A partir de 1906, quan Eugeni D'Ors publica una sèrie de definicions diàries sota el títol de Glosari a La Veu de Catalunya, s’estableixen les bases ideològiques del noucentisme, que advoca pel retorn als conceptes del classicisme, emfatitzant la primacia de la raó davant el sentiment, l’obra ben feta i subratllant els elements que revaloren la mediterraneïtat de la nostre cultura. Aquest últim aspecte, la mediterraneïtat, és especialment destacable pel motiu que ens interessa aquí.
Per a D’Ors, el compositor genuïnament noucentista era Jaume Pahissa -músic d’obres simfòniques d’atrevides dissonàncies-, però va ser Eduard Toldrà qui s’emportà la reputació de ser considerat el músic noucentista català per excel·lència, el més gran i més reconegut.
Toldrà va ser un músic complet, violinista, pedagog, director d’orquestra ... La seva obra com a compositor no és gaire extensa; treballava de manera pausada i reflexiva, defugint la vulgaritat i perseguint sempre la qualitat. Tant sols compongué 98 peces, que, com diu Xavier Chavarria, “són petites perles de sabor català, mediterrani, de pins de la nostra terra ...”. Aquesta mediterraneïtat s’expressa, no tant sols en moltes de les seves cançons amb lletra de poetes noucentistes, sinó també en les composicions instrumentals.
De la seva escassa producció cambrística, destaquen el
conegut quartet de corda Vistes al mar i els Sis sonets per a violí i piano. Aquestes
dues composicions, són dos dels més clars exemples d'obres escrites amb un
llenguatge instrumental específic i abstracte, sorgides de la lectura emotiva
d'uns poemes, sense referències narratives ni programàtiques. En aquest sentit,
són aclaridores les paraules del mateix Toldrà: “L'experiència literària era
l'espurna que encenia una activitat creadora expressada, exclusivament, per
mitjà d'elements musicals i només musicals”.
Vistes al mar
En el context noucentista, i del gust per la literatura i del seu sentiment mediterrani, Toldrà va escriure el quartet de corda Vistes al Mar, que estrenà el 28 de desembre de 1922, al Palau de la Música Catalana de Barcelona. La influència de Toldrà a l'hora de compondre per a quartet de corda ve directament de l'admiració que mostrava pel repertori d’aquest gènere, especialment pels quartets de Beethoven. De fet, el Quartet Renaixement liderat per Toldrà, va ser la primera formació en executar la sèrie dels disset quartets de Beethoven per primera vegada a Barcelona.
Amb el subtítol Evocacions poètiques, inspirat en
la poesia La Ginesta de Joan Maragall, el quartet està format per tres
moviments, Allegro con brio, Lento i Molto Vivace. Els
tres moviments són lligats a diferents etiquetes literàries. El primer
moviment, Costa brava, vol descriure el Mediterrani mitjançant
l'agregació d'alguns aspectes melòdics de la música tradicional catalana. El
segon moviment, Nocturn, es tracta d'un petit poema contemplatiu i
reflexiu, una invocació de la nit amb un gran sentiment davant la naturalesa
viva i immensa. I finalment, el tercer moviment, Veles i reflexes,
és un moviment viu, efusiu i impulsiu, simbolitzant un cant a la mar alegre.
Vistes al marEduard Toldrà La GinestaJoan Maragall
|
I. Costa Brava. (Allegro con brio)
|
Joan
Maragall té molts poemes que miren el mar, però, com a poeta de muntanya que
és, sempre se’l mira de lluny, mai com ho faria un mariner. El tema “vistes al
mar” és recurrent a la seva obra. A la tercera part de l’Elogi de la poesia, Maragall escriu: «Aquí m’estic tot sol a vora el
mar. Soc la Natura sentint-se a si mateixa. Veig les onades venir i desfer-se
en la platja assoleiada. L’interminable moviment de llur immensitat brillant
m’ullprèn, i el ritme del rompre en la platja va gronxant-me el sentit, mentre
la marinada m’acaricia el front i em duu les bones sentors del mar. Tinc un
benestar molt gran, però pacífic: no penso res, és un èxtasi».
En el seu llibre de poesia
titulat Enllà, publicat el 1906, entre molts altres, hi ha un reculls de
poemes que es diu Vistes al mar. Semblaria estrany que La ginesta inspirés Toldrà a compondre una obra que va titular amb
el nom d’un altre poema de Maragall. Potser l’explicació la trobarem més
endavant, en l’edició de Seqüències, un altre llibre del poeta publicat el 1911.
|
|
Tornem a trobar el tema vistes al mar al llibre Seqüències, amb el títol Seguit de les vistes al mar; i aquí Maragall hi va incloure la composició La ginesta. Segurament que Eduard Toldrà va llegir aquest poema en aquesta edició de 1911, i d’aquí va prendre el nom Vistes al mar per al seu quartet de corda.
I - La ginesta altra vegada;
II - La mar estava alegre, aquest migdia
III - Blaves; Flameja al sol ponent l’estol de veles
IV - El pi d’Estrac; Aquest és aquell pi com una càtedra
lV - Allà en les llunyanies de la mar
VI - Comença la tardor damunt dels camps
VII - Tot plegat mar i cel s’han ennegrit.
Seguit de les vistes al mar |
|
I
|
II
|
I encara trobem el mateix tema al plec de poesies Altres
vistes al mar, no inclòs en cap dels llibres publicats en vida pel poeta
però que figura al primer volum de les seves Obres Completes (1929). Són versos
curts datats a Caldetes (1907, 1909 i 1907) i a Cantirets (1906)
Avui el mar té vint-i-vuit colors, |
Al mar, tot el commou, tot el renova, |
Sis sonets per a violí i piano
La segona de les obres de cambra que s’inspira en lectures poètiques, composta en el període de la producció de Toldrà que Manuel Capdevila en la seva exhaustiva biografia anomena “pre-Giravolt de maig”, són els Sis sonets per a violí i piano, estrenats el 28 de desembre de 1922 al Palau de la Música Catalana. La seva gènesi és molt més fàcil d’evidenciar, ja que cada un dels moviments d’aquesta obra sorgeix directament de la lectura d’un poema, al qual el mateix compositor vincula. Cada un d’aquests poemes és d’un autor diferent.
Per tant, com que es tracta de música que emergeix -com diu el compositor-, d’una experiència literària, ens limitarem aquí a acarar poema i música, esperant que això ajudi a una audició més conscient i més suggeridora.
Sonetí de la rosada Trinitat Catasús Queda l’hora extasiada |
Sonetí de la rosada
|
Ave Maria
Jamai en el món nostre ni el món d’allà, d'allà, mon llavi, qui eixugava ta galta esblanqueïda, un glop de més divina dolçura fruirà.
|
Ave Maria
|
Les birbadores |
Les birbadores
|
Oració de maig J.Carner Fes, Maig (que potser jo no gosaria d'anar-li en seguiment pel corriol), que per grat de l'atzar la trobi un dia tot arran de mon cor que vol i dol , que hi ha molts d'ocells damunt la via (tots cantadissos, amagats del sol) que ofeguin mon batec, ia ma agonia ofreni un glop de pau al fontinyol, que, sense veure'm ella ni escapar-se, jo em trobi als dits sa cabellera esparsa, a frec del meu el llavi seu rogenc, i que ella estigui amb les parpelles closes i, encara, dins l'encanyissat de roses. (Tot perquè jo no sigui temorenc.) |
|
Dels quatre vents Mn. A. Navarro Dia fervent d'agost era aquell dia ..., sota la volta de l'atzur serena, com una copa d'or d'hidromel plena la vall de Lys de llum se sobreixia . Flama dels camps, la palla refulgia com l'escuma del mar damunt l'arena i l'eral ple de fruits de tota mena tota sa glòria al vent serè expandia. Ella'm mostrava les triomfals monteres de la flor del forment, com nova Ceres sorgida allí per art de meravella, i allà d'enllà cantaven les cigales, passaven dos coloms de blanques ales i sonaven remors d'ègloga vella. |
|
La font J.M. Guasch Recó tranquil, recó guarnit de molsa, recó dels arbres vells, mig desmaiats, la font que hi veig té una naixença dolça, no té el dolor dels naixements forçats. Brolla gentil i alegrament devalla; la filla de la neu mai defalleix; meitat cançó i altra meitat rialla és una vida en flor que resplandeix. Jo quan baix dels cims a l'hora santa, cerco el recó tranquil, la font que canta el misteri sagrat del fill del glaç i veig d'un tros lluny que ja m'espera com una dona fresca i riallera portant el càntir ple sota del braç. |
La font
|
·<><><><><><>·
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada