En moltes ciutats del nord d’Itàlia, l’església més
important era la basílica municipal o governamental, que sovint feien ombra a
la catedral. Com Sant Marco de Venècia, Santa Maria Maggiore de Bergamo no era
la catedral sinó l’església municipal.
Basílica di Santa Maria Maggiore
Bergamo
Des de la seva creació, la capella musical de Santa Maria
Maggiore de Bergamo va ser sempre una de les més destacades de les institucions
eclesiàstiques nord-italianes. A principis del segle XVII la capella de musica
estava formada per setze cantants i catorze instrumentistes (1-2 violins, 3
violes, 1 violó, 2 cornettos, 4-6
trombons i 2 orgues).
Entre els maestri de cappella hi havia músics de la talla de Gasparo de Albertis, Pietro Vinci, Pietro Ponzio, Tarquinio Merula, Ippolito Camatero, Giovanni Cavaccio, Maurizio Cazzati, Giovanni Battista Bassani i Giovanni Legrenzi per esmentar-ne alguns.
La presència d’aquests importants compositors, tots ells del segle XVI i primers anys del segle XVII, ha marcat l’etapa més gloriosa de la capella musical de Santa Maria Maggiore de Bergam
Entre els maestri de cappella hi havia músics de la talla de Gasparo de Albertis, Pietro Vinci, Pietro Ponzio, Tarquinio Merula, Ippolito Camatero, Giovanni Cavaccio, Maurizio Cazzati, Giovanni Battista Bassani i Giovanni Legrenzi per esmentar-ne alguns.
La presència d’aquests importants compositors, tots ells del segle XVI i primers anys del segle XVII, ha marcat l’etapa més gloriosa de la capella musical de Santa Maria Maggiore de Bergam
Ricercare fa mi la mi sol la
Pietro Vinci (1525-1584)
Ciaccona
Maurizio
Cazzati
Sonata
La Foscari
Giovanni
Legrenzi
|
La Foresta (per a 2 trompetes i 2 trombons)
Giovanni
Cavaccio
Sonata
Prima
Giovanni
Battista Bassani
Ciaccona
Tarquinio
Merula
|
És en aquesta època que el nom de la ciutat es va
escampar per tot Europa, però, curiosament, no per l’excel·lència de la capella
musical de Santa Maria Maggiore, sinó per una senzilla i popular dansa
camperola que va captivar molts compositors de l’època i posteriors :
La Bergamasca.
Aria sopra la Bergamasca
Marco Uccellini
Aquesta dansa mai es va convertir en un ball de
la Cort, i per tant no formava part de suite de danses, tot i que va gaudir de força popularitat com
una composició instrumental en diferents formes de variació, especialment sobre
un baix obstinat.
Bergamasca
(Passamezzo)
Anònim
|
Bergamasca
Girolamo Kapsberger
|
A finals del segle XVI, en la música instrumental, eren freqüents les formes musicals basades en el procediment compositiu del baix obstinat, és a dir, diferents formes de variació.
A Anglaterra va ser la divisions
o groud, mentre que
a la península Ibèrica es deia glosa o recercada: en tots dos casos, a un baix se li
sobreposen melodies cada vegada en valors més i més curts. En la història d'aquesta forma musical sempre ha estat present
el principi de començar per una melodia força simple i anar-la transformant cada
vegada en melodies més elaborades, atès que constitueix una manera de donar un
perfil coherent a tot el conjunt de variacions, i no fer-ne sols una successió
deixada a l'atzar.
Un exemple d'això és el
conegut cànon del compositor alemany del segle XVII, Johan Pachelbel.
Cànon
Johan Pachelbel
Ja hem vist en algun altre
lloc que La Follia va ser una composició molt popular entre els compositors del Renaixement i del Barroc .
Faronell's
Division on a Ground
John
Playford
|
Recercada
Primera/Recercada Segunda
Diego Ortiz (1510 - 1570)
|
A partir de finals de segle XVI, la dansa bergamasca va donar lloc a peces
instrumentals, compostes, entre d'altres, per Girolamo Frescobaldi, S. Rossi, Biagio
Marini i Samuel Scheidt. En algun cas, les variacions es presenten en diferents
plantejaments contrapuntístics sobre la senzilla melodia de la dansa, mentre
que en altres cassos les variacions es desenvolupen sobre el baix obstinat.
Capriccio
sopra la Bergamasca
Girolamo
Frescobaldi
(1538-1643)
Sonata
sopra la Bergamasca
Salomone Rossi
(1570-1630)
Fuga
prima sopra la Bergamasca
Giovanni Battista Fasolo
(1598-1664)
La
Bergamasca
Marco
Uccellini
(1603-1680)
La
Bergamasca
Giovanni
Battista Vitali
Canzone
francese quarta ed ultima del settimo tuono naturale sopra il ballo detto la
bergamasca
Giovanni
Salvatore
|
Sinfonia
la Bergamasca
Lodovico
Viadana
(1560-1627)
Bergamasca
Samuel
Scheidt
(1587-1653)
La
Bergamasca 2:02
Gasparo Zanetti
(1600-1660)
La Bergamasca
Bernardo
Gianoncelli
La
Bergamasca
Pasquini Partite
|
Fins i tot Johann Sebastian Bach, en el Quòdlibet que precedeix l’ària
final de les Variacions Godberg, fa sortir el tema de la bergamasca.
Variatio
30. Quodlibet. a 1 Clav.
Goldberg Variations, BWV 988
J.S.Bach
|
És possible que Bach conegués la melodia a través d’una
cançó popular alemanya que, sens dubte, és una versió de la bergamasca
italiana. Això demostra la popularitat que va tenir la dansa de Bérgamo a
Europa.
Die Wasserrüben und der Kohl
En el mateix Quòdlibet de les Variacions Goldberg, Bach
utilitza el motiu inicial d’una altre cançó popular alemanya.
|
Ich bin so lang nicht bei dir gewest..
|
Els compositors del segle XVIII van trobar la fórmula del baix de la Bergamasca
especialment efectiva com el marc de presentació d’una frase melòdica, En realitat, però, es tracta del moviment
harmònic més elemental que defineix una tonalitat: tònica (I) subdominant (IV) –
dominant (V) - tònica (I). Mozart, com es pot comprovar en els següents exemples, la utilitzà sovint.
Minuet
(Serenata Haffner, K.250)
Se al volto
mai ti senti
(La clemnza di Tito)
Mi tradi
quel alma ingrata
(Don Giovanni)
|
Dove sono i
bei momenti
(Le nozze di Figaro)
Deh vieni
allà finestra
(Don Giovanni)
|
·<><><><><><><>·
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada