Castrati
La pràctica de la castració de nens cantaires existia des de la creació de l'Imperi romà d'Orient; a Constantinoble, cap al 400 dC, l'emperadriu romana consort d'Orient Elia Eudoxia tenia un cor, el mestre del qual era un eunuc, cosa que podria haver donat lloc a l'establiment de la creació i ús de castrati en cors bizantins. Cap al segle IX, els cantaires eunucs eren ben coneguts, almenys a la Basílica de Santa Sofia.
Es creu que la incorporació dels cantants eunucs a la
litúrgia catòlica s'esdevingué al segle XII en el context de la geografia
ibèrica a causa de la convivència amb la cultura mossàrab. En la tradició cultural
de l'Orient Pròxim la castració tenia una llarga història. Típicament, els
eunucs eren emprats com a "guàrdies" de l'harem, però van ser també
valorats com a polítics d'alt nivell, ja que no podien iniciar una dinastia que
posés en perill.
Els primers documents que fan referència de la presència dels cantants castrats diuen que provenen de la península Ibèrica i daten els primers anys del segle XVI. La institució eclesiàstica aconsellava la pràctica de la castració d'aquells escolans cantants que tenien destacades aptituds musicals i les famílies sacrificaven els atributs dels seus fills a canvi de la seva estabilitat laboral. Se n’estengué l’ús a Itàlia (segles XVII-XIX), motivat per la prohibició papal que les dones cantessin a l’església i, als Estats Pontificis, que actuessin en escenaris. De fet, l’Església no començà a admetre la participació de la veu femenina en el cant litúrgic fins al Motu Propio de Pius X, el 1903. Durant el període que va dels segles XVI al XVIII, les capelles hispàniques, especialment les de les catedrals, es van nodrir de cantors ’capons', tal com llavors se’ls anomenava, per a la interpretació de les parts agudes de la polifonia. El fet de trobar molt sovint durant aquell període tiples adults al servei de les catedrals fa pensar que es devia tractar, en realitat, de cantors castrats. A partir d’aquella època eren freqüents les remeses d’infants caponats de la Península Ibèrica cap a Roma per part de reputats mestres de capella. A la nòmina dels cantors de la capella papal de 1602-03, al costat dels cèlebres cantors castrats Rossini i Grisardo, s'hi trobaven consignats diversos cantors hispànics sota l'epígraf de spagnuolo eunuco.
A partir del segle XVII, l’entrada dels castrats en el repertori operístic llançà a la fama els cantants italians. Les escoles de cant de Nàpols i les de Gènova, Milà, Mòdena i Florència, van nodrir Europa d’aquells cantants virtuosos. La seves extraordinàries capacitats vocals, amb els ornaments i les agilitats pròpies de l’estètica barroca associades al seu timbre particular, eren reclamades des de les corts més importants, mentre suscitaven una admiració desmesurada als principals teatres de les ciutats europees.
Entre els nombrosos castrats virtuosos del segle XVIII -Caffarelli, Bernacchi, Carestini, Guadagni, Matteucio o Pacchiarotti-, cal destacar Carlo Broschi, anomenat Farinelli, el cèlebre sopranista vinculat a les corts espanyoles de Felip V i Ferran VI, i el famós contralt Francesco Bernardi, conegut amb el nom de Senesino, per a qui G.F. Händel escriví importants papers operístics.
Al principi del segle XIX els castrats van començar a
desaparèixer de l’escena pública. Les noves disposicions de Napoleó (1806) i
els moderns ideals de l’òpera romàntica van marcar el declivi del model estètic
que encarnaven aquells cantors. Meyerbeer s’encarregà de tancar el seu
repertori amb Il crociato in Egitto, estrenat per Gianbattista Velluti,
el darrer castrat que pujà als escenaris el 1830. A partir de llavors les
funcions d’aquests cantants van quedar relegades al repertori eclesiàstic del
Vaticà, on el castrat Domenico Mustafà hi dirigia la Capella Sixtina des
del 1878. El 1902 el papa Lleó X decretà l’exclusió dels castrats de la capella
pontifícia. El darrer dels seus cantors, A. Moreschi, traspassat el
1922, deixà un document fonogràfic de la seva veu en un enregistrament que data
dels primers anys del segle XX.
Alessandro Moreschi va néixer l'any 1858, així que hauria tingut 44 anys quan es va fer aquest enregistrament. Es tracta d'un enregistrament només d'interès històric, i té valor simplement perquè Moreschi va ser un dels últims castrati, i l'únic que va fer enregistraments sonors. Probablement encara n'hi havia d'altres en aquella època, dels quals no se sap res.
Ave Maria
|
|
Contratenors
A la segona meitat del segle xx, la veu de contratenor va experimentar un ressorgiment en popularitat -en part a causa de pioners com Alfred Deller-, pel sorgiment de les escoles de recreació de la música antiga amb criteris històrics i la necessitat de cantants masculins per interpretar els papers de castrato en les òperes barroques. No només en la música profana, també en la religiosa es reivindica la veu infantil de soprano i la de contratenor de contralt.
Està clar que avui dia la veu de contral masculina no és resultat de la castració, sinó de la tècnica vocal, que consisteix en la posició alta de la laringe i al treball sobre les freqüències agudes del registre (falset). El seu rang vocal equival al d'una contralt, mezzosoprano o (menys sovint) una soprano, generalment mitjançant l'ús de falset. Es diu que alguns cantants masculins poden cantar alt o soprano utilitzant només les seves veus "naturals", no obstant això, aquests casos són molt rars, i la majoria dels contratenors moderns són falsetistes, encara que alguns cantants no els agrada el terme "falset" perquè originalment significa "falsa veu". Tampoc els agrada perquè el cant de falset sovint s'associa amb un so pobre, feble, pla i suau que produeixen les cordes vocals quan vibren només per les vores, de manera que els vocalistes prefereixen utilitzar altres termes per especificar les seves veus.
Al llarg del segle XX s’han succeït noves generacions de cantants especialitzats en aquest registre vocal, la majoria d’ells lligats a les interpretacions de música barroca. S’ha de posar en relleu, però, fins el punt de ser-ne determinant, que aquest gust per redescobrir la música antiga es deu a l’inestimable treball de mestres pioners com Gustav Leonhard (1928) i Nicolaus Harnoncourt (1929), i també els que han vingut després, com Frans Brüggen (1934), Christopher Hogwood (1941), Jordi Savall (1941), John Eliot Gardiner (1943), Ton Koopman (1944), William Christie (1944), René Jacobs (1946), Harry Christophers (1953), Fabio Biondi (1961), Nathalie Stutzmann (1965), Giovanni Antonini (1965) i molts altres.
·<>·<>·<>·
Farem un repàs de les veus de contratenor més destacades,
agrupant-les per generacions de cantants nascuts al segle XX. Cada un d’ells té
la seva personalitat, el seu color tímbric peculiar, el seu registre propi, el
seu talent distintiu, les seves habilitats particulars, cosa que fa de l’audició
de tots ells un ventall calidoscòpic de les possibilitats expressives i de
l'estimable bellesa d’aquesta veu.
1a Generació (1910-1930)
2a Generació (1940-1950)
James Bowman
|
Cum dederit |
3a Generació (1950-1960)
4a Generació (1960-1970)
|
|
5a Generació (1970-1980)
|
Lascia chio Pianga
|
Xavier Sabata
|
Vibra, cortese
Amor, un’altro strale
|
6a Generació (1980)
Franco Fagioli
|
Vorrei
spiegar l'affanno
|
Damien Guillon
|
Vergnügte
Ruh', Beliebte Seelenlust
|
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada