El 1770, Charles Burney, -compositor, historiador de la música, organista i
clavecinista anglès-, va fer un viatge per França i Itàlia amb la finalitat de
documentar-se per escriure una història de la música del seu temps. Gràcies al minuciós
diària que va escriure, sabem amb detall i de primera mà com era el panorama
artístic europeu de la segona meitat del segle XVIII.
Charles Burney
En aquesta entrada ens
cenyirem a comentar el capítol del diari que explica la seva estada a Venècia. Ens basarem en l’edició d'El Acantilado, Viaje
musical por Francia e Italia en el siglo XVIII, traduït al castellà i comentat, amb interessants
notes a peu de pàgina, per Ramon Andrés.
Viaje musical por Francia e Italia en el siglo XVIII
Charles Burney
Edició i traducció de Ramon Andrés
El Acantilado
A Venècia, Burney esperava documentar-se sobre la música
del present però també del passat. La Basílica de Sant Marc havia estat regida
per mestres de capella prestigiosos, des del flamenc Adrian Willaert nomenat pel càrrec el 1527, passant per Cipriano de Rore i Giuseppe Zarlino,
fins l’actual (1770) Baldassare Galuppi, famós per les
seves òperes i principalment per l'òpera buffa.
Salve
Regina
Adrian
Willaert
|
Agnus Dei
(Missa Praeter rerum seriem)
Cipriano de Rore
|
Ego rosa Saron
Giuseppe
Zarlino
|
Chi non cerca la stella
Baldassare Galuppi
|
Venècia és la primera ciutat que va tenir un teatre
d’òpera públic. En aquest moment, les òperes s’exhibien a sales, acadèmies i
museus o dins dels petits teatres de palaus renaixentistes. Tots els teatres de
Venècia eren teatres privats pertanyents a les famílies aristocràtiques. El primer edifici públic va ser construït per Andrea Palladio en 1565 prop del Ponte di Rialto.
Però la seva estructura de fusta va ser destruïda en un incendi el 1629 i
ràpidament substituït per un edifici de pedra. En aquest nou teatre, San Cassiano, és on es va estrenar
l'Andromeda de Francesco Manelli i Benedetto Ferrari i diverses òperes comercials incloses les de
Francesco Cavalli, qui el va dirigir per algun temps.
Sant Cassiano (1565)
Andrea Palladio
Le nozze di Teti e di Peleo és una òpera en tres
actes de Francesco Cavalli sobre un llibret d'Orazio
Persiano. Va ser estrenada al Teatro San Cassiano de Venècia el 24
de gener de 1639 i es considera la primera òpera veneciana de
la qual se n'ha conservat la música.
Le nozze di Teti e di Peleo
Francesco
Cavalli
|
En un estil més seriós, el venecià Antonio Lotti (1667-1740), un dels
músics més il·lustres del seu temps, va romandre a la
seva ciutat -excepte un període de tres anys que va treballar a Dresden-, on fou mestre de capella de San Marcos, dedicant-se a la música
sacra. Un dels seus deixebles més prestigiosos va ser el bohemi Jan Dismas
Zelenka.
Kyrie in B major
Antonio Lotti
|
Miserere
mei Deus
Jan Dismas Zelenka
|
Aquesta ciutat és molt famosa per les seves institucions
benèfiques, com l’Ospedale della Pietà, els Mendicanti, els Incurabili o
l’Ospedaletto ai Santi Giovanni e Paolo. Com explica Ramón Andrés, els primers
conservatoris eren aquests centres que acollien orfes, als que se’ls
oferia una educació en la qual la música hi tenia un paper important. Durant el segle XVII, els quatre ospedali de Venècia van començar a ser reconeguts per les actuacions musicals dels cors i orquestres formats pels interns. Molts d'aquests concerts s'oferien només a un públic selecte format per personalitats importants. A Venècia, a diferència de Nàpols, s’acollia només les noies, i un dels
mestres més famosos de l’Ospedale della Pietà, Antonio Vivaldi, convertí
la seva orquestra de noies en una de les més importants d’Europa.
El diumenge 5 d’agost, Burney es desplaçà a l’illa de San
Giordano Maggiore, on hi ha un monestir amb una de les basíliques més
belles d’Itàlia, obra de Palladio.
San Giordano Maggiore
Andrea Paladio
En el
seu interior s’hi troben magnífics quadres de Tintoretto i un Veronese que descriu les bodes de Canaà amb cent vint figures.
L’últim sopar
Tintoretto
|
Nozze di Cana
Paolo Veronese
|
Després de visitar els Mendicanti,
Burney es desplaçà a l’Ospedaletto. Quan va entrar a l’església el mestre Antonio
Sacchini estava dirigint el seu himne Salve Regina. En les anotacions al diari descriu la impressió
joiosa que va tenir escoltant una música nova, plena d’enginyoses troballes en els instruments, que sempre deien coses interessants sense importunar el cant de
les veus.
Pensem que és una època
en que encara era habitual sentir música barroca a l'església. Tal com diu Burney, "la música de les esglésies és la mateixa que, de forma immutable, sona des de fa segles en un estil antic i solemne". I el que explica Burney és la
impressió de percebre un estil nou, més transparent, més nítid, és a dir, el classicisme. Per fer-nos una idea, escoltem l’obertura d’una òpera de Sacchini i notem que
l’estil és ja plenament clàssic.
Œdipe à Colone, Overture.
Antonio Sacchini
És divertida l’observació
de Burney: “En els conservatoris i en les esglésies, on no està permès
aplaudir, contràriament al que s’estila a l’òpera, els espectadors tussen,
gargallegen i es moquen sonorament per expressar la seva aprovació.”
El dilluns 6 d’agost va rebre la visita del signor Gaetano Latilla, amb qui va mantenir una llarga
conversa sobre el propòsit del seu viatge. Latilla era un compositor molt aclamat
i reconegut que, com van fer altres, deixà paulatinament la composició
operística per dedicar-se al repertori religiós.
Simfonia
Gaetano Latilla
Latilla l'aconsellà que anés a escoltar les noies cantaires dels Incurabili, alumnes de
Galuppi, maestro di capella d'aquell conservatori. Quan hi va arribar ja havia
començat el concert, s'havia perdut l’obertura, però quedà admirat, tant de les obres que hi va escoltar com de la seva interpretació.
Regina
Coeli
Baldassare Galuppi
Te Deum
Baldassare Galuppi
Dimarts 7 d’agost. A aquesta època de l’any, la
vida a Venècia comença a mitjanit, quan els canals s’omplen de gòndoles i tothom
va a la Piazza di San Marco. Per tot arreu se senten cançons, que aquí sempre són
cantades a dues veus. Burney va tenir la sort que, aquella nit, una gran barcassa que
portava una excel·lent orquestra de dos violins, flautes, trompes, violoncels i
timbales, a més d’un talentós tenor, amarrés al Gran Canal, prop d’on ell s’hostejava.
La nit de dijous 9 d’agost
va assistir a un concert a l’església de San Lorenzo, amb música de Sacchini,
obres a la manera dels oratoris. No va quedar massa complagut i en el seu
diari anota un comentari admeten que la música con instrumenti italiana -és a dir, a l'estil dels anthems anglesos-, li semblava menor comparant-la amb la que havia escrit Händel.
El divendres 10 d’agost al matí rebé la
visita del signor Latilla, que li explicà la història i detalls dels
conservatoris venecians: les alumnes més grans s’encarregaven de transmetre tot
el que havien après a les novelles, mentre que al maestro di capella se li
confiava la composició i la direcció de les obres. En aquest càrrec havien
passat il·lustres mestres, com Johann Adolf Hasse (1699-1783) que va ser mestre la Pietà, per a la qual va compondre un Miserere que encara (1770) es canta
per Setmana Santa.
Miserere
Johann Adolf Hasse
Al matí, tornà a l'església de San Lorenzo per escoltar una missa de Sacchini i del compositor venecià Benedetto Marcelo la cantata Cassandra i alguns salms de la col·lecció Estro poetico-armonico.
Cassandra,
Cantata per alto:
Nell'aureo Talamo
Benedetto
Marcelo
|
Estro
Poetico Armonico
Benedetto Marcello
|
Burney observa que la
parla del Vèneto és molt diferent de la de la Toscana. Diu que sembla que els venecians
tendeixen a suavitzar una llengua que ja és prou dolça de per si. Per exemple,
en lloc de Francesco diuen Fransesco; en lloc de giorno, zorno o diuen digo en
lloc de dico.
El dimarts 14
d’agost va visitar l’església Cellestia on Bonaventura Furlanetto (1738-1817) hi dirigia una de les seves obres. Burney lloa l’obertura i el contrapunt
del cor de les Vespres i després una llarga simfonia en la que dialoguen dues
orquestres. De Furlanetto escoltarem un Regina Coeli, escrit en el nou estil però bastant tosc i poc imaginatiu.
Regina
Coeli
Bonaventura
Furlanetto
Dimecres 15 d’agost, el
compte Bujovich acompanyà Burney a visitar el
palau Ducal. Va veure la sumptuosa estança del Dogo (magistratura suprema de la
República de Venècia) i la galeria de l’orgue
catedralici des d’on va escoltar la missa acompanyada de sis cors i sis
orquestres dirigits pel signor Baldassare Galuppi, que era l’autor de la
música. Música greu, plena, elegant, encara que les cinc cúpules de l’església feien
que el so reverberés i impedien una bona sonoritat.
Saló del
Dogo - Palau Ducal
Pintura de Francesco
Guardi
(1712-1793)
Va tornar a l’església
Cellestia, on es cantava la missa de la mà de Furlanetto, i Burney comenta la diferència
entre la música de Galuppi i Sacchini, d’una vivacitat i agudesa que convida a
estar sempre atent, i els pocs recursos i poca invenció de la música de Furlanetto.
A la tarda visità l’església de Santa
Maria Maggiore per
contemplar els quadres de Tiziano i de Jacopo Bassano.
Sant Joan Baptista (1530-1532) Venècia, Gallerie dell'Accademia
Tiziano.
|
L’arca de Noè
Jacopo Bassano
|
Mentre mirava els
quadres a Santa Maria Maggiore, sonava una música tan dolenta, tan desafinada,
que va fugir per tornar a escoltar les veus de les noies dels Incurabili, amb
la música del Burandello, que és com es coneixia popularment a Galuppi, ja que va néixer a
l’illa de Burano.
El matí del dijous 16 d’agost,
va visitar algunes esglésies, entre elles San Sebastiano, en la que hi ha
magnífics quadres de Veronese, que precisament està enterrat allà. Aquest artista
és el que va ornamentar la galeria de l’orgue, que es conserva en molt bon
estat.
|
|
Orgue de
San Sebastiano
Pintures de
Veronese
|
A la capella de la
família Crasso, a la mateixa església de San Sebastiano, hi ha un altre
Tiziano, un San Nicolás de 1563.
San Nicolás
Tiziano
Anant amunt i avall per
Venècia, visità més d’una vegada l’església dels Jesuïtes, on s’hi troba el
famós Martiri de San Llorenç, també de Tiziano, però tot estava tan fosc
que gairebé no es podia veure res.
Martirio di San Lorenzo (1588)
Tiziano
A l’església de Santa Catalina hi va veure el quadre de Veronese que
representa el matrimoni místic de la santa.
Amb el títol El
matrimoni místic de Santa Catalina, hi
ha vàries versions, totes de Paolo Veronese, però totes són sobre tela.
|
|
|
I a San Giobbe admirà el
cèlebre retaule de Giovanni Bellini, la Verge amb els sants Juan
Baptista, Job, Sebastià, Domènec Francesc i Lluís, acompanyats de tres àngels que
toquen instruments, dos llaüts i un rabec.
Madonna amb Infant, Sants i Àngels
Giovanni Bellini
En una llarga conversa
amb el signor Galuppi i el signor Latilla, entre moltes coses, li van
proporcionar la relació del mestres de capella que havien treballat en els
conservatoris de la ciutat.
Per ordre cronològic:
A la Pietà
Gasparini
Guia
Porta
Latilla
Furlanetto
Al Incurables
Carlo Frari
Pollarolli
Porpora
Hasse
Jommelli
Carcani
Cocchi
Ciampi
Galuppi
|
Als Mendicanti
Biffi
Saratelli
Galuppi
Bertoni
A l'Ospedaletto
Antonio Pollarolli
(fill)
Porpora
Pampane
Traetta
Sacchini
|
D’aquesta llista ja hem
escoltat música d’alguns compositors, escolteu-ne algunes més i noteu que estem
parlant d’una època que compren autors del ple barrocs i músics del nou estil de la segona meitat del segle XVIII.
Concert per
a flauta
Francesco
Gasparini
|
Salve
Regina
Nicola
Porpora
|
Concert per
a violí, nº6 Op.6
Vincenzoc
Ciampi
|
Veni
Creator Spiritus
Niccolò Jommelli
|
A la tarda del divendres
17 d’agost, Burney va visitar l’ospedale dels Mendicanti. En el seu diari fa una
lloança exaltada tant de les veus de les cantants com de la qualitat de les interpretacions
instrumentals (violins, violes, violoncels, trompetes, contrabaixos i clavicèmbal).
Fou en aquesta institució on es formaren la Archiapata i la signora Magdalena Lombardini,
que van ser molt aplaudides a Anglaterra. La Lombardini va ser una
brillantíssima violinista i també compositora.
Violin Concerto No.5 in B-flat major
Maddalena Laura Sirmen (Lombardini)
En les anotacions del dia 18 d’agost al seu
dietari, Burney comenta, una mica com fent balanç
de tot el que ha vist a Venècia, que el mestres de música de les
escoles venecianes en general són bons contrapuntistes, però es distingeixen
sobretot pel seu gust delicat i la seva
fecunda inventiva.
Charles Burney va marxar
de Venècia el diumenge dia 20 d’agost a la una de la matinada, i a mode d’afegitó va anotar al seu diari una carta que va rebre quan ja havia arribat a Anglaterra,
datada el 25 de gener de 1771:
“Durant el carnaval es
va celebrar en el teatre de San Benedetto l’òpera Alessandro nell’Indie, obra
del senyor Bertoni, mestre de capella dels Mendicanti. Va ser molt aplaudida,
especialment un duo cantat per la senyora De Amicis i el senyor Caselli. En l’actualitat,
en aquest mateix teatre es representa Il Siroe riconosciuto, del signor Borghi,
que no ha agradat. La música del teatre del Sant’ Moisè ha satisfet molt a
tothom, tot i el mal ofici dels músics, tant és així que l’autor, senyor napolità
Gazzaniga, tindria més raó d’estar queixós que content per les lloances que se
li prodiguen”.
No he aconseguit
trobar cap fragment de l’òpera Alessandro nell’Indie de Bertoni, en canvi amb
aquest mateix nom he trobat més d’una òpera d’altres compositors:
J.C.Bach, Leonardo Vinici, Giovanni Pacini... |
Simfonia
Ferdinando
Bertoni
|
Salve
Regina
Giuseppe
Gazzaniga
|
Tampoc he pogut trobar
la música de l’obra de Gazzaniga mencionada en la carta, però poso aquests
dos exemples de música sacra -encara que ben lluny del gènere escènic-, per
fer-nos una idea de l'estil músical de Gazzaniga.
|
Stabat Mater
Giuseppe Gazzaniga
|
"Els passatgers de l’embarcació
eren com el que portaria l’arca de Noè, ja que hi havia tota mena d’animals i a
cap d’ells era possible dirigir-los la paraula, excepte en francès amb el que
ben aviat vaig encetar conversa."
A finals d'aquest any 1770, el 16 de desembre a la ciutat alemanya de Bonn, naixia el segon fill de Magdalena
Keverich, i el 17 de desembre era batejat a l’església de Sant Remigi de Bonn
amb el nom de Ludovicus van Beethoven.
|
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada