Al segle XX, en l’àmbit de la musicals popular, hi va haver dos corrents que s’establiren sobre l’herència de la tradició i del folklore americà, tant d’origen negre com blanc. Revival és el retorn i la revaloració d’un estil artístic, o d’una moda, d’una època passada, reviscolat en un context social i artístic diferent del que els va engendrar. Aquests dos corrents són el folk i l’skiffle.
El
folk americà va tenir el seu ressorgiment espectacular als anys
seixanta, però els seus fonaments són de molts anys enrere. Van ser molts els
músics influents d’aquest corrent, però no entrarem ara a parlar del moviment
folk americà perquè ja l’hem tractat a
bastament en altres ocasions (Woody Guthrie, Pete Seeger...), però sí que és interessant
parar-nos un moment en el cantant negre de blues i balades Leadbelly, un
personatge musicalment molt influent i personalment molt intrigant.
Lead Belly (o Leadbelly) dominava
diversos instruments: piano, violí, acordió, guitarra i harmònica, però
generalment els seus enregistraments es basen en la seva veu, la seva
guitarra de dotze cordes i la seva línia de walkin bass sobre
l'harmonia. Tenia tan controlada aquesta fórmula que va compondre
innombrables cançons de la mateixa manera i totes molt originals. Per això és
considerat un dels pilars del blues-folk nord-americà. |
La seva peculiar manera de tocar la guitarra, marcant
d'una manera tan notòria el walking'bass, va comportar que creés un
conjunt de riffs que posteriorment arribarien a ser arquetípics del rock
& roll. Per exemple, en les cançons Good Morning Blues, No Good Rider,
Pigmeat i Roberta, entre altres.
Good Morning BluesLeadbelly
|
No Good RiderLeadbelly
|
|
|
Leadbelly
|
Leadbelly
|
|
|
Lead Belly va ser empresonat diverses vegades. El 1915, va ser condemnat per portar una pistola, més tard es va escapar de la presó i va trobar feina amb el fals nom de Walter Boyd. El gener de 1918, va ser empresonat després de matar un dels seus parents, Will Stafford, en una baralla per una dona. Durant la seva segona pena de presó, un altre intern li clavà una navalla al coll. Lead Belly gairebé va matar el seu agressor amb el seu propi ganivet.
El 1925 va ser indultat i alliberat després d’escriure
una cançó al governador Pat Morris Neff buscant la seva llibertat, després
d’haver complert els set anys mínims d’una condemna de 7 a 35 anys. Combinat
amb el seu bon comportament, la persuasió de les seves cançons va ser suficient
per convèncer el governador.
Governador Pat Neff
Leadbelly
El 1934 va entrar a formar part de la formació The Almanac Singers, agrupació de cantants folk (entre ells Sony Terry, Pete Seeger, Brownie McGhee, Woody Guthrie i Josh White) que donaven suport amb les seves cançons i recitals les reivindicacions obreres. Malauradament, però, el 1939 va tornar a la presó per complir la seva última condemna després d’apunyalar un home en una baralla a Manhattan.
Leadbelly és l’autor de Midnight Special i Cotton Fields, dos clàssics que han versionat multitud d’artistes de diferents gèneres.
|
A moltíssima gent li sona la cançó Midnight Special,
segurament per la versió de Creedence Clearwater Revival. Però aquesta és, possiblement, la composició més
emblemàtica de Leadbelly, composta a la presó i en
la qual amenaça a tot aquell que intenti privar-lo de veure passar el tren de
mitjanit que il·luminava la seva cel·la. |
|
Midnight Special ha sigut versionada per molts cantants, entre d'altres
per Big Bill Broonzi, Johnny Rivers, Little Richard, Bobby Darin, Paul
McCartney, Van Morrison i ABBA.
|
Midnight Special Johnny Rivers |
|
|
Midnight Special
|
Midnight Special
|
Midnight Special
|
|
El mateix que hem dit de Midnight Special podríem
dir-ho de Cotton Fields: composta per Leadbelly i popularitzada per Creedence
Clearwater Revival.
Cotton Fields
|
Cotton Fields
|
|
|
Cotton fields ha sigut reinterpretada per molts artistes, entre ells The Highwaymen, The Beach
Boys, Esther & Abi Ofarim, Harry Belafuente, The Seekers i Johnny Cash.
Cotton fields
|
|
Cotton fields
|
|
Cotton fields
|
Cotton fields
|
Cotton fields
|
|
En definitiva, es pot dir que Leadbelly va viure entre el blues i el folk. La seva obra va passar molt desapercebuda per al gran públic, tot i que va aconseguir alguns èxits importants. No obstant això, en la segona meitat de segle XX, en paral·lel amb la difusió del blues, va exercir una influència cada vegada més intensa i persistent. Valgui com a mostra d'això aquestes dues anècdotes, no per puntuals menys significatives:
- L'última cançó que van gravar junts John Lennon i Paul
McCartney va ser Take This Hammer, de Leadbelly.
Take This Hammer
The Beatles
- El programa especial que la BBC va emetre la nit de Cap d'Any de l'any 2000 per donar la benvinguda al nou segle es va tancar amb una interpretació irrepetible de Midnight Special. Hi van participar, entre d'altres, Van Morrison, Lonnie Donegan, Bryan Ferry, Ron Wood i Chrissie Hynde.
Skiffle
Skiffle és un tipus de música folk influenciat per gèneres com el country, el jazz i el blues. Els músics utilitzen la guitarra acústica, l'harmònica o el banjo, i instruments improvisats o casolans com pintes, cassoles, taula de rentar, fulls de paper, etc. L’skiffle va començar a fer-se popular als Estats Units a principis del segle xx a Nova Orleans. La primera vegada que es va usar el nom en enregistraments va ser el 1925 per Jimmy O'Bryant and his Chicago Skifflers, però fou a la Gran Bretanya on, a finals dels anys 50, es va fer extremadament popular.
Jimmy O'Bryant and his Chicago Skifflers.
Skiffle és un gènere relativament negre, i podria haver
estat oblidat en gran mesura si no fos pel seu revifament al Regne Unit als
anys 50. Un seguit de músics britànics nascuts al voltant de 1930, van impulsar
el Revival del jazz tradicional de Nova Orleans: Ken Colyer, Chris Barber,
Humphrey Littleton, Acker Bilk i Kenn Ball .
Aquests músics van tocar una gran varietat de cançons
de blues i folk americà, en particular les derivades dels enregistraments de
Lead Belly, en un estil animat que imitava les bandes americanes, i van aparèixer en cartells com a skiffle, un nom suggerit en record del
Dan Burley Skiffle Group. |
|
Va ser en aquest estil on debutaren els cantants i instrumentistes de skiffle britànics. El seu impacte comercial no va arribar fins el 1958, quan Lonnie Donegan -que havia format part del grup de Chris Barber-, va tenir un èxit mundial amb la cançó Rock Island Line, de Leadbelly.
|
Rock Island Line.
|
|
|
La popularitat d'aquesta música simple va obrir els ulls als joves britànics que es van adonar que podien tocar música i tenir èxits de vendes. La simplicitat del seu caràcter, d’un caire més alegre i hedonista, i la seva aparent facilitat tècnica, van propiciar l’aparició dels Skiffle groups, que desfermaren l’entusiasme del públic jove. Cantaven amb eclecticisme els blues del patrimoni folklòric nord-americà, com Careless Love, que Bessie Smith havia popularitzat el 1925.
Careless Love
|
Careless Love
|
|
|
Algunes bandes van gaudir de l'èxit de la llista de skiffle,
incloent el Chas McDevitt Skiffle Group, Johnny Duncan and the
Bluegrass Boys i The Vipers, però el principal impacte del skiffle
va ser com un moviment amateur de base, particularment popular entre la classe
treballadora, que podien comprar, improvisar o construir els seus propis
instruments a baix preu.
Freight Train
|
Freight Train Blues
|
|
The Vipers Skiffle Group va ser un dels principals grups de skiffle
britànics a mitjan anys 50. El grup es va formar la primavera de 1956 al centre
de Londres i el productor musical era, ni més ni menys, George Martin,
el mateix que el dels Beatles. El setembre de 1956 van ser convocats per fer
una audició amb George Martin a Parlophone Records i se'ls va adjudicar un
contracte discogràfic. La seva segona cançó "Don't You Rock Me
Daddy-O", produïda per Martin, va arribar al número 10 de la llista de
singles del Regne Unit a principis de 1957. La cançó és una variant del patró de
Sail Away Ladies, tal com la va gravar Uncle Dave Macon a la
dècada de 1920.
Don't
You Rock Me Daddy-O"
|
Sail Away Ladies
|
|
|
|
|
|
|
|
El 1999, Paul McCartney va cantar Baby No Other dels Vipers en el seu
àlbum de portada retrospectiva, Run Devil Run.
No
Other Baby
|
No
Other Baby
|
|
|
Probablement, la moda va arribar al seu punt àlgid amb la transmissió del programa de televisió de la BBC Six-Five Special de 1957. Va ser el primer programa de música juvenil britànic que va utilitzar una cançó de skiffle com a sintonia musical i va mostrar moltes intervencions de música skiffle.
Six-Five SpecialBob Cort Skiffle Group
Es pot considerar aquest estil com el punt de partida de l’excepcional eclosió de la música pop anglesa a la dècada següent. La gran quantitat de grups skiffle que es van crear a la Gran Bretanya els últims anys de la dècada dels 50 va ser un brou de cultiu pel posterior fenòmen mundial conegut com la invasió britànica.
L’skiffle va ser un gènere que va tenir una vida molt curta ja que el rock’n’roll provinent d’Amèrica el va arrasar, però al mateix temps, permeté a molts cantants anglesos familiaritzar-se amb la fórmula i les harmonies del blues. Per a molts va ser un trampolí que els llençà al rock’n’roll i al pop. Els mateixos components de The Beatles van començar a fer música en grups skiffle, com The Quarrymen.
|
|
Maggie Mae
|
|
Bona part del contingut d’aquesta entrada està tret del llibre Blues Moderno de Phillipe Bas-
Rabérin
|
[<>·<>·<>·<>·<>]
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada