divendres, 10 de gener del 2020

36.- Bitematisme

Cap a la meitat del segle XVIII es produeixen un seguit de canvis molt importants en l’evolució de la música. Ara ens centrarem en el pas de la música monotemàtica del barroc a la música bitemàtica del classicisme. Aquesta va ser una de les  innovacions més importants en aquest canvi estilístic, i es va concretar en la forma sonata que a continuació detallarem. L'allegro de sonata (Allegro), és la forma habitual del primer temps d’una sonata, d’un concert, d’una simfonia i de moltes obra de música de cambra. El seu esquema general consta de tres parts: exposició, desenvolupament i reexposició, a vegades amb una introducció i generalment amb una coda.


                        I                                             II                                           III
               EXPOSICIÓ                  DESENVOLUPAMENT           REEXPOSICIÓ
     Tema A – Pont – Tema B               Modulacions               Tema A – Pont – Tema B
    (Tònica)             (Dominant)                                               (Tònica)              (Tònica)
                         


El tema A acostuma a ser d’un caràcter alegre, rítmic i dinàmic, mentre que el tema B és més suau, melòdic i pausat. El pont és el passatge que serveix per canviar de to, passant de tònica a dominant. Pot ser en forma de progressions, escales o motius melòdics generalment curts en els que acostuma a aparèixer alguna alteració (sostingut, bemoll o becaire) per tal de situar la melodia en la nova tonalitat.  

Per explicar el bitematisme i per fer-ho més fàcil, posarem d'exemple una de les obres més conegudes i populars de la música clàssica: la Petita serenata nocturna (Eine kleine Nachtmusik K. 525) de Mozart.


Petita serenata nocturna 
(Eine kleine Nachtmusik K. 525)
Wolfgang Amadeus Mozart 
(1756-1791)



El primer moviment de la Petita serenata nocturna, per la seva brevetat i concisió, és l’exemple perfecte per il·lustrar l'estructura de l'allegro de sonata.


I – EXPOSICIÓ
[:Tema A     à  Pont   à Tema B :]
Sol Major                       Re Major



  Tema A






El primer tema -fàcilment recognoscible-, viu i brillant, 
amb els primers 
compassos  a l’uníson, 
en sol major, és conegut 
per a tothom.



Pont







El passatge del pont defineix la nova tonalitat traçant una escala de Re M (amb el do#).

Tema B











En el to de la dominant (Re M.) es presenta el tema B, més contingut, menys decidit.






















El tema B consta d’un segon motiu temàtic (B’) que retrobarem després en el desenvolupament.
















Després del tema B es repeteix tota la secció de l'exposició:


Tema A     à  Pont   à Tema B
Sol Major                    Re Major



II - DESENVOLUPAMENT










El desenvolupament és molt breu, comença amb el tema A, ara en Re Major.
Després utilitza elements de la segona part del tema B, per modular a Do Major. 



El desenvolupament és una de les aportacions importants de la forma sonata. En aquesta secció el compositor juga amb elements dels temes de l’exposició, viatjant per altres tonalitats.


III - REXPOSICIÓ

Tema A à Pont à Tema B
                Sol M.                   Sol M.


En la reexposició, el primer tema es presenta igual que en l’exposició, però el tema B ara no modula i resta en Sol Major, el to principal. 


CODA





Una petita coda sobre un arpegi de l’acord de Sol Major, condueix inevitablement al final de l’Allegro.



Aquí podem escoltar tota la Petita serenata nocturna de Mozart:
1.Allegro
2.Romanze
3.Menuetto
4.Rondó





Eine kleine Nachtmusik K. 525
Wolfgang Amadeus Mozart 



[·<>·<>·<>·<>·]


Si voleu exercitar-vos en l'escolta de música bitemàtica, aquí teniu un parell d’exemples de la forma allegro de sonata en dues simfonies emblemàtiques de la música clàssica: la Simfonia núm.40 de Mozart i la Simfonia núm.5 de Beethoven.


EXPOSICIÓ

Tema A  à Pont à Tema B



En les tonalitats en mode menor, és freqüent que el tema B, en lloc de modular a la dominant ho faci al to relatiu major. En la Simfonia 40 de Mozart, el tema A és en Sol menor i el tema B és en Sib Major i en la Simfonia núm.5 de Beethoven, el Tema A és en Do menor i el B en Mib Major.



Simfonia núm.40 K.550
Wolfgang Amadeus Mozart

I – EXPOSICIÓ

Tema A     à  Pont   à Tema B
   Sol menor                    Sib Major




Tema A

Pont

Tema B

I aquí teniu tot el primer moviment (Allegro) de la simfonia de Mozart.

                 I                                             II                            III
      EXPOSICIÓ                           DESENVOLUPAMENT      REEXPOSICIÓ
   [:Tema A – Pont – Tema B:]             Modulacions               Tema A – Pont – Tema B
  

Simfonia núm.40  en sol menor K.550, 1.- Allegro.
Wolfgang Amadeus Mozart


<·><·><·>

 Simfonia núm.5 en do menor Op.67
Ludwig van Beethoven



I – EXPOSICIÓ

Tema A     à  Pont   à Tema B
Do menor                       Mib Major


Tema A

Pont

Tema B

I aquí teniu tot el primer moviment (Allegro) de la simfonia de Beethoven.


                 I                                             II                            III
      EXPOSICIÓ                           DESENVOLUPAMENT      REEXPOSICIÓ
   [:Tema A – Pont – Tema B:]             Modulacions               Tema A – Pont – Tema B
  

Simfonia núm.5 en do menor Op.67, 1.- Allegro.
Ludwig van Beethoven




Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada