diumenge, 1 de setembre del 2019

15.-Idea fixa (II)


Maurice Ravel 

Meticulós, precís i perfeccionista, Ravel és un compositor de mentalitat progressista i eclèctica. L’interessa tot tipus de música i l’estimula especialment la descoberta de noves sonoritats. De tracte fred, tímid i distant, però amable, educat i elegant, el seu distanciament emocional que, en general, palesa la seva obra, concorda amb la voluntat dels artistes d’avantguarda contemporanis d’allunyar-se de l’herència romàntica.


En la seva extensa producció mostra de manera recorrent una atracció cap a models repetitius, a vegades gairebé mecànics. Potser no és casualitat que a Montfort-l'Amaury, on va viure els últims anys de la seva vida, hi guardés col·leccion de joguines mecàniques i de rellotges, entre altres coses. Aquest aspecte, entre el gran i variat ventall de recursos creatius, és el que avui m’ha cridat l’atenció: fórmules repetitives, estàtiques, eixos sonors gairebé inalterables, que en determinades obres manifesten una clara tendència a la reiteració obsessiva.    

La Vallée des Cloches (1905)
Maurice Ravel

Habanera Sites auriculaires pour piano (1907)
Maurice Ravel

Kaddish (Trois Mélodies hébraïques) (1914)
Maurice Ravel

Cinq mélodies populaires grecques (1906)
Maurice Ravel

Soupir (3 Poemes de Stéphane Mallarmé) (1913)
Maurice Ravel

Rapsodie espagnole (1907-1908)
Maurice Ravel


Gaspard de la nuit (1908)
  Maurice Ravel


Impressionant El cadafal, sobre una obsessiu i persistent sib
2.-Le gibet


1.-Ondine

3.-Scarbo


En la seva obra més popular, el Bolero, s’hi troben moltes de les singularitats del seu llenguatge i de la seva poètica creativa:

1.Distanciament emocional. Les paraules del mateix compositor ho corroboren: “Representa una experiència en una direcció molt particular i limitada....” “Consisteix només en un teixit orquestral sense música -en un llarg crescendo molt progressiu-.” “No hi ha contrast ni pràcticament invenció...” 

2.Domini de l’orquestració. És la primera vegada que una obra basada en variacions sobre un tema es planteja només  a partir del paràmetre tímbric. En aquest aspecte queda  justificat el prestigi de Ravel en la faceta d’orquestrador.

3.Tendència a models repetitius.  El ritme obstinat de la caixa clara al llarg de tota l’obra ja en seria un demostració evident, però és encara més manifest el que tota la composició consisteixi en la repetició d’un sol tema. Els trets obsessius dels que ja hem parlat, aquí són encara més magnificats.

4.El gust per l’exotisme. El Bolero va ser un encàrrec de la ballarina Ida Rubinstein, que li va demanar un “ballet de caràcter espanyol”. No perdem de vista que en aquell temps, el “caràcter espanyol” era tant primitiu i exòtic pels francesos com els costums tribals de l’Àfrica.

5.Gust per la còpia. S’explica que Ravel va fer un comentari elogiós d'una peça de ceràmica, imitació d’un gerro xinès, donant-li més valor que al gerro original. El ritme del Bolero no es correspon exactament al ritme típic del bolero andalús, i la melodia, d’inspiració hispano-àrab, no és una tonada popular que es pugui cantar fàcilment: “L'home corrent es dóna la satisfacció de xiular els primers compassos del Bolero, però pocs músics professionals són capaços de reproduir de memòria, sense una falta de solfeig, la frase sencera, amaga esmunyedisses i sàvies coqueteries”.

 
Ritme típic del bolero andalús
 Ritme del Bolero de Ravel





Minimalisme

El Minimal-art, té el seu origen en l’exposició conjunta de cinc artistes –Donald Judd, Robert Morris, Carl André, Dan Flavin i Sol LeWitt– organitzada al Museu Jueu de Nueva York el 1966 sota el nom d’Estructures Primàries.



Donald Judd





Carl André

Tony Smith

El terme minimalisme, en el seu àmbit més general, és la tendència a reduir a l'essencial, a despullar d'elements sobrants. Les seves característiques són: abstracció, concentració, desmaterialització, economia de llenguatge i mitjans, geometria elemental rectilínia, ordre, purisme estructural i funcional, precisió en els acabats, reducció i síntesi i senzillesa.

Dan Flavin

Una singularitat remarcable del minimalisme és que utilitza estructures i formes geomètriques elementals, sovint modulars i repetitives. A partir d’elements essencials construeix estructures artístiques.  

Sol LeWitt

La música minimalista mostra algunes o bé totes les característiques següents:

1.Èmfasi en l'harmonia consonant, si bé dins una tonalitat funcional.

2.Reiteració de frases o unitats més petites com ara figures o motius, amb subtils, graduals, i/o infreqüents variacions (sense desenvolupament musical) al llarg d'extensos períodes de temps.

3.L'estancament, sovint en forma de brunzit, pulsacions, i/o tons sostinguts.


Six Marimbas / Steve Reich


Mad Rush / Philip Glass


Cesc Gelabert i Carles Santos (1982)

In the Summer / Terry Riley

Un error bastant freqüent és considerar minimalista tota obra petita o de durada breu. Per exemple, Erik Satie és un compositor bastant lacònic, moltes de les seves composicions són molt breus i concises, però no per això se’l pot considerar un músic minimalista. En tot cas, ben mirat, podríem fer una excepció: es tracta d'una obra per a piano titulada Vexations, que va escriure l’any 1893 (sí, l'any 1893!), que repeteix incansablament una frase musicals. Una peça que es podria considerar més una de les boutades típica de Satie que no pas un projecte creatiu.
Al principi de la partitura el compositor va escriure aquesta nota:
«Per tocar-se 840 vegades seguides aquest motiu, serà bo preparar-se prèviament, i en el major silenci, per immobilitats serioses»









La primera execució integral a Europa per un sol pianista, va tenir lloc el juny de 1984 i va durar 24 hores (de migdia a migdia).

Vexations / Erik Satie
(Aquí una mostra de 3:38 minuts)
Per casualitat, no fa gaire, vaig descobrir Alan Hovhaness, un compositor armeni establert a Estats Units, que  em va fer pensar amb el Ravel de Le gibet, el Ravel de les reiterades iteracions (ara m’ha sortit una bonica al·literació, com infante défunte). I la sorpresa va ser la referència que ell fa del minimalisme.
L’interès de Hovhaness en la música armènia s’accentua el 1940, quan era organista per l’Església Apostòlica Armènia de St. James a Watertown, Massachusetts, on va romandre durant 10 anys. Allà va interpretar i estar en contacte amb la litúrgia i la monodia armènies i amb la música del sacerdot armeni Komitas Vartabed. De fet, segons paraules de Hovhaness, Vartabed és per ell l’essència original del minimalisme.

Visionary Landscapes for Piano, (1965)
Alan Hovhaness


Six Dances for Piano
Vardapet Komitas






·<><><><><><><><>·




Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada