En els cinc anys que van de 1909 a 1913 ambdós inclosos,
es van produir un seguit d’esdeveniments extraordinaris que van marcar la
història de l’art del segle XX a Europa, comptant que la música forma part
d’aquesta història, és clar.
De totes les arts, la literatura potser és la que mostra
uns signes de canvi més tebis comparant-los amb les “revolucions” que es
produeixen en les arts plàstiques i en la música. Mann, que mor en aquest període, i Proust , que ja té quaranta anys en aquests moments, són els autors
de les obres més destacades d’aquesta època. La poesia de Marinetti és d’un caràcter més postular i pamfletari que artístic i La metamorfosi de Kafka, una fita importantíssima de la literatura del segle XX, es
publica ja el 1915.
Em limitaré a fer una simple presentació de les principals obres i esdeveniments que
a mi em semblen rellevants, mostrant-los en format fotogràfic o audiovisual. Documentar o ampliar informació de cadascun d’ells ens portaria a
un treball d’unes dimensions que transcendeixen el propòsit d’aquesta entrada.
< 1909 >
1.- L’arribada dels Ballets Russos de Sergei Diaghilev a París marcarà profundament
la història de la música i la dansa europea del segle XX. Com veurem a partir de 1910, Stravinsky serà l’artífex d’uns profunds canvis en el llenguatge musical que influenciaran més d’una generació de músics.
Entre les estrenes d'aquest any dels Ballets Russos, hi distingim Le Pavillon d'Armide i Danses Polovtsiannes:
Entre les estrenes d'aquest any dels Ballets Russos, hi distingim Le Pavillon d'Armide i Danses Polovtsiannes:
The
Grand Waltz "Le Pavillon d'Armide"
Nikolai Tcherepnin
|
Danses Polovtsiennes
Alexandre Borodine
|
2.- Aquest
període, musicalment és molt interessant perquè Schönberg comença a experimentar amb la música atonal. Les Cinc peces per a orquestra Op.16 és una obra cabdal en aquest
procés que experimenta la música del segle XX, un procés que condueix a l’emancipació
de la dissonància i a la recerca de noves formes.
Cinc peces
per a orquestra Op.16
Arnold Shönberg.
Arnold Shönberg.
Tots els treballs de Schönberg d’aquests
anys es poden considerar un camp d’experimentació que portarà, uns quants anys més tard, a
principis dels 20, a la consolidació del
mètode dodecafònic. Les obres Op.23, Op.24 i
Op.25 són ja producte de l’aplicació d’aquest nou mètode de composició.
Suite for Piano, Op.25 (1921-1923)
Arnold Schoenberg
3.- Les Sis peces per a orquestra Op.6 d'Anton Webern, obra per a gran orquestra estrenada aquest any, sembla que sigui una replica a l’Opus 16 del seu mestre Schönberg que hem escoltat més amunt. Amb la llibertat que li dóna el llenguatge atonal, Webern
fa un exercici expressionista d’una riquesa encisadora.
Sis peces per
a orquestra,
Op.6
Anton Webern
4.- Amb el Primer Manifest Futurista, Tommaso
Marinetti va assentar
les bases del moviment futurista. Destaca, entre altres principis ideològics,
l’exaltació dels valors de l’audàcia, la rebel·lió, el perill, la temeritat, el
dinamisme, la velocitat, el militarisme, la lluita, la guerra, el patriotisme,
la màquina, etc.
(...) “Desistint, fem
volar totes les tradicions com a ponts menjats per cucs ... la guerra? ... Sí!
... la nostra única esperança, la nostra raó de viure i la nostra única
voluntat ... sí, la guerra!” "Contra vosaltres que moriu massa lentament i
contra tots els morts que destorben els nostres camins!" ... "Sí, els
nostres nervis demanen la guerra i menyspreen les dones! (...)
Fragments del poema Tuons le clair de lune!
(Matem la llum de la lluna!)
Tommaso Marinetti, Agost de 1909
(Matem la llum de la lluna!)
Tommaso Marinetti, Agost de 1909
Lampada ad
arco (1909)
Giacomo Balla
< 1910 >
1.- L’ocell de
foc és
el primer dels tres ballets que Stravisky
va compondre per a Diaghilev en
la seva primera etapa artística. En aquest obra ja s’hi troben
els trets característics de la poètica stravinskiana:
- La melodia perd protagonisme i el guanya el color orquestral i el ritme.
- Dissonàncies penjades en fragments rítmics irregulars.
- Mètriques (compassos) irregulars
- La corda perd el protagonisme en l’orquestra i el guanyen els instruments de vent i la percussió.
- Les melodies de Stravinsky es caracteritzen per uns àmbits melòdic més aviat estrets.
- En moltes ocasions, la sintaxi musical de Stravinsky és el resultat de manipular el llenguatge musical com si fos manejat en un tractament de text: copiant i enganxant, augmentant o disminuint, canviant el color, fragmentant, juxtaposant...
- Prescindeix del desenvolupament temàtic.
- Predominen els contrasts per sobre els procesos dinàmics direccionals (crescendo, diminuendo, ritardando...).
El final del ballet l’Ocell de foc és un clar exemple de
tot això:
L’Oiseau de feu
Igor Stravinsky
2.- La ciutat s’aixeca, d’Umberto Boccioni.
En aquests anys, el llenguatge emprat pels futuristes és fonamentalment el divisionisme:
un divisionisme dinàmic, on el moviment ve donat per les fraccions lluminoses
que envolten els cossos multiplicant la seva vibració i dilatant-los en l’espai.
3.- Dues obres importants de 1910 representatives del cubisme analític. L'objecte és desmuntat, i
totes les seves facetes són representades en fragments, sense cap consideració
per a la perspectiva; aquesta fase d'investigació es caracteritza per un
cromatisme molt poc saturat (gris, marró, verd, blau apagat). Per contra, la
llum ocupa un lloc molt important; es reparteix de manera diferent damunt de
cada fragment.
Pablo
Picasso
|
Violí i canelobre
Georges
Braque
|
||
< 1911 >
1.- Petruixka, Igor Stravisky
El segon de la trilogia dels ballets de Stravinsky amb els el Ballets Russos de Diaghilev. En molts moments de la música d’aquest ballet s’hi
aprecien influències de les tècniques pictòriques cubistes, com el collage, les superposicions
(simultaneïtats) i les juxtaposicions contrastants.
Petruixka
Igor Stravisky
2.- Es publica De l'espiritual en l'art de Vassili Kandinski, un discurs estètic que desemboca a la pràctica de l'abstracció no figurativa. Una obra que, gràcies al seu gran poder comunicatiu, ha acabat exercint una influència profunda i indiscutible.
Composició II
Vassili Kandinski
Aquest mateix any 1911, després d’assistir
a un concert en el que s’interpretava l'Op.11 d’Arnold Schoenberg, Kandinsky va quedar tant impressionat per l'estructura atonal d'aquella música que va plasmar els sentiments que havia experimentat en el concert en la tela Impressió III (Concert). D'aquí va néixer una forta amistat entre els dos artistes.
Tres peces
per a piano Op.11
Arnold
Schönberg
Impressió III (Concert)
Vassili Kandinski
I també aquest any, Kandinsky i Franz Marc funden Der Blaue Reiter (El Genet
Blau), que havia nascut de la inquieta vida intel·lectual i artística de
Munich, on des de 1890 hi confluïen joves de tot Europa que volien dedicar-se a
l’art.
Aquest grup té una
orientació marcadament especulativa, adopta actituds refinades i gairebé aristocràtiques, i això es reconeix en les seves obres.
Cavall blau (1911)
Franz Marc
3.- Es publica la
novel·la de Thomas Mann, Mort a Venècia. Descriu el drama interior de Gustav von Aschenbach, un
destacat escriptor alemany d'edat madura que arriba a Venècia amb la intenció de renovar la
inspiració perduda. La salut d'Aschenbach decau progressivament fins que un dia,
mentre contempla extasiat Tadzio a
la platja, l'escriptor pateix un desmai que anticipa la seva mort.
No està clar que el
personatge de Mann estigui inspirat
en Mahler, però hi fa pensar el fet que el protagonista de la
novel·la també es digui Gustave i que sigui un gran artista reconegut i ja en clar declivi. Luchino Visconti va triar l’Adagietto de la Simfonia núm.5 del compositor per a la seva pel·lícula homònima. Aquesta extraordinària música de Mahler, que data del 1902, és un valuós i nítid exponent de la melodia infinita, un dels
paradigmes wagnerians.
.
Adagietto de la Simfonia núm.5
Gustave
Mahler
Aquest mateix any, 1911, mor Gustave Mahler a Viena.
4.- L’arbre gris, Piet Mondrian
Durant la segona dècada del segle XX, es produeix un gir
radical i decisiu en la pintura: la invenció de l'abstracció.
Alguns artistes van creuar el llindar de l'abstracció
aproximadament al mateix temps, entre 1911 i 1917, simultaneïtat que pot
explicar-se per preocupacions comunes. Kandinsky,
per exemple, va prendre com a model la música, la menys imitativa de totes les
arts.
La col·lecció dels arbres de Mondrian mostra el procés creatiu que va seguir l’artista en la seva recerca personal de l’abstracció.
Mondrian va optar per l'ús de línies ortogonals horitzontals i verticals i els tres colors primaris en àrees
planes, més negre, gris i blanc.
|
|
< 1912 >
1.- Pierrot
Lunaire és una obra d'Arnold Schönberg publicada aquest any 1912 i es
considera una obra de referència del període atonal del compositor. L’acurat tractament instrumental
i l’estil Sprechstimme de la veu estan en funció de l’expressió del text. No és
estrany emparentar Pierrot Linaire
amb obres de Kokoschka o altres pintors del moviment expressionista
alemany.
Pierrot Lunaire
Arnold Schönberg
2.-
A partir de 1910, Marcel Duchamp experimenta les diferents tendències de la pintura moderna,
com el cubisme i el fururisme. L'any 1912 crea l'obra pictòrica Nu baixant l'escala on recull el moviment de la figura en
diferents fotogrames superposats en el mateix pla. Duchamp està interessat en
plasmar formes que reflecteixin el dinamisme de la nova era de les màquines.
3.- Jeux, Claude Debussy
Per a Debussy, els instruments de l'orquestra són com els colors de la
paleta d'un pintor. Fent servir cada color, pur o associat, dóna vida a un univers sonor. Es podria comparar la primera
partitura per a piano amb el dibuix, amb l'esbós, en el qual ja veiem tots els
motius melòdics, el ritme, les altures dels sons, els matisos; i la versió per
a orquestra és el quadre amb tots els seus colors. En Jeux, una de les últimes grans obres de Debussy, el llenguatge és extremadament fraccionat i colorista. Tot i no perdre el segell debussynià
és més fauve que impressionista.
Jeux, Poème dansé pour orchestra
Claude Debussy
< 1913 >
1.- En la meva humil opinió, el 29 de maig de 1913 s’arriba
al zenit d’aquest quinquenni excepcional: s’estrena a París La consagració
de la primavera. Habitualment coneguda amb
el títol original en francès, Le Sacre du printemps, és l’últim dels
tres ballets de Stravinsky d’aquests període de cinc anys. Després de la lleugera i
burlesca Petruixka aquesta partitura,
intensament rítmica, va xocar a l'audiència, més acostumada als
convencionalismes del ballet clàssic.
En La Consagració és on el
compositor dóna via lliure al ritme i al moviment, i el resultat dels constants
canvis de mètrica, la successió de nuclis rítmics diversos, la fragmentació del discurs musical i els freqüents ostinati, creen un efecte de ritme
incessant, percussiu, que serveix d'impuls dinàmic a tota l'obra.
Després de l’estrena al Théâtre des Champs-Élysées, Ravel va dir que la
novetat de Stravinsky no es trobava
ni en l'escriptura, ni en la instrumentació, sinó en l'entitat musical
considerada com un tot. Juntament amb Pierrot
Lunaire de Schönberg, conformen
els pilars fonamentals, ineludibles, de la música del segle XX.
Sacre du printemps
Igor Stravinsky
2.- S’estrena l’Op.10, Cinc obres per a orquestra, d'Anton Webern.
La concisió i la meticulositat del
llenguatge de Webern, (comparable a la pulcritud del pintor Paul
Klee), es manifesta en aquesta obra en una
textura neta i cuidada. Cada nota, triada amb cura, s'escolta amb claredat, en un context puntillista, enllaçades formant una melodia de colors (Klangfarbenmelodie) que li
dóna l'extraordinària riquesa tímbrica.
La influència de la música
de Webern sobre els compositors
posteriors, i particularment sobre l'avantguarda de la postguerra, és immensa.
Cinc obres per a orquestra Op.10
Anton Webern
3.- Roue de bicyclette, Marcel
Duchamp.
Duchamp,
artista francès afí al moviment dadaista, és considerat el pioner de l’art trobat (ready-made). El ready-made
fa referència a l'objecte quotidià, ja manufacturat, que l'artista eleva a la
categoria d'obra d'art gairebé sense modificar-lo. L'artista descontextualitza l'objecte trobat i el situa en un nou espai, on adquireix
un nou significat poètic.
Roue de bicyclette
Marcel
Duchamp
4.- Du côte de chez Swann, Marcel Proust
És el primer volum de la novel·la A la recerca del temps perdut. Un motiu famós d’aquest primer volum
és el de la magdalena. Es diu magdalena de Proust
qualsevol fenomen que desencadeni una impressió de reminiscència. Seria un
efecte semblant a l’epifania literària que anys més tard argumentarà James Joyce. L'efecte descrit per Proust està relacionat amb la memòria involuntària: la
reminiscència causada per la magdalena no prové d'un esforç conscient per
recordar un o altre record.
“I de cop i volta el record m’ha aparegut. Aquest gust era el del bocinet
de magdalena que el diumenge de matí a Combray (perquè tal dia com aquell no
sortia abans de l’hora d’anar a missa), quan anava a dir-li bon dia a la seva
habitació, la tia Léonie m’oferia després d’haver-lo sucat en la seva infusió
de te o de til•la. La vista de la magdalena no m’havia recordat res abans
d’haver-la tastada; potser perquè, havent-ne vist sovint després, sense
menjar-ne, sobre els taulells dels pastissers, la seva imatge havia abandonat
aquests dies de Combray per lligar-se amb altres de més recents; potser perquè,
d’aquests records abandonats tant de temps defora de la memòria, no em
sobrevivia res, tot s’havia disgregat; les formes ¾i també
aquella de la copinyeta de pastisseria, tan grassament sensual sota els seus
plecs severs i devots¾ s’havien abolides, o endormissades,
havien perdut la força d’expansió que els hauria permès d’assolir la
consciència. Però quan, d’un vell passat, no en sobreviu res, després de la
mort dels éssers, després de la destrucció de les coses, soles, més fràgils,
però més vivaces, més immaterials, més persistents, més fidels, l’olor i el
sabor queden encara molt de temps, com ànimes, que han de recordar, esperar,
expectar, sobre la ruïna de tota la resta, portar sense desmai, amb la seva
goteta quasi impalpable, l’edifici immens del record.”
Traducció de Jaume Vidal Alcover
*>·<><><><><>·<><><><><>·<*
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada