dimecres, 1 de setembre del 2021

114.- Les músiques de 1714

El 12 d’agost de 1714, el mariscal duc de Berwick decidí assaltar la ciutat de Barcelona, després d'haver patit unes 2.200 baixes en les feines d'ampliació, consolidació i excavació de les trinxeres; xifra espectacularment alta tenint en compte l'estat penós de les defenses i la fase en què es trobava el setge. La companyia d’Estudiants de Lleis de la Coronela, comandada pel catedràtic de Dret Marià Bassons, mort en la batalla, aconseguí repel·lir el primer assalt borbònic. No obstant això, l’atac es va reprendre amb més virulència l’endemà al vespre i les tropes francoespanyoles es van llançar alhora sobre el Portal Nou i el baluard de Santa Clara per aconseguir obrir una bretxa definitiva en una malmesa muralla.

 


Baluard de Santa Clara


Després de setze hores infructuoses de lluita i d’accions precipitades d’uns i altres, els baluards van quedar en mans de les companyies de Sabaters, Notaris i de la quasi extingida d’Estudiants de Lleis. El duc de Berwick va optar per continuar castigant les malmeses defenses barcelonines amb un bombardeig constant, (només al mes d'agost ja havia llençat 40.000 bombes). La batalla prosseguí dos dies més, el 13 i 14 d’agost, i deixà un estol de cadàvers d’ambdós bàndols que la va convertir en un dels enfrontaments més sagnants de la guerra.  

El mateix dia 12 d'agost de 1714, a Weimar, Johann Sebastian Bach va dirigir l'estrena de la cantata Meine Herze schwimmt im Blut (El meu cor banyat en sang). 


Cantata BWV 199
Johann Sebastian Bach

<>·<>·<>·<>·<>



Felip d'Anjou va ser designat monarca d'Espanya en el testament de l'últim Habsburg hispànic, Carles II. L'inici del seu regnat es va veure marcat per la Guerra de Successió Espanyola, que a més d'un enfrontament entre ell i el pretendent austríac l'arxiduc Carles, va convertir-se en una contesa internacional entre les principals potències del moment. Tanmateix també va tenir un matís de guerra civil dins de la Monarquia espanyola, entre els partidaris borbònics i els austriacistes, generalment separats, amb matisos, entre la Corona de Castella i la Corona d'Aragó, respectivament.


Felip d’Anjou i Maria Lluïsa de Savoia es varen casar a Figueres l’any 1701. La nova cort va ajuntar aristòcrates francesos i castellans, amb gustos i maneres notablement diferents. Saint-Simon explica que durant l’àpat de noces, els nobles castellans llençaren els plats de menjar francès. I també es va fer evident el contrast entre els vestits negres dels castellans i els acolorits i elegants dels francesos.


En aquell moment el tron d'Espanya havia quedat vacant, i ja havia esclatat l'enfrontament, tant a nivell intern com a nivell europeu, entre els dos candidats a ocupar-lo. D'una banda hi havia Felipe, duc d'Anjou, que representava a la Casa reial de Borbó i les idees centralitzadores del poder reial francès; per l'altre el promès d'Elisabet Cristina, l'arxiduc Carles, de la Casa imperial dels Habsburg, els qui havien promès conservar els furs i privilegis a tots els regnes i províncies dels dominis d'Espanya, d'acord al testament de Carles II.

 

Arxiduc Carles d’Àustria

Elisabet Cristina de Brunswick-Wolfenbüttel
 

 

 

Carles d’Àustria i Elisabet Cristina de Brunswick-Wolfenbüttel es varen casar l’any 1705 a la basílica de Santa Maria del Mar de Barcelona. L’arxiduc Carles, amb el nom de Carles III, instal·là la seva cort a Barcelona. El rei va arribar amb un seguici de músics napolitans, i la reina va establir una Capella Reial de música al Palau Reial amb noms destacats com els compositors Giuseppe Porsile i Emmanuelle Rincón d’Astorga. L’activitat comercial per via marítima va ser decisiva també per als intercanvis musicals. Els estils italians varen triomfar amb obres d’Arcangelo Corelli i d’Antonio Caldara

Giuseppe Porsile, des de 1695 fou nomenat vicemestre de capella a la cort espanyola de Carles II a Barcelona, on esdevenia mestre de capella el 1697 per a impulsar la capella de música de Barcelona la qual restava molt devaluada. Més endavant va estar sota les ordres de l'arxiduc Carles i també va ser el mestre de cant de la seva muller Elisabet Cristina. En ser elegit el 1711 Carles III a Viena sobirà de l'Imperi amb el nom de Carles VI, seguí dos anys més a Barcelona amb la nova sobirana Isabel i després la seguí a Viena on continuà al seu servei. El 17 de desembre de 1720 fou nomenat compositor i mestre de capella a la cort de Viena, i on va romandre fins al 1740.

 

Le sofferte amare pene (cantata)
Giuseppe Porsile

E già tri volti (cantata)
Giuseppe Porsile

 

 

El 1708, el músic sicilià Emanuele D'Astorga es va traslladar a Gènova, on el 21 d'abril va veure representada El dramma pastorale Dafni rebut amb gran èxit i es va repetir en altres indrets, com al teatre de la Santa Creu de Barcelona. L'èxit va ser comunicat per les cròniques culturals de l'època, en presentar la seva música a la cort de Carles III, que es van quedar entusiasmats amb la música de D'Astorga i el van fer traslladar a Viena com a músic de la cort quan es va convertir en emperador del Sacre Imperi Romanogermànic. 

 

Dafne
Emanuele D'Astorga 

Stabat Mater (1713)
Emanuele D'Astorga

 

 

El 1708,  Antonio Caldara, que en aquells anys, en un dels seus viatges per Itàlia, es troba a Roma amb Alessandro Scarlatti, Arcangelo Corelli i Georg Friedrich Händel, és contractat per l'Arxiduc Carles i, seguint la seva cort, es trasllada a Barcelona. En aquesta ciutat compon diverses òperes i hi fa representar les primeres òperes italianes de la península Ibèrica. La seva òpera Il più bel nome nei festeggiarsi il Nome Felicissimo di Sua Maesta Cattolica Elisabetha Christina Regina delle Spagne es representa a la Llotja de Mar l'agost de 1708, per celebrar el casament de l'arxiduc amb Elisabet Cristina de Brunsvic-Wolfenbüttel. Podria ser que fos a Barcelona on Caldara compongués les obres que d'ell s'hi van representar l'any següent: Il nome più glorioso i el segon acte de L’Atenaide.

 

Se vedrai avvampar le lucciolette
(Il nome piu glorioso)
Antonio Caldara

Vorresti il só
L'Atenaide (1709)
Antonio Caldara

 

 

L’òpera Dafne d’Antonio Caldara va ser escrita i dirigida pel mateix compositor a Barcelona el 1709. Es consolida per primera vegada el model d’orquestra que coneixem com a «barroca», amb la família del violí i dels nous instruments de vent. Van impactar els músics francesos amb els nous oboès, i també els germànics amb trompetes i fagots


O cara dolce e bella
(Dafne)
Antonio Caldara

Carles III fou un fervent catòlic i la seva devoció es manifestà en l’assistència a tota mena d’actes religiosos. Durant la seva estada a Barcelona en tenim documentada una gran quantitat, tals com processons, misses, lletanies, tedèums, etc. La seva església fou Santa Maria del Mar, que estava comunicada amb el Palau Reial per un pont cobert. Aquesta fou la primera església que visità la reina a la seva arribada a Barcelona el 1708 per tal de ratificar, junt amb el rei, el seu matrimoni, que s’havia celebrat a Viena per poders, en absència del rei. En aquesta església és on possiblement intervingué més la Capella Reial, ja que era considerada com el temple propi dels reis.

Malauradament, degut al saqueig i espoli que va patir el Palau Comtessa durant la Guerra Civil espanyola del 1936, no ha quedat cap manuscrit musical ni registres de les obres interpretades per la Capella Reial. Sabem, però, que el període que va de 1705 a 1714, el mestre de la Capella va ser Tomàs Milans. Les seves funcions -com la de tots els mestres de capella de l’època-, eren les de compondre, dirigir, ensenyar i mantenir els escolans tiples. La documentació contractual de la creació de la Capella Reial que ha perviscut, especifica que el mestre “te la obligació algun temps antes, de probar lo que se ha de cantar a cant de orga juntament ab tots els qui han de cantar, y lo Capellà Major, ha de ordenar a tots los capellans qui convinga que acuden per a dit efecte, sempre que el mestre de cant li parrà convenir una, duas, tres, o més voltes (...)” 

 

Litaniae lauretanae
Tomàs Milans

Salve Regina a 6
Tomàs Milans

 

 


En els anys que durà el conflicte bèl·lic, diverses obres musicals religioses es dedicaren a Felip V o a Carles III. Els mateixos autors podien honrar ara l’un i després l’altre. Ho facilitava la tradició autòctona dels villancets polítics, cantats en celebracions religioses on els poders civils intervenien decisivament.

A Barcelona, el mestre de capella de la catedral, Francesc Valls, va escriure la Missa Scala Aretina en l’arribada de Felip V el 1702, i la va reaprofitar el 1710 per a la victòria austriacista d’Almenar. L’endemà de la derrota, Valls va ser cessat amb l’argument d’un acord musical incorrecte o «massa atrevit» a la Missa Scala Aretina. 


Kyrie, Missa Scala Aretina
Francesc Valls

Amb l’establiment, als començaments del XVIII, de la cort reial de Carles III a Barcelona, l’arribada de músics estrangers posarà en contacte directe els músics d’aquesta ciutat amb la música que es feia a Europa en aquell moment, i començarà a fer-la canviar, encara que molt tímidament. En les obres de Francesc Valls i el seu deixeble Pedro Rabassa, es pot copsar un canvi substancial en incorporar les novetats que li arriben dels músics italians.

 

Ausente de tus ojos, divino hechizo
Francesc Valls

 

Pedro Rabassa (Barcelona ~1683 - ?), fou deixeble de Francesc Valls, mestre de la capella de la Catedral de Barcelona. Rebé influències dels músics italians de la cort de l'arxiduc Carles d'Àustria. De fet, és un dels primers compositors que introdueix formes italianes a la música religiosa espanyola. Va exercir com a mestre de capella a la catedral de Vic (el 1713-1714), d'on marxà -potser com a represàlia per austriacista-, a exercir de mestre de capella a la catedral de València i Sevilla. Durant l’època a Sevilla es relacionà i rebé la influència de Domenico Scarlatti.


Accepit Iesus Calicem
Pedro Rabassa

A Girona, l’any 1710, Josep Gaz va dedicar a Carles III el vilancet Hoy que Gerona a María, a nou veus i acompanyament instrumental, i el 1711 va dedicar al bisbe borbònic de la ciutat Venid mortales, amb el vers «siendo Butifleros aquí cantaremos». 

 

Oy que Gerona a Maria (1710)
Josep Gaz
 

Venid mortales (1711)
Josep Gaz

 

 

 

A Tortosa, el 1708, Josep Escorihuela va dedicar a Carles III el vilancet Ya Tortosa il·lustre, i el 1719 en va compondre un altre a favor de Felip V.

 

Los Celestes Cortesanos
Josep Escorihuela

Sis anys abans de la definitiva derrota austriacista de Barcelona, el setge de Lleida ja havia estat el tema d’una poesia de l’oficial borbònic que signava D.H.N.S.T. És el text de la Cantate Sur la prise de Lérida de Jean-Baptiste Stuck, de 1708.

 

IV. Récitatif-Air Mais, quel Dieu tout-à-cop
(Sur la prise de Lérida)
Jean-Baptiste Stuck

Ara bé, l’obra més sorprenent relacionada amb la Guerra de Successió Espanyola és l’òpera Agrippina, de 1709, amb música de Händel i llibret del cardenal Vicenzo Grimani, nou virrei de Nàpols, la ciutat que Carles d’Àustria havia acabat de conquerir. És manifesta la sàtira de carnestoltes que s’hi fa de Felip d’Anjou identificant-lo amb Neró, del Papa amb l’emperador August i d’Agripina representant França. De l’altre bàndol, se salva el bonifaci Ottone, l’arxiduc Carles d’Àustria, i es perdona a la voluble Popea, que representa Nàpols. No és cap atzar que s’estrenés a Venècia durant els atacs de l’anglès Marlborough a França i just abans de l’ofensiva austriacista que va ocupar Madrid. L’escena de Neró repartint hipòcritament regals al fòrum romà, ens fa imaginar Felip V jurant les llibertats i privilegis de Catalunya. 


Ària per a Ottone, Chorus i les Tres Arietes
(Agrippina)
G.F. Händel

Els tretze anys de guerra es van acabar amb la signatura dels tractats d'Utrecht en els quals Espanya va cedir gran part dels seus dominis europeus, passant a ser governada des de llavors pel francès Felip V, Duc d'Anjou i nét de Lluís XIV.

Segurament que l'obres més interpretada avui dia en relació amb el conflicte és el Te Deum que Händel va escriure el 1713 per a la celebració dels Tractats d’Utrecht. 



Te Deum
G.F. Händel


El músic anglès  William Croft també va dedicar una oda a la pau dels Tractats d’Utrecht. Croft va ser educat a la Chapel Royal anglesa, sota les instruccions de John Blow. El 1707 va assumir el càrrec de "Mestre dels Nens" de la Chapel Royal. Croft va succeir a Blow com a organista de l'abadia de Westminster. Va compondre obres per al funeral de la reina Anna, també el 1714, i per a la coronació del rei Jordi I (1715). El llegat més notable és el conjunt de Funeral Sentences.

 

Oda per la pau d’Utrecht
William Croft

La Reina Anna de Gran Bretanya va morir al palau Kensington de Londres l'1 d'agost de 1714 i va ser enterrada el 24 d'agost en un gran fèretre al costat del seu marit a la volta Stuart. Es van cantar algunes sentències funeràries establertes per William Croft. No hi havia espai dins de la capella per erigir-li un monument. Només petites pedres sobre la volta marquen les tombes d’ella i del príncep Jordi.

 


The Burial Service
William Croft

El militar anglès John Churchill, comte de Marlborough (1650-1722), va comandar exitosament els exèrcits aliats en els primers anys de la Guerra de Successió Espanyola. El 1711, el partit conservador dels tories, partidari de retirar Gran Bretanya de la guerra, va aconseguir que el Parlament destituís Marlborough del càrrec de Capità General. Després d’un exili voluntari amb honors i reconeixements al Continent, va retornar a Londres l’1 d’agost de 1714, el mateix dia de la mort de la reina Anna. Jordi I d’Anglaterra, el seu successor, li va retornar el nomenament de Capità General. El personatge va ser satiritzat en una cançó francesa que es va divulgar a gairebé totes les llengües romàniques.

 

Marlbrough s'en va-t-en guerre


<>·<>·<>·<>·<>

Durant el setge del 1714, un grup de feligresos de la capella d’en Marcús, a l’actual barri de la Ribera, va decidir redactar uns goigs en honor a una imatge de la Mare de Déu que hi havia en aquella capella, sense cap advocació especial. Com que volien la intercessió celestial a favor de la seva causa, aquells ciutadans van batejar la imatge com a Nostra Senyora de la Llibertat.  

Si en urgent necessitat
nostre clamor vos implora:
Assistiu-nos gran Senyora,
Verge de la Llibertat.
 
És vostre nom amb bellesa
escrit en vostra mà dreta,
confirmat amb rialleta
per vostre Fill que amb finesa
a un ocell promet franquesa,
que apeteix ser llibertat:
Assistiu-nos gran Senyora,
Verge de la Llibertat.
 
Als malalts i encarcerats,
absents, captius i navegants,
passatgers i caminants
i a desterro condemnats,
en totes necessitats
los doneu vostre sagrat:
Assistiu-nos gran Senyora,
Verge de la Llibertat.
 
És ben fundada esperança
per l’excel·lent Barcelona
tenir tan Noble Patrona
a on sa guia afiança,
i en dos imatges alcança
patrocini assegurat:
Assistiu-nos gran Senyora,
Verge de la Llibertat.
 
Als vostres devots, Senyora,
que humils vos hem invocat:
Assistiu-nos gran Senyora,
Verge de la Llibertat.

 (No s’ha conservat la música)

Durant el setge les edicions de goigs feren una florida sorprenent: s’invocaren tots els sants patrons implorant la protecció de la ciutat. És sabut que el fervor religiós va ser un dels principals estímuls de la resistència dels barcelonins davant l’invasor borbònic. Després de la renúncia del general Villarroel, la Mare de Déu de la Mercè va ser cridada a comandar la defensa; i el darrer contraatac de Rafael Casanova es va fer enarborant la bandera de Santa Eulàlia, a la qual s’atribuïen propietats miraculoses.

 


 

Els minuets i les contradanses triomfaven en els salons aristocràtics. Però diversos balls de l’època de les llibertats perdudes es transformaren en símbols d’algunes ciutats i viles, com si manifestessin una voluntat popular. Danses tradicionals i que considerem identitàries d’una població, provenen de les modes «antigues». Com la pavana que s’ha mantingut en una melodia de les Danses de Castellterçol, en el Ball de la Filada de Sant Feliu de Codines i en el Ball de l’Espolsada de Llinars del Vallès. Els balls de l’àliga de Barcelona i de la Patum de Berga, prenen la melodia d’una mantuana. L’àliga imperial va esdevenir símbol de l’austriacisme durant els anys de postguerra, aclamada en les processons de Corpus. 

 

Mantuana
 

Ball de l’àliga de Barcelona
(Mantuana)

 

Francesc Macià i Ambert, fill d’una família menestral de Roda de Ter, va ser coronel dels fusellers austriacistes durant la Guerra de Successió. Conegut pel nom de Bac de Roda, pel casament amb la pubilla del Mas Bac, ja havia lluitat contra els francesos durant la Guerra dels Nou Anys, raó per la qual era molt popular. El 1704 es va afegir al grup dels Vigatans, i des de l’arribada de Carles d’Àustria va participar en molts dels episodis bèl·lics. Amb l’entrada dels borbònics a Vic l’estiu del 1713, i malgrat les veus que prometien una amnistia, va continuar lluitant. La resistència va durar poc: es va amagar en un mas de Roda de Ter, on va ser detingut per traïdors a les ordres del general borbònic Feliciano de Bracamonte. Va ser penjat sense judici al puig de les Forques, prop de la plaça gran de Vic. La seva mort va tenir molt de ressò, i la memòria del personatge s’ha transmès amb la cançó durant gairebé tres-cents anys.

De petit, els pares de Jacint Verdaguer, el duien al claustre de la catedral de Vic, on es creia que havien enterrat en Bac de Roda, per plorar el record de la pèrdua de les llibertats, i per cantar-li la cançó que acaba amb els versos: «no em maten per ser traïdor / ni tampoc per ser cap lladre, // sinó perquè he volgut dir / que visque sempre la pàtria».  


Cançó d’en Bac de Roda
Cantada per Rafael Subirachs 

 

«¡Ay adeu, ciutat de Vich!
bé mereixs esser cremada!»
N' han penjat un cavaller,
lo més noble de la plana,
que per nom li diuen Bach
y al Bach de Roda s'estava.
 Valeu-nos, Mare de Deu
 del Roser e la del Carme,
 la del Carme y del Roser,
 Mare de Deu, ajudau-nos.
 
A les nou hores de nit,
lo destacament marxava:
se-n van dret al Colom-gros
que al terme de Roda estava.
Con arribaren allí,
ells a la porta trucaven:
«Està ací un cavaller?
Voluntaris lo demanen.
—No stà ací 'quest cavaller,
al Mas-nou té la posada.»
Con ne foren al Mas-Nou,
ells a la porta trucaven:
«Digau a 'n Bach qu'ixca, ací,
que en Vall-fogona l' demana.
—Deu vos guart, los amichs meus!
ben vinguts siau vosaltres!
—No som, no, vostres amichs;
contraris vos som nosaltres.»
Con en Bach sentí açò:
«Trist de mí, penjat som are!»
Tan bon punt a baix va esser,
molt fortmen l' agarrotaven
y, a la coha del cavall,
ciutat de Vich lo portaven.
 

«Avisarèm lo Domer,
lo Domer de Santa-Clara,
vinga a confessar en Bach,
que siga al peu de la scala.
Anam a avisar fusters,
fusters e mestres de cases,
que les forques ells faràn
al cap de les Devallades.»
Lo Domer que ja-ls respon
que l' seu cor no li bastava.
Los fusters van responent:
«No tenim bigues serrades.»
 
Va respondre l' General:
«Farèm aterrar les cases!»
Ja visiten lo Domer,
Domer de les Devallades
que confessàs prompte en Bach,
que la vida li s' acaba...
«General, del que-t suplich
si-m daràs terra sagrada.
—No'n passes ansia, no, Bach,
que bé te-n serà donada.»
Con el peu de la forca és
trau una capça de plata:
diu que la facen a mans
del Pare Ramon del Carme.
«Ell era l' meu confessor,
la tindrà per recordança.»
Dues filles qu'ell ne té
als peus li s' agenollaven.
«Axecauvos, filles meues,
de Deu siau perdonades!
No-m maten, no, per traydor,
ni tampoch per ésser lladre,
sinó perqu'he volgut dir:
«Que visca tota la Patria!»

 


Els activistes del catalanisme, entre la Restauració borbònica de 1875 i els primers anys del s. XX, reivindiquen cada cop més el 1714 com a referent simbòlic. Els joves de la Lliga de Catalunya a finals dels anys 1880 ja cantaven i brindaven «maleint la memòria de Felip Quint». Antoni Nicolau, cap a 1897, en va fer una composició per a quatre veus d’homes que ridiculitzava el rei tot enllaçant el Dies Irae de difunts, un tema de Wagner i Els Segadors. 

 

Brindis a Felip V
Antoni Nicolau
Comentaris d'Esteve Nabona

En l’empenta que va tenir el catalanisme finisecular, aparegueren moltes composicions que podem relacionar amb la Guerra de Successió. La principal és Plany, d’Enric Morera, que va estar a punt d’esdevenir himne. Expressa la nostàlgia de la Catalunya d’abans del 1714 sobre una melodia oral i amb uns versos de Jaume Massó i Torrens: «Plora, plora, Catalunya, / que ja no et governes ara!».).

 

Plany
Cançó popular harmonitzada per Enric Morera

Potser no és cap atzar que en tres anys s’estrenin tres catalònies basades en cançons tradicionals i Els Segadors: Catalònia. Epigrama Simfònic per a Orquestra, d’Enric Morera (1898); Catalònia d’Isaac Albéniz (1899); Nova Catalònia de Joan Manén (1900

 

Catalònia
Isaac Albéniz
 

Simfonia núm.1 Nova Catalònia
Joan Manén

 


El 2014, en mig del creixent moviment per a la independència de Catalunya -que aquell any es concretà en un plebiscit popular el 9 de novembre (mai reconegut per l’estat espanyol)-, se celebraren multitud d’actes culturals per commemorar el 300 aniversari de l’heroica resistència dels catalans al setge borbònic de l'11 de setembre de 1714 a Barcelona.  

Un d’aquests actes va ser l’exposició temporal organitzada pel Museu de la Música de Barcelona Les músiques dels 1714s (15/05/2014 a 29/10/2014). 


Les músiques de 1714
Comentaris de Jaume Ayats

La mostra presenta les transformacions musicals en els anys de la Guerra de Successió i la pervivència de la derrota catalana en les cançons orals i en les creacions musicals inspirades en el mite del 1714.

 

Sardana, música i dansa a l'entorn del 1700

Un altre dels actes del Tricentenari va ser l'estrena del poema simfònic Catalunya 1714, de Salvador Brotons, a l'Auditori de Barcelona; interpretat per l'Orquestra Simfònica de Barcelona i Nacional de Catalunya (OBC), amb la participació de la Coral Càrmina, la Coral de Cambra de Granollers i el Cor Jove Amics de la Unió.  Aquest poema musical, està dividit en vuit parts, sense cap pausa: “Neguit turbulent”, “Processó”, “Tristos presagis”, “Atac borbònic”, “Desfeta i dolor”, “Plany al temps passat”; aquestes sis primeres parts ens expliquen quasi visualment l’atac dels Borbons contra la nació catalana l’any 1714.

 

Catalunya 1714
Salvador Brotons


 <>·<>·<>·<>·<>·<>

El contingut d’aquesta 114 entrada dd'aquest blog (Músicques Historiades), segueix el dossier de premsa de l’Auditori de Barcelona sobre l'exposició Músiques dels 1714s, així com els articles de Sergi Casademunt i de Jordi Rifé publicats a la Revista Catalana de Musicologia. 


Sergi Casademunt i Fi
 
Jordi Rifé i Santaló
 
 


Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada