Philip Gary (1945-2015), conegut professionalment com PF Sloan, va ser un cantant i compositor nord-americà. A mitjans de la dècada de 1960, va escriure, interpretar i produir molts èxits de Billboard Top 20. La majoria de les cançons de PF Sloan les va escriure en col·laboració amb Steve Barri. La seva associació va donar lloc a èxits importants als Estats Units, com Eve of Destruction de Barry McGuire; A Must to Avoid d'Herman's Hermits (1965); Secret Agent Man (1966) de Johnny Rivers i You Baby (1966) de The Turtles, segurament més coneguda en la versió de The Mamas & the Papas.
You Baby
The Mamas & the Papas
Quan Sloan tenia 12 anys, el seu pare li va comprar una guitarra. Mentre era a la botiga de música de Hollywood, va conèixer Elvis Presley, que li va donar una lliçó de música improvisada. "El vaig conèixer quan tenia dotze anys i em va ensenyar a tocar Love Me Tender a la guitarra i realment em va ensenyar sobre l'amor". El 1959, als 14 anys, "Flip" Sloan va gravar un senzill, All I Want Is Loving / Little Girl in the Cabin per a la R & Aladdin Records, que es va retirar poc després del seu llançament.
Little Girl in the Cabin
Flip Sloan
Als 16 anys, va passar a formar part de la creixent
escena musical de Los Angeles, aconseguint una feina d'autor de
cançons de l'editor de música Screen Gems, que llavors era l'editor més gran de
la costa oest. Allà, va formar una associació amb Steve Barri, i el duet va fer
diversos intents d'enregistrar un single d'èxit amb noms com Philip and
Stephan, The Wildcats, The Street Cleaners i The Life Guards.
When You’re Near You’re So Far Away
|
Meet me tonight little girl |
That's Cool, That's Trash
The Street Cleaners
Swim Party
|
Big Boss Swimmer
|
El 1963, Sloan & Berry van cridar l'atenció de l'executiu de Screen Gems, Lou Adler, que va decidir utilitzar-los com a coristes i músics (Sloan a la guitarra solista i Barri a la percussió) per a Jan and Dean. Sloan i Barri van escriure la cançó del tema T.A.M.I Show i van ser acreditats com autors de les cançons Dead Man's Curve / The New Girl in School.
(Here They Come From All Over The World)
Tema de T.A.M.I. Show
Jan and Dean
Dead Man's Curve
|
The New Girl in School
|
(T.A.M.I. Show és una pel·lícula musical nord-americana de 1964,
publicada per American International Pictures. Inclou actuacions de nombrosos
músics populars de rock and roll i R&B dels Estats Units i Anglaterra,
com ara The Beach Boys, Chuck Berry, James Brown, Marvin
Gaye, The Supremes o The Rolling Stones). Les actuacions es
van celebrar al Santa Monica Cívic Auditorium de Santa Mònica, Califòrnia, el
28 i 29 d'octubre del 1964. El xou el va presentar el duo Jan and Dean,
que també van interpretar la seva cançó, Here They Come (From All
Over the World). |
|
Jan Berry (de Jan & Dean) va
utilitzar Sloan com a veu principal de falset en lloc de Dean Torrence a
The Little Old Lady from Pasadena. Aquesta va ser la primera vegada que Sloan
va cantar el falset en un senzill, encara que ja havia cantat algun falset a
l'últim disc Dead Man's Curve / The New Girl In School que hem pogut
escoltar fa un moment.
A The Little
Old Lady (from Pasadena)
Jan & Dean
Per aquella època, Sloan i Barri també van escriure el seu primer èxit del Billboard Top 100 dels Estats Units, Kick That Little Foot Sally Ann, interpretat per l’artista californià Round Robin.
Kick That Little Foot Sally Ann
Round Robin
Aviat les cançons de PF Sloan i Steve Barri van aparèixer als discos de surf de Bruce & Terry (Summer Means Fun) i de The Rip Chords (Move Out, Little Mustang), però els compositors també van gravar els seus propis senzills i àlbum de surf amb el nom de The Fantastic Baggys.
Summer Means Fun
|
Surfin' Craze
|
Move Out, Little Mustang
|
The Fantastic Baggys Big Gun Board
|
Aleshores, Lou Adler va doblar els seus sous per
contractar-los per al seu segell Dunhill Records. Sloan i Barri van escriure èxits
per a molts intèrprets, entre ells Eve of Destruction (Barry McGuire);
You Baby i Let Me Be (The Turtles); A
Must to Avoid i Hold On! (Herman's Hermits); Take Me For What
I'm Worth (The Searchers); i Secret Agent Man (Johnny
Rivers).
Sens dubte, la cançó emblemàtica de Sloan és Eve of Destruction, un número u dels Estats Units de 1965 per a Barry McGuire. Eve Of Destruction no era la cara A i va passar que la cara B es va enlairar, però el segell discogràfic estava descontent perquè rebien amenaces de mort a causa del contingut de la lletra".
La frase de la cançó "Tu tens prou edat per matar, però no per votar",
va ser utilitzada com a crit de manifestació pels partidaris de la
Vint-i-Sisena Esmena a la Constitució dels Estats Units, que va canviar
l'edat de vot, dels 21 als 18 a partir de 1971. |
|
Herman's Hermits
és un grup anglès de beat, rock i pop format el 1964 a
Manchester. Van ocupar els primers llocs al Regne Unit i als Estats Units, on
es van classificar com un dels grups més reeixits de la invasió britànica
liderada pels Beatles .
A Must to Avoid
|
Hold On!
|
The Turtles és una banda de rock nord-americà definit per un so amable, jovialment malenconiós i fins i tot de vegades descarat i fresc. Van ser precursors del bubblegum pop de finals dels anys 1960.
You
Baby
|
Let Me Be
|
The Searchers
és un grup anglès Merseybeat
que sorgeix durant la invasió britànica dels anys 60 i Johnny Rivers és
un cantant i músic de rock and roll nord-americà que ha fet concerts per
tot el món i ha tocat amb destacats músics com Eric Clapton, Paul
McCartney , George Harrison, Pink Floyd.
What I'm Worth
|
Secret Agent Man
|
Mentre treballava amb Barry McGuire, Sloan va crear i tocar una introducció a la guitarra com a ganxo d'una nova cançó de John Phillips titulada California Dreamin, i la mateixa pista de suport es va utilitzar per a la versió d'èxit del grup de Phillips The Mamas & the Papas, cosa que va fer que Sloan fos un habitual en les seves sessions de gravació. En general, Sloan va tocar les cançons de la guitarra principal a la majoria de les cançons que va escriure, inclòs el famós riff de Secret Agent Man que hem pogut escoltar ara mateix.
California Dreamin
The Mamas & the Papas
Sloan i Barri també van
ser intèrprets a Dunhill Records. Van llançar el primer àlbum, una col·lecció
d'instrumentals de surf, amb el nom de Rincon Surfside Band, i més tard van
publicar a RCA amb el nom de Willie and the Wheels.
Skateboard Craze
|
|
L'èxit d'escriptura de cançons d'influència folk de Sloan va fer que el segell Dunhill enregistrés dos àlbums en solitari d'ell. El seu senzill Sins of a Family va arribar al Top 100 de Billboard la tardor de 1965, arran de l'enorme èxit de Eve of Destruction.
Sins of the
Family
P. F. Sloan
Moltes de les cançons d'estil folk-rock que acompanyen Eve
of Destruction en l’àlbum de 1965 de Barry McGuire, inclosa Sins of the
Family, són composicions o produccions de Sloan-Barri.
The Sins Of A Family
|
Sloop John B
|
You Never Had It So Good
|
Mr. Man On The Street - Act One
|
What Exactly's The Matter With Me
|
Ain't No Way I'm Gonna
|
Durant aquest temps, Sloan & Barri van
continuar fent treballs de sessió amb Jan Berry (de Jan & Dean),
fins l’accident automobilístic gairebé fatal de Jan l'abril de 1966, que va
acabar amb la carrera de Jan & Dean. També van produir una sèrie d'altres artistes,
des d'Ann-Margret fins a The Robbs.
You Sure Know How
|
Bittersweet
|
Els canadencs Terry Black i Patrician-Anne McKinnon van tenir èxits al seu país amb cançons de Sloan-Barri, i entre els grups del segell Dunhill destaquen Shelley Fabares, The Ginger Snaps amb Dandee Duncan, The Thomas Group i The Iguanas.
El principal esforç de gravació de Sloan-Barri per a Dunhill es va fer sota el nom de The Grass Roots. No obstant això, després que The Grass Roots gaudís d'un senzill Billboard Top 30 amb Where Were You When I Needed You, el primer àlbum de la banda no va arribar a les llistes, i Dunhill va obligar a Sloan i Barri a reclutar una banda real per actuar com a The Grass Roots.
Where Were You When I Needed You
|
Wake Up, Wake Up
|
Finalment, es va haver de reclutar una segona banda
després que la primera abandonés. Sloan i Barri van continuar com a productors, i ràpidament van generar un èxit del top 10 dels Estats Units amb
una versió del hit europeu Let's Live for Today (de la banda
britànica The Rokes). Després d'això, però, els nous Grass Roots van
voler escriure les seves pròpies cançons i el grup també es va dissoldre.
Després de tot això, Sloan, que encara volia ser un artista discogràfic, es va apartar
de Barri i de la direcció Dunhill.
Let's Live for Today
The Grass Roots
Sloan va tocar com a artista solista l'últim dia del Magic Mountain Music Festival el diumenge 11 de juny de
1967. L'últim disc de Sloan amb Dunhill
Records va ser un senzill en solitari, I Can't Help But Wonder Elizabeth
/ Karma (A Study of Divinations), llançat una vegada més sota el nom de Philip
Sloan.
I Can't Help But Wonder Elizabeth
|
Karma (A Study of Divinations)
|
Després de deixar Dunhill, Sloan va marxar de Los Angeles i es traslladà a Nova York, i el 1968 va gravar un àlbum titulat Measure of Pleasure, editat per ATCO (discogràfica subsidiària d’Atlantic Recors).
Measure of Pleasure
PF Sloan
El 1969, el tema New Design de Sloan es va incloure a l'àlbum Ruby, Don't Take Your Love To Town de Kenny Rogers.
New Design
Kenny Rogers & The First Edition
Després de l'èxit de Let's Live For Today, al final de la dècada de 1960, Sloan trenca amb Steve Barri i amb Lou Adler i amb tothom. Als 25 anys, Sloan va abandonar l'escena musical a causa de problemes amb les discogràfiques, a més d’una llarga malaltia. Ja no va tornar a gravar ni actuar durant dècades. Va marxar de Los Angeles: "...viure a Nova York va ser una cosa difícil per a mi i em vaig trencar. Vaig desenvolupar tota mena de malalties, algunes de mortals, i vaig entrar en estat de catatonia durant 12 anys." “Noel Paul Stookey, de Peter, Paul & Mary, em va salvar la vida. Va veure que m'estava morint i va trucar als meus pares l'any 1970 i va dir: ‘Sr. i senyora Sloan, heu de portar el vostre fill a casa, però ell no vol marxar’. Així que van volar a Nova York i em van portar de tornada a la casa de la meva infància i em vaig quedar al llit al meu dormitori durant uns 14 anys.”
"Catatonia és una cosa sorprenent. És com si estigués en coma i, tanmateix, ets conscient de tot, però no recordes res. El que va passar va ser que un home sant a l'Índia anomenat Sai Baba va venir a mi en un somni. No havia sentit mai a parlar d'ell, i em va dir: ’Vine a mi i et curaré’. Vaig anar a l'Índia i ell va començar a curar-me. Al cap d'uns quants anys vaig poder caminar i parlar i vaig començar a escriure cançons de nou."
El 2005, Sloan va realitzar una sèrie d'enregistraments
amb el productor Jon Tiven a Nashville, Tennessee. L'àlbum resultant, Sailover,
va ser llançat a l'agost de 2006 al segell Hightone Records.
Sailover
PF Sloan
El 2014, l'última sèrie d'enregistraments de Sloan va
aparèixer al seu àlbum titulat My Beethoven. Aquests enregistraments van
començar quan Sloan va assistir a un concert a Los Angeles amb composicions de
Beethoven que el van afectar profundament.
This Love
My Beethoven
PF Sloan
Va aprendre a tocar i compondre amb un piano durant el
procés de creació. Aquest últim projecte musical el va portar a perdonar els
transgressors de les discogràfiques que s'havien apoderat dels seus drets, va deixar enrere la seva ira i avançà amb pau, amor i serenitat
per la resta de la seva vida. P.F. Sloan va morir a conseqüència d'un càncer el 15 de novembre del 2015 a casa seva a Los Angeles als 70 anys.
00000000000
Sloan & Barri, en un període de 3 anys van gravar 30 discos i van escriure 250 cançons. Aquí tenim un calaix de sastre amb altres composicions del productiu duet, tot i que algunes d'elles són creació de PF Sloan en solitari.
Meet
me tonight little girl (Philip & Stephan)
Please don't go (Yvonne
Carroll)
Goes to Show (Joey Paige)
Can't
We Go Somewhere (Terry Black)
I Found A Girl (Jan & Dean)
Secret
Agent Man (Mel Torme)
Someday Soon (Betty Everett)
Tell 'em I'm surfin' (The Fantastic Baggys)
Another Day Another Heartache (5th Dimension)
On a Quiet Night (The Association)
Little Miss Go-Go (Gary Lewis
I Don't Wanna Say Goodnight (Gary Lewis & The Playboys)
One Piece Topless Bathing Suit (The Rip Chords)
What Am I Doin' Here With You? (Johnny Rivers)
Child Of Our Times (Barry McGuire)
Little Liar (Terry Black)
Only When You're Lonely (The Grass Roots)
Things i should have said (The Grass Roots)
Can I Get to Know You Better (The Turtles)
Little
girl in the cabin (Flip Sloan)
Here's Where You Belong (The West Coast Pop
Art Experimental Band)
Esto
es lo que he soñado (The Iguanas Dunhill)
0000000000000
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada