En la història de la música popular del segle XX el
Rock’n’roll ocupa un lloc destacat, sobretot tenint en compte que a partir
d’ell es va desenvolupar tota la música i la indústria del pop. I és ben sabut
que la influència de la música negra americana va ser determinant en la
configuració dels estils musicals populars dels anys quaranta i cinquanta, que
sorgiren a partir del jazz, el gospel, el blues i les barreges d’altres
influències igualment importants (com el Western Swing, per exemple).
Els anys 50 del segle passat, als Estats Units d’Amèrica,
paral·lelament al rock’n’roll, va créixer un estil de musical vocal fortament influenciat pel gospel i per la
música dels barbershops quartets. Aquest estil, nascut al
començament dels anys 1950, resultat de la concurrència dels
ritmes sincopats africans i dels himnes religiosos dels blancs, es
coneix amb el nom onomatopeic de Doo-wop.
Les característiques principals del Doo-Wop
són: un solista tenor lleuger canta la melodia, un altre tenor
i un baríton acompanyen amb "ooh i "aah" interromputs de breus
cesures de tipus "wop-wop" i un baríton-baix hi afegeix
"doop-doop". L’acompanyament instrumental sol ser discret, format principalment
per una base rítmica: piano, guitarra, contrabaix, bateria i a vegades saxo.
Goodnight Sweetheart Goodnight
The Spaniels
Però la característica del
Doo-Wop que crida més l’atenció és que les melodies acostumen
a ser balades construïdes sobre els acords de la cadència [I-VIm-IV-V7], coneguda també com la
progressió dels anys 50.
A vegades es pot
presentar amb alguna variació, per exemple:
[I-VIm-IIm-V].
|
Per entendre’ns, aquesta cadència no és res més que l’acompanyament
de la popular cançó Trois esquimaux, que aquí cantàvem dient Un esquimal
perdut en el desert...
|
Trois
esquimaux
|
Sobre aquesta cadència és
important fer algunes observacions:
1.- Són innombrables les cançons que es basen en aquesta cadència, sobretot de Doo-Wop, però també en altres gèneres musicals.
I don't care
Helen Shapiro
Pink
Shoe Laces / 2:24
Dodie Stevens
|
Born Too
Late
The Poni-Tails
|
Please
Mister Postman
The Beatles
|
Try me
James Brown
|
Tous
les garçons et les filles
Françoise Hardy
|
Every
Breath You Take
The Police
|
Stand By Me
Ben E. King
|
Love Hurts
Gram Parsons & Emmylou Harris
|
2.- Tot i que són moltes, no totes les cançons del gènere Doo-Wop segueixen aquesta cadència.
Speedoo (1955)
The Cadillacs
3.- És sorprenent la varietat de melodies i
la riquesa creativa que ha originat aquesta cadència d’acords.
4.- Basar-se en aquesta
cadència no vol dir seguir-la inexorablement al llarg de tota la cançó.
·<><><><><>·
El rock’n’roll és una evolució del rhythm’n’blues,
l'estructura del qual té el mateix esquema harmònic que el blues:
[ I – I - IV- I - V – IV – I – V ]
Aquí podem comprovar que el rock and roll
dels anys 50, -i prenem com exemple Good Golly, Miss Molly de
Little Richard, un dels més clàssics del gènere-, segueix la mateixa seqüència harmònica que el rhythm’n’blues.
|
Molts dels primers rock'n'roll eren versions de rhythm'n'blues tocats més ràpid i amb un altre aire. Vegem com Kansas City dels Beatles conserva la mateixa estructura harmònica que el seu rhythm'n'blues original: [ I – I - IV- I - V – IV – I – V ]
Rhythm’n’blues
KC Lovin (1952)
Little Willie Littlefield
|
Rock'n'roll
Kansas City (1964)
The Beatles
|
Fins i tot hi ha algunes cançons de l’estil Doo-Wop que adopten aquest esquema harmònic.
Get a Job (1957)
The Silhouettes
|
Deep Sea Ball
Clyde McPhatter
|
·<><><><><>·
Però retornant al Doo-Wop, com ja hem dit, moltes cançons d'aquest estil adopten l’estructura de la roda d’acords tan reconeguda i característica de la cançons Blue
Moon.
Blue Moon (1936)
Al Bowlly
|
Blue Moon (1961)
The Marcels
|
L'estil doo-wop va ser
extremadament popular al llarg dels anys 1950, paral·lelament als començaments del Rock'n'roll. Podríem dir que és la versió amable de la música negra dels
50. Entre 1960 i 1965, els afroamericans van començar a
cantar Soul, però molts grups blancs com els Beach Boys, els Four Season, Dion and the Belmonts o The Tokens van
fer evolucionar el doo-wop sota la influència de la música pop britànica. Al llarg de la dècada dels 60 el mercat
discogràfic diversifica molt la seva oferta: rock línia rhythm and blues, rock línia
beat, grups instrumentals, surf, balades, doo-wop, teenagers, Tamla-Motown, Spector, soul, twist i balls de moda, folk, pop ...
·<><><><><>·
Galeria
Doo-Wop
Totes
les cançons seleccionades en aquest apartat es basen en la cadència
d’acords [I-VI-IV-V] característica
d’aquest estil musical.
|
ForYour
Precious Love
Jerry
Butler
És una
cançó escrita per Arthur Brooks, Richard Brooks i Jerry Butler, i
interpretada per Jerry Butler i The Impressions el 1958.
|
Earth Angel
The
Penguins
Una de
les més famoses i representatives cançons d'estil Doo Wop. Interpretada
originàriament per The Penguins en 1954.
|
A Kiss From
Your Lips
The
Flamingos
Els Flamingos és un dels grups de Doo-Wop dels Estats
Units més populars a mitjans i finals de la dècada de 1950.
|
Duke of Earl
Gene Chandler
Cançó
número u dels Estats Units l’any 1962, original de Gene Chandler.
|
Sh Boom
The Chords
És una
cançó primerenca de Doo-Wop. Va ser escrita per James Keyes, Claude Feaster,
Carl Feaster, Floyd F. McRae i James Edwards, membres del grup vocal The
Chords i publicat el 1954.
|
There's No Other Like My Baby
The Crystals
Cançó escrita per Phil Spector i Matthew Edward Hall
i gravada per primera vegada en 1961 pel grup de noies de la ciutat de Nova
York The Crystals, amb la producció de Spector.
|
Oh, Carol!
Neil Sedaka
És un èxit internacional escrit per Neil Sedaka el
1958. La cançó va ser coescrita amb Howard Greenfield.
|
Maybe
Tomorrow
Billy Fury
Billy Fury (1940-1983), va ser un cantant de rock and
roll i pop britànic.
|
Dear Mr. DJ
Pay it Again
Tina Robin
Cançó escrita per Goffin i King amb Howard Greenfield.
|
Wonderful World
Sam Cooke
També coneguda com What a Wonderful World, és una cançó
escrita a finals de la dècada de 1950 pel pioner de la música soul Sam Cooke
en col·laboració amb els compositors Lou Adler i Herb Alpert.
|
Chain Gang
Sam Cooke
"Chain Gang" és una cançó del cantant i
compositor nord-americà Sam Cooke, publicada el 1960. Cooke es va inspirar
després d'una trobada casual amb una cadena de presoners en una carretera.
|
You're
Always On My Mind
Sam Cooke
És una cançó escrita per JW Alexander, publicada per
Sam Cooke el 1961.
|
Come And Go With Me
The Dell Vikings
|
Love
Of My Own
The
Dorados
|
Cançó escrita per CE Quick, un membre original
(vocalista de baix) del grup vocal nord-americà de Doo-Wop The Dell Vikings. La
cançó va ser originalment gravada el 1956.
|
Els The
Dorados eren un grup nord-americà de Doo-Wop, que van aconseguir grans èxits els
anys 50.
|
Tears
On My Pillow
Little Anthony & The Imperials
Cançó
doo-wop escrita per Sylvester Bradford i A l'Lewis el 1958. La composició
primer va ser gravada per Little Anthony and the Imperials a End Records i va
ser la gravació debut d'aquest grup sota aquest nom.
|
When
I Go To Sleep At Night
The
Chiffons
The Chiffons
eren un grup de noies nord-americanes dels anys 60, originàries de Bronx, un
barri de la ciutat de Nova York.
|
Don’t Take
the Stars
The Mystics
The
Mystics és un grup americà de rock and roll que va començar a Brooklyn, Nova
York, Estats Units, a finals de la dècada de 1950.
|
The
Angels Listened In
The
Crests
The Crests
era un grup nord-americà de Doo-Wop, format pel vocalista de baix JT Carter a
mitjans de la dècada de 1950.
|
There's
A Moon Out Tonight
The
Capris
Els Capris
són un grup nord-americà de Doo-Wop que amb aquesta cançó va aconseguir un
gran èxit el 1958.
|
Little Star
The Elegants
És un
dels exemples més populars de música Doo-Wop, escrita per Phil Spector i
enregistrada per The Elegants el 1958.
|
Devil or
Angel
The Clovers
Cançó escrita per Blanche Carter i originalment gravada
per The Clovers el 1955,
|
Little
Darlin’
The Gladiolas
Va ser
escrita per Maurice Williams, tant amb melodia com amb acompanyament
d'harmonia vocal i va ser publicada el 1957 a l'estil Doo-Wop pel grup The
Gladiolas.
|
Tonight Tonight
The Mello
Kings
El grup de Doo-Wop The Mello Kings es va fer famós el
1957 amb aquesta cançó.
|
Please say
you want me
The Schoolboys
El primer single de The Schoolboys Please Say You Want Em,
una balada lenta amb la sorprenent veu de nen soprano de Martin, es va
convertir en un èxit a la tardor de 1955.
|
I’m Young
The
Students
I'ma So
Young
és una cançó escrita per William "Prez" Tyus Jr. La va escriure
mentre encara era a l'institut i la va donar a un grup afroamericà
D'Italians. Una vegada que es va signar un contracte d'enregistrament amb
Chess Records, el grup va canviar el seu nom per The Students, i sota
aquest nom es va gravar aquest clàssic del Doo-Wop.
|
Donna the
Prima Donna
Dion &
The Del-Satins
Escrita per Dion DiMucci i Ernie Maresca i interpretada
per Dion & The Del-Satins.
|
Lollipop
The
Chordettes
És una cançó pop estil Doo-Wop escrita per Julius
Dixson i Beverly Ross el 1958.
|
Can’t We Be
Sweethearts
The
Cleftones
The Cleftones era un grup vocal nord-americà format en
1955, que després es va dir The Silvertones. Can’t We Be Sweethearts és una cançó escrita per Herb Cox.
|
My Memories
of you
The
Harptones
Els Harptones són un grup americà de Doo-Wop que es va
formar a Manhattan l’any 1953.
|
Remember
Then
The Earls
Cançó pop escrita per Tony Powers i Beverly Ross, i
gravada per primera vegada el 1962 pel grup vocal de Doo-Wop, The Earls.
|
So This Is
Love
The
Castells
Els Castells eren un quartet vocal masculí de Santa
Rosa, Califòrnia, recordat pel seu èxits So
This Is Love de l’any 1962. El seu so barrejava rock lleuger amb elements
d'harmonia vocal col·legial i jazz.
The Echoes
Baby Blue és una cançó de Sam
Guilino publicada el 1961 per The Echoes.
|
A Teenager In Love
Dion & The Belmonts
És una cançó escrita per Doc Pomus i el seu company
Mort Shuman. Va ser originalment gravada per Dion and the Belmonts el 1959.
The Velvets
The Velvets eren un grup de Doo-Wop d'Odessa,
Texas. Van ser fundat el 1959 per Virgil Johnson, un professor d'anglès de
secundària, amb quatre dels seus alumnes.
|
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada