Orfeo i Eurídice(1826)
Carl Goos
La catàbasi o katabasis és un descens d'algun
tipus, com baixar una pendent, el declinar del sol al capvespre, una retirada
en una campanya militar o una expedició als inferns.
La mitologia de cultures d'arreu del món ha produït algunes de les històries d'amor més boniques mai explicades. Això és especialment cert per a l'antiga Grècia. De totes les històries d'amor mítiques d'aquest període, potser la que més destaca és la d'Orfeu i Eurídice, que segurament inclou la catàbasi més coneguda i transcendent de la mitologia grega.
Eurídice era una nimfa, una dríada, concretament (una
nimfa associada als boscos) que es va casar amb Orfeu. Un dia, mentre estava al camp, fora de Tràcia, va ser perseguida per un pastor, Aristeu, que la
volia. Mentre fugia d'ell, va trepitjar una serp que la va mossegar a la
cama, matant-la amb el seu verí. Orfeu es va plànyer dolorosament per la
pèrdua de l’amor de la seva vida. Però l’única cosa que tenia era la seva
cançó, i així va anar a l’Inframon (o a l’Hades, o, si voleu, a l’infern) a
suplicar pel retorn d’Eurídice a la terra dels vius. Orfeu va utilitzar la
seva lira i el seu bell cant per encantar els dimonis de l’Inframon. El seu
cant fins i tot va encantar Hades, el déu de l’Inframon, i la seva dona
Persèfone, deessa de l’Inframon. Potser perquè Hades i Persèfone sabien, com
a marit i muller, com era estimar algú, es van emocionar no només per la
música d’Orfeu sinó també per la seva petició; sens dubtar van acceptar la
seva súplica i van permetre que Eurídice tornés amb Orfeu a la terra dels
vius. La cançó d’Orfeu i el seu perillós viatge a l’Inframon van ser una
prova del seu amor i devoció per Eurídice. No obstant això, Hades i Persèfone
van imposar una condició: Orfeu havia de liderar la sortida de l’Inframon,
amb Eurídice seguint-lo darrere d’ell, però en cap cas Orfeu havia de girar-se i mirar la seva dona fins que estiguessin fora de l’Hades. Orfeu va acceptar, però mentre tornava de l’Inframon,
es va veure atrapat per un terrible dubte. Què passaria si Hades i Persèfone
l’haguessin enganyat i deixés enrere la seva dona? I si ella no estigués darrere d’ell? Finalment, quan encara estava lluny de sortir de
l'avern, Orfeu no va poder resistir més temps i es va girar per veure la
seva dona, Eurídice. No hauria d’haver dubtat, perquè mirant enrere, havia
trencat l’única condició que Hades i Persèfone havien establert: no mirar
enrere fins que tots dos estiguessin fora de l’Inframon. I així va haver de
veure horroritzat i desesperat com Eurídice tornava a baixar a l’Inframon,
tot perquè la va mirar. Orfeu va intentar tornar a l’Inframon per suplicar
als déus de nou, però va trobar l’entrada a Hades barrada, aquesta vegada per
sempre. |
Per als músics, la llegendària figura grega d'Orfeu ha
ocupat durant molt de temps un lloc especial, com l'estatus una mica mític que
es dona a Santa Cecília en la tradició cristiana. Orfeu ha estat una inspiració
per a innombrables compositors al llarg dels segles. El desenvolupament de
l'òpera a Florència a finals del segle XVI es va produir gràcies a un intent de
recrear el drama de la música grega, i la llegenda d'Orfeu va inspirar les
primeres òperes, de Peri i Caccini el 1600 i el 1602. La llegenda més
freqüentment adaptada per al tractament musical parla d'Orfeu i la seva estimada
esposa Eurídice.
El personatge d’Orfeu és un gran amant de la música i
se sap que les seves melodies eren tan boniques i emocionants que fins i tot
encisava els animals i tota la natura. Orfeu era gairebé una divinitat de la
música i sempre ha anat lligat a la lira, instrument que és deia que va crear
ell. El que pels grecs era la lira, al Renaixement i primer Barroc ho va ser
el llaüt; per això la cançó de Matthew
Locke -compositor del qual hem pogut escoltar un fragment de la seva
òpera Psique-, es diu Orfeo amb el seu llaüt. |
|
La lira d'Orfeo
|
Orpheus with his lute
|
1619
La morte d'Orfeo és una òpera en cinc actes del compositor italià Stefano Landi. Dedicada a Alessandro Mattei, familiar del papa Pau V, podria haver-se representat per primera vegada a Roma el 1619. L'obra s'anomena tragicomedia pastorale. El llibret, que pot ser del mateix compositor, està en part inspirat en La favola d'Orfeo(1484) d'Angelo Poliziano. A diferència de l'Orfeo de Monteverdi i de les primeres òperes florentines sobre el tema (Euridice de Peri i Caccini), l'òpera de Landi conté elements còmics i tracta d'un episodi diferent de la vida del mític cantant.
1530 Mort d’Orfeo
|
La morte d'Orfeo
|
Una de les versions que expliquen la mort d’Orfeo és que,
després del retorn dels inferns per intentar rescatar sense èxit Eurídice,
Orfeu s'aparta durant anys del tracte amb les dones; elles, sentint-se
insultades i preses de la gelosia, acaben matant-lo.
1699 Amb l’òpera Le Carnaval de Venise (1699), André
Campra es va posicionar com el més prometedor dels compositors d'òpera a
França, aquell que podria aconseguir, per fi, difuminar-se la memòria de
Lully. En contacte amb el seu temps, Campra va adoptar la “manera” de Lully i
Lalande, però àvid de les innovacions que anaven sortint d'Itàlia, també va
demostrar ser un dels més prolífics en evocar la pàtria de Cavalli, Corelli i
Scarlatti.
Orfeo nell ' inferi
|
1715 Orfeo ed Euridice de Johann Joseph Fux és una festa teatral i va ser escrita en honor a la celebració de l'aniversari de l'emperador Carles VI. Es tracta d'una obra senzilla, d'un sol acte, basada en el mite popular d'Orfeo. A principis del segle XVIII, l'òpera de la Cort de Viena s'havia convertit en una de les millors d'Europa i comptava amb alguns dels millors músics, poetes i intèrprets de qualsevol dels teatres d'òpera. Encara que Fux va ser estudiant i mestre de l'estil antic de Palestrina, també va estudiar les tendències operístiques actuals dels italians i va compondre les seves obres teatrals en una línia moderna. Orfeo ed Euridice
|
1735
Orpheus and Euridice, cantata de William Hayes. A l'Anglaterra del segle XVIII es poden trobar, juntament amb les dominants obres de Georg Friedrich Haendel, delícies sorprenents, com demostren les composicions de William Hayes (1708-1777). El seu cicle de cantates de ofereix històries tan originals com humorístiques, amb instrumentacions poc usuals i moments musicals commovedors. La cantata sobre Orfeu i Eurídice, es centre en l'escena de la frustrada sortida d'Eurídice de l'inframón. Hayes estén davant les nostre un emocionant estudi psicològic dels amants, que es mouen entre el desig i la pèrdua...
With streamin eyes
|
Virtue, the charmer sweet replies
|
1752
Carl Heinrich Graun és
considerat el compositor d'òpera alemany més important del seu temps juntament
amb Johann Adolph Hasse. Va ser mestre de capella de Frederic II de Prússia des
de la seva ascensió al tron el 1740 fins a la mort de Graun, dinou anys després,
a Berlín. Entre les prop de 40 òperes que va escriure hi ha l’Orfeo, òpera
seria, per a 9 veus, cor mixt, orquestra.
In mirar la mia sventura
Orfeo
Carl Heinrich Graun
1762
El 5 d'octubre de 1762 l'obra Orfeo ed Euridice del compositor alemany Christoph Willibald Gluck és la primera òpera "de reforma" de Gluck, en què va intentar reemplaçar la trama abstrusa i la música de gran complexitat de l'òpera seriosa per una "noble simplicitat" en la música i el drama. Es va representar per primera vegada al Burgtheater de Viena, en presència de l'emperadriu Maria Teresa. És l'òpera més popular de les obres de Gluck i una de les més influents en l'òpera alemanya posterior.
Vieni, appaga il tuo consorte
|
Che farò senza Euridice
|
Orfeu va baixar a l'inframón per demanar Eurídice
Jean II Restout
1776 Ferdinando Bertoni – Orfeo ed Euridice Òpera per a 3 veus, cor mixt, orquestra. Bertoni sabia que temptava el destí component Orfeo ed Euridice, amb el llibret de Calzabigi famós per Gluck i utilitzant el mateix castrat, Gaetano Guadagni, en el paper principal. Buscant cobrir-se les espatlles en el prefaci de la partitura, va reconèixer que havia tingut l'òpera de Gluck davant seu mentre estava a la feina, i va afegir que "els de gust fi i discriminador reconeixeran la diferència en els resultats".
Addio, addio i miei sospiri
|
1791 Orfeo ed Euridice ossia L'Animo del Filosofo és una òpera en italià en quatre actes de Joseph Haydn, l'últim que va escriure. El llibret, de Carlo Francesco Badini, es basa en el mite d'Orfeu i Eurídice explicat a les Metamorfosis d'Ovidi. Composta el 1791, l'òpera va romandre sense representar fins al 9 de juny de 1951, quan va aparèixer al Teatro della Pergola, a Florència.
Ouverture in C-major
|
1808
Il pianto d'Armonia sulla morte di Orfeo, en què l'Harmonia (tenor) i les nimfes acompanyants (cantades,
possiblement sense voler, amb humor, per un cor masculí) ploren la mort
d'Orfeu, mestre de l'harmonia, va ser la primera gran cantata de Gioachino
Rossini. Encara més interessant, l'obra va ser escrita com a
exercici (que va guanyar un premi) al Liceo Musicale de Bolonya i s'hi va
estrenar l'11 d'agost de 1808, quan Rossini encara no tenia divuit anys.
Il Pianto d'Armonia sulla morte d'Orfeo
Gioachino Rossini
1814 Orfeu abans de la mort d'Eurídice
|
1820 Orfeu i Eurídice
|
1854
Orpheus és un poema simfònic compost per Franz Liszt entre 1853 i 1854. Va ser interpretat per primera vegada el 16 de febrer de 1854, dirigit pel mateix compositor, com una introducció de l'òpera de Christoph Willibald Gluck Orfeu i Eurídice. Orfeu és un dels quatre poemes simfònics compostos per Liszt com a “peces de caràcter” sobre homes de geni creatiu, heroisme o llegenda. En el seu prefaci, Liszt descriu un gerro etrusc que representa Orfeu i després lloa l'efecte civilitzador en la humanitat.
Orpheus, Poema simfònic Núm. 4
|
1855 Orfeu i Eurídice
|
1858
Orphée aux enfers és la cèlebre òpera bufa en dos actes i quatre quadres de Jacques Offenbach, sobre llibret d'Hector Crémieux. Offenbach va ser un dels creadors de l'opereta i un precursor de la moderna comèdia musical i va ser una poderosa influència en els compositors posteriors del gènere, en particular Johann Strauss (fill) i Arthur Sullivan.
Eurídice, la figura central, odia la música
personificada pel seu cònjuge, Orfeo, és un humil professor de música de
Tebes. Aristeu, un pastor seductor, en realitat és el mateix Plutó
disfressat. Júpiter, pare dels déus, està constantment a la recerca de les
dames. Les deesses i els déus estan cansats de la vida quotidiana a l'Olimp i
estan a la recerca de diversions. Ardent de curiositat per la bella segrestada
i el concurs entre Júpiter i Plutó pel favor d'Eurídice, la il·lustre
companyia s'embarca en un viatge infernal cap al món subterrani, que culmina
amb el que probablement és el can-can més famós de la història de la
música. |
.
Orphée aux enfers
Jacques Offenbach
1922
Orfeide és una òpera composta per Gian Francesco Malipiero que també va escriure el llibret italià, basat en part en el mite d' Orfeo i incorporant textos de poetes del Renaixement italians. L'estranyesa de la seva música i estructura dramàtica i la seva ruptura deliberada amb l'estil verisme popular a l'època van provocar un enrenou a l'estrena que gairebé va ofegar l'actuació.
Orfeide
Gian Francesco Malipiero
Orpheus und Eurydike és una òpera d'Ernst Krenek. El text alemany es basa en una obra de teatre d'Oskar Kokoschka. El tractament expressionista i psicològic de Kokoschka del mite d'Orfeo, marcat per la seva passió per Alma Mahler, va interessar a Krenek. Ràpidament van decidir que l'obra s'havia de convertir en una òpera i Krenek va tenir carta blanca per adaptar l'obra alemanya, condensant-la en un terç en el procés i posant-la en una partitura atonal.
1917 Orpheus und Eurydike
|
Du bist zurück
|
1926
Les Malheurs d'Orphée, Op.85, és una òpera del compositor francès Darius Milhaud sobre un llibret de l'escriptor Armand Lunel, estrenada el 1926 a Brussel·les. La història es basa en el mite d'Orfeu, però no segueix la narració original al voltant de l'ascens des de l'Inframon, sinó que presenta la mort del personatge.
1874 La mort d’Orfeo
|
Les malheurs d'Orphée
|
2022
Tot i que l'obra de Fabio Mengozzi s'ha
caracteritzat sovint per una atmosfera onírica i aparentment neoromàntica, està
profundament marcada per una perspectiva filosòfica i numerològica. Aquesta
peculiaritat li ha valgut moltes vegades a l'autor el títol original de
compositor pitagòric en l'escena musical contemporània.
Orpheus
Poema electrònic
Fabio Mengozzi
«Orfeu representa una síntesi entre apol·lini i dionisíac, però també el que considero el més important de l'existència humana: l'amor. Aleshores, el mite ofereix moltes altres idees, inclosa la de la catàbasi del descens al submón i exalta les propietats màgiques del so».
Fabio Mengozzi
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada