dijous, 6 de maig del 2021

104.- Cara B


Pop Art
Roy Lichtenstein


L'art pop -llegeixo a Viquipèdia-, és el resultat d'un estil de vida, la manifestació plàstica d'una cultura (pop) caracteritzada per la tecnologia, el capitalisme, la moda i el consumisme, on els objectes deixen de ser únics per a ser pensats com productes en sèrie.




En el món de la musical pop, la cançó és tractada com un producte de consum que entra a formar part del sistema mercantil de les empreses discogràfiques. En les primeres dècades de la música pop, la forma més exitosa de llançar al mercat el producte musical era el disc senzill, el single.

Els antecedents històrics del single són els primers discos de goma laca de 10 polzades i 78 rpm que estaven gravats per un sol costat. L'enregistrament doble, amb una cançó en cada costat, va ser introduït per primera vegada a Europa per Columbia Records i per a finals de la dècada de 1910 s'havien tornat habituals tant en aquest continent com als Estats Units. Ja existien els costats A i B, encara que cap dels dos costats era considerat més important, i en la majoria dels casos, les emissores de ràdio reproduirien qualsevol de les cançons del disc. El costat no connotava res sobre el contingut del disc.



El senzill That's All Right, original de 78 rpm va ser publicat a RCA Victor l'any 1946.


That’s All Right
Arthur “Big Boy” Crudup

El 1948, Columbia Records va introduir els vinils de llarga durada de 10 i 12 polzades i el seu rival RCA-Victor va respondre a l'any següent amb el disc de 7 polzades i 45 rpm, el qual reemplaçaria el de 78 com l'estàndard per als senzills.

El 7 de desembre de 1948, RCA Victor Records va llançar el primer disc que girava a 45 revolucions per minut, "Pee-Wee the Piccolo", acreditat a Paul Wing amb Russ Casi and His Orchestra i dirigit al mercat infantil. La companyia esperava que els seus nous discos més petits de 7 polzades reemplacessin els discos estàndard de 78 RPM de 10 polzades que havien dominat la indústria de la música durant molts anys.


 

Pee-Wee the Piccolo
Paul Wing amb Russ Casi and His Orchestra

 Els "45", com es van conèixer els nous senzills, es van popularitzar ràpidament i el 31 de març de 1949, RCA Victor va llançar diversos enregistraments nous en aquest format, inclòs Texarkana Baby, un gran èxit per al cantant de country Eddy Arnold.


 

Texarkana Baby
Eddy Arnold

 Al maig d'aquest any, amb màquines de fonògraf que podien reproduir la velocitat de 45, el senzill de RCA de Perry Com  A' You'r Adorable es va fer prou popular com per aconseguir el primer lloc en la llista de vendes de singles de la revista Billboard.

 

A' You'r Adorable
Perry Com  
 

Al principi, la majoria de les discogràfiques assignarien a l'atzar quina cançó estaria en cada costat. Sota aquest sistema aleatori, molts artistes aconseguirien els denominats "èxits de banda doble" -double sided hits- atès que ambdues cançons del disc pujarien a les llistes de popularitat o apareixerien en màquines de discos en llocs públics.


Hey There
Rosemary Clooney
 
Rag Mop
The Ames Brothers

This Ole House
Rosemary Clooney
 
Sentimental Me
The Ames Brothers

Amb el passar dels anys, la convenció per assignar cançons a la cara A i B va canviar. A principis de la dècada de 1950, la cançó en el costat A era la cançó que la discogràfica volia promocionar, mentre que al costat B es van incloure els enregistraments de qualitat inferior, instrumentals, etc.

La cara A està ocupada pel tema principal, que generalment prové d'un àlbum musical llarga durada (LP) de 33 rpm que ha estat o serà llançat imminentment, a fi de fer conèixer l'àlbum o l'artista i promoure'n la venda. La cara B del senzill pot ser una altra cançó de l'àlbum o un tema inèdit. La cara A era l’aposta d'èxit destinada a pujar a les llistes, mentre la cara B era, gairebé sempre, un complement que moltes vegades quedava en l’oblidada.

No obstant això, en algunes ocasions, la peça secundària aconseguia igualar i fins i tot superar la protagonista del disc. (Per a molts de nosaltres Don't let me down  era més mereixedora d'ocupar la cara A que Get Back en el single dels Beatles de 1969). Un dels primers cassos, i potser el més cridaner, és el single de Bill Haley and his Comets editat l’any 1954 que contenia Thirteen woman’ a la cara A i Rock Around the Clock a la cara B. Avui es considera Rock Around the Clock el primer èxit mundial de la història del rock and roll.


Thirteen women
Bill Haley and his Comets

Rock Around the Clock
Bill Haley and his Comets


A vegades, la distribució de les cançons en les cares dels singles depenia de l’edició de cada país. Per exemple, la cançó Only You en la versió de The Platters a EEUU ocupava a la cara A, mentre que en el senzill publicat a Europa sortia a la cara B. La cara A va ser per The Great Pretender, també una gran cançó.  


The Great Pretender
The Platters

Only You
The Platters

Quan les polítiques de màrqueting van establir que la Cara A del single era la “bona”, la que s’havia de promocionar, per defecte va quedar establert el concepte "Cara B" com un producte de segona categoria. Però la realitat és que en moltes ocasions la cançó de la cara B era prou interessant com per merèixer una altra consideració. En els exemples de Cara B que veurem a continuació hi ha de tot: singles que la història ha demostrat que van ser grans errors de producció; cançons que en la primera edició ocupaven la cara B i que en següents edicions van passar a la A; cançons d’un interès equiparable a totes dues bandes del disc i també distribucions de cares A i B de criteri discutible. Jutgeu vosaltres mateixos:

I'm so lonesome I could cry (Estic sol i tinc ganes de posar-me a plorar) és una cançó escrita i gravada pel cantautor nord-americà de música country Hank Williams en 1949. La cançó parla sobre la soledat i va estar clarament inspirada en la problemàtica relació del cantautor amb la seva dona. . La cançó va ser publicada com la cara B del blues My Bucket's Got a Hole in It perquè els números de ritme ràpid es van considerar més apropiats per al comerç de la màquina de discos que les balades melancòliques.


Hank Williams

A

My Bucket's Got A Hole in It

B

I'm so lonesome I could cry


Hound Dog és una cançó de blues escrita per Jerry Leiber i Mike Stoller gravada originalment per Big Mama Thornton (1952). S'ha enregistrat més de 250 vegades, però la versió més coneguda és la de 1956 d'Elvis Presley. També és un dels discos més venuts de tots els temps. Hound Dog es va llançar inicialment com a cara B del senzill Do not Be Cruel  el 13 de juliol de 1956. Poc després el single va ser publicar amb  Hound Dog a la cara A i en lletra més gran que Do not Be Cruel a la portada del disc. Tots dos costats del disc van encapçalar les llistes dels més venuts.



Elvis Presley

A

Don’t Be Crue

B

Hound Dog


Gene Vincent  gravaria amb la banda The Blue Caps i  Cliff Gallup -un dels instrumentistes que més va influir en els primers anys del rock and roll-, una sessió de la qual sortiria un disc de dues cares: a la cara A apareixia Woman Love, però seria la cara B del disc la que punxarien totes les principals emissores de ràdio de rock and roll: Be-Bop -A-Lula, convertint-se en un gran èxit a la primavera de 1956.



Gene Vincent

A

Woman Love

B

Be-Bop-A-Lula


Unchained Melody (Melodia desencadenada) és una de les cançons amb més versions del segle XX (fins a 500). La música va ser escrita per Alex North amb lletres d'Hy Zaret per a la pel·lícula de 1955 Unchained, en la qual va ser interpretada per Todd Duncan. Però la versió més coneguda avui dia és la de The Righteous Brothers de1965, que  aconseguí una nova popularitat quan es va utilitzar per a la banda sonora de la pel·lícula de 1990 Ghost.

 
The Righteous Brothers

A

Hung On You

B

Unchained Melody


La bamba és una cançó tradicional mexicana d'autor desconegut. Pertany al gènere musical denominat so jarocho i és reconeguda com un himne popular de l'estat de Veracruz. Ritchie Valens, un cantant de pares mexicans nascut als Estats Units, va gravar el 1958 una versió elèctrica amb ritme de rock and roll de La bamba que la va popularitzar definitivament i la va convertir en un clàssic d'aquest gènere. A partir de llavors va ser interpretada per nombrosos artistes de renom internacional. El seu esquema harmònic tan característic va ser utilitzat en cançons com Twist and Shout, interpretada per The Isley Brothers i The Beatles, així com My Girl Sloopy interpretada per Vibrations. La tornada de Like a Rolling Stone de Bob Dylan, es basa en un seqüència d'acords similars, usant gairebé el mateix ritme harmònic que a La bamba


Ritchie Valens

A

Donna

B

La bamba


The Twist és una cançó pop nord-americà escrita i llançada originalment el 1958 per Hank Gallard i els Midnighters com a cara B de Teardrops on Your Letter.  La versió de Ballard va ser un èxit moderat, aconseguint el lloc 28 en el Billboard Hot 100. La versió de 1960 de Chubby Checker de la cançó va donar origen a la bogeria de la dansa Twist. El seu senzill es va convertir en un èxit, aconseguint el número 1 en el Billboard Hot 100.


 
Hank Ballard & The Midnighters

A

Teardrops on Your Letter

B

The Twist


Something és una cançó de The Beatles, del seu àlbum de 1969 Abbey Road. Va ser escrita per George Harrison i va marcar la seva ascendència com a compositor al nivell de John Lennon i Paul McCartney. Dues setmanes després del llançament de l'àlbum, la cançó es va publicar en un senzill amb doble cara A, juntament amb Come Together, el que la converteix en la primera composició de Harrison en convertir-se en una banda A dels Beatles.



The Beatles

A

Come Together

B

Something


I Will Survive és una cançó soul originalment interpretada per la cantant nord-americana Gloria Gaynor, llançada en 1978. Va ser escrita per Freddie Perren i Dino Fekaris. La lletra d'aquesta cançó descriu en primera persona com algú troba força personal mentre es recupera d'una separació. És una cançó que, com Gloria Gaynor, és un símbol de la música disc, arribant com núm. 1 a el Billboard Hot 100. Originalment publicada com el costat B de Substitute, I Will Survive es va convertir en un èxit mundial per Gaynor quan els discjòqueis van començar a posar aquest costat del disc



Gloria Gaynor

A

Substitute

B

I Will Survive


Fortunate Són és una cançó del grup nord-americà Creedence Clearwater Revival inclosa en l'àlbum Willy and the Poor Boys de 1969. Va ser publicada com a senzill al setembre d'aquest mateix any juntament amb el tema Down on the Corner. Fortunate Són es va convertir després de la seva publicació en una de les cançons més representatives de el moviment antibèl·lic de finals dels 60 als Estats Units per la seva intervenció a la guerra de Vietnam.



Creedence Clearwater Revival

A

Down on The Corner

B

Fortunate Son

 

Tequila és una cançó instrumental de rock and roll amb gust mexicà de 1958 escrita per Chuck Rio i gravada per The Champs. La cançó va servir com a cara B de Train to Nowhere, del single de 1958. Inicialment va tenir poc èxit, però, després que un DJ a Cleveland posés preferentment la cara B, Tequila va aconseguir el número 1 en la llista de Billboard el 28 de març de 1958.


The Champs

A

Train to Nowhere

B

Tequila


We Will Rock You és una cançó de rock composta per Brian May, guitarrista de la banda britànica Queen. Té un ritme marcat per mans i bombo, i un solo de guitarra. Va ser editada per primera vegada en el sisè àlbum de Queen, News of the World, el 1977. El senzill es va publicar amb la cançó com a cara B de We Are the Champions, i a Estats Units es va publicar com a doble cara A també al costat de We Are the Champions. Les dues cançons solien tocar-se al final dels concerts de Queen.



Queen

A

We Are the Champions

B

We Will Rock You



El concepte Cara B s'ha tornat un estereotip, tan conegut que alguns artistes n’han fet versions de paròdia. El senzill de 1988 Stutter Rap (No Sleep til Bedtime) de la banda Morris Minor and the Majors incloïa una cara B titulada Una altra cara B avorrida.

Another Boring 'B' Side
Morris Minor and the Majors
 

I Don't Care Anymore
George Harrison

La cara B de Dark Horse de George Harrison, I Do not Care Any More, comença amb una introducció parlada de Harrison que marca la naturalesa informal de la cançó: OK, aquí anem, nois / Hem de fer una cara B, senyores i senyors, així que és millor que seguim endavant.

 

A les dècades de 1960 i 1970 no era estrany que les cançons més llargues, especialment les de R&B i Soul, es dividissin en dues parts per al llançament d'un single. Per exemple What'd I Say de Ray Charles i Shout de The Isley Brothers. En general, la Cara A seria l'èxit de la llista, mentre que la  Cara B (part 2) seria una continuació de la mateixa.

 

Shout
The Isley Brothers
 

Shout (Pt.2)
The Isley Brothers
 

What'd I Say
Ray Charles
 

What'd I Say (Pt. 2)
Ray Charles

 

Alguns formats particulars de single

Doble cara A

Tècnicament, un senzill amb doble cara A és aquell que és publicat sense una cara B definida com a tal, és a dir, que les dues cançons -tant la de l'anvers com la del revers del disc- funcionen com a cara A. Per tant , ambdues, tenen la mateixa importància.

Day Tripper és una cançó de The Beatles composta per John Lennon i Paul McCartney. Va ser llançada com el primer senzill de doble cara A de la seva carrera al costat de We Can Work It Out. Les dues cançons van ser gravades durant les sessions del Rubber Soul en 1965, però cap de les dues va figurar en l'àlbum.

 

Day Tripper
The Beatles

We Can Work It Out
The Beatles

 

Altres exemples de doble cara A famosos són els senzills Strawberry Fields Forever / Penny Lane també de The Beatles i Ruby Tuesday / Let's Spend the Night Together de The Rolling Stones.

  

Strawberry Fields Forever
The Beatles

Penny Lane
The Beatles

 

Ruby Tuesday
The Rolling Stones

Let's Spend the Night Together
The Rolling Stones



Doble cara B

Un senzill amb doble cara B és aquell que té una cançó en el costat A i dues cançons en el costat B, és a dir un total de tres cançons. Exemple famós de dobles cara B és el senzill de Paul McCartney de 1980 Coming Up, amb una versió d'estudi de la cançó a la banda A, mentre que el costat B conté dues cançons: una versió en viu de Coming Up i una instrumental d'estudi anomenada Lunchbox / Odd sox.

  


Coming Up 
(Studio version)
Paul McCartney


Coming Up
(live version)
Paul McCartney
 

Lunchbox / Odd sox
Paul McCartney 

Un altre exemple de doble cara B és el disc d’Elton John que inclou  Saturday Night's Alright for Fighting a la cara A i Jack Rabbit / Whenever You're Ready (We'll Go Steady Again) a la cara B.



Saturday Night's Alright for Fighting
Elton John


Jack Rabbit
Elton John

Whenever You're Ready
(We'll Go Steady Again)
Elton John


EP (extended play)

EP (extended play) significa reproducció estesa. La durada d'un EP és molt llarga per considerar-se com a senzill, i molt curta per considerar-se com a àlbum. Els discos de vinil estan dividits en tres tipus: Single, EP  i LP. Inicialment es va anomenar EP al disc de vinil de set polzades de diàmetre gravat a 33 rpm. Aquesta diferència de velocitat pel que fa al senzill, gravat a 45 rpm li permetia tenir una durada major (un màxim de 25 minuts) enfront de la durada del senzill (no podia superar els 15 minuts). Però també hi ha EP de set polzades gravats a 45 rpm, com els dels Beatles.

Jailhouse Rock va ser la cançó principal d’un EP d'Elvis Presley de 1957 juntament amb altres cançons: Young and Beautiful, I Want to be Free, Do not Leave em Now i  (you'r So Square) Baby I Your say Care.  

 


Jailhouse
Elvis Presley
 
Young and Beautiful
Elvis Presley

 

I Want to be Free
Elvis Presley
 

Do not Leave em Now
Elvis Presley
 


(You're So Square
Baby I Your say Care.
Elvis Presley

Suposo que a hores d’ara ja ha quedat clar que soc un beatlemaníac militant. Per això no puc deixar de citar els dos primers EP dels Beatles, dels 14 que van editar al llarg de la seva carrera: 

Twist and Shout és el primer EP. Va ser publicat el 12 de juliol de 1963. Aquest EP va assolir el lloc núm. 4 en vendes de discos comunes i el número 1 en vendes d’EP.

 

Twist and Shout
The Beatles

A Taste of Honey 
The Beatles

 

 

Do You Want to Know a Secret
The Beatles


There's a Place 
The Beatles

 

 


The Beatles 'Hits és el segon EP de The Beatles, publicat el 6 de setembre de 1963, conté cançons de Please Please Me i altres senzills. Com tots els EP de The Beatles només va ser publicat en “mono”. Aquest EP va aconseguir el lloc n.º17 en vendes comuns i el lloc número 1 en vendes d'EP.


 

From Me to You
The Beatles

Please Please Me
The Beatles

 

 

Thank You Girl
The Beatles

Love Me Do
The Beatles

 

 


Maxi
single

La veritat és que no sé massa la diferència que hi ha entre un EP i un Maxi single. Potser només és la mida, ja que un maxi-single és un senzill en format de dotze polzades (la mateixa mida d'un LP). Un maxi-senzill sol tenir entre 3 i 5 cançons. És molt comú incloure a la cara B cançons inèdites o cançons que van quedar descartades de l'àlbum.

L’últim disc que David Bowie va gravar amb el seu verdader nom (David Robert Jones) va ser un maxi-single -acompanyat de les bandes The Manish Boys i The Lower Third-, que incloïa les cançons I Pity the Fool, Take My Tip, You've Got A Habit of Leaving i Baby Loves That Way

 

I Pity the Fool
 David Bowie

Take My Tip
David Bowie

You've Got A Habit of Leaving
David Bowie

Baby Loves That Way
David Bowie


·<><>·<><>·<><>·




Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada