Rodolf II d'Habsburg
(Joseph Heintz el Vell)
|
Rodolf II d'Habsburg
(Giuseppe Arcimboldo)
|
Cap al final del segle XVI (1583), l’emperador Rudolf II va traslladar la capital dels Habsburg de Viena a Praga. Rodolf "era un gran aficionat a l'alquímia, a les ciències, a la física, a l'astrologia i a la màgia. Passava temps entre quadres, objectes valuosos, copel·les, gresols, urnes de vidre, esferes armil·lars i alambins, i en companyia d'alquimistes, pintors, endevinaires; ell mateix es delectava pintant, teixint, tallant i fent treballs de rellotgeria", escriu Angelo Maria Ripellino en el magnífic assaig Praga màgica. A l'Acadèmia Alquimista de Praga s’allotjaren gairebé tots els destacats alquimistes de l'època. Entre tota aquesta variada gentada no hi faltaven els oportunistes, xarlatans i mestres de l’entabanament.
Sinapius
(1575-1622),
va ser un alquimista txec que va arribar a ser responsable de la
farmàcia reial de Praga i favorit de l'emperador Rodolf II arran
de curar-lo d'una malaltia (1608). Pel que sembla va arribar a acumular una
fortuna venent un elixir batejat com Aqua-Sinapius.
|
Jacobus Sinapius
|
Es barrejava la vella
saviesa i coneixements medievals amb la naixent ciències naturals, notori
especialment en la immensa col·lecció de manuscrits i llibres rars
de màgia, alquímia, misticisme i altres rareses que tant
agradaven a l'emperador.
|
Sembla ser que
l’emperador va comprar el Manuscrit Voynich. El Voynichès és un llibre il·lustrat misteriós, de
continguts desconeguts, escrit en el segle xv per un autor
anònim en un alfabet desconegut i un idioma incomprensible
|
Tot partia de la curiositat, com escriu
Philip Ball en Curiosidad, un altre
magnífic assaig: “Rodolf II posseïa una de les Wunderkammern més cèlebres
de tot Europa. La galeria de meravelles de l’emperador no era un simple assortiment
de peces exposades en prestatges, sinó que abastava estables, aviaris i
col·leccions d’animals salvatges, jardins i estanys, tallers i biblioteques,
tot un món de miniatures en el que l’art, naturalesa i ciència es fonien en una
sola realitat. El gabinet pròpiament dit ocupa quatre grans sales del castell
de Hradcany, organitzades segons la categoria de naturalia, artificiali i
scientifica, (que engloba rellotges, instruments astronòmics i objectes per
l’estil.)”
Wunderkammern
Kunstkammer de Rodolf II
Transcric un altra fragment de Curiosidad de Philip Ball perquè em
sembla important reivindicar la figura de l’emperador del que s’ha dit
que era feble de caràcter, malaltís, apàtic i melangiós: “Pot ser que Rodolf
fos un emperador inepte, però també és provable que aquesta mateixa deficiència
contribuís a mantenir una pau precària a Europa. Gràcies a la seva falta de decisió, no va
precipitar el conflicte religiós que planava sobre el continent. (...) La benvolença
de Rodolf va convertir Praga en un pròsper centre intel·lectual: els jueus van
estar-hi fora de perill i els protestants com Kepler eren benvinguts en una
cort teòricament catòlica.”
Sempre que es parla de les aficions artístiques
de l’emperador Rodolf II es fa referència, sobretot, a la pintura. En el Castell d'Hradčany va reunir la
col·lecció de pintures més important d'Europa. Personalment es va cuidar de fer-se amb obres de pintors ja consagrats, com Brueghel, però
sobretot dels que havien treballat per als seus avantpassats, com Tiziano, Leone
Leoni o Dürer. Però els pintors més representatius de la seva cort van ser Giuseppe
Arcimboldo i Bartholomeus Spranger.
Rostit
Arcimboldo
(Mireu-vos-el de cap per avall)
|
Minerva victoriosa
sobre
la ignorància
Bartholomeus Spranger
|
Tot i que mai es fa una menció especial
a la música de la Cort de Rodolf, l’emperador també va portar a Praga els seus
músics. L’orquestra Rudolfina va fer diverses funcions: a més de complir la
tasca de representar la cort en cerimònies, també es va encarregar d’assistir als actes litúrgics. Va ser l’orquestra
més gran i la més important institució
musical de Bohèmia. Fundada pel rei Ferran I (1526-1564) com
un conjunt de cantants amb dos organistes, es va ampliar amb diversos instrumentistes durant el regnat de Maxmiliano
(1564-1576) conseguint el major
esplendor en el regnat de Rodolfo II.
Llavors comptava amb un cor de 45 cantants, un cor infantil i un conjunt de 12 trompetistes i diversos instrumentistes. Predominaven els holandesos, però hi havia també espanyols, alemanys i cada vegada més italians.
Llavors comptava amb un cor de 45 cantants, un cor infantil i un conjunt de 12 trompetistes i diversos instrumentistes. Predominaven els holandesos, però hi havia també espanyols, alemanys i cada vegada més italians.
En la música religiosa, es van barrejar diverses
tradicions musicals; la polifonia franco-flamenca representada pels compositors
més importants del món amb el repertori polifònic arcaic de generacions
anteriors. El flamenc Heinrich Isaac, compositor de
la Cort de Maximilià I, va compondre la Missa
Presul ephebeatum elaborada a partir de l’obra del mateix nom del
compositor Petr Wilhelmi de Grudencz que treballà a la cort de Frederic III,
l’antecessor de Maximilià I.
Kyrie.Missa
Presulem ephebeatum
Heinrich Isaac (1450-1517)
Presulem ephebeatum
Petr
Wilhelmi de Grudencz, (1392-1480)
|
Gloria.Missa Presulem ephebeatum
Heinrich Isaac (1450-1517)
Petrus Wilhelmi de
Grudencz o Piotr de Grudziądz (1392 - c. 1480) va ser un compositor medieval de
Graudenz (Grudziądz), autor de cançons i motets. La seva música representa la
cultura d'Europa Central des de l'Edat Mitjana.
Una de les cançons més cèlebres d’Heinrich Isaac i del Renaixement franco-flamenc és Innsbruck, ich muss dich lassen, la lletra de la qual, durant molt temps, se li atribuí a l’emperador Maximilià I.
|
Potser ara és el moment de recordar els emperadors del
Sacre Imperi Romanogermànic predecessors de Rodolf II.
Carles V era una gran amant de la música, i una de les seves cançons preferides era Mille Regrets. La viola de mà (antiga guitarra) li atreia tant que va fer cridar al músic Luis de Narváez (1550-1560), violista granadí, perquè adaptés el seu tema preferit a aquest instrument.
Frederic III d’Habsburg
Frederic III va ser coronat emperador a 1452,
va regnar sobre el Sacre Imperio cinquanta tres anys fins a la seva mort. Va
ser el penúltim emperador romà que va ser sagrat pel Papa, i l'últim la
coronació va tenir lloc a Roma
Maximilià I d’Habsburg
Maximilià I, a la mort del
seu pare Frederic III el 1493, va assolir la posició d'emperador del Sacre
Imperi.
Carles V d’Habsburg
Carles V, fill de Joana la Boja i Felip el Bell, nét de Maximilià I, va ser emperador del Sacre Imperi del 1519 fins el 1556.
Carles V, fill de Joana la Boja i Felip el Bell, nét de Maximilià I, va ser emperador del Sacre Imperi del 1519 fins el 1556.
Ferran I d’Habsburg
Ferran I, fill de Joana la Boja i Felip el
Bell, nét de Maximilià I i germà
de Carles V, va ser emperador del
Sacre Imperi de 1558 a 1564. Al llarg
dels seus anys de govern, Ferran inicià una obra de centralització del poder en
favor de Viena.
Maximilià II d’Habsburg
Maximilià II, fill de Ferran I, va ser emperador del Sacre Imperi des de 1564 fins a la seva mort, el 1576.
Maximilià II, fill de Ferran I, va ser emperador del Sacre Imperi des de 1564 fins a la seva mort, el 1576.
Rodolf II d’Habsburg
Rodolf II, fill i
successor de l'emperador Maximilià II i de Maria, filla de Carles V (per tant Rodolf era nét
de Carles V), fou emperador des de 1576 fins el 1612.
Carles V era una gran amant de la música, i una de les seves cançons preferides era Mille Regrets. La viola de mà (antiga guitarra) li atreia tant que va fer cridar al músic Luis de Narváez (1550-1560), violista granadí, perquè adaptés el seu tema preferit a aquest instrument.
Mille
Regrets
Josquin des Prés
|
Mille
Regrets
Luís de Narvaez
|
El compositors més
important de la cort de Rodolf II va ser Philippe de Monte. Es feu càrrec de l'orquestra imperial de
Praga durant 35 anys, fins a la seva mort en 1603. Era molt popular i glorificat
en la seva època. Va compondre nombrosos madrigals a l'estil de Musica reservata, un fenomen nou en
aquesta època que implicava adaptar la música el més possible al sentit dels
textos, expressant cada emoció. Ja vàrem parlar de la música reservata i d'aquest compositor en l'entrada 33 d'aquest blog, titulada Petrarca i la música.
Lungo le chiare linfe
Philippe
de Monte
Per divina bellezza
Philippe de Monte |
Di mie dogliose note
Philippe
de Monte
Música reservata
Hi ha quatre aspectes que semblen clars pel que fa a la música reservata:
1.- Implicava la utilització de progressions i una veu principal cromàtiques, que constitueix una manera de compondre que va estar de moda a la dècada de 1550 en madrigals i motets.
2.- Comportava un particular estil d'interpretació, potser amb ornamentació addicional o altres mètodes emotius.
3.- Emprava el figuralisme, és a dir, l'ús de recursos o figures musicals específiques i reconeixibles per il·lustrar determinades paraules en el text.
4.- Aquesta música era creada per a ser interpretada i per a ser apreciada per grups reduïts d'erudits.
|
Tots els compositors que van treballar a Praga
en temps de l’emperador Rodolf II, excepte Jacobus Gallus, són avui
desconeguts, però tots ells eren excel·lents músics que responien a
les formes i maneres de l’època.
Jacobus Gallus va ser el primer gran compositor d'origen eslau que s'establí a Praga. La seva presència, tanmateix, fou discreta: cantor de la petita església de Syety Jan na brehu, a la ciutat vella. És destacable la seva producció profana, com la col·lecció de madrigals Harmonie Morales. Les composicions espirituals de Gallus eren interpretades sovint amb entusiasme per les germandats literàries de burgesos de Praga.
Gallus amat venerem
Jacobus
Gallus
|
Si tibi
gratia
Jacobus
Gallus
|
Ecce,
quomodo moritur iustus
Jacobus Gallus
|
Alleluia, Cantate Domino
Jacobus Gallus
|
El compositor Jacobus Regnart va néixer a Flandes. A
Praga va exercir de sotsdirector de l'orquestra, durant 17 anys. Encara sota el
regnat de Rodolfo II se’n va anar a Innsbruck, tornant a Praga en 1598, un any
abans de la seva mort. A Praga va publicar misses dedicades a l'emperador i
altres composicions vocals dedicades al prefecte de la catedral de Sant Vito o al
poeta humanista Pontano.
Litania
Deiparae Virginis Mariae
Jacobus Regnart
|
Ich hab´ vermeint
Jacobus Regnart
|
L'italià Alessandro
Orologio tocava la trompeta a l'orquestra de Praga des de l'any 1580. Les
seves cançonetes, publicades a Venècia, les va dedicar el 1593 al noble txec
Miskovsky de Mírov. A l'emperador Rodolfo II li va ser destinada la dedicatòria
d'un madrigal a cinc veus, acabat a Praga el maig de 1588 i publicat en el
mateix any també a Venècia. Un any després, per aquest madrigal, va rebre de
l'emperador 60 monedes d'or.
Entrada
Alessandro Orologio
|
Intrada XXVIII a 6
Alessandro Orologio
|
Dammi
la mano
Alessandro Orologio
|
Tutta Vezzosa E Bella
Alessandro Orologio
|
Un altre dels destacats compositors, en la seva època,
però, no comprès i menyspreat, va ser Carl
Luython. Va néixer a Anvers i va morir a 1620 a Praga. Es va incorporar a
l'orquestra rudolfina probablement l'any 1577 i des de gener de 1582 va
exercir d'organista.
|
Missa basim Caesar vive! -
Kyrie
Carl Luython
|
Lamentationes
Carl Luython
|
Tot i que segons el testimoni de l'organista i
constructor de l’orgue de la catedral de Praga de Sant Vito, Jáchym Rudner,
el compositor Carl Luython era un home callat i abstret, la seva vida era plena
d'inquietuds i de disputes -particularment amb l'organista Rudner-, i sembla
que també plena de fracassos.
|
Les composicions espirituals de Carl Luython van ser
publicades a la col·lecció anomenada Liber I. Missarum l'any
1609. La publicació, dedicada a l'emperador Rodolfo II, va ser adornada amb
abundants il·lustracions. A la primera missa
Basim Caesar vive apareix en una de les
veus el text llatí que glorifica l'emperador.
|
Regina coeli
Carl Luython
|
Krystof
Harant
va ser un noble txec, viatger, humanista, soldat, escriptor i compositor. Als
seus 12 anys va entrar a servir a l'arxiduc d'Innsbruck, Ferran II de Tirol. En
la seva cort es va familiaritzar amb la cultura del Renaixement convertint-se
en un jove "homo universale", intel·lectual renaixentista que
disposava d'amplis coneixements de les més diverses branques de la vida humana.
Krystof Harant, que parlava diversos idiomes, va exercir el càrrec de secretari
i conseller de Rodolfo II. Posteriorment va ser ennoblit. Però no destacava
només per les seves activitats polítiques, també va deixar una profunda petjada
com a músic. En la seva residència al castell Pecka mantenia una orquestra
pròpia, una de les poques d'aquesta època sobre la història del qual hi ha
testimonis. De la seva obra es van conservar íntegrament tres composicions, els
motets Qui confidunt in Domino i Maria
Kron i la missa Missa quinis vocibus
super Dolorosi martyr.
Kyrie
Missa quinis vocibus super Dolorosi martyr
Kryštof
Harant
|
Gloria
Missa quinis vocibus super Dolorosi martyr
Kryštof
Harant
|
Credo
Missa quinis vocibus super Dolorosi martyr
Kryštof
Harant
|
Sanctus
Missa quinis vocibus super Dolorosi martyr
Kryštof
Harant
|
Benedictus
Missa quinis vocibus super Dolorosi martyr
Kryštof
Harant
|
Agnus Dei
Missa quinis vocibus super Dolorosi martyr
Kryštof
Harant
|
La música
d'Harant era conservadora i a l'estil dels compositors holandesos de la generació
anterior. Tenia fama
d'excel·lent instrumentista i cantant, a més de ser compositor. Va ser una ironia que una de les seves misses catòliques romanes s'interpretés el 1620,
just abans de la seva execució, en una església catòlica de Praga, en una gran
cerimònia.
|
Qui confidunt in Domino
Krystof Harant
|
Malgrat el seu origen humil, Jan Campanus va rebre una bona educació arribant a ser
professor de grec i poesia llatina, i posteriorment rector de la Universitat de
Praga. Va sobresortir com a compositor i aconseguí grans èxits al posar
música a diferents parts de la Bíblia que va recopilar en la seva obra Sacrarum Odarum Libri Duo (Dos llibres
d'odes sacres)
|
Rorando coeli
Sacrarum Odarum Libri Duo
Jan Campanus Vodňansk
|
Poi che
disposta sei
Gregorio Turini
Francesco Turini (1598-1656)
compositor italià fill de Gregorio Turini. Fou deixeble del seu pare i organista de la capella de l'emperador Rodolf II, es va moure entre Itàlia i Praga, i el 1624 era organista de
la catedral de Brescia.
|
Gregorio Turini (1560-1600) fou
un compositor italià, pare del també compositor Francesco
Turini. Fou cantor i concertista de corn de l'orquestra de
l'emperador Rodolf II.
Sonata
a doi violini e basso secondo tuono
Francesco Turini
|
A Hradčany es podia escoltar moltes més músiques
que la dels compositors residents a Praga. La influència franco-flamenca era molt gran, i la música de compositors com Isaac, Wert o Lassus segur que
hi era present, com també la de molts altres compositors menors, com Pierre
Bonhomme (1555-1617) o Christoph Demantius (1567-1643).
Del compositor Pierre
Bonhomme se’n sap molt poca cosa, però es
conserva la composició de 1603 In nomine
Jesu que dedicà al príncep
elector de Colònia.
Johann
Christoph Demantius fou
un compositor txec, teòric de música, escriptor i poeta que s’establí a
Leipzig.
Dansa alemanya i polonesa núm. 4
Christoph Demantius
|
In
nomine Jesu
Pierre
Bonhomme
Tympanum militare
Christoph Demantius
|
Amb la guerra dels trets anys s’acabà
l’auge de Praga com a important centre cultural i espiritual d’Europa Central.
L’hereu del tron de Rodolfo II, Matyás, va traslladar el 1621 la cort imperial
a Viena. Praga va perdre la seva posició clau en el marc de l'imperi Habsburg,
les personalitats que havien contribuït a la seva fama mundial la van abandonar.
Va tardar més de mig segle per tornar a brillar amb tota la seva bellesa.
Hradčany
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada