La història de la música occidental ens explica que fins els segles X-XI
la música era monòdica, és a dir que, en una peça, tothom cantava o tocava la
mateixa melodia. Els exemples més il·lustratius de la monodia medieval són els
cants litúrgics de l’església catòlica de l’Edat Mitjana: el cant gregorià.
Kyrie
|
A partir que la societat medieval comença a obrir-se,
creixen les ciutats, s'estableixen relacions comercials i, per tant, es fa possible l’intercanvi d’idees i la comunicació
entre nuclis urbans; els peregrins, els trobadors, els joglars i els goliards
porten notícies i cançons d’un lloc a un
altre; sorgeixen les llegües vernacles, trencant la uniformitat lingüística del
llatí, que queda reclòs als monestirs i abadies. Per altra banda, l’autoritat dogmàtica
de l’església catòlica es comença a qüestionar i neixen les primeres
divergències doctrinals, i amb elles, les heretgies. Potser només és una bonica
coincidència poètica, però en aquest moment històric, decisiu en tants
aspectes, la música experimenta un dels canvis més importants de tota la seva
història: el naixement de la polifonia.
Amb procediments molt rudimentaris -per moviments paral·lels o per
moviments contraris-, es comença a superposar a la veu principal (cantus), veus diferents per ser
interpretades simultàniament.
Rex Caeli Domine
(Organum)
|
Cunctipotens
genitor Deus (Discantus)
|
La imitació va ser un altre dels recursos polifònics primerencs,
exemplificat en la rota i el rondellus. L’exemple més antic conservat, que data del segle XIII, és la
rota Sumer is icumen in. Aquest cànon anglès, que canta l’arribada
de l’estiu, és la composició a sis parts més antiga coneguda. Aquest aspecte el fa especialment propici pel tema que avui tractarem: la
música multi-vocal.
Sumer is icumen
in
Anònim
És la formació coral a quatre veus
mixtes (soprano, alto, tenor i baix, normativa per als estudis d’harmonia), la
que es va consolidar al Renaixement i amb la qual es realitzen la gran
majoria de manifestacions polifòniques fins a l’actualitat.
Però aquí tractarem de les
composicions corals que ultrapassen l’estàndard de les quatre veus i exploren
altres possibilitats. Al llarg del Renaixement ja veiem com molts compositors
escriuen música per a cinc i sis veus.
Jerusalem surge (a
5)
Jacubus Clemens non Papa
Tirsi morir volea (a 5)
Luca Marenzio
Surge, propera amica mea (a 6)
Francisco Guerrero
|
Viri
Galilaei (a 6)
Palestrina
O
sonno (a 5)
Cipriano
de Rore
Dulces exuviae (a 5)
Roland de
Lassus
|
Els
motets i madrigals a cinc i sis veus entren dins la normalitat de les textures
corals de l’època, però, per raons més properes a l’exhibició i lluïment
personal que a les necessitats expressives, alguns compositors van exercitar-se
en compondre obres d’un format extraordinari. També podien ser obres motivades per reptes personals o respostes a desafiaments. Hi ha qui denomina aquesta música
polifonia multi-vocal, i d'aquí el títol d'aquesta entrada. Vegem-ne alguns exemples:
Jesus autem transiens, Credo
in Deum (cànon a 13)
Robert Wylkynson (c1450-1515)
Qui hábitat (cànon a
24)
Josquin des Prez
(1450-1521)
Spem
in alium (a 40)
Thomas
Talis (1505-1585)
Missa (a 40 i 60)
Alessandro
Striggio
|
O bone Jesu compuesto (a 19)
Robert Carver
(1487-1546)
Deo Gratias (cànon a 36)
Johannes Ockeghem
Ecce
Beatam Lucem (a 40)
Alessandro
Striggio
Unum
colle Deum (Fuga a 40)
Luis Venegas
de Henestrosa
|
A
més del creixent protagonisme de la monodia acompanyada, la preponderant
importància del text en la música cantada, l’aplicació de la teoria dels affetti
i de la retòrica al discurs musical, el clarobscur de la pintura expressat
en contrastos dinàmics en la música, el naixement de l’òpera i l’emancipació de
la música instrumental respecte de la vocal, a més de tot això, la singularitat
de la música policoral contribuí a quest canvi estilístic aportant el concepte
de diàleg concertato entre diverses parts. Un aspecte aquest que serà un tret
singular i característic de la musica barroca.
Aquesta
contraposició entre diferents parts d’una obra musical té el seu origen en
l’antífona del cant gregorià. Per això, es diu que el cant policoral és d’estil
antifònic.
La música policoral va ser un signe d'identitat característic pel qual es coneix l'Escola Veneciana.
Les composicions venecianes de finals del segle xvi van ser molt famoses en la seva època i van influir en molts compositors d'altres països. |
Basílica de Sant Marc
Venècia
|
El primer compositor que va fer famós aquest efecte fou el franco-flamenc Adrian
Willaert, que havia estat nomenat mestre de capella de Sant Marc
el 1527 i va romandre en el càrrec
fins a la seva mort, l'any 1562.
Dixit
Dominus (Vespro della Beata Vergine)
(a 8, doble cor)
Adrian
Willaert (1490-1562)
|
Benedicta es caelorum Regina
(a 7)
Adrian
Willaert (1490-1562)
|
Amb la música policoral entre en joc
un factor que fins ara havia sigut bastant irrellevant, que és la ubicació de
les fonts productores de música en l’espai. El so estereofònic que es produïa a
la basílica de Sant Marc era resultat de la separació espacial entre els cors.
Aquesta disposició generava unes condicions particulars a l’hora d’interpretar la
música. Els compositors, sent conscients del retard auditiu que es produïa
entre un cor i l’altre, havien d’adaptar les composicions a aquest fenomen.
Podria ser aquest un dels motius que originés l’escriptura antifònica de l’Escola
Veneciana.
La distància en l’espai i el contrast
de volums sonors entre els intèrprets van ser factors que els músics també
aprofitaren i usaren com un procediment retòric. En aquest sentit, són bonics
els dos exemples següents: Ola, O que bon Eccho de
Roland du Lassus és una divertida paròdia d’un intent de despistar l’eco, m’entra que, en una profunda cova, ressonen - in lontano- els
encanteris de les bruixes de l’òpera Dido and
Aeneas, d'Henry Purcell.
Ola! O che
bon Eccho
di Orlando
Lassus
|
In
our deep vaulted cell
Echo
Dance and Furies
(Dido &Aeneas)
Henry Purcell
|
Claudio Monteverdi, que el 1613 va ser nomenat mestre de la capella musical de la Basílica de Sant Marc, també va fer servir el recurs lontano en més d’una
ocasió en les seves obres, com en l’ària Possente Spiritu, de l'òpera Orpheus.
Possente Spirto
Claudio Monteverdi
Vivaldi, anys més tard, en el seu concert per
a violí conegut com “Per eco in lontano”,
juga amb la distància entre els músics per fer aquest efecte d’eco. Moltes
sovint, l’intèrpret que fa l’eco no està a la vista del oients, creant així una
sensació més realista.
Concerto
in A Major for 4 Violins, RV 552
"Per
Eco in Lontano": III. Allegro
Antonio Vivaldi
El punt més àlgid de l'Escola Veneciana va
produir-se al voltant del 1580, quan Andrea i Giovanni Gabrieli van
compondre enormes obres per a múltiples cors, grups de metalls i instruments de
corda i orgue. Aquestes obres són les primeres a incloure indicacions dinàmiques,
i també instruccions per a la instrumentació.
Jubilate
Deo (1587)
Andrea
Gabrieli
Exaudi
me Domine (a 16, en 4 cors)
Giovanni
Gabrieli
|
Sancta
et immaculata
Andrea
Gabrieli
Magnificat
(a 14)
Giovanni
Gabrieli
|
Moltes de les troballes de l’Escola Veneciana tingueren un ampli ressò i una influència molt immediata a tot Europa, especialment en l’obra de compositors alemanys com Hans Leo Hassler i Heinrich Schütz, deixebles directes d’Andrea i Giovanni Gabrieli respectivament. Molt ràpidament, compositors de tot arreu comencen a escriure música policoral.
Veni in
hortum meum
Giovanni
Croce
Laetatus Sum (12 veus en 3 cors)
Tomás Luís de Vitoria
Joan Cererols
Regina Coeli (a 8, doble cor)
|
Osculetur me (Doble
cor)
Orlando di
Lassus
Tomás Luís de Vitoria
Missa Laetatus Sum (12 veus en 3 cors)
Cantate Domino
Hans Leo Hassler
|
L'aportació dels organistes de l'escola, en particular de Claudio Merulo, va començar a definir un estil instrumental i tècnic que posteriorment es va traslladar al nord d'Europa i va culminar amb les obres de Sweelinck, Buxtehude, Shütz i fins i tot Bach.
Canzon vigesimaterza a5' / 'Canzon decimaottava a5'
Claudio Merulo (1533-1604)
El contrast, la contraposició, el diàleg entre
grups vocals és el que va donar origen a la música concertant.
Saul,
was verfolgst du mich
Heinrich Schütz
Estil
concertant, solista-tutti, amb
el tutti
de 2 cors més instruments.
|
Canzona a 8
Francesco
Cavalli
Dos cors instrumentals
de 4 parts cadascun.
|
Un derivat dels cori spezzati (cors contraposats) de la basílica de Sant Marc de Venècia, que va desenvolupar a bastament Giovanni Gabrieli i altres mestres de l’Escola Veneciana va ser el concerto grosso del segle XVII. Bàsicament consisteix en l’alternança entre un petit grup solista (concertino) i un conjunt instrumental més ampli (ripieno o tutti). primers exemples coneguts són d’Alessandro Stradella (1682). Tot i
així va ser Arcangelo Corelli (1653-1713) qui el 1680 va
idear aquesta estructura en què els tutti,
en funció del cor, produeixen una alternança amb el concertino solista.
Sonata
di viole con concertino di due violini e leuto e
concerto grosso di viole
Alessandro Stradella
|
Christmas Concerto,
Adagio Op. 6 No. 8
Arcangelo Colrelli
|
Potser la peça més gran de música sacra
barroca existent, és una obra arquetípica del barroc colossal: la Missa Salisburgensis
à 53 voci, del compositor txec Heinrich Ignaz Franz Biber. És una
composició policoral que aprofita els múltiples orgues i diversos llocs
disponibles per a grups de cantants i músics a la Catedral de Salzburg,
probablement per a les celebracions de 1682 per l’aniversari de la fundació
de l’Arquebisbat de la ciutat austríaca.
|
Missa Salisburgensis (a 54, solistes, cor i instruments)
Heinrich
Ignaz Franz Biber
|
No podem acabar aquest recorregut panoràmic de la música multi-vocal sense esmentar la composició religiosa més important del segle XVII, Vespro della Beata Virgine, de Claudio Monteverdi, editada a Venècia el 1610.
L'obra
representa una fita dins la història de la música occidental, sobretot gràcies
al plantejament singular que Monteverdi va donar a cada un dels moviments.
Aquesta composició religiosa i monumental no només presenta moments d'intimitat
i pregària; també incorpora música secular, brillant, de gran celebració, i un amalgama de
formes musicals -sonates, motets, càntics, salms- sense renunciar a la unitat
global. Destaca per la integració d'estils antics i tècniques compositives
noves; això fa que el conjunt no es pugui classificar dins la categoria
de prima pratica ni tampoc dins la seconda pratica. Monteverdi aconsegueix aquesta cohesió gràcies
a l'ús del cant gregorià original de cada text com a base (cantus firmus)
dels moviments de l'obra.
Escolteu aquest fragment del Magnificat del
Vespro della Beata Virgine i entreu en l’impressionant
entramat arquitectònic que edifica Monteverdi, amb una simultaneitat d’estrats
sonors independents que -potser és molt agosarat dir això-, només he pogut
reconèixer en Bach, Mahler i Stravinsky.
Magnificat (Vespro della Beata Virgine)
(Fragment)
Claudio
Monteverdi
Si us heu quedat amb ganes d’escoltar una
mica més d’aquesta extraordinària obra, aquí la teniu tota íntegra, en una
espectacular versió de Monteverdi Choir i English Baroque Solists sota la
direcció de Sir John Eliot Gardiner, des de la Chapelle Royale de Versailles.
Vespro
della Beata Virgine
Claudio
Monteverdi
Gran part de la información d’aquesta entrada la dec al molt bon article Música y espacio I: Policoralidad y polifonía multi-vocal en el siglo XVI deJuan González Batanero, publicat a la revista on-line de música i art sonor Sulponticello.
|
·<><><><><><><>·
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada