella de finals del segle XVI. El tema és típic
dels països mediterranis; l'amant es transforma en ocell per poder arribar a
la seva estimada sense obstacles ni pors, després es transforma en home quan
és necessari, i finalment en gat per escapar-se sense ser molestat. |
Els Oltremontani (compositors de l'escola
francoflamenca que van dominar el paisatge musical del nord d'Itàlia a mitjans
del segle XVI), es van adaptar ràpidament a les formes vernacles i van elevar la frottola
i la villanesca indígenes al madrigal de 4 i 5 veus del renaixement
tardà i del primer barroc, i van establir les bases de Marenzio, Monteverdi
i Carlo Gesualdo.
Vecchie letrose non valete niente
|
Un giorno me prego una vedovella
|
Villanella alla Napoletana-Gagliarda
Baldassare Donati
Rivalitzant amb Roma en la seva influència musical, si no en la seva esplendor arquitectònica i artística, Nàpols deu la seva posició destacada en la música al nombre desmesurat de músics talentosos que la ciutat va donar a llum, així com als seus conservatoris de música que els van educar i als quals van servir tan bé. De fet, Nàpols s'ha anomenat encertadament el "conservatori de música del segle XVIII" i, de fet, comptava amb quatre conservatoris del més alt nivell musical.
Piazza Mercato (1600)
El segle XVI va ser un dels períodes més pròspers de la
història napolitana. Els virreis espanyols, que van governar el regne en nom
de Ferran II d'Aragó, l'emperador Carles V i posteriorment Felip II de
Castella, van restablir l'ordre entre la noblesa local. La població es va
incrementar en més del doble, hi va haver d'allunyar les muralles i construir
nous barris, com els famosos barris espanyols. L'aristocràcia va aixecar en
aquests murs palaus sumptuosos, l'Església de la Contrareforma nombroses
esglésies i monestirs, mentre que el camp, als voltants del Vesuvi,
s’esquitxava de residències estiuenques. El seu port era molt actiu, i les
galeres vetllaven per la lliure circulació dels vaixells cristians amenaçats
pels pirates barbarescos en el mar Tirrè. A finals del segle XVI, Nàpols es
va convertir fins i tot en una de les bases de la ruta de Flandes, que
proveïa de soldats i plata a les guarnicions espanyoles dels Països Baixos.
Aquest període de prosperitat es va acabar en el segon quart del segle XVII. |
Al segle XVI Nàpols va ser la primera ciutat que va establir “conservatoris” per allotjar i formar nens orfes. Aquestes institucions es trobaven a les instal·lacions de quatre esglésies de la ciutat: Santa Maria di Loreto, Pietà dei Turchini, Sant'Onofrio a Capuana i Poveri di Gesù Cristo. Aleshores aquestes institucions s'anomenaven "conservatoris" perquè "conservaven" -és a dir, acollien i educaven- els orfes. Aquests centres existien a tot arreu, per descomptat, com a orfenats, ospedali, hospitals de nens abandonats, etc. Com a Venècia i en altres llocs, aquestes institucions proporcionaven educació, inclosa la musical. A Nàpols, degut a la qualitat dels seus mestres, l’educació musical dels conservatoris va aconseguir un gran prestigi. Amb el temps, els pares van començar a enviar els seus fills als conservatoris per a la formació musical, i la música es va convertir en un dels principals productes d'aquestes institucions. Els mètodes d'ensenyament desenvolupats en aquestes institucions napolitanes es van copiar arreu d'Europa.
Les primeres escoles de música Les primeres escoles de música de la història que es coneixen estan lligades a una església, una catedral, una abadia o un monestir. La Schola Cantorum (cor papal) a Roma data del segle IV i segurament és la primera escola de música estable de la història. L'escola estava formada per monjos, clergues seglars i nois. La Wells Cathedral School, a Anglaterra, fundada com a Cathedral School l'any 909 per educar als coristes, continua avui educant als coristes i ensenya a instrumentistes. L'Escola de Sant Marcial, dels segles X al XII, important centre de composició a l'abadia de Sant Marcial de Llemotges, va ser un precursora de l' Escola Notre Dame. Aquesta, formada per un grup de compositors i cantants que treballaven sota el patrocini de la catedral de Notre-Dame de París a finals del segle XII i principis del XIII, va ser la primera en produir repertori de música polifònica i va gaudir d’un gran prestigi internacional. A Catalunya, els primers registres de l'Escolania de Montserrat, cor de nois vinculat a una escola de música, es remunten al 1307 i actualment continua la seva tasca de formació musical. |
Aquests conservatoris napolitans van gaudir d'una reputació considerable a tot Europa, i van servir no només perquè els nens petits es formessin en música eclesiàstica per a cantar al cor, sinó, eventualment, com a sistema d'alimentació del món de l'òpera un cop s'obria camí aquest nou gènere a principis del segle XVII. Això va fer que Nàpols es convertís en un dels centres de formació musical més importants d'Europa.
A mitjans del segle XVI es van començar a obrir teatres per a diverses presentacions musicals i dramàtiques. El Teatro della Commedia Vecchia, construït cap al 1550, va ser el primer teatre públic de Nàpols. El Teatro dei Fiorentini, construït a la primera dècada del segle XVII, havia de substituir el desaparegut Teatro della Commedia. Al segle XVIII el teatre es va especialitzar en el gènere de l'òpera buffa. El Fiorentini va sobreviure com a teatre fins a principis del segle XX, tot i que es va convertir cada cop més en un lloc per a obres còmiques en lloc d'òperes. El Teatre San Bartolomeo va ser el predecessor del que avui és el principal teatre d'òpera de Nàpols, el Teatro di San Carlo. Construït el 1620, el Bartolomeo es va dedicar originalment al teatre en prosa, però el 1650 era principalment un teatre d'òpera i el lloc de les representacions de la primera òpera real a Nàpols, és a dir, obres de Monteverdi i d'altres del nord, que van començar a filtrar-se cap al sud. El 1681 fou destruït per un incendi, però la reconstrucció, va ser molt ràpida: al cap de dos anys, les "òperes en música" hi van poder tornar a ser representades. El 18 de novembre de 1696, en el teatre renovat i ampliat, es va representar l'òpera Comodo Antonino, composta per Alessandro Scarlatti , aleshores mestre de la Capella Reial.
|
Els conservatoris de Nàpols als segles XVII i XVIII
Il Conservatorio di Santa Maria di Loreto
L'any 1535 el mestre Francesco, un senzill artesà, va
construir una capella prop de l'església de Santa Maria di Loreto, el que seria
el conservatori original de Nàpols, arribant al començament de l'expansió
espanyola de Nàpols sota el virrei més famós de la ciutat, don Pedro de Toledo.
És el primer conservatori de música profana.
Va ser amb Francesco Provenzale (1632-1704) -primer
mestre i director de 1664 a 1675-, que l'escola va començar a tenir un èxit
considerable. Nascut a Nàpols, Provenzale
és considerat el fundador de l'escola d'òpera napolitana.
Pange Lingua
|
In cospectu angelorum
|
La Stellidaura vendicante
Francesco Provenzale
Gaetano Veneziano va estudiar amb Francesco Provenzale al mateix Conservatorio Santa Maria di Loreto el 1666, i el 1684 esdevingué el seu mestre director.
Miserere
|
Lectio n.1 del Primo Notturno del
Mercoledi Santo
|
Com el seu contemporani Alessandro Scarlatti (que durant un mes de 1689 també va ser mestre director), Veneziano va ser obligat a produir música teatral en un context religiós, com és el cas de La Santissima Trinità per a cinc veus solistes, que el propi compositor va definir com una cantata espiritual en un acte en forma d'oratori.
Divini attributi
(Chorus)
La santissima Trinità
Gaetano Veneziano
Molts dels compositors que veurem en els altres conservatoris napolitans també van estar vinculats, com a alumnes o com a mestres, a Santa Maria di Loreto: Alessandro Scarlatti (mestre), Francesco Mancini (mestre), Francesco Durante (alumne i professor), Gennaro Manna (alumne i professor), Nicola Porpora (alumne i professor), Giovanni Battista Pergolesi (alumne)... i Salvatore Lanzetti i Domenico Cimarosa, però aquests ja pertanyen al període neoclàssic.
Santa Maria di Loreto va ser el conservatori més gran i popular de Nàpols; es
calcula que de mitjana, cada deu anys, acollia més de 1500 estudiants. El
conservatori va poder desenvolupar la seva activitat gràcies sobretot a les nombroses
donacions dels habitants del barri Borgo Loreto que sovint anaven a
escoltar el cant dels cors d'infants durant les sagrades funcions.
&
Il Conservatorio della Pietà dei Turchini
L'edifici del Conservatorio della Pietà dei Turchini, construït l'any 1583, es troba a la via Medina, prop de l'ajuntament. L' Església de la Pietà dei Turchini, encara consagrada, té una placa que explica el paper del conservatori entre els quatre majors.
A mesura que la comunitat va anar creixent, va ser útil traslladar-se a la via Medina, fundant aquest temple i el conservatori annex al costat de l'orfenat. Després de la contractació el 1622 del compositor i organista Giovanni Maria Sabino com a "primer mestre", l'educació musical esdevingué central.
Vespro: O quam speciosa
Giovanni Maria Sabino
Dos dels músics napolitans més importants del barroc, Alessandro Scarlatti i Gian Battista Pergolesi, van estar vinculats a aquest conservatori.
Dixit Dominus
|
La Giuditta: "Dormi, o fulmine
di guerra"
|
La serva padrona - Stizzoso mio
stizzoso
|
Stabat Mater
|
Alguns del mestres del Conservatorio della Pietà dei Turchini també ho van ser del conservatori del Conservatorio de Santa Maria di Loreto o del Conservatorio de Sant'Onofrio a Porta Capuana, com Francesco Provenzale, Giovanni Salvatore, Cristoforo Caresana i Nicola Fago.
El cas de Gennaro Ursino, demostra l’estreta
interrelació que hi havia entre els compositors i els conservatoris de Nàpols.
Als dotze anys, va ingressar al Conservatorio della Pietà dei Turchini,
on fou deixeble de Giovanni Salvatore. Després de completar els seus
estudis el 1673, succeí al seu mestre, que el mateix any esdevingué director
del Conservatori de Poveri de Gesù Cristo. Des de 1675, ocupant el
càrrec de segon mestre, esdevé assistent de Francesco Provenzale, llavors
director del conservatori.
Beatus vir per Alto e 4 strumenti (1696)
Gennaro Ursino
També alumne de Francesco Provenzale al Conservatorio della Pietà dei Turchini, Francesco Mancini (1672-1787) va desenvolupar tota la seva carrera al Teatre San Bartolomeo i, fins i tot, una de les seves òperes es va estrenar a Londres.
Concerto in re minore per flauto,
due violini, b.c.
|
Concerto for Recorder,
|
Mancini, juntament amb Leonardo Leo, Domenico Natale Sarro i Giuseppe Sellitto va compondre el "pasticcio" Demofoonte (1735), amb llibret de Pietro Metastasio.
DemofoonteMancini, Leo, Sarro, Sellitto
&
Il Conservatorio de Sant'Onofrio a Porta Capuana
Va ser un dels quatre conservatoris napolitans de la
fusió dels quals va néixer l'actual Conservatori de San Pietro a Majella.
Juntament amb les altres tres escoles de música, aquest institut va ser el
fulcre de la gloriosa escola musical napolitana entre els segles XVII i XVIII.
Es va convertir en escola de música l'any 1653, quan s'esmenten onze alumnes, dos professors de cant i un mestre de capella. Els escolars portaven com a uniforme una faldilla blanca, una samarra i un barret marró. Durant el segle XVII la principal tasca del conservatori era la formació de nens (putti) per a processons i oratoris. Entre la segona meitat del mateix segle i els primers anys del segle XVIII, a través del sever treball dels seus mestres Cristoforo Caresana o Nicola Fago, l'escola es va desenvolupar considerablement i, gràcies a l'alta qualitat de l'ensenyament que s'hi feia, aviat la va portar a competir amb els altres tres instituts.
La Pastorale
|
La Tarantella
|
Quid hic statis pastores
|
Alla gente a Dio diletta
|
A la primera meitat del segle XVIII, grans noms de la música napolitana van ensenyar a Sant'Onofrio: Francesco Durante, Nicola Porpora, Francesco Feo i Girolamo Abos.
La Morte (Cantata)
|
Confitebor tibi Domine (Motet)
|
Stabat Mater
|
Benedictus Dominus Deus Israel (Motet)
|
Com a fill d’una de les famílies musicals més destacades de Nàpols, Gennaro Manna va ser beneït amb una ploma versàtil i hàbil. I com a icona de l’òpera seria napolitana, amb el seu estil musical viu i galant, va recórrer el camí entre el barroc i el preclàssic. Va rebre la seva primera formació musical al Conservatorio de Sant'Onofrio de la Porta Capuana, on el seu oncle Francesco Feo era professor.
|
Gloria Patri a voce sola con violini
|
Francesco Durante (1742-61)
va començar els estudis musicals al Conservatorio de Sant'Onofrio, on
ensenyava el seu oncle, el sacerdot Angelo Durante, organista i director del conservatori.
Aquí va ser deixeble de Gaetano Greco i posteriorment es va convertir en
el pupil d'Alessandro Scarlatti.
Concerto in A major, cordes
& B.c
|
Lamentationes Jeremiae Prophetae
|
Giovanni Paisiello (1740-1816) va assistir a un col·legi de
Jesuïtes on la seva veu va cridar l'atenció, per la qual cosa el 1754 va ser
enviat al Conservatori de Sant Onofrio. En aquest conservatori va
estudiar amb Francesco Durante. Tot i que Paisiello és un músic que
ultrapassa el període barroc, l’incorporem aquí per ser alumne de Durante i
perquè va escriure un Stabat Mater que, de fet, és bàsicament l’Stabat
Mater de Pergolesi, però amb una extensió de l'acompanyament i de les veus. En
lloc de dos violins que utilitza Pergolesi, Giovanni Paisiello introdueix una
orquestra de cambra, amb cordes i vents i a més afegeix a les originals veus de
soprano i alt, les de tenor i baix.
Stabat Mater
Giovanni Paisiello
L'aspecte més destacat del Conservatorio de
Sant'Onofrio a Porta Capuana és que gairebé una cinquena part dels
estudiants eren castrati. Aquest va ser l'únic conservatori que tenia
aquesta pràctica. Dormien i menjaven a part dels altres alumnes.
&
Il Conservatorio dei Poveri di Gesù Cristo
El Conservatorio dei Poveri di Gesù Cristo va ser fundat l'any 1589 per Marcello Fossataro, un frare franciscà. Era adjacent a l'església de Santa Maria a Colonna a la via dei Tribunale.
Entre les excel·lències
musicals del conservatori hi havia Gaetano Greco, Francesco Feo, Giovanni
Salvatore, Francesco Durante, Nicola
Porpora, Leonardo Vinci i Giovanni Battista Pergolesi. Com ja
hem dit, molts d'aquests compositors també van estar vinculats a altres conservatoris. El Conservatorio
dei Poveri di Gesù Cristo fou suprimit el novembre de 1743 i convertit en
un establiment del seminari arquebisbal. De fet, el que va provocar la seva davallada
va ser sens dubte el mal govern i la deshonestedat del rector, que fins i tot
va ser culpable de l'assassinat d'un jove convidat. Poc després, el
conservatori va ser tancat i els pocs nois que posseïa van ser confiats als
tres conservatoris restants.
Tarantella con varie partite
|
Partite sopra il ballo di Mantova
|
Artaserse (Sinfonia)
|
Sinfonia de l'òpera Partenope
|
Canzone Francese Seconda
|
Allor che Tirsi udia
|
Nicola Porpora va ser alumne del Poveri di Gesú i és un dels
napolitans que va fer la carrera musical a Europa més exitosa. El seu pare,
aclaparat per una gran família de deu fills, va prendre la resolució que
estudiés música i el va inscriure al Conservatorio dei Poveri di Gesù Crist. Els seus mestres van ser Gaetano Greco i
Francesco Manna. Després d’ocupar diferents càrrecs musicals a Roma,
Dresden, Viena i Londres, va tornar a Nàpols fent de professor del Conservatorio
de Sant'Onofrio i mestre de capella de la catedral.
Salve Regina in fa maggiore
|
|
000000000000000
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada