Piano Cristofori (S.XVII)
El primer piano es va inventar cap a finals del segle
XVII, però no va ser fins la meitat del
segle XVIII que començà a ser popular i a convertir-se en l’instrument preferit
dels compositors.
Les primeres composicions específiques
per a aquest instrument sorgiren al voltant de l'any 1732, i entre elles
destaquen les 12 sonates per a piano de Lodovico Giustini.
Lodovico Giustini - Sonata núm. 6
El moment en que el piano entra en escena
coincideix amb el pas del barroc al classicisme. Estilísticament, el
classicisme és més equilibrat, menys complicat i més lleuger que el barroc. El
contrapunt no s’oblida del tot, però, en general, la textura tendeix a l'homofonia,
predominant la melodia acompanyada.
En el piano, aquesta textura més homofònica predisposa a confiar la melodia a la mà dreta del pianista i a relegar l’acompanyament a la mà esquerra. És així com sorgeixen uns models d’acompanyament de la mà esquerra del piano molt característics en el període clàssic. Aquestes pràctiques s’allargaran fins el període
romàntic.
Els moviments de la mà esquerra en la Sonata
núm.6 de Giustini que hem escoltat abans corresponen a la funció del baix continu barroc,
mentre que si escoltem ara la Sonata III
de Domenico Alberti, identificarem en molts
moments un dels models d’acompanyament més característics del període clàssic. I és precisament perquè Alberti utilitzava sovint aquest acompanyament en les seves obres que aquest model s’anomena baix
d’Alberti.
Domenico
Alberti - Sonata III
en do major
El baix d’Alberti és una mena d’acord
trencat, o arpeggiata, les notes de
les quals s’executen cíclicament en l’ordre: baix-alt-mitjà-alt, segons la
seva alçada. Aquest model d’acompanyament contribueix sobretot a crear
un fons suau, sostingut i fluït.
Per exemple:
Mozart - Sonata K.545 I Allegro
Mozart - Sonata K.545 I Allegro
|
Mozart - Sonata 545, II Andante
|
J. Haydn - Sonata núm. 10 en do mayor
|
Beethoven - Sonatina in G Major
|
Un altre model d’acompanyament al piano clàssic és el baix Murky, que consisteix bàsicamenten en un moviment trèmolo d’octaves en figuracions de corxeres o semicorxeres.
Per exemple:
Clementi - Sonatina Op. 36, No. 2
|
Mozart - Sonata nº 6 Kv 284. I.
Allegro.
|
El baix de tambor és un acompanyament difícil
de definir, però el patró seria més o menys així: greu-agut-agut-agut, encara que admet altres variants.
Per exemple
Mozart - Sonata No.11 III. Rondo alla Turca.
Allegretto
El típic acompanyament de vals en el piano és un baix de
tambor, però en un compàs ternari o de subdivisió ternària.
Per exemple:
Chopin - Vals
Op.69 No.2
Està clar que en les composicions per a piano, la mà esquerra
no es limita a aquests models d’acompanyament, i té, per descomptat, una infinitat d'altres recursos:
acords, pedals, passatges contrapuntístics, arpegis, doblements, moviments paral·lels,
diàlegs amb la mà dreta...
A vegades, la mà esquerra ultrapassa els límits del segon pentagrama i la melodia sorgeix entre els esquitxos d’un acompanyament escumós.
O porta la melodia principal, intercanviant-se els rols amb la mà dreta, com en l’Estudi Op.25 núm.7, també de Chopin.
A vegades, la mà esquerra ultrapassa els límits del segon pentagrama i la melodia sorgeix entre els esquitxos d’un acompanyament escumós.
Maurice Ravel - Sonatine, Núm. 3, "Animé"
O porta la melodia principal, intercanviant-se els rols amb la mà dreta, com en l’Estudi Op.25 núm.7, també de Chopin.
F. Chopin: Etude op. 25 no. 7 in C
Que la mà esquerra dugui la melodia en una peça per a
piano no és res estrany. Portat això a l’extrem, però, trobaríem les obres per a
piano escrites només per a la mà esquerra. D’aquest gènere són destacables els
concerts de Ravel, Prokófiev, Britten, Strauss i
alguns més, encàrrecs tots ells del pianista vianès Paul
Wittgenstein.
En aquest capítol il·lustrarem
aquest tipus d’obra amb uns petits exemples, potser un altre dia entrarem en algun
dels grans concerts Pour le main gauche
Camille Saint-Saens "Moto perpetuo" (1912)
|
Federico Mompou (1893-1987) Preludi n.6 (1952)
|
Ravel, que sembla
que es posi reptes en cada composició, s'obliga a escriure l’acompanyament d'aquesta cançó només amb la mà esquerra i únicament amb intervals de cinquena.
Maurice
Ravel - Ronsard à
son âme
_____________
___________________________________
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada