Les cançons tradicionals infantils, les dels més petits,
tenen melodies molt simples, amb molt poques notes. Aquestes cançons -moltes d'elles són de falda, de joc o de dansa-, transmeses oralment de generació en generació, han anat
fixant uns models melòdics, uns camins, que singularitzen el folklore de cada cultura.
A Catalunya tenim poques cançons només amb dues notes.
Pim, pam, repicam
Amb tres notes, una de les cançons més populars és Ara ve Nadal, predominant els esquemes “mi–sol–la” i “re–sol–la”
"mi-sol-la"
Anirem a caçar
|
"mi-sol-la"
Conillet a amagar
|
"re-sol-la"
Ara plou
|
"re-sol-la"
Ball manetes
|
En la missa de Requiem, en les primeres frases del Sanctus, Gabriel Fauré explora l’àmbit
melòdic al voltant de la nota si bemoll.
Sanctus
|
Però l’àmbit que predomina en la cançó infantil catalana és el camí de quatre notes, el tetracord frigi:
Algunes vegades les melodies es formen ajuntant diferents models melòdics. Per exemple, el Cargol treu banya comença definint clarament el model “re-sol-la”,
però s’amplia amb el model “sol-la-si".
També és característic d’algunes cançons catalanes un gir
melòdic dominat pel salt de quarts entre la 1a i la 2a nota i el retornar a la
nota inicial per graus conjunts:
Dia de Sant Pere
|
|
Jo en sé una cançó
|
La cançó de les mentides
|
A Mallorca hi ha una vella
|
Xiriminimí
|
Des del punt de vista de l’àmbit i dels camins melòdics, és interessant l’obra Música
Ricercata del compositor hongarès del segle XX, György Ligeti.
Consta d’onze peces per a piano. La primera és només de
dues notes (re-la) i va augmentant el
nombre de notes fins l’última peça que en té dotze.
Musica
Ricercata
György Ligeti
|
Però, el tetracord “mi-fa-sol-la” no només és propi de
la nostra cançó, sembla que és una característica de la música mediterrània. L'arrel seria el mode frigi, un dels vuit modes gregorians de l'Edat Mitjana. A
Andalusia, per exemple, el zorongo
era un ball molt comú, una tonada molt en voga des de l'últim terç
del segle XVII fins a mitjans del XIX. I fixem-nos com està construïda la
melodia.
Zorongo
Gitano
O la Danza del
molinero, del Sombrero de tres picos
de Manuel de Falla.
Manuel de
Falla
– Danza del molinero
L'encadenament de quatre acords
en sentit descendents sobre les notes “la-sol-fa-mi” s'anomena cadència andalusa. Però aquest mateix tetracord
descendent ja es troba al Renaixement, sobretot en forma de basso ostinato.
Monteverdi - Lamento della Ninfa
·<<>><<>><<>><<>><<>><<>><<>>·
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada