dijous, 16 de gener del 2020

37.-Màquines

"Des dels últims trenta anys del segle XIX fins a començament del XX, el positivisme semblava ser l’antídot general contra la crisi social europea. Els congressos científics, el vast impuls industrial, les grans exposicions universals, les grans perforacions de túnels i canals i l’exploració eren banderes onejants al vent impetuós del progrés. La conquesta de la felicitat per mitjà de la tècnica era l’eslògan més segur per difondre l’eufòria d’una perspectiva de pau i benestar. Es tractava d’una doctrina d’ordre, que donava un to d’espiritual entusiasme a la societat burgesa en la seva fase de prepotent desenvolupament econòmic."

Les avantguardes del segle XX
Mario De Micheli


Amb aquest paràgraf, De Micheli resumeix molt bé la creença cega -la fe-, que la societat occidental tenia en el progrés de la ciència i la tecnologia, en les perspectives il·limitades de la capacitat humana per superar qualsevol dificultat  per portar-nos a la societat idíl·lica del benestar. Aquest seria “l’esperit del temps”, una confiança absoluta en el progrés de la humanitat. (L’esperit del temps, el que els alemanys diuen  Zeitgeist, que, com explica Martí Domínguez en el seva magnífica novel·la titulada així mateix L’esperit del temps, van fer servir els nazis, una vegada acabada la guerra, com argument per eximir-se de les seves responsabilitats).
Jo diria que aquest convenciment és ben viu a Europa fins la topada sobtada amb la crua realitat de la Primera Guerra Mundial i les seves esgarrifoses conseqüències. Recordem que el 1914, en començar la guerra, el sentiment generalitzat en els dos bàndols bel·ligerants, era d’entusiasme.  Són corprenedores les imatges de soldats marxant cap el front en mig d'un ambient d'alegria desbordant.  

I és en aquest estat de coses, en aquesta eufòria positivista, que la màquina entra a formar part dels referents culturals. L’assimilació de la màquina com un nou argument d'inspiració artística, es produeix a través d’un procés que té diversos camins. Des de la substitució de les catedrals per les estacions ferroviàries, la inclusió del soroll en els conceptes de creació musical, els objectes “art-trobat”, els ready-made de Duchamp fins a les excentricitats futuristes de Marinetti, són múltiple les vies que conflueixen en el procés que incorpora l’estètica dels artefactes creats per l’enginy humà com un valor cultural i artístic.

El gestos dadaistes de Duchamp o Picabia -la simplicitat de la roda de bicicleta, per exemple-, a més de trencar amb el concepte d’obra d’art (recordeu les tècniques de creació com “la poesia del barret” o els “cadàvers exquisits”, que desmitifiquen absolutament el procés creatiu de l'artista), introdueix aquesta nova estètica de la màquina, del disseny i de l’enginy.  


Roda de bicicleta (1913-14)
Marcel Duchamp

Lampe illusion (1917)
Francis Picabia


En el panorama musical, els instruments de percussió, el timbre en general, pren un protagonisme en l’orquestra com mai havia tingut. L’emancipació d’aquests instrument del rol d’acompanyant o tan sols d’acolorir les obres simfòniques és veu ja a les primera dècada del segle XX (Webern, Bartock, etc), fins al punt de ser-ne, en alguns cassos, els protagonistes absoluts.  

Simfonia núm.1, 2n mov. (1927) 
Alexandre Tcherepnin

Aquest paper rellevant dels instruments de percusió és el pas precedent necessari per a la consideració del valor estètic del soroll en la música. Satie en Parade (1917) els integra en l'escena dadà, les botzines de Gershwin a Un americà a París (1928) són només una broma musical, però Varèse, en Ionització (1929-1931), dona a les sirenes la categoria d’instrument melòdic, encara que les primeres experiències en la composició a partir de sorolls i brogits són els experiments futuristes de Russolo amb l’intonarumori al 1913. 



Serenata per intonarumori e strumenti
Luigi Russolo

 Parade
Erik Satie
 Un americà a París
George Gershwin
 Ionistion
Edgar Varèse


Però podem considerar l'objecte de la màquina en l’art musical des de tres punts de vista diferents:

1.Imitant els sons de les màquines amb instruments convencionals.
2.Produint música amb sons no convencionals (amb objectes, amb màquines reals, sorolls...)
3.Amb la creació de nous instruments musicals  a partir d'enginys tecnològics (màquines)


1
Imitant els sons de les màquines amb instruments convencionals.

Destacarem en primer lloc Pacífic 231 d’Arthur Honegger com una de les obres més emblemàtiques d'aquest gènere.

Pacífic 231(1924)
Arthur Honegger


Després de la Revolució Russa de 1917, la música romàntica va perdre importància a la Unió Soviètica, ja que era un patrimoni de la classe dominant desposseïda, i els artistes revolucionaris van començar a experimentar amb noves idees. La ideologia basada en l’utopisme tecnològic de Karl Marx i el realisme socialista de Stalin van contribuir a prioritzar l’exaltació de les obres artístiques relacionades amb la classe obrera i el món del treball. En aquest context, La fosa de ferro de Mosolov  és un producte del seu temps. Va ser compost entre 1926 i 1927 com el primer moviment de la suite de ballet Stal (Acer) .


La fosa de ferro
Aleksandr Mosólov



 Le pas d'acier Op. 46 (1926)
(4.Les marteaux 5.Finale)
Sergei Prokofiev

El pas d'acer és un ballet de Serguei Prokófiev escrit l'any 1926. Va ser un encàrrec de Sergei Diaghilev, que va quedar impressionat per la música de Prokófiev en una exhibició a París d'artistes contemporanis russos, l'any 1925. 



El cinema va néixer en aquest període d’expansió tecnològica i es va convertir en la forma d’expressió artística més moderna, adaptada als temps i cobejada pels corrents artístics més futuristes. 

Metropolis és una pel·lícula dramàtica de ciència-ficció expressionista dirigida per Fritz Lang. Es considera una obra pionera del gènere de ciència-ficció cinamtogràfic, recollint influències del disseny de la Bauhaus, del cubisme i del futurisme.

Aquesta escena és un exemple del temor que es tenia a principis del segle XX de la deshumanització del treball a les fàbriques, que convertia els treballadors en poc més que parts d’una màquina.



Metropolis (1927) In The Factory
Fritz Lang
Música de Gottfried Huppertz
(1887-1937)

El cinema també va ser una eina molt útil per al proselitisme polític, i les pel·lícules de Sergei Einsenstein en són una mostra.  


Línia general
(1929)
Sergei Einsenstein



La reacció davant la mecanització que es produí a partir de la Revolució Industrial és manifestà en dos direccions oposades: la dels ferms defensors del progrés tecnològic que pensaven que això els portaria a una societat utòpica i la contrària, aquells que creien que la mecanització portaria a la deshumanització de la societat.

El desenvolupament del capitalisme va ser un dels grans impulsors de l'hegemonia de la tècnica i la màquina. Modern Times és un llargmetratge de l'any 1936 dirigit, escrit i protagonitzat per Charles Chaplin. És un retrat de la deshumanització del treball en la producció en sèrie industrial. Mostra escenes d'aire futurista de la factoria on treballa Charlot, que podrien haver estat influenciades pel film Metropolis de Fritz Lang.



Modern times (1936)
Charles Chaplin


Estem en un moment en que la indústria ferroviària i la naval experimentaven un gran creixement, i la de l’automòbil i l’aeronàutica feien els seus primers passos. La força, la potència, la velocitat, són qualitats associades a la màquina. El quart punt del manifest futurista de Marinetti de 1909 diu: “Nosaltres afirmem que la magnificència del món s'ha enriquit amb una bellesa nova: la bellesa de la velocitat. Un cotxe de carreres amb el seu capó adornat amb grans tubs semblants a serpents d'alè explosiu... un cotxe brogent, que sembla que corre sobre la metralla, és més bell que la Victòria de Samotràcia.”


Stazione di Milano (1909)
Carlo Carrà

Aeroplà sobrevolant un tren (1913)
Natalia Gontcharova




La Roue (1923)
(Pel·lícula muda)
 Música de Robert Israel (2008)



 O trenzinho do caipira  (1933)
Héctor Villa-Lobos



Dinamisme d’un tren
(1912)
Luigi Russolo


Dinamisme d’un automòbil (1912-13)
Luigi Russolo




The Airplane (1923)
George Antheil


Abel Gance va ser pioner en un enlluernador estil innovador de muntatge ràpid que va revolucionar el cinema a tot el món, especialment en les obres d'Eisenstein i els seus contemporanis a la Unió Soviètica. La Roue es va convertir en un llibre font d’invenció cinematogràfica que va reverberar en infinitat d’altres pel·lícules clàssiques al llarg de les dècades. Va ser aclamat per artistes i intel·lectuals, que el van reconèixer com un avenç impressionant en l'art modern. Va dir Akira Kurosawa, "La primera pel·lícula que em va impressionar realment va ser La Roue". 




Treno en corsa (1922)
Ivo Pannaggi


Daybreak Express
(1947)
Duke Ellington



2
Produint música amb sons no convencionals (amb objectes, amb màquines reals, sorolls...)  .

Arseny Mikhailovich Avraamov fou un compositor rus i avantguardista.  Va ser un pioner en les tècniques sonores cinematogràfiques. Entre els seus invents es troba l’art gràfic sonor que s’estableix directament a la banda sonora òptica de la pel·lícula “paper sound”, i també  un sistema microtonal de 48 notes. És famosa la seva Simfonia de sirenes de fàbrica, en la que intervenen sirenes de vaixells, botzines d’automòbil, sirenes de fàbrica, artilleria, metralladores, hidroavions, masses de cors... la peça va ser dirigida per un equip de directors mitjançant banderes i pistoles. La peça es va estrenar a la ciutat de Bakú el 1922, celebrant el cinquè aniversari de la Revolució d'Octubre de 1917 i amb menys èxit a Moscou, un any després.


Simfonia de les Sirenes (1922)
Arseniv Avraamov


Ballet Mecànica és una pel·lícula francesa d'avantguarda, concebuda, escrita i dirigida pel pintor Fernand Léger en col·laboració amb el cineasta Dudley Murphy (i amb aportació cinematogràfica de Man Ray, que finalment, per desavinences personals va refusar aparèixer en els crèdits). Tenia previst sincronitzar "mecànicament" amb una partitura musical del compositor nord-americà George Antheil. No obstant això, a causa de la dificultat de la sincronització audiovisual desitjada, la pel·lícula es va estrenar en una versió de cinema mut el 24 de setembre de 1924. Es considera una de les obres mestres del cinema experimental d'aquell moment. Depenent de l'autor, la pel·lícula ha estat catalogada com abstracta (va ser la primera pel·lícula en la història en rebre aquest qualificatiu), dadaista, surrealista i futurista.

Ballet Mecanique (1924)
Música de George Antheil



George Antheil va ser un músic estatunidenc que va triomfar al París d’entre guerres. Es podria considerar un dels compositors més propers a l’estètica futurista d’aquella època. En el Ballet mécanique, que per altra part va ser un producte de l’entorn Dadà, intervenen deu pianos, ventiladors elèctrics de mida industrial, una sirena, i altres productors de sorolls; algunes obres seves, com Airplaine Sonata o Sonata Sauvage, també semblen inspirades per les idees futuristes.  Ezra PrundJames Joyce i altres escriptors modernistes van ser admiradors d’ell, en canvi no va impressionar gens a Stravinsky

Sonate Sauvage (1922-23)
George Antheil

Quan va tornar a Amèrica la seva música no va tenir massa bona acollida i va acabar guanyant-se la vida escrivint bandes sonores per a les pel·lícules de Hollywood.

Buffalo Bill (1936)
Música de George Antheil



3
Amb la creació de nous instruments musicals a partir d'enginys tecnològics (màquines)



Conlon Nancarrow (1912-1997) fou un compositor nascut estatunidenc i nacionalitzat mexica. Nancarrow és recordat gairebé exclusivament per les peces que va escriure per a pianola. Va ser un dels primers compositors a utilitzar instruments i màquines mecàniques per executar la seva música, més enllà de la participació humana com a intèrpret. Avui dia és recordat com ara un dels compositors més originals i singulars del Segle XX.


Study for Player Piano No. 37
Conlon Nancarrow


El theremin, creat el 1919 per Lev Termen  (1896-1993), va ser un dels primers instruments musicals electrònics o electròfons de la història i el més antic que ha perdurat fins avui. Pertany a la família dels instruments electròfons, el so és genera mitjançant circuits elèctrics, i com que genera i amplifica el so de forma totalment elèctrica, i sense la utilització de cap mecanisme, forma part del subgrup dels instruments ràdio-elèctrics.


Lev Termen  tocant el theremin



El 1949 Pierre Henry es va unir amb Pierre Schaeffer, i el març de 1950 van compondre la Simfonia per un home sol. És un important exemple primerenc de “musique concrète”, utilitzant tocadiscs i mescladors, encara que va ser difícil de realitzar a causa de problemes tècnics.
Schaeffer va començar a desenvolupar la idea d'una "simfonia de sorolls" poc després d'establir el seu estudi a  RTF. Va descriure el seu treball com "una òpera per a persones cegues, una actuació sense arguments, un poema fet de sorolls, ràfegues de text, parlades o musicals".



Simfonia per a un home sole: III valse
(1950)
Pierre Henry / Pierre Schaeffer

[<><><>·<><><>]





Més Màquines
(Avantguardes del segle XX)


Petita màquina construïda pel mateix
Minimax Dadamax (1920)
Max Ernst 


Three Invalids (Machine Men)
(1930)
Heinrich Hoerle



 Métal
(1928)
Germaine Krull
  

La caldera groga

(1933)
Carl Grossberg

Mecanical abstraction
(1916)
Morton Schamberg 





Torno # 1, Akeley Machine Shop, Nueva York
(1923)
Paul Strand


L’home rationel
(1928)
Nicolay Diulgheroff



Ici, c'est ici Stieglitz, foi et amour 
Francis Picabia




Le Grand Remorqueur 
(1923) 
Fernand Léger.

Forma, color, espai
(1921)
Lyubov Popova


Broquetes i engranatges, fàbrica 
Lindener Eisen-und Stahlwerke
(1927)
Albert Renger-Patzsch

Weisse Röheren
(1933)
Carl Grossberg

Déu
(1917)
Morton Schamberg 

Monument a la III Internacional
(1919)
Vladimir Tatlin


Sortida!
(1918)
Jaïs Nielsen


Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada