Tin Pan Alley és el nom amb el que es coneix l'agrupació d'editors i compositors de música de la ciutat de Nova York que van
dominar la música popular dels Estats Units a finals de segle XIX i principis
del segle XX. El nom originalment es referia a un lloc específic: West 28th Street
entre la Cinquena i la Sisena Avinguda al Districte de les Flors de
Manhattan.
|
Edificis de Tin Pan Alley al 1910
|
El començament de Tin Pan Alley és aproximadament el 1885,
quan diversos editors de música es van establir al mateix districte de
Manhattan. El final de Tin Pa Alley comença amb la Gran Depressió, a la
dècada de 1930, quan el fonògraf, la ràdio i les pel·lícules van suplantar
les partitures com la força impulsora de la música popular nord-americana, i mor definitivament quan arriba el rock and roll.
|
Durant el seu apogeu entre 1893 i 1910, les persones que caminaven per West 28th Street entre Broadway i Sixth Avenue podien escoltar una multitud de pianos i molt cant en passar pel centre de la indústria editorial de partitures.
A mitjan el segle XIX, el control dels drets d'aurtor de les melodies no era tan estricte, i els editors sovint imprimien les seves pròpies versions de les cançons populars en aquell moment. A finals del segle XIX, amb lleis de protecció de drets d'autor més estrictes, els compositors, lletristes i editors van començar a treballar junts pel seu propi interès. Els compositors van començar a trucar a la porta dels editors de Tin Pa Alley.
Give My Regards to Broadway (1905)
Billy Murray
Give My Regards to Broadway és una
cançó escrita per George M. Cohan per la seva obra musical Little Johnny
Jones, que va debutar el 1904 a Nova York.
|
A mitjan el segle XIX, el control dels drets d'aurtor de les melodies no era tan estricte, i els editors sovint imprimien les seves pròpies versions de les cançons populars en aquell moment. A finals del segle XIX, amb lleis de protecció de drets d'autor més estrictes, els compositors, lletristes i editors van començar a treballar junts pel seu propi interès. Els compositors van començar a trucar a la porta dels editors de Tin Pa Alley.
After the Ball és una
cançó popular escrita en 1891 per Charles K. Harris. La cançó és un vals
clàssic en compàs 3/4. En la cançó, un oncle li diu a la seva neboda per
què mai s'ha casat: va veure la seva núvia besant a un altre home en un ball,
i es va negar a escoltar la seva explicació. Molts anys després, quan la dona
ja havia mort, va descobrir que l'home era el seu germà.
After the Ball es va
convertir en la cançó més reeixida de la seva època, que en aquell moment es
mesurava per les vendes de partitures. En 1892, va vendre més de dos milions
de còpies de partitures. Les seves vendes totals de
partitures superen els cinc milions de còpies, el que el converteix en el
best-seller de la història de Tin Pan Alley. Exemplifica les balades
sentimentals publicades abans de 1920, els temes preferits de les quals eren els nadons, les separacions i la mort.
|
After
The Ball (1893)
George
J. Gaskin
|
Durant el s. XIX la música es difonia en forma de partitura.
Quan no hi havia gravacions fonogràfiques, l’única manera d’escoltar a casa les
cançons que sonaven a la ràdio era amb
un piano i partitures. Si una família desitjava escoltar una peça nova o famosa
a casa, havien de comprar la partitura i interpretar-la, normalment al piano.
Moltes cases de famílies de classe mitjana disposaven de la seva pròpia sala de
música, on es reunien per escoltar cançons.
Down By the Old Mill Stream (1911)
Harry Macdonough and Chorus
|
Down by the
Old Mill Stream és una cançó escrita per Tell Taylor. Va ser una de
les cançons més populars de principis de segle XX. L'editor, Forster Music
Publisher, en va vendre 4 milions de còpies.
El 1910, la cançó va ser publicada i presentada al
públic amb actuacions del quartet de vodevil The Orpheus Comedy Four. Després
que el grup interpretés la cançó en una botiga de Woolworth a Kansas City,
es va fer tan popular que la botiga va vendre les 1,000 còpies de la
partitura que Taylor havia portat amb ell. Va ser una de les cançons
preferides dels quartets de barberia.
|
Si la indústria musical es basava en les partitures com a
mitjà de difusió, és lògic que estigués dominada pels editors. Els dos editors
més emprenedors de Nova York van ser Willis Woodard i TB Harms, les primeres
companyies que es van especialitzar en cançons populars en lloc d'himnes o
música clàssica. Naturalment, aquestes empreses estaven ubicades al districte
d'entreteniment, que, en aquest moment, estava centrat a Union Square.
Witmark va ser la primera editorial que es va mudar a
West 28th Street a mesura que el districte d'entreteniment gradualment es va
moure cap a la zona alta, i cap a finals de la dècada de 1890 la majoria de les
editorials havien seguit el seu exemple.
|
Una partitura editada per Witmark &
Sons el 1890
|
Les cases de música més grans es van establir a la ciutat
de Nova York, però les petites editorials locals, sovint connectades amb
impressores comercials o botigues de música, van continuar florint a tot el
país, i hi havia importants centres regionals de publicació de música a Chicago
, Nova Orleans, St. Louis, i Boston. Quan una cançó es convertia en un èxit
local significatiu, una de les grans firmes de Nova York acostumava a comprar els drets a l'editorial local.
In
the Good Old Summer Time
(1903)
Haydn Quartet
|
In the Good
Old Summer Time és una cançó americana de Tin Pa Alley publicada per
primera vegada el 1902 amb música de George Evans i lletra de Ren Shields.
Forma part de la comèdia musical The Defender. In
the Good Old Summer Time va ser un dels grans èxits de l'època, va
vendre partitures populars i va ser gravat per diversos artistes de l'època,
inclosa la banda de John Philip Sousa el 1903.
|
Les cases de música al baix Manhattan eren llocs plens de
vida, amb un flux constant de compositors, artistes de vodevil i Broadway,
músics i "cantants de cançons" anant i venint.
KKK-Katy va ser
una cançó popular de la Primera Guerra Mundial escrita pel compositor
canadenc nord-americà Geoffrey O'Hara el 1917 i publicada el 1918. La
partitura s’anunciava com "L'èxit
de la sensacional cançó quequejant cantada pels soldats i mariners
". La lletra parla d'un valent però tímid soldat anomenat Jimmy que
està enamorat de la bella Katy. Ell compra un anell de noces abans d'anar a
la guerra a França.
|
K-K-K-Katy (1918)
Billy Murray
|
Els aspirants a compositors anaven a Tim Pan Alley a mostrar les cançons
que esperaven vendre. Quan es compraven cançons d’un compositor sense èxits
anteriors, sovint s'afegia el nom d'algú de la companyia com a coautor, o
tots els drets de la cançó es compren directament per una tarifa plana (fins i
tot els drets per posar el nom d'una altra persona a la partitura com a
compositor).
Oh! By Jingo! (1920)
Margaret Young
|
Oh By Jingo! és una novetat de
1919 d'Albert Von Tilzer amb lletra de Lew Brown. La cançó va aparèixer al
programa de Broadway Linger Longer
Letty, i es va convertir en un dels majors èxits de Tin Pa Alley de l'era
posterior a la Primera Guerra Mundial.
.
|
Un nombre extraordinari d'immigrants jueus d'Europa de
l'Est es van convertir en editors de música i compositors a Tin Pan Alley,
sent el més famós Irving Berlin. Els compositors que es van convertir en
productors establerts de cançons exitoses van ser contractats per formar part
del personal de les cases de música.
Alexander
's Ragtime Band és una cançó de Tin Pa Alley del compositor
nord-americà Irving Berlin, publicada el 1911. Encara que no és una cançó
tradicional de ragtime, l'alegre melodia de Berlín va vendre un milió de
còpies de partitures el 1911, després un altre milió el 1912.
|
Alexander's Ragtime Band (1911)
Billy Murray
|
Els "cantants de cançons" (pluggers) eren
pianistes i cantants que representaven als editors de música i es guanyaven la
vida fent demostracions de cançons per promoure la venda de partitures. La majoria de les
botigues de música tenien cantants de cançons en el personal.
Tot i que els termes sovint es fan servir indistintament, els que treballaven en botigues departamentals i musicals eren coneguts amb major freqüència com "demostradors de cançons", mentre que els que treballaven directament per a editors de música es deien "pluggers de cançons".
Entre els músics i compositors que havien treballat com a cantants de cançons hi havia noms coneguts com George Gershwin, Ron Roker, Jerome Kern, Irving Berlin i Lil Hardin Armstrong.
|
Un "plugger" o demostrador de cançons era un
vocalista o pianista emprat pels departaments i botigues de música i editors
de cançons a principis de segle XX per promoure i ajudar a vendre noves
partitures, que és com s'anunciaven els èxits abans que els enregistraments
de bona qualitat estiguessin àmpliament disponibles. En general, el pianista
s'asseia a l'entresòl d'una botiga i tocava la música que li enviava
l'empleat que venia les partitures. Els usuaris podien
seleccionar qualsevol títol, enviar-lo al “plugger” i escoltar una vista
prèvia de la cançó abans de comprar-la.
|
Una forma més agressiva de promocionar cançons consistia en comprar dotzenes d'entrades per a
espectacles musicals, infiltrar-se en l'audiència i després fer de claca per reclamar i aplaudir la cançó que es volia promocionar.
Louis Bernstein recorda: "Teníem 20,000 persones allà, un pianista
i un cantant. Els vam cantar una cançó trenta vegades en una nit. Quan la gent
va sortir, no van poder evitar de cantar-la”.
Carolina
in the Morning (1922)
Van
and Schenck
|
Carolina in
the Morning
és una cançó popular amb lletra de Gus Kahn i música de Walter Donaldson,
publicada per primera vegada el 1922 per Jerome H. Remick & Co. La cançó es
va estrenar a Broadway a la revista musical The Passing Show de 1922. Els artistes de Vaudeville la van incorporar
als seus espectacles i van ajudar a popularitzar-la.
|
Quan els artistes de vodevil tocaven a la ciutat de Nova
York, sovint visitaven diverses firmes de Tin Pan Alley per trobar noves
cançons per als seus espectacles. Els artistes intèrprets o executants de
segona i tercera categoria sovint pagaven pels drets d'ús d'una nova cançó,
mentre que a les estrelles famoses se'ls donaven còpies gratuïtes dels nous
números de l'editor o se'ls pagava per interpretar-les, els editors sabien que
això era una valuosa publicitat.
Bill
Bailey, Won't You Please Come Home? (1902)
Arthur Collins
|
La lletra i música són de Hughie Cannon, un compositor
i pianista nord-americà, i publicades per Howley, Haviland i Dresser. Segueix
sent un estàndard amb Dixieland i les bandes de jazz tradicionals
|
Inicialment, Tin Pan Alley es va especialitzar en balades
melodramàtiques i cançons de comèdia còmica, però va abraçar els estils
recentment populars de la música cakewalk
i ragtime. Més tard, es van
incorporar el jazz i el blues, encara que de manera menys
completa, ja que Tin Pan Alley es va orientar cap a la producció de cançons que
els cantants aficionats o les bandes de petites ciutats poguessin interpretar a
partir de música impresa. En les dècades de 1910 i 1920 Tin Pan Alley va
publicar cançons populars i números de ball creats en estils de jazz i blues
recentment populars.
Everybody Loves My Baby
The Georgians
Hello Ma
Baby.
És una cançó de Tin Pan Alley escrita l'any 1899 per l'equip de composició "Howard
i Emerson". El seu tema és un home que té una xicota que només coneix a
través del telèfon. Aleshores, els telèfons eren relativament nous i aquesta
va ser la primera cançó coneguda que es va referir al dispositiu. La cançó va
ser enregistrada per Arthur Collins en un cilindre fonogràfic Edison 5470.
Era originalment una "cançó de coon (cançó que presenta estereotips de
persones negres)
|
Hello Ma Baby. Ragtime(1899)
Arthur
Collins
|
Escoltem algunes cançons americanes emblemàtiques que van
sortir de Tin Pa Alley entre 1893 i 1910.
Durant la Primera Guerra Mundial, Tin Pa Alley va produir cançons de propaganda. Alguns encara són memorables, com Over There de George M. Cohan i I'ma Yankee Doodle Dandy i K-K-K-Katy que ja hem escoltat. De fet, es van produir cançons més memorables durant la Primera Guerra Mundial que durant la Segona.
You've
Been a Good Old Wagon (1895)
Len Spencer
A
Bird in a Gilded Cage
(1900)
George J.
Gaskin
|
There'll
Be a Hot Time in the Old Town Tonight (1896)
Arthur Fields
Take Em Out
to the Ball Game (1908)
Edward Meeker
|
Durant la Primera Guerra Mundial, Tin Pa Alley va produir cançons de propaganda. Alguns encara són memorables, com Over There de George M. Cohan i I'ma Yankee Doodle Dandy i K-K-K-Katy que ja hem escoltat. De fet, es van produir cançons més memorables durant la Primera Guerra Mundial que durant la Segona.
Over There
Billy Murray
|
I'ma Yankee
Doodle Dandy (1905)
Billy
Murray
|
Durant la Segona Guerra Mundial, Tin Pan Alley i el
govern federal es van unir per produir cançons de guerra que inspiraria al
públic nord-americà a donar suport a la lluita contra l'Eix. L’Oficina
d'Informació de Guerra va estar a càrrec d'aquest projecte, i creia que Tin Pan
Alley contenia “una reserva de talent i competència capaç d'influir en els
sentiments i opinions de les persones. A causa de la gran base de seguidors de
Tin Pan Alley, el govern creia que aquest sector del negoci de la música seria
de gran abast en la difusió dels sentiments patriòtics. I'll Be Seeing You és una cançó de Tin Pa Alley
de la Segona Guerra Mundial que no s'ha oblidat
I'll Be
Seeing You
Vera Lynn
L’activitat del negoci de les partitures, poc a poc, va anar perdent força a mesura que creixia
la indústria discogràfica. Així i tot va
anar subsistint i adaptant-se als nous temps, però el centre de producció de la música popular es desplaçà al carrer 49, al districte de
Manhattan de Nova York, més amunt del barri de Tin Pan Alley.
Fins i tot
abans de la Segona Guerra Mundial, l’edifici The Brill
Building, situat al 1619 de Broadway, s’havia convertit ja en
el centre de publicació de música i de composició de cançons. Desenes
d'editors musicals tenien oficines a l'Edifici Brill. Però això ja és una altre història, una història també interessant, que tindrà el seu punt àlgid a la dècada de 1960.
·<><><><><><><><>·
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada