El deu de gener de 1920 va
entrar en vigor el Tractat de Versalles que el ministre alemany d'afers
estrangers de la República de Weimar, Hermann
Müller, havia signat el 28 de juny de 1919. Això ocasionà molt
malestar a Alemanya -fins i tot entre intel·lectuals com Thomas Mann-, sent la
causa del Kapp Putsch del 13 de mars de 1920 i un dels arguments que alçarien, anys més tard, a d'Adolf Hitler al poder.
Tractat de Versalles
Amb l’arribada de la
Primera Guerra Mundial s’havia posat fi a un llarg període de progrés
social, econòmic, tecnològic i polític a Europa, el que coneixem com la Belle époque. Però, tant en la dècada de
1910 com en la següent, París -que durant els anys del
tombant de segle havia sigut el focus vital d'Europa-, continuarà
sent el centre cultural del món, on hi viuran tots els artistes d’avantguarda i
intel·lectuals de tota mena vinguts d’arreu. La vida nocturna a Montparnasse serà
intenssissima, sobretot a l'entorn dels cèlebres cafès i cabarets: Le Dôme, La
Coupole, La Rotonde, La Closerie des Lilas, Le Boeuf sur le toit...
Gertrude Stein, catalitzadora
de l'art modern i de la literatura d'avantguarda, viu
a París des dels tres anys. Ernest Hemingway hi va arribar el 1921 i Scott Fitzgerald, que el 1920 havia publicat This Side of Paradise el seu primer gran èxit, no hi arribarà fins el1924.
Tristan
Tzara hi viu des de 1918.
Juan Gris des de 1914. Man Ray, aquest mateix
any, amb K. Dreier i Duchamp, funda la Societé Anonyme, una companyia des de la
qual gestionaven tot tipus d’activitats d’avantguarda: exposicions,
publicacions, conferències ...
Francis Picabia participa en la revista Dada Cannibale, Marcel
Proust publica (1920-21) Le côte de Guermantes (A la recerca del temps perdut)
I aquest any 1920, Modigliani mor a París, on hi vivia des de 1906.
|
Mondrian arriba a París el 1919
Composició núm.2, (1920)
Piet Mondrian
Lampshade (1920)
Man Ray
Tableau
Rastadada (1920)
Francis Picabia
|
En aquest locals de trobada i diversió de les nits de París hi
predominava la música de cabaret, el tango, el pasdoble, la chanson, el jazz, les cançons d’operetes i
revistes musicals que venien d’Amèrica (Cole
Porter, Gershwin,
etc.). Comèdies
musicals de Broadway com Stop! Look!
Listen!
que triomfava al Globe Theatre des de 1915, amb música d’Irving Berin.
I Love a
piano
(Stop! Look! Listen!)
Ieving Berlin
|
Take Off a Little Bit
(Stop!
Look! Listen!)
Ieving Berlin
|
|
Erik Satie, l’excèntric
músic “gimnopedista”, que
freqüentava aquests escenaris -especialment el cafè-cabaret Le
Chat Noir-, va atraure l’interès dels intel·lectuals i
compositors més progressistes. La seva música es caracteritza per integrar
molts elements populars, sense pretensions, senzilla i desinhibida. Els
títols de les seves obres són del tot provocadors, cosa que agradava als
joves dadaistes. Algunes de les seves composicions ja feia anys que s’havien
interpretat en aquests locals nocturns.
|
Je te
veux (1904)
Erik
Satie
|
La Diva de l'Empire (1904)
Erik Satie
|
El 1920, Erik Satie conservava el mateix to irònic
i desenfadat que l’havia caracteritzat a principis de segle. Mostra d’això són
aquest parell de composicions que va escriure aquest mateix any.
Un
salon
(Musique d'Ameublement) (1920)
Erik Satie
|
La belles excèntriques (1920)
Erik Satie
|
És evident que moltes de les composicions de Satie sorgeixen
d’aquest món lleuger i alliberat del cafè-cabaret i de l'opereta. El 1920, en la plenitud de la seva carrera artística, Mistinguett
fou l'element més atraient de tots els
espectacles presentats en els grans music-halls parisencs, com
el Moulin Rouge, el Folies Bergère i, sobretot,
al Casino de París.
Mon home
Mistinguett
Mon homme és una
cançó francesa de 1920, amb lletra d'André Willemetz i Jacques Charles, i
música de Maurici Yvain.
|
Toute petite
Mistinguett
|
Maurice Chevalier (1888-1972) va tenir un modest debut als cafès-concert a finals
del segle XIX. Va ser després de
la Primera Guerra Mundial quan Mistinguett el va descobrir i el va convertir en el seu partenaire.
A partir de llavors va personificar la figura del dandy frívol que parla amb un accent suburbial que
aconsegueix mantenir tot i que parla l'anglès a la perfecció.
La dame
du cinéma (1920)
Maurice Chevalier
Quan Mistinguett es trobà amb Chevalier, sorgí una de les parelles més notables que es recorden
en la història de les varietats.
|
Les
Jazz Bands (1920)
Maurice Chevalier
Oh!
Maurice (1920)
Maurice Chevalier
|
L'opéra-comique és el gènere líric francès que combina les parts
cantades amb diàlegs parlats. Els seus orígens provenen
dels vodevils populars. Aquell any, encara es podia
veure a París Phi-Phi, l’opereta
lleugera amb música d'Henri Christiné. S’havia estrenat el 12 de novembre de
1918, just immediatament després de la Primera Guerra Mundial al Théâtre des Bouffes Parisiens,
mantenint-se en cartell durant tres anys. La peça era una de les que va fundar
el nou estil de comèdia musical francesa, la primera a usar realment els últims
ritmes de jazz (one-step, fox trot) juntament amb una trama que emfatitza la
comèdia - amb diàleg atrevit d'acudits i anacronismes - més que l'estil romàntic,
que havia predominat abans.
C’est
une gamine charmante
(Phi-Phi)
Je
connais toutes les historiettes
(Phi-Phi)
|
Ah, tais-toi, tu m'affoles
(Phi-Phi)
Mon
cher Phi-Phi, si cela t'intéresse
(Phi-Phi)
|
Alexandre
Dréan, actor i cantant francès, es va fer popular després de la seva interpretació
de l'opereta Phi-Phi el 1920. Les seves cançons més conegudes són Cache ton
piano i Elle s'était fait couper els Cheveux.
Cach'
ton piano
Alexandre Dréan
|
Elle s'était fait couper els
Cheveux
Alexandre
Dréan
|
Entre els admiradors d’Erik Satie que
sovintejaven els escenaris nocturns parisencs, s’hi troben noms que després
seran molt coneguts: Georges Auric, Darius Milhaud, Francis Poulenc... El 8 de gener de
1920, aquests músics mencionats i tres més, Louis Durey, Arthur Honegger i Germaine Tailleferre, van fer un concert
conjunt de composicions pròpies. El periodista Henri Collet, en un article a la
revista d'art Comoedia publicat el 16
de gener de 1920, va anomenar aquests músics, per primera vegada, el Grup dels sis. Aquest mateix any, l’editor musical Eugène
Demets va publicar un conjunt de peces per a piano escrites pels components
d’aquest grup (l’Àlbum des 6).
1.-Georges
Auric: Prélude
2.-Louis
Durey:
Romanç sans paroles
3.-Arthur
Honegger: Sarabande
4.-Darius
Milhaud: Mazurka
5.-Francis
Poulenc: Valse en C.
6.-Germaine
Tailleferre: Pastorale
|
Àlbum des
Six
|
La música del Grup dels sis reaccionava essencialment contra
el wagnerianisme i la música impressionista de Claude
Debussy i Maurice Ravel. Estaven molt influenciats per les idees d'Erik
Satie i de Jean Cocteau. Encara que en alguna ocasió van escriure
música col·lectivament –Àlbum des 6,
Les mamelles de Tirésias-, cada un
d'ells va mantenir el seu estil personal.
|
Le Groupe des Six
(Jacques-Émile Blanche, 1922) |
Adieu, New York (1920)
Georges
Auric
Pastorale
d'été
Arthur Honegger
La suite de Poulenc va ser completada al març de 1920 i
estrenada el 10 d'abril de el mateix any pel pianista Ricard Viñes en el
Conservatori de París. Aquesta suite marcar un retorn a l'estil
anti-impressionista pel qual Poulenc va ser conegut; un estil més clar i fresc,
en l'esperit dels clavecinistes francesos.
Saudades do Brasil
Darius
Milhaud
Carillons" and
"Neige, Op.7
Louis Durey
Acabada la primera Guerra Mundial, Louis Durey inicia relacions amb gairebé tots els artistes moderns: amb els poetes i escriptors Guillaume Apollinaire, Jean Cocteau, Paul Éluard, Louis Aragon; amb els pintors, Georges Braque, Fernand Léger, André Derain, Juan Gris i Pablo Picasso, de qui arribarà a ser un bon amic. Obres seves van merèixer el primerenc elogi de compositors ja consagrats, com Albert Roussel, Florent Schmitt i, sobretot, de Maurice Ravel.
|
Georges Auric, entusiasta en un principi de la música
de Ravel, seguí llurs petjades en les primeres composicions, però més
tard, sota la influència d'Erik Satie, constituí amb Durey i Honegger el
grup que, amb la incorporació d'altres músics "avantguardistes" seria anomenat Grup del sis.
Les
joues en feu: I. Les Jouses en feu
Georges Auric
Pastorale
d'été,
H. 31 (Pastoral d'estiu), és un curt poema simfònic per a orquestra de cambra
d'Arthur Honegger. La seva inspiració és fruit de l'estiu que el compositor va
passar als Alps suïssos sobre Berna a 1920.
Suite
Pour Piano
Francis Poulenc
Saudades do
Brasil
(1920), Op. 67, és una suite de dotze danses per a piano que Darius Milhaud va compondre
després de la visita a Amèrica llatina. Cada dansa es basa en un tango o ritme
de samba i porta el nom d'un barri de Rio de Janeiro o bé d'una ciutat
brasilera.
Fandango
(1920)
Germaine
Tailleferre
Germaine Tailleferre fou una compositora pertanyent al
corrent del neoclassicisme musical que formà part del cèlebre Groupe des Six.
Col·laborà en el ballet col·lectiu Les Mariés
de la tour Eiffel (1921) i
compongué els ballets Marchands d'oiseaux (1923) i Parisiana (1955).
|
Darius Milhaud va viure dos anys a Brasil i va quedar fascinat
pels ritmes brasilers, i així es manifesta en Saudades i altres de les seves obres, com en el rondó orquestral Le Boeuf sur le toit, publicada el 1920.
Milhaud, en les seves Notes sense música,
diu: “La formació del Grup dels Sis
va ajudar a unir els llaços d'amistat entre nosaltres. Durant dos anys ens reuníem
regularment a casa meva tots els dissabtes a la nit. (...) Els poetes llegien
els seus poemes i nosaltres tocàvem les nostres últimes composicions. Algunes
d'elles, com New York d’Auric, Cocardes de Poulenc i la meva Boeuf sur le toit es tocaven
contínuament.”
Cocardes (1919)
Francis
Poulenc
El pianista Stéphane
Villemin explica que moltes tardes acabaven al bar
Gaya, escoltant Jean Wiener tocar música negra. Cocteau llegia els seus
últims poemes i Milhaud, Auric i Artur
Rubinstein, tocaven Le Boeuf sur le Toit a
sis mans. Aquest peça es convertiria en l'èxit de les festes de dissabte, tant
que el propietari del famós bar Gaya va batejar el seu nou restaurant amb el
nom de Le Boeuf sur le Toit.
La composició De Darius Milhaud està inspirada en el
tango O boi no telhado de José
Monteiro, una història
burlesca a ritme de tango en l'ambient de carnaval de Rio de Janeiro.
O boi no telhado (1918)
José Monteiro
|
Le
Bœuf sur le Toit (1920)
Darius
Milhaud
|
En aquell
moment, el músic francès més cèlebre i amb més prestigi a tot el món, era
Maurice Ravel (i això que encara no havia
escrit el Bolero!). Diàguilev havia pensat fer un homenatge a Johann Strauss i
encarregà a Ravel la música per a un ballet. A l’abril de 1920, Diàguilev,
després d’escoltar l’obra interpretada per mateix Ravel al piano, va considerar
que era una obra mestra però no una música per a un ballet. La Valse s’estrenà com un poema
coreogràfic escrit per a orquestra, el desembre del mateix any. Actualment, després
del Bolero, és de les obres més interpretades de Ravel arreu del món.
Maurice Ravel
Al mateix
temps, altres compositors de generacions anteriors a la dels joves del Grup dels sis, compositors ja consagrats com Vincent D’Indy, Camille
Saunt-Saëns, Gabriel Fauré, Albert Roussel o Florence Schmitt, el 1920 seguien escrivint i estrenant música.
La Légende de Saint-Christophe (1920)
Vincent D’Indy
Six
fugues for piano, op. 161(1920)
Camille
Saint-Saëns
Pour
une fête de printemps, Op.22 (1920)
Albert Roussel
|
Odelette
pour flute et piano (1920)
Camille
Saint-Saëns
Masques
et Bergamasques
Suite op. 112 (1920)
Gabriel Fauré
Antoine
et Cleopatre Suite No.1 (1920)
Florence Schmitt
|
Si a l’entorn d’Erik Satie i Jean Cocteau es creà un nucli
dinàmic d’afinitats artístiques, ja feia una dècada que Diàguilev –amb els
Ballets Russos- i Stravinsky formaven un tàndem d’èxits espectaculars. El 15 de
maig de 1920, sota la direcció d'Ernest Ansermet, s’estrenà el ballet Pulcinella, amb llibret i coreografia de
Léonide Massine, considerada la primera obra del període neoclàssic d’Igor
Stravinsky. L’obra és una reelaboració, d'una forma més moderna, de partitures
de compositors del segle XVIII, procedents d’òperes de Pergolesi, de sonates de
Gallo i de suites per a clavicèmbal de Monza, entre altres.
Ballet Pulcinella
Igor
Stravinsky
|
Músiques originals
|
I així, ara fa cent anys, començaven els anys bojos a París, els feliços anys vint, amb els cafès, music-hall
i cabarets, amb la Mistinguett i Chevalier, amb jazz i Charleston, i una constel·lació d’artistes de tota mena i d’arreu, que, tard o d'hora, acabaran arribant a la capital francesa: Modigliani,
Picasso, Max Ernst, Man Ray Chagall, Tristan Tzara, Paul Éluard, James Joyce, Louis Aragon, Braque, Léger, Ricard Viñes, Gershwin, Proust, Henry
Miller i Anais Nin, Coco Chanel, Gertrude Stein, Hemingway, Scott Fitzgerald, Ezra Pound, Juan Gris, Buñuel, Duchamp, Picabia, Dalí, Miró... ... ... ... ... ... ...
·<><><><><><><><>·
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada