divendres, 11 de març del 2022

145.- Pau a la Terra

 

Arnold Schoenberg va compondre Friede auf Erden el 1907, amb l'estil que reflectia les seves influències del romàntic tardà. L'obra es va estrenar l'any 1911, després de moltes cancel·lacions per part del cor mentre lluitaven per superar-la. Schoenberg era molt conscient dels problemes que tenien els cors per interpretar aquesta obra, així que també va crear un acompanyament orquestral per ajudar a mantenir els cantants encaminats i a temps. Encara que sovint es considera una de les obres més desafiants del cànon coral, Friede auf Erden també és una de les obres corals modernes més preades.  


El text

El text és un poema de 1886 de Conrad Ferdinand Meyer (1825-1898). La primera estrofa del poema comença amb el missatge de pau de la llegenda nadalenca cristiana, la segona i la tercera estrofa tracten la història del món després del naixement de Crist com a temps de guerra, en què s'ha conservat la creença en la justícia i l'esperança de la pau; una pau que es farà realitat en les generacions futures (quarta estrofa). 

 

Pau a la terra

1.- Quan els pastors van deixar el seu ramat i van portar les paraules de l'àngel per la porta baixa fins la mare amb el nen, els servents celestials van continuar cantant a l'espai estrellat, el cel va continuar cantant: “Pau, pau! a la terra!"

2.- Des que així ho van fer els àngels, oh quants fets sagnants ha fet la baralla sobre cavalls salvatges! Com moltes nits santes, el cor dels esperits ha cantat vacil·lant, suplicant urgentment, lamentant suaument: "Pau, pau... a la terra.

3.- Però és una creença eterna que els febles no sempre cauran presos de cada gest descarat d'assassinat: alguna cosa com la justícia teixeix i treballa en l'assassinat i l'horror i vol construir un regne que busca la pau a la terra.

4.- A poc a poc anirà agafant forma, exercirà el seu sant ofici, forjarà armes inofensives, espases flamejants per a la justícia, i una raça reial florirà amb fills poderosos, les trompetes brillants dels quals proclamaran: Pau, pau a la Terra!



La música

Friede auf Erden porta l'oient en un viatge emocional extraordinari a través de seccions més estables i seccions molt més tumultuoses que mostren el talent de Schoenberg per manejar les dissonàncies. Certament, en un punt de metamorfosi per al compositor des del romanticisme tardà fins a l'expressionisme atonal, els elements constitutius de les textures es fonamenten en la tradició d'escriptura parcial de Brahms, lligada a la disciplina dels Mestres Polifònics.

Les veus es mouen ràpidament entre diferents atmosferes, començant amb un so tendre, les veus creixen en seccions descarades i brutals, que després són contestades per aquelles de suau fragilitat. L'obra juga amb les emocions, i els canvis ràpids són realment efectius. El treball se centra al voltant de la idea de Pau a la Terra, que es pot escoltar en els passatges a l'uníson i els que porten més esperança. Aquesta idea ho fa encara més brutal quan Schoenberg escriu dissonàncies dures i línies contrapuntístiques ferotges. L'any 1928 Anton Webern, en una carta al seu mestre, preguntava: "Has sentit fins i tot el teu cor? En aquest cas, saps què bonic és? Sense precedents! Quin so!Extremadamente emocionant!.

Al final de l'obra, Schoenberg torna a una tonalitat més tradicional per significar que l'harmonia és realment possible entre els humans. Schoenberg no havia trobat gaire pau en aquest moment, sinó que havia experimentat l'odi i la guerra. Ho va comentar alguns anys després de l'estrena de Friede auf Erden:

 "Friede auf Erden va ser una il·lusió creada en la meva innocència anterior, una il·lusió creada quan encara creia que aquesta unitat era possible".


Friede auf Erden op. 13
Arnold Schönberg

 <>·<>·<>·<> 




Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada