dimarts, 1 de juny del 2021

107.- Johnnie Ray

Johnnie Ray 




Després de començar Milk cow blues boogie amb el pertinent ritme de blues, Elvis para de cantar i diu als membres del petit grup que l’acompanya: “Eh, nois, això no es mou. Arranquem a tot gas, per variar.”

Aquesta anècdota, degudament preparada per a la gravació del single de 1954, resumeix d’una forma il·lustrativa la singularitat més dominant del rock and roll respecte al blues pròpiament dit: l’acceleració del ritme. Originalment, aquest blues va ser escrit i gravat per Kokomo Arnold el setembre de 1934.


Milk Cow Blues
Kokomo Arnold


Milk cow blues boogie
Elvis Presley

En aquest moment en que els tempos s’acceleren, quan els músics negres i blancs estan transformant el blues en rock and roll, els joves s’identifiquen més amb aquesta música que en els standards amables i poc compromeses dels crooners com Bing Crosby o Frank Sinatra. El rock’n’roll no és el blues, però en conserva aquell deix que ve del patiment, de la rebel·lia i de l'inconformisme de les classes més humils, i els joves es reconeixen en aquestes cançons descarades, que parlen de la incomprensió i de la inadaptació a una societat que consideren opressora i hipòcrita. 


Shake, Rattle and Roll 
(78 rpm, 1954)
Joe Turner

Pot ser que Joe Turner i Bill Haley comparteixin els honors dels primers èxits rockers de la història, però hi ha un cantant blanc, compositor i pianista nord-americà, molt popular durant els anys cinquanta, que, per la seva música influenciada pel jazz i el blues i la seva personalitat escènica, es pot considerar el principal precursor del que posteriorment es va convertir en el rock and roll.

Aquest músic és John Alvin Ray (1927-1990), conegut com a Johnnie Ray. Tony Bennett -un dels grans crooner americanes de mitjans del segle XX-, el va anomenar el "pare del rock and roll", i els  historiadors l'han assenyalat com una figura pionera en el desenvolupament del gènere.

Johnnie Ray, a principis dels anys cinquanta, era l’ídol dels adolescents. Les multituds de joves que acudien als seus concerts eren similars a les que posteriorment envoltarien Elvis Presley i The Beatles. Ray va ser vist com una amenaça per als crooners més antics i consolidats. De fet, Sinatra fins i tot tenia un ressentiment cap a Ray pel seu èxit i per haver deixat fora de les llistes populars l’àlbum Ol Blue Eyes. Tenint en compte l’ostensible odi de Sinatra pel rock 'n' roll, la seva aversió a Ray sona força similar.


Let Me Try Again
Frank Sinatra

Elvis Presley, en canvi, va considerar Ray un dels seus ídols i tots dos van establir una amistat que va durar fins a la mort d'Elvis. Quan Elvis Presley va tornar de l'exèrcit, va incloure en el seu àlbum Elvis is Back de 1960, una cançó que coneixia de Johnnie Ray: Such a Night.

 

Such a Night
Johnnie Ray

Such a Night
Elvis Presley

 







Ray era un apassionat fan del rhythm and blues i Kay Starr, LaVern Baker, Ivory Joe Hunter i Little Jimmy Scott comptaven entre els seus cantants favorits. Ray va desenvolupar un estil de cant únic basat en un ritme entre el pre-rock i el blues, i un enfocament més clàssic del pop. No va ser el primer home blanc que va intentar sonar com un negre, ni va ser el primer home a cantar com una dona, però va ser el primer home blanc que va cantar com una dona negra i va encapçalar les llistes d'èxits.


Changing Partners
Kay Starr


Soul On Fire
LaVern Baker

 

 



I need you so
Joe Hunter



When Did You Leave Heaven
Little Jimmy Scott

 

 

Johnnie Ray va començar a cantar professionalment en una estació de ràdio de Portland, Oregon, als 15 anys, compartint cartell amb Jane Powell, llavors cantant local jove. Danny Kessler, president d'Okeh Records, l'ala de R&B de Columbia, va descobrir Ray, amb qui va firmar un acord discogràfic i el va enregistrar amb la banda de King. El primer disc de Johnnie Ray titulat Whisky and Gin, publicat a l'agost de 1951, va ser un èxit menor, però l’any següent va dominar les llistes de música popular nord-americana amb l'èxit de doble cara de Cry i The Little White Cloud That Cried. La crítica de Billboard va titllar la veu de Ray de "creuament entre Kay Star i Jimmy Scott". Va vendre més de dos milions de còpies del senzill de 78 rpm. La idiosincràsia i el capteniment de Ray en l’escena el van connectar amb els joves i es va convertir ràpidament en un ídol d’adolescents.

Whisky and Gin
Johnnie Ray
 

Cry
Johnnie Ray
 

The Little White Cloud That Cried
Johnnie Ray 

 




Ray va recrear la cançó Cry com una súplica plena d’emocions, estirant les paraules, arribant amb la veu a un registre que vorejava un plany. D’altra banda, l’influx de la música negra en Ray s’evidencia també en la lletra de cançons com The Little White Cloud That Cried, escrita pel mateix Ray, que podria ser talment un blues del Mississippí.   

Vaig caminar pel riu
Sentint-me molt trist per dins
Quan de cop vaig veure al cel
El petit núvol blanc que plorava
Em va dir que era molt solitari
I a ningú li importava si vivia o moria
I deia de vegades el tro i els llamps
Fan que tots els núvols s’amaguin

De Johnnie Ray, pel pes que van tenir en la seva carrera artística, cal esmentar tres circumstàncies de la seva vida personal: en primer lloc, als tretze anys, després d'un incident ocorregut durant un ritual de Boy Scout, Ray es va quedar sord d'una orella. En els anys posteriors va actuar amb un audiòfon a l’orella esquerra. La cirurgia practicada el 1958 el va deixar gairebé sord de les dues orelles. La sordesa va condicionar la seva carrera i estil: "La meva necessitat de sinceritat es remunta a quan era un nen i vaig perdre l'oïda. Em vaig tancar. Vaig tenir una necessitat emocional de desenvolupar una relació amb altres persones.”





En segon lloc, el 1951, abans de ser famós, Ray va ser arrestat a Detroit per haver-se acostat i sol·licitat sexe a un oficial de la policia secreta. Quan va comparèixer al jutjat, es va declarar culpable dels càrrecs, va pagar una multa i va ser posat en llibertat.

Després del seu ascens a la fama l'any següent, els rumors sobre la seva sexualitat van començar a estendre's com a resultat de l'incident. L’any 1959, Ray va ser arrestat de nou a Detroit per demanar relacions a un policia encobert en un bar gai. Johnnie Ray va anar a judici i va ser declarat innocent. Després d’aquest segon incident, hi va haver moltes xafarderies sobre la seva tendència homosexual. Això va afectar la popularitat de Ray i va contribuir a la decadència de la seva carrera.

I la tercera eventualitat de la vida personal de Ray és que va patir alcoholisme durant tota la seva vida. El 2 de setembre de 1952, va ser arrestat a Boston per intoxicació pública, però va ser alliberat quatre hores després. Tot i això, durant la dècada de 1950, en plena època de fama, articles de diaris i revistes sobre Ray no van revelar l’abast del seu problema amb la beguda. 


The Little White Cloud that Cried
(1952)
Johnnie Ray

L’estil d’interpretació poc ortodox, més aviat histriònic de Ray incloïa molta teatralització gestual associada més tard amb el rock‘n’roll, incloent-hi colpejar el piano, retorçar-se a terra i, sobretot, plorar. Els seus espectacles sovint es comparaven amb reunions religiosa amb el cantant i el públic, que arribaven a un frenesí emocional. Ray, amb cançons com Cry o I'll never fall in love again es va guanyar ràpidament una gran quantitat de sobrenoms:  “Mr. Emotion”, ”The Cry Guy”, “The Prince of Wails”...


I'll never fall in love again 
Johnnie Ray

A la dècada de 1950, després que ambdues parts del senzill Cry / The Little White Cloud That Cried seguissin el seu curs, van venir més cançons exitoses: Please, Mr. Sun; Such a Night; Walkin 'My Baby Back Home; A Sinner Am I i Yes Tonight Josephine. 

Please, Mr. Sun
Johnnie Ray
 

Walkin 'My Baby Back Home
Johnnie Ray

 

 

A Sinner Am I
Johnnie Ray
 

Yes Tonight Josephine
Johnnie Ray 

 

 

Va aconseguir un número 1 a les llistes del Regne Unit amb Just Walkin 'in the Rain durant la temporada de Nadal del 1956 i  l’any següent va tornar a encertar-la amb You Don't Owe Me a Thing, que va arribar al número 10 de les llistes de Billboard als Estats Units. A partir de 1957, la seva popularitat nord-americana va començar a disminuir.

 

 

Just Walkin 'in the Rain
Johnnie Ray

You Don't Owe Me a Thing
Johnnie Ray

 

Tan salvatge fora com a dins de l'escenari, Ray es va convertir aviat en objectiu dels tabloides, que van conspirar per destruir la seva fenomenal popularitat. Però, irònicament, va ser finalment víctima del rock'n'roll, gènere que ell havia fet tant per impulsar. A mesura que els artistes més joves van arribar a dominar les llistes d’èxits, la trentena d’anys de Johnnie Ray el va anar apartant del boom fulgurant de la nova indústria discogràfica. Per les seves actuacions públiques, Ray s’havia convertit en un artista visual. Veient les posades en escena dels joves rockers, seria just reconèixer el camí que anys abans havia recorregut Johnnie Ray en aquest sentiti i que el diferenciava dels barítons de moda del traditional pop. 


Hound Dog
Elvis Presley

You Can't Catch Me
Chuck Berry

 
Tutti Frutti
Little Richard

 
Be-Bop-A-Lula
Gene Vincent

 
Great Balls Of Fire
Jerry Lee Lewis

Tot i que Johnnie Ray va tenir molts problemes personals durant la seva vida, a més de la seva discapacitat auditiva, com a precursor del rock and roll, va contribuir molt al nou estil musical. Ray tenia una gran veu i va fer una música meravellosa. És interessant especular per què no va poder mantenir la seva popularitat a mesura que el rock and roll s’enlairava. Potser, per els seguidors del Rock and roll, el seu estil es va quedar atrapat a l’era dels anys quaranta, potser els rumors sobre la seva orientació sexual li van fer mal...


 


Johnny Ray
En directe el 22 de març de 1958


Johnny Ray
Un vespre amb Johnnie Ray: especial de televisió de 1966 

 


El 1957, un jove que va començar la seva carrera guanyant un concurs d'imitadors de Johnny Ray, aconseguia l'èxit mundial: era Paul Anka. I en alguns aspectes de la seva personalitat, aquest noiet que els 14 anys enregistrava el seu primer disc, s’assemblava a Ray. L’emotivitat llagrimosa de més d’una de les cançons de Paul Anka el fan ser un digne successor de  Mr. Emotion

 

 

It's Time To Cry
Paul Anka


Puppy Love
Paul Anka

 

 

Crying In The Wind
Paul Anka

Did You Have A Happy Birthday?
Paul Anka

 

 

 

·<><><><><>·





Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada