dimarts, 7 de gener del 2020

35.- Suite de danses

En anteriors entrades d’aquest blog ja hem parlat del moment de la transició del Renaixement al Barroc i hem fet notar com, en aquest procés, el madrigal hi va jugà un paper destacat. No podem dir que d’ell en derivés directament el naixement de l’òpera, però sí que va ser la matèria primera on s’experimentà i elaborà les noves idees de la Camerata Fiorentina –monodia acompanyada, emfatització del text, exploració dels recursos retòrics-, que després acabarà plasmant-se en el drama in música.  

Si en la música vocal la “peça” clau és el madrigal, en la música instrumental és la dansa.  En les corts italianes del Renaixement, els Visconti a Milà, els Este a Ferrara o els Mèdici a Florència -i també a la cort papal-,  s'organitzaven festes, banquets, balls, mascarades i concerts. En aquest context apareixeran els primers mestres de cerimònies. El gran mestre del segle XV fou Domenico de Piacenza, coreògraf i compositor, que treballà a la casa d’Este a Ferrara. Un dels seus alumnes més destacats va ser  Guglielmo Ebreo. En gran mesura, aquests mestres són els primers a codificar la tècnica de la dansa.

Lioncello
Domenico di Piacenza
(1390-1470)

Petit Vriens
Guglielmo Ebreo da Pesaro
(1420-1484)



En aquestes festes i  celebracions, les danses s’acostumaven a agrupar en parelles. El nucli primitiu el trobem en el binomi format per dues danses, una de moderada, sovint en mètrica binària, i una altra de ràpida i generalment en mètrica ternària. Una d'aquestes parelles era la formada pel Passamezzo i el Saltarello; una altra la formada per la Pavane i la Gallarde. D’aquests binomis en naixerà l’estructura de la suite de danses.



Passamezzo – Saltarello
Brüder Hess

Passo e mezzo – Saltarello Giorgio
Anònim

Pavane et Gallarde
Claude Gervaise
(1525-1583)

Pavane et gallarde
Tielman Susato  
(1510-1570)

  

El llaüt i despès el clavicèmbal, van ser els dos instruments preferits per a les músiques de dansa. Als segles XVI i XVII. els llaütistes transcrivien per al seu instrument les cançons i les danses que estaven en voga. El llaüt era un instrument tan popular en aquell temps com ho fou el piano al segle XIX. Un dels primers compositors que va escriure per al llaüt fou Joan Ambrosio Dalza, compositor milanès del que pràcticament no se’n coneix res.  Però si que sabem que va compondre una suite de tres danses: pavana, saltarello i piva

Pavana allà ferrarese – Salterello e Piva
Joan Ambrosio Dalza 
(segona meitat del segle XV – 1508)

Suite en Ré mineur pour clavecin
1.-Prelude 2.-Allemande
3.-Courante I – Courante II
4.-Sarabande 5.-Canaries
 6.-La pastourelle 7.-Chaconne
Louis Couperin 
(1626-1661) 
(nebot de François Couperin)


A Alemanya Johann Froberger és el principal representant de la música per a clavicèmbal del segle XVII


Suite XII: 1.-Allemande 2.-Gigue 
3.-Courante 4.-Sarabande
Johann Jakob Froberger 
(1616-1667)

Un dels grans compositors de danses, molt conegut i interpretat al Països Baixos, fou Tielman Susato.

 
La mourisque
Tielman Susato 
(1510-1570)




Notem que, sovint, després de la segona dansa es repeteix la primera, quedant constituida així la forma ternària  A-B-A. 

En aquesta audició, la és igual que la però més ràpida i en compàs ternari.  



Ronde et Saltarello
Tielman Susato 
(1510-1570)




Però si hi ha un compositor rellevant en la composició, recopilació i arranjament de danses és l’alemany Michael Praetorius. La seva col·lecció Terepschore consta de més de 300 danses i és un referent ineludible de la música instrumental de principis del XVII.

                  Michael Praetorius 
                                  (1571-1621)

Tal com dèiem en l’entrada 29.-Wachet auf, ruft uns Stimme, Michael Praetorius també va ser un compositor particularment important en el desenvolupament de formes musicals basades en els himnes.



Suite de Voltes
Michael Praetorius 
(1571-1621)

Dances de Terepschore
1.- Ballet, 2.-Courante, 3.-Spagnoletta,
4.-Volte, 5.-Pavane, 6.-Bourée
Michael Praetorius 
(1571-1621)

Tot aquest bagatge de música instrumental arribarà al barroc i s’integrarà en la suite de danses. Però no només en la suite, tota la música barroca està imbuïda dels aires de les danses del Renaixement. Com deia Adolfo Salazar (deixeble de Pedrell i de Falla), la música barroca és dansa. De la suite en derivarà la sonata i les diferents formacions de música de cambra, i la simfonia clàssica no és res més que una sonata per a orquestra. La música de dansa ho impregna tot: fixem-nos en la configuració dels concerti grossi de compositors com Corelli o Geminiani o en la quantitat de danses integrades en les òperes barroques. 

Concerto Grosso Op.6 nº10
1.-Preludi, 2.-Allemande, 3.-Adagio, 4.-Courante, 5.-Allegro, 6.-Minueto
Arcangelo Corelli 
(1653-1713)

Concerto Grosso nº.10 in Fa maggiore
1.-Preludi 2.-Allemande
3.-Sarabande 4.-Gavotte 5.-Giga
Francesco Geminiani 
(1687-1762)


Dido & Aeneas : Act I "The Triumphing Dance
Henry Purcell
(1659-1695)

En el període barroc algunes formes musicals estan estretament interrelacionades: el concerto grosso (com hem vist), la sonata da camera,  les variacions, la partita, l’obertura, sovint consisteixen en una lliure successió de diferents moviments de dansa.


Sonata a tres op.2 núm.10
1.-Preludi; 2.-Allemande; 3.-Sarabande
Arcangelo Corelli 
(1653-1713)


Sonata a tres op. 2 núm1
1.-Preludi; 2.-Allegro; 3.-Courante
Arcangelo Corelli 
(1653-1713)


Partita II in C minor
1. Sonata--2. Gavotte--3. Trezza--4. Aria
5. Sarabande--6. Gigue
Johann Pachelbel 
 (1653-1706)


Violin Partita No. 1 in B minor, BWV 1002
1. Allemande 2. Double 3. Courante 
4. Double. Presto5. Sarabande 6. Double 
7. Tempo di Bourrée 8. Double
Johann Sebastian Bach 
(1685-1750)


Totes aquestes formes musicals evolucionaran i a poc a poc es diferenciaran unes de les altres, de manera que una sonata, un concert o una obertura seran ben diferents al període barroc que al període del classicisme.


La importància dels aires de dansa en la música barroca és tant gran que fins i tot es pot apreciar en la música religiosa, com en aquesta simfonia de l’Oratori de Nadal de J.S.Bach, amb aires de pastoral, amable i galant com un minuet.

Simfonia en G (Oratori de Nadal)
Johann Sebastian Bach
(1685-1750)


Al segle XVII també van fer fortuna les suites d’òperes o de tragèdies líriques. Per exemple, la suite Les Indes Galantes, està composta de moviments extrets de l’òpera homònima de Jean-Philippe Rameau.


Rondeau des Indes Galantes
Jean-Philippe Rameau
(1683-1764)


Segurament la suite en la música instrumental i la missa en la música vocal, són les formes musicals compostes més antigues. Una forma musical composta és aquella que està formada de diferents moviments,  en la suite són les danses i en la missa les parts de l’ordinari: Kyrie, Glòria, Credo, etc.

La suite, doncs, és una composició musical instrumental que consta d'un nombre indeterminat de moviments cadascun dels quals, tradicionalment, es basa en un ritme de dansa. Els diferents moviments es troben en la mateixa tonalitat (tot i que es podia canviar de tònica major a menor o a l'inrevés) i contrasten en ritme i caràcter. El nom de suite, precisament es deu a ser un conjunt de fragments o peces que sonen uns darrere dels altres, com una successió.

A principis del segle XVII a Anglaterra es publiquen obres formades per una petita agrupació de danses per al virginal. 



Treasures of the English Baroque

França i Itàlia desenvolupen una sèrie de tècniques per unir aquestes danses que van ser copiades pels compositors alemanys a començaments del segle XVII. França, s'ajunten les danses i formen el que François Couperin en deia ordres.
En aquestes dues danses de Couperin podem comprovar l'estructura binària amb repeticions aa-bb característica de les danses de la suite.

Courante
François Couperin
(1668-1733)

Courante
François Couperin
(1668-1733)

La música barroca és monotemàtica, i la forma musical habitual de les danses de la suite n’és un bon exemple. Normalment dividides en dues parts que es repeteixen (aa-bb), l’element temàtic de la dansa es desenvolupa en forma de progressions, imitacions i derivacions del motiu inicial. La segona part, temàticament, procedeix dels mateixos elements de la primera. Aquest exemple de Bach és particularment interessant perquè el motiu inicial de la segona part és el mateix que el de la primera, però en moviment contrari, un recurs característic de la tècnica del contrapunt.  

Courente de la Suite francesa nº1
Johann Sebastian Bach
(1685-1750)

Inici 1a part 
(moviment directe)

Inici 2a part 
(moviment contrari)




No oblidem que a França, amb Lluís XIV al tron des de 1661, la cort es converteix en el centre de la grandeur; els cortesans havien de mostrar el luxe en estat pur, vestir amb magnificència i assistir constantment a balls, sopars, representacions, celebracions, fêtes, divertissements, plaisirs, réjouissances.  Naturalment, la música hi tenia una funció principal en aquest ambient fastuós i d’exhibició. 



  La musique de la Chambre du Roy
Robert de Visée 
(1655-1732)
Bourrée Du Divertissement De Chambord
Jean-Baptiste Lully 
(1632-16879


 




Va ser sota la direcció de Jean-Baptiste Lully que l’orquestra de violins de Versalles, Les Vingt-quatre Violons du Roi -també coneguda per La Grand Bande-  va aconseguir fama mundial.



Bourée du Mariage Forcé
Jean-Baptiste Lully 
(1632-1687)


Suite No. 5 from Symphonies pour les Soupers du Roy (1736)
1.- Ouverture; 2.- 2e. Air; 3.- 3e. Air; Légèrement; 4.- Chaconne; 5.- 1er. Air; 6.- 2e. Air; 7.- 3e. Air, Vif; 8.- Sarabande; 9.- Grande Pièce; 10.- Grand Air; 11.- Loure; 12.- Trio de Hautbois, Rondeau; 13.- Dernier Air.
Michel-Richard Delalande
(1657-1726)

Airs pour Madame La Dauphine: 
Pavane des saisons
Jean-Baptiste Lully 
(1632-1687) 


Al segle XVII altres parelles de danses es varen imposar, com les formades per l'allemande i la courante, i per la sarabanda i la giga. La juxtaposició d'aquestes dues parelles va donar lloc al nucli d'un dels tipus importants de suite a la primera meitat del segle XVIII. És a Alemanya on s'estableix aquest  model. Inicialment, Johan Jacob Froberger comença a ordenar les danses seguint el següent esquema: alemandacourantesarabanda i molt sovint amb una giga entre les dues últimes. Més tard, la giga seria l'últim moviment de la suite. Com podem veure en el següent exemple, l’ordre estàndard no sempre es complia.


Suite XII for harpsichord
1.-Allemande; 2.-Gigue; 3.-Courante; 4.-Sarabande
Johann Jakob Froberger 
(1616-1667)

A finals del segle XVII queda establert definitivament l'ordre de les danses. Les danses introduïdes en aquest temps deixen veure una gran influència francesa. Sovint aquestes danses anaven precedides d'un moviment sense referència a la dansa com podien ser el preludi, o l'obertura. També era habitual que abans de la giga hi hagués dues danses basades en el mateix ritme però contrastades tonalment, com minuets, bourrées o d'altres.

1.- Preludi (o Obertura)
2.- Allemande
3.- Courante
4.- Sarabande
5.- (Bourrée), (Minuet), (Gavotte), (Loure), 
     (Polonaise), (Passepied)...
6.- Giga


S’ha de dir, i és molt important que ho tinguem en compte, que, seguint l’evolució de la funció social de la música en la societat, la suite, a poc a poc, va passar de ser una música per ballar a una música per escoltar. En el naixement de la música de concert (música per escoltar), les obertures de les òperes,  anomenades també simfonies, hi van jugar un paper molt important. En principi, l'obertura era gairebé un senyal que servia per avisar de l’imminent començament de l’obra. La gent continuava parlant i no li prestava gaire atenció. A poc a poc, tant el públic com els mateixos compositors van començar a valorar i a apreciar aquestes parts instrumentals.




A la primera meitat del segle XVIII, a Alemanya. van estar molt de moda les suites per a orquestra, també anomenades OuverturesTelemann i Graupner en van escriure  moltes. 

Ouverture in G-major
1.-Ouverture; 2.-Air en Rondeau; 3.-Air; 
4.-Menuet 1 & 2; 5.-Réjouissance;
6.-Uccellino chiuso; 7.-Air alla polonese; 
8.-Menuetto.
Christoph Graupner 
(1683-1760)

Ouverture-Suite «La Bizarre»
1.-Ouverture; 2.-Courante; 3.-Gavotte en rondeau; 4.-Branle; 5.- Sarabande; 
6.-Fantaisie; 7.- Menuets I et II; 8.-Rossignol.
Georg Philipp Telemann
(1681-1767)
 Johann Sebastian Bach va ser l’últim dels grans compositors barrocs, i així com amb els concerts de Brandenburg va concloure definitivament l’etapa del concerto grosso, també podríem dir que amb les quatre Ouvertures -les quatre suites per a orquestra-, va assolir el cim més esplendorós de la Suite de danses barroca per a orquestra. A partir de la segona meitat del segle XVIII les funcions que feia la suite van passar a fer-les altres formes instrumentals i aquesta va caure en desús.


Per concloure aquest breu seguiment de la suite de danses, mirarem de prop una de les quatre suites per orquestra de Bach, l’Ouverture número 2 per a flauta i orquestra. Aquesta suite és interessant perquè fusiona dos gèneres musicals, la suite de danses i el concert per a solista. Amb l’aparició del piano i el perfeccionament d’altres instruments, el concert per a solista s'imposarà al concerto grosso i en els períodes clàssic i romàntic tindrà una gran profusió. 



  Suite núm.2 en si menor 
per a flauta i orquestra de corda
Johann Sebastian Bach
(1685-1750)


Bach va escriure aquesta suite a Leipzig entre 1738 i 1739.

1.-Ouverture
2.-Rondeau
3.-Sarabande
4.-Bourrée I/II
5.-Polonaise (Lentement) - Double
6.-Minuet
7.-Badinerie


 1.- L’Ouverture es divideix en tres parts, a la manera francesa:



Lent – Ràpid – Lent


L'obertura italiana seguiria l'esquema ràpid - lent - ràpid, que és el que s'imposaria en la forma concerto (Allegro-Adagio-Allegro).

La part lenta, majestuosa i solemne, es caracteritza pel ritme de valors amb puntet i molt ornamentada, mentre que la part ràpida, de tema alegre i decidit, és en estil fugat.


 Lent
 Ràpid



1.-Ouverture


Observeu que després del tema fugat es retorna al tema lent del començament. 




2.-El Rondeau, de caràcter alegre, té aquesta estructura:

A   -   A   -   B   -   A   -   C   -   A
 8c.     8c.   12c.    8c.    16c.    8c.

La tornada (A), que consta de 8 compassos, està estructurada en dues frases musicals de 4 compassos cada una i acaba en una cadència en la tonalitat principal de si menor. En la presentació del tema són els violins els que porten la melodia mentre que en la repetició és la flauta que fa de solista.





El primer episodi (B) consta de 12 compassos i el segon (C) de 16. Notem que tant en B com en C es pot sentir un element temàtic format pel dibuix de les tres primeres notes del tema A, a vegades en la melodia i a vegades en l’acompanyament. 

2.-Rondeau


3.- La Sarabande és l’autèntic moviment lent de la suite. Escolteu el cànon a la cinquena entre la flauta i el baix continu.

  



3.-Sarabande


El traverso és el nom habitual de l’instrument dels segles XVII i XVIII precursor de la flauta travessera moderna. Generalment està fet de fusta i fins el 1750 constava d’una sola vàlvula. En el transcurs de segle XVIII l'instrument es va desenvolupar (amb més vàlvules) oferint moltes més possibilitats sonores d’acord amb les exigències de la nova música. El traverso original només es pot fer servir per tocar música barroca.



 Traverso


4.- Bourrée I i II. En aquest quart moviment hi trobem dues Bourrées, un fet aquest, el d'ajuntar dues danses del mateix nom, bastant habitual en la suite francesa.
En la Bourrée I, la primera part (a) comença en la tonalitat de si menor i acaba en re major (el seu relatiu principal major). La segona part (b) comença amb el mateix motiu que (a) però en re major, i acaba retornant al to original de si menor.


 Bourrée I
(1a part i inici de la segona part)


La Bourrée II és molt més curta, la primera part tant sols ocupa 4 compassos i la segona 8. Es manté en el to principal. Es distingeix per el ritme inalterable de corxeres i el tempo molt viu.



 Bourrée II (1a part)


 Bourrée II (inici de la 2a part)

Després de la Bourrée II es reexposa la Bourrée I, (ara sense repeticions de les parts), de tal manera que el quart moviment queda configurat d'aquesta en forma ternària: 


Bourrée I – Bourrée II – Bourrée I



4.-Bourrée I-II


5.- Polonaise et double és a un tempo més moderat. La dansa double és un costum també d’origen francès i no és res més que una variació ornamentada de la dansa principal. Sentirem la dansa polonesa, de forma binària, amb repeticions i monotemàtica com la majoria de les danses de la suite barroca.
A la polonesa la flauta i el primer violí toquen la mateixa melodia. A la double el violoncel, acompanyat de la tiorba i clavicèmbal, porta la melodia mentre la flauta sola fa una volateig ornamental al seu entorn.  


 Primera part (a) de la Polonaise


 
 Primers compassos de la double (c)

Després de la doble es reexposa la polonesa configurant així la forma ternària que ja hem vist en altres moviments de la suite.


  

I
Polonaise
a-a - b-b


II
Double
c-c -  d-d 

III
Polonaise
a-a - b-b




5.- Polonaise et double


Escolteu un altre exemple de dansa i doble, en l’Obertura (Suite) en La Major de Telemann.  El passepied és de forma binària amb repeticions i la doble comença a 0:45’.

Passepied – Double
Georg Philipp Telemann
(1681-1767)



6.- Minuet, la dansa de tempo moderat, compàs ternari  i forma binària amb repeticions, fou una de les danses de societat més populars dels segles XVII i XVIII.

  
 Minuet (a)



Minuet (començament de b


a      a    b      b
 8c.   8c. 16c. 16c.




6.- Minuet


7.-Badienerie

L’últim moviment, segurament el més conegut de la suite núm.2 en si menor, és la badinerie. El terme badinerie o badinage es va començar a utilitzar a causa de la inclusió d'aquesta dansa com un dels moviments de la suite barroca. És una dansa breu, juganera,  alegre i molt viva. En francès significa “fer broma”, semblant a un altre terme musical, scherzo, que en italià també vol dir “broma”, “juganer”.

Espurnejant de vivacitat, posa a prova l'habilitat i el virtuosisme del flautista, que es converteix en autèntic solista.


a    –    a       b    -    b
16c.     16c.   24c.     24c



   Badinerie 
(Primers compassos (a))

  

 Badinerie
(Començament de b)


      
  
7.- Badinerie 




Jean-Jacques Rapin (1932-2015), fou director del cor de Vaudois i director del conservatori de Lausanne (1984-1998). Els seu saber, plasmat en l’exitosa obra de divulgació  A la découverte de la musique, m’ha ajudat en l’elaboració d’aquesta i altres entrades, i m'ha il·luminat al llarg de tota la meva vida professional.

 




<·><·>·<·><·>







Johann Sebastian Bach

Georg Friedrich Händel

Els dos grans noms de la música barroca, Bach i Händel, van compondre nombroses suites. Són rellevants, a part de les quatre obertures per a orquestra, les suites per violoncel, les suites per a clavicèmbal i les partites per a violí sol de Johann Sebastian Bach. De Händel destaquen les suites Water Music i Music for the Royal Fireworks  per a orquestra.

Però, per acabar, he triat la dansa de suite que em sembla més populars de cada un d’ells. De Bach la famosa Ària de la Suite per a orquestra número 3 en Re Major, i de Händel la Sarabande de la suite número 4 en Re menor per a clavicèmbal en versió orquestral, que és com es coneix habitualment després de la pel·lícula Barry Lyndon de Stanley Kubrick.   


Aria
Johann Sebastian Bach


Sarabande
Georg Friedrich Händel



Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada