Forêts
paisibles
Jean-Philippe
Rameau
El 18 d'octubre de 1724, Étienne de Veniard, Senyor de
Bourgmont, es va trobar amb els padoucas.
Vuitanta padoucas van sortir a cavall per trobar-se amb els francesos i els van
portar al seu campament. Els padoucas van ser
amables i van complimentar a Bourgmont i el seu grup durant tres dies abans que
el francès tornés cap a casa el 22 d'octubre.
Étienne de Veniard va ser l'explorador francès que va
fer els primers mapes i documentar els seus viatges a la regió nord-americana
dels rius Missouri i Platte.
|
Els que els francesos
anomenaven padoucas eren, segurament, els que els espanyols anomenaven "apaches".
|
Uns anys després, Louis Antoine de
Bougainville -prototip del viatger il·lustrat, tolerant, observador-, en el seu llibre Voyage autour du monde (1771), va
oferir una visió d'un paradís terrenal on els homes i dones vivien feliços en
la innocència, lluny de la corrupció de la civilització. La seva descripció
il·lustrava poderosament el concepte del bon
salvatge, i va influir en els pensaments utòpics de filòsofs com
Jean-Jacques Rousseau abans de l'arribada de la Revolució Francesa.
Segons imaginà Rousseau, el
bon salvatge era la innocència natural sense el pecat original, absència
de moral, bondat innata i igualtat. Però «aquesta condició natural és un estat que ja no
existeix, que potser mai no ha existit, que probablement no existirà mai, però
del qual és necessari tenir idees per jutjar rectament sobre el nostre present»
|
Bougainville a Tahití
Ens diu en la seva relació: «Em creia transportat al jardí de l'Edèn: recorríem una plana entapissada de gespa, coberta de bells arbres fruiters i retallada per rierols que mantenen una frescor deliciós, sense cap dels inconvenients que comporta la humitat. Un poble nombrós gaudeix dels tresors que la natura ha bolcat a mans plenes sobre ell. Ens trobàvem grups d'homes i dones asseguts a l'ombra dels vergers: tots ens saludaven amistosament; els que ens trobàvem pels camins es feien a un costat per deixar-nos passar; en tot lloc vèiem regnar l'hospitalitat, el respecte, una dolça alegria i totes les aparences de la felicitat »
Verema en un arrossar amb bambú.
Gravat de Théodore de Bry, 1585
|
L’explorador francès Étienne de Veniard, Senyor de Bourgmont va ser autoritzat a convidar i a acompanyar els representants de les tribus
padoucas a París. El novembre de 1725 acompanyà sis caps indis de diverses
tribus que
habitaven en l'actual estat d'Illinois. La comitiva va ser rebuda pel rei Lluís
XV i posteriorment va oferir un espectacle de dansa al Théâtre-Italien, al qual va tenir ocasió d'assistir el compositor Jean-Philippe Rameau.
Aquesta experiència viscuda per Rameau va ser l’origen de
la peça per a clavecí, un rondó, titulada Air des
Sauvages, que l’autor va incloure en una suite en sol menor per a aquest
instrument.
Air des Sauvages
Jean
Philippe Rameau
L’exhibició de “salvatges” a la metròpoli no era una cosa
nova. Ja el 1562 Montaigne va poder entrevistar-se amb uns indígenes que havien portat del Brasil per mostrar-los a França. Montaigne, que degut a les sagnants guerres de religió que trasbalsaven el seu país estava decebut de la civilització europea, va veure en aquells homes la prova d'una cultura i saviesa idíl·lica: “Viuen en un país pintoresc i tan sa que,
segons testifiquen els que l’han vist, és molt rar trobar un home malalt,
lleganyós, desdentat o corbats per la vellesa.”
Però una d’aquestes
exhibicions d’indígenes té un final dramàtic. Bougainville, que havia fondejat
els seus vaixelles a la badia d’Hatiaa (Tahití), davant la insistència d'Ereti, el
cap del poble, va acordar embarcar-se amb el jove indígena Aoutourou el 15 d’abril
de 1768. Van arribar a Saint-Malo el 16 de març de 1769 després de moltes
aventures. El 30 d'abril es va presentar a Lluís XV.
|
|
Al començament de la
seva estada a París, era el favorit de la capital perquè encarnava la imatge de
"Bon Sauvage" i tot París sentia llàstima per ell en el seu exili. Diderot
i alguns filòsofs de la Il·lustració el
van convertir en l'heroi de les seves polèmiques contra l'"ingenu
naturalisme" de Rousseau i contra la colonització.
En els mesos que van seguir, Bougainville va treballar
per trobar-li un embarcament per al Pacífic. Va sortir de la Rochelle el 4 de
març de 1770, va arribar a l'Illa de Maurici el 23 d'octubre on es va quedar
mentre esperava una nova expedició a Tahití. Una epidèmia de verola es va
desencadenar a Maurici, Aoutourou no va ser vacunat i va morir a Madagascar, amb un dolor
insuportable, el 7 de novembre de 1771.
Hem parlat de Rousseau, el prestigiós filòsof francès del
segle de les llums, però no oblidem que Jean-Jacques Rousseau també era músic, i
que la seva primera notorietat a la societat parisenca va ser musical. Als trenta
anys, es va mudar a la capital amb algunes composicions en el seu equipatge.
Després d'una estada a Venècia, on va rebre la revelació de la melodia
italiana, va reprendre l’òpera en un acte que estava escrivint i ho va fer
escoltar al mecenes de Rameau, La Pouplinière. Rousseau va recollir
l'entusiasme de tothom, però l'hostilitat del mestre Rameau. Amb Li Devin du village, composta el 1752,
realment Rousseau va aconseguir la glòria com a compositor.
Le devin du village - ouverture
Jean-Jacques Rousseau
Però l’enemistat entre Rousseau i Rameau, que ja venia de
lluny, es va accentuar encara més amb la trifulga que es desfermà a París entre el 1752 i el 1754 i que
es coneix com La Querelle des Buffes.
Al segle XVIII, França era una excepció en el panorama musical europeu, on
regnava la riquesa melòdica i el virtuosisme dels castrati italians. Jean-Baptiste
Lully (1632-1687) va “inventar” l'òpera francesa, anomenada tragédie lyrique. Bàsicament és una
amplificació, a través de la música, de la declamació practicada al teatre
tràgic. Els episodis ballats ocupen un lloc especial, integrat en les diverses
formes d'espectacle líric. La Querelle
des Buffes va ser la controvèrsia creada entre els defensors de l’òpera francesa
(establerta per Lully i que, d’alguna manera, Rameau n’era el continuador) i els
partidaris de l’òpera bufa italiana, que defensava Rousseau. Tot va sorgir
d’una representació de l’òpera La seva
padrona, de Pergolesi, a l’Académie Royale
de Musique el 1746, el temple sagrat de la tragédie française.
La seva
padrona
Giovanni Battista Pergolesi
Molt abans que tot això
passés, el 23 d’agost de 1735, Jan-Philippe Rameau va estrenar a l’Académie Royale
de Musique una òpera-ballet
d’una gran categoria musical, Les Indes galantes. L’estrena va incloure només el pròleg i
les dues primeres "entrades", Le Turc généreux i Les Incas du Pérou. Com
era molt comú en l'òpera francesa de l’època, la música està plena d’efectes
especials, llamps, trons i, fins i tot, un explosiu volcà del Perú.
Le Turc
généreux
(Les Indes
galantes)
Jan-Philippe Rameau
|
Tremblement
de terre
(Les Indes
galantes)
Jan-Philippe Rameau
|
Aquest gust per la música figurativa també es troba en
moltes peces per a clavicèmbal de l'època, l’instrument que al segle XVII havia substituït el
llaüt en la música cortesana.
La Poule (La
gallina)
Jean-Philippe
Rameau
|
Le
Rappel des Oiseaux (1724)
Jean-Philippe
Rameau
|
Les Indes galantes simbolitzen l'època, refinada, despreocupada dedicada als plaers i a la galanteria de Lluís XV i de la seva cort.
|
La pesca
François
Boucher
|
En les obres de Jean-Philippe Rameau, els rics contrastos dramàtics, les brillants seccions orquestrals, els sospirs pastorals melancòlics i la penetrant sensualitat el situen en un món diferent: en resum, el món rococó de Luis XV. Rameau és ja un músic de la il·lustració. Es conserva la col·laboració entre Voltaire i Rameau en dos entreteniments operístics de la cort: La Princesse de Navarre i Le Temple de la Gloire (tots dos en 1745).
Vents
furieux, tristes tempêtes
(La
princesse de Navarre)
La
Princesse de Navarre (ballet final)
|
Overture
(Le Temple de la Gloire)
Passacaille
(Le Temple de la Gloire)
|
Quan es va estrenar l’òpera-ballet de Jean-Philippe
Rameau, Les Indes Galantes, no va tenir una bona crític, per això el compositor
va preparar una versió revisada que incloïa dos actes addicionals: Les fleurs, situant l’escena a Pèrsia, i
Les Sauvages en que l’escena transcorre
a Amèrica del Nord. És per a aquest quart acte que
Rameau va recórrer al rondó - Air des
Sauvages- que havia escrit deu anys abans i que ara, incorporat a Les Indes galantes tindrà el nom de Les forêts paisibles.
Forêts paisibles
Jean-Philippe Rameau
|
en l’harmonia de la tornada del rodó
|
En aquesta òpera-ballet, el rondeau va ser orquestrat
i presentat en un nou format, en dues seccions: una instrumental, i una altra en
la qual s'afegeix un duet solista (soprano i baríton) i cor que s'alternen.
1.Boscos tranquils,
aquí mai un va desig
torbà els nostres cors.
Si alguna cosa ens preocupa,
no és, Fortuna,
el preu dels vostres favors
3.Gaudim dels nostres asils,
Gaudim dels seus afables dons!
Ah! podem ser feliços,
Quan anhelem altres desitjos?
|
2.A les nostres terres,
la grandesa mai ens tempta
amb falsos atractius.
Cel, tu l'has creat
per la innocència i la pau.
|
En la versió operística del rondeau, la jove parella índia formada per Zima i Adario celebra la seva felicitat aliens a les temptadores proposicions de l'espanyol Don Álvaro i el francès Damón.
Les Sauvages, l’últim acta de Les Indes galantes suggereix una visió bucòlica del món dels indígenes, potser reflectint les idees de Montaigne, de Bougainville, de Rousseau: l’home natural, l’home lliure en la natura: "A les nostres terres, la grandesa mai ens tempta amb falsos atractius". Si en la Il·lustració els plantejaments de Rousseau proposaven la integració del mite del bon salvatge a una ideologia política -que culmina en La Déclaration des droits de l'homme et du
citoyen de 1789-, per a molts artistes de finals del segle XIX, la descoberta del món salvatge suposava una fugida de la societat civilitzada sotmesa a "l'esclavitud de l'or". Gauguin intenta confondre’s amb la naturalesa: “La civilització m’abandona poc a poc. Començo a pensar amb senzillesa, a no sentir odi pel meu proïsme, i millor encara, a estimar-lo. Tinc tots els goigs de la vida lliure, animal i humana. Fujo del que és fictici, entro a la Naturalesa”. La societat sembla ja irremissiblement perduda i el mite del bon salvatge és tant sols un vehicle d’evasió. Fins i tot al segle XX la utopia del mite del bon salvatge continua treient el nas en propostes com les de Sommerhill School "l’home és bo per naturalesa", en els eslògans avalotadors d'Ivan Illich “Per a la majoria dels sers humans, el dret a aprendre està restringit per l’obligació d’assistir a l’escola” o en les valoracions de la vida cerimonial dels pobles de “cultura més simple” del jesuïta Walter Ong.
Era -i és-, molt freqüent que els compositors reciclessin les obres d’escena, ballets i òperes, per a la música de
concert. Les cinc suites que Rameau va extreure del ballet-òpera Les Indes galantes es deriven del pròleg
i quatre actes, i els moviments breus inclouen arranjaments orquestrals de números
vocals, així com peces instrumentals. El treball mostra el talent de Rameau per
crear música evocadora i convincent per a la gran varietat de situacions
dramàtiques de l’òpera-ballet, així com la seva habilitat per a una orquestració
imaginativa. No es requereix conèixer la trama per apreciar els encants
d'aquestes miniatures acolorides.
Les indes Galantes Suite
Jean-Philippe Rameau
Prologue: Ouverture; Air
pour les esclaves africains; Air vif; Air pour deux Polonais; Contredanse
-Le Turc généreux: Forlane
des matelots; Tambourins I– II
-Les Incas du Pérou:
Gavottes I–I
-Les Fleurs: Marche; Air
pour Borée et la Rose
-Les Sauvages: Air pour
les Sauvages; Chaconne
El rondó Air des
Sauvages que ha passat per una suite per a clavecí i per a l’òpera ballet Les Indes galantes, ara forma part d’una
suite per a orquestra.
Suite Les Indes Galantes / Les Sauvages
Jean-Philippe Rameau
|
És interesant veure com el ritme del timbal
(llarga-breu-breu) subjau repartit entre
les parts de l’orquestració.
|
·<><><><><><><><>·
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada