divendres, 6 de setembre del 2019

17.-Camins de melodies


Les cançons tradicionals infantils, les dels més petits, tenen melodies molt simples, amb molt poques notes. Aquestes cançons -moltes d'elles són de falda, de joc o de dansa-, transmeses oralment de generació en generació, han anat fixant uns models melòdics, uns camins, que singularitzen el folklore de cada cultura.


A Catalunya tenim poques cançons només amb dues notes.

Pim, pam, repicam

Amb tres notes, una de les cançons més populars és Ara ve Nadal, predominant els esquemes “mi–sol–la” i “re–sol–la”

Ara ve Nadal

"mi-sol-la"

Anirem a caçar

"mi-sol-la"


Conillet a amagar
"re-sol-la"

Ara plou

  "re-sol-la"

Ball manetes


En la missa de Requiemen les primeres frases del SanctusGabriel Fauré explora l’àmbit melòdic al voltant de la nota si bemoll.  

Sanctus
Grabriel Fauré



<<>><<·>><<>>


Les melodies de Stravinsky, en general, es caracteritzen per transcórrer en un àmbit melòdic bastant estret. La Simfonia dels Psalms comença així:


Exaudi orationem meam, Domine


Però l’àmbit que predomina en la cançó infantil catalana és el camí de quatre notes, el tetracord frigi:










Algunes vegades les melodies es formen ajuntant diferents models melòdics. Per exemple, el Cargol treu banya comença definint clarament el model “re-sol-la”, però s’amplia amb el model “sol-la-si".



També és característic d’algunes cançons catalanes un gir melòdic dominat pel salt de quarts entre la 1a i la 2a nota i el retornar a la nota inicial per graus conjunts: 





 Dia de Sant Pere




 Jo en sé una cançó



La cançó de les mentides

A Mallorca hi ha una vella



Xiriminimí



Des del punt de vista de l’àmbit i dels camins melòdics, és interessant l’obra Música Ricercata del compositor hongarès del segle XX, György Ligeti.

Consta d’onze peces per a piano. La primera és només de dues notes (re-la) i  va augmentant el nombre de notes fins l’última peça que en té dotze.


Musica Ricercata György Ligeti




Però, el tetracord “mi-fa-sol-la” no només és propi de la nostra cançó, sembla que és una característica de la música mediterrània. L'arrel seria el mode frigi, un dels vuit modes gregorians de l'Edat Mitjana. A Andalusia, per exemple, el zorongo era un ball molt comú, una tonada molt en voga des de l'últim terç del segle XVII fins a mitjans del XIX. I fixem-nos com està construïda la melodia.

Zorongo Gitano


O la Danza del molinero, del Sombrero de tres picos de Manuel de Falla.

Manuel de FallaDanza del molinero




L'encadenament de quatre acords en sentit descendents sobre les notes “la-sol-fa-mi” s'anomena cadència andalusa. Però aquest mateix tetracord descendent ja es troba al Renaixement, sobretot en forma de basso ostinato.



Monteverdi - Lamento della Ninfa




·<<>><<>><<>><<>><<>><<>><<>>·



Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada