Broadside és una petita publicació en edició ciclostilada fundada l’any 1962 per Sis Cunningham i el seu marit Gordin Friesen. Dedicada a la música popular, va promoure publicacions de partitures i gravacions de cançons de cantants especialment de música folk. Tal com s’explica en el primer número, la revista es centre en els temes d’actualitat.
“Les cançons d'actualitat han estat una part important de la música
d'Estats Units des dels primers dies colonials. Avui en dia, moltes persones a
tot el país estan escrivint cançons d'actualitat, i l'única manera de saber si
una cançó és bona és donar-li una àmplia difusió i deixar que els cantants i
els oients decideixin per si mateixos. L'objectiu de Broadside no és tant seleccionar i decidir, com fer circular tantes cançons com sigui
possible i treure-les el més ràpid possible. El nostre programa requereix una
publicació dues vegades al mes, això dependrà principalment dels compositors
contribuents. És possible que Broadside
mai publiqui una cançó que pugui dir-se "cançó popular". Però
recordem que moltes de les nostres millors cançons populars van ser cançons
d'actualitat en el seu inici. Pocs negarien la bellesa i el valor durador
d'algunes de les cançons de Woody Guthrie.
Vella o nova, "una bona cançó només pot fer el bé".”
Sis Cunningham (1909-2004) va ser
una cantant nord-americà, més coneguda com a publicista de música folklòrica
i cançons de protesta. Va ser l'editora fundadora de la revista Broadside,
que va publicar amb el seu marit Gordon Friesen i les seves filles.
|
|
My Oklahoma Home It Blowed Away
|
Gordin Friesen i la seva dona Sis Cunningham també van ser membres dels Almanac Singers durant la dècada
de 1940, un grup de ressorgiment de la música popular urbana de Greenwich Village amb una pertinença canviant. |
El 1940, Lee Hays i Pete Seeger cofundaren The Almanac Singers, que van promoure la pau i l'aïllacionisme durant la Segona Guerra Mundial, en col·laboració amb l'American Peace Mobilization (APM). Presentava moltes cançons que s'oposaven a l'entrada d'Estats Units en la guerra. Al juny de 1941, quan Alemanya va envair la Unió Soviètica, l'APM va canviar el seu nom pel de Mobilització del Poble Nord-americana i va canviar el seu enfocament per donar suport l'entrada d'Estats Units en la guerra. Els Almanacs van recolzar el canvi i van produir moltes cançons a favor de la guerra instant als Estats Units a lluitar de la banda dels Aliats. The Almanac Singers es va dissoldre després que els Estats Units va entrar en la guerra.
Which Side Are You On
|
Dear Mr. President
|
Big Rock Candy Mountain
|
|
Però ara, aquí, escoltarem molts cantants que, possiblement, seran desconeguts per la gran majoria. Són els i les artistes -alguns de segona o tercera fila-, que amb el seu treball van donar cos a tot un corrent progressista i d’esquerres que sorgí als Estats Units d’Amèrica a partir de finals dels anys cinquanta. En les referències a cada un d’ells que veurem després, hi trobem uns quants llocs comuns: Greenwich Village, Broadside, Folkways Records, Newport Folk Festival, Pete Seeger, Bob Dylan, defensa dels drets civils, lluita contra la segregació racial, lluita contra la guerra de Vietnam, defensa del drets dels immigrants... I és que, una característica que uneix i dóna caràcter a tot aquest grup d’artistes, és la denúncia valenta de les injustícies socials, la defensa del dret a la protesta, el compromís amb les lluites reivindicatives (laborals, ecologistes...), etc.
The
Weavers
era un quartet de música folklòrica nord-americà amb seu a l'àrea de Greenwich
Village a la ciutat de Nova York. Van cantar cançons populars
tradicionals de tot el món, així com blues, música gòspel, cançons infantils,
cançons laborals i balades nord-americans, i van vendre milions de discos en
l'apogeu de la seva popularitat. The Weavers van ser formats al novembre de
1948 per Ronnie Gilbert, Lee Hays, Fred Hellerman i Pete Seeger. |
Goodnight Irene
|
Tot aquest moviment tampoc hauria sigut possible sense l'esforç, moltes vegades amagat, de moltes persones, que des de diferents àmbits van aportar el seu treball: l’entusiasme de Sis Cunningham i Gordin Friesen, els estudis i treballs de recerca de l’etnomusicòleg Alan Lomax, la metodologia en la recopilació de cançons de Robert Winslow Gordon i Mike Seeger, la voluntat de promoure festivals i concerts de Ralph Rinzler i Izzy Young, l'impulsor, educador i productor Kenneth S. Goldstein, i molts i molts altres, és clar.
Com que aquest fenomen cultural
del ressorgiment de la música folk representa un camp d’estudi molt extens, ens cenyirem als cantants i músics de l’entorn de la revista Broadside
i de la publicació d’un recull discogràfic titulat El millor de Broadside
1962-1988: Anthems of the American Underground de les pàgines de la revista
Broadside. Tot i així, la llista encara podria ser molt més llarga! Per aquest motiu, veureu que Pete Seeger, que
era una de les ànimes de la revista, hi és molt present i en canvi no sortiran molts
altres dels artistes consagrats.
Encara que només sigui de passada, he de fer menció del fenomen de la redescoberta de vells cantants de blues, com Big Bill Broonzy, Son House, Mississippi John Hurt, Skip James, Reverend Gary Davis, John Lee Hooker, Leadbelly, Muddy Waters, Elisabeth Cotten i molts altres, que als anys seixanta, i gràcies al ressorgiment, van reviure una regalada segona joventut artística, aquesta vegada esplendorosa i plena de reconeixement.
|
You Got To Walk That Lonesome
Valley
|
Ocasionalment, uns quants col·laboradors habituals de la revista es reuniren amb el nom de The Broadside Singers: Phil Ochs, Patrick Sky, Len Chandler, Tom Paxton, David Blue, Buffy Sainte-Marie, Peter La Farge, Pete Seeger, Eric Andersen.
Paths of
Victory
|
Freedom Is a Constant Struggle
|
<>·<>·<·><>·<>
L’ordre en que aniran apareixent els músics en aquesta crònica és totalment
aleatori, no pressuposa cap criteri de valor ni preferència, és simplement l’ordre
en que els he trobat en la recerca dels àudios.
Es coneix com a massacre de Mỹ Lai l'assassinat d'entre 347 i 504 civils vietnamites el 16 de març de 1968, durant la Guerra del Vietnam per part de tropes de l'exèrcit dels Estats Units d'Amèrica. La majoria de les víctimes eren dones, nens i ancians, alguns dels quals foren mutilats i algunes dones violades abans de ser assassinades. |
Thom Parrott (1944 a Washington DC), va assistir a la Universitat Stetson en DeLand, Florida voltant de 1963-64, on va estar en un grup anomenat The Farlanders, però va començar com un músic destacat després de mudar-se a Nova York, on Broadside Magazine va publicar la seva música folklòrica d'inspiració política a mitjans de la dècada de 1960. després d'aparèixer a l'escenari en un concert de Carnegie Hall el 1967 per invitació de Pete Seeger. Després de construir una reputació en el circuit de cafeteries de Greenwich Village i a través de gires, el segell Folkways va llançar 2 àlbums de llarga durada en solitari aclamats, el 1968, Neon Princess, i Many Windowed Night. Va escriure la cançó "Pinkville Helicopter" sobre la massacre de My Lai. |
Pinkville Helicopter
|
Hole In The
Ground
|
|
Frederick Douglass Kirkpatrick (1933-1986) va
ser un afroamericà músic, activista dels drets civils, i el ministre de Haynesville,
Louisiana. A finals de 1964, va ser cofundador dels diaques per la Defensa i
la Justícia, un grup armat d'autodefensa negra, a la petita ciutat industrial
de Jonesboro, Louisiana, per protegir la comunitat negra contra la violència
blanca. Juntament amb Earnest "Chilly Willy" Thomas, Kirkpatrick
també va fundar capítols de diaques en altres ciutats de Louisiana, i a
Mississippi i Alabama.
|
Burn, Baby, Burn
|
The Cities
Are Burning
|
Bonnie Dobson (1940) és una compositora, cantant i guitarrista de música folklòrica canadenca, més coneguda en la dècada de 1960 per compondre les canóns I'm Your Woman i Morning dew. Aquesta última, Take Me for a Walk (Morning Dew) és una cançó de folk-rock post-apocalíptica
escrita el 1962, que s'ha convertit en un estàndard. Fred Neil va
escoltar la cançó de Dobson i la va reorganitzar per adaptar-la al seu propi
estil.
|
|
I'ma Your Woman
|
Take Me for a Walk
|
|
|
Dave Van Ronk (1936-2002) va ser un cantant americà de música
folk. Nascut al comtat de Brooklyn, a Nova York, es va establir al barri
Greenwich Village. Va ser una important figura del renaixement del folk
acústic dels anys 1960. El seu treball abastava des de les antigues balades
angleses fins als versos de Bertolt Brecht, passant pel blues, el gòspel, el
rock, el jazz de Nova Orleans i el swing. Van Ronk va ser reconegut com l'oncle
amigable de Greenwich Village, presidint la cultura del folk de cafeteria i
sent amic de diversos artistes, inspirant, ajudant-los i promovent-los. Entre
aquests es troben Bob Dylan, Tom Paxton, Patrick Sky, Phil Ochs, Ramblin
'Jack Elliott i Joni Mitchell. |
Hang Me, Oh Hang Me
|
The House of the Rising Sun
|
El seu compromís incansable amb la lluita pels drets humans, contra de la segregació racial i contra de la guerra de Vietnam, així com la gran tasca en potenciar la música i els cantants populars, l’ha convertit en un referent del pacifisme i de la folk song. |
Pete
Seeger
(1919-2014) va ser un cantautor i activista polític dels Estats Units
d'Amèrica. El seu pare, Charles Louis Seeger Jr., va ser un compositor i un
pioner etnomusicòleg, investigador tant de la música folk americana com de
música no occidental. La seva mare, Constance de Clyver Edson, va ser una
violinista de música clàssica i també professora de violí. D'un entorn
familiar molt vinculat a l'art i la música, els pares de Pete Seeger van
divorciar-se quan ell tenia set anys.
|
The Willing Conscript
|
Mrs. Clara Sullivan's Letter
|
Phil Ochs (1940-1976) va ser un cantant americà de música folk, emblema de la dècada de 1970, famós pel seu estil irònic i la seva veu esquinçada, similar a la de Bob Dylan. Va estudiar periodisme a Ohio State i allà va conèixer a Jim Glover, un company d'estudis devot de la música folklòrica. Glover va presentar a Ochs la música de Pete Seeger, Woody Guthrie i The Weavers. Glover, a més de debatre sobre qüestions polítiques, li va ensenyar a tocar la guitarra. Els seus dos interessos principals, la política i la música, aviat es van fusionar, i Ochs va començar a escriure cançons polítiques d'actualitat. Ochs i Glover van formar un duo anomenat "The Singing Socialists", més tard rebatejat com "The Sundowners", però el duo es va separar abans de la seva primera actuació professional i Glover va anar a Nova York per convertir-se en cantant de folk. Ochs va començar a passar més temps a un club de folk local de Cleveland anomenat Farragher 's Back Room. Va ser la porta d’obertura de diversos músics a l'estiu de 1961, inclosos els Smothers Brothers. Ochs també va conèixer al cantant de folk Bob Gibson aquest estiu i, segons Dave Van Ronk, Gibson es va convertir en "la influència fonamental" en l'escriptura d'Ochs.
|
Continuà a Ohio State un any més, però va abandonar en el seu últim trimestre sense graduar-se i se'n va anar a Nova York, com ho havia fet Glover. Ochs va arribar a la ciutat de Nova York el 1962 i va començar a actuar en nombrosos petits clubs nocturns folklòrics, convertint-se finalment en una part integral de l'escena de la música folklòrica de Greenwich Village. A l'estiu de 1963, era prou conegut en els cercles folklòrics com per ser convidat a cantar al Newport Folk Festival, on va interpretar Power and the Glory, el seu himne patriòtic a l'estil de Guthrie que va posar a l'audiència de peu. Contribuí amb moltes cançons i articles a la influent Broadside Magazine. Phil Ochs va ser un dels compositors més influents de la generació "hippie", les seves lletres en oposició a la Guerra del Vietnam i les seves constants crítiques als organismes de l'Estat nord-americà. Entre les seves obres més reconegudes es troba l'himne pacifista I is not Marchin anymore, que denuncia l'irracional de la Guerra del Vietnam. |
Freedom Riders
|
We Seek No Wider War
|
The
New World Singers va ser un grup del ressorgiment folklòric dels anys seixanta.
Estava format per Happy Traum, Gil Turner, Bob Cohen i Deloris Dixon |
Blowin' in the Wind
|
His Love
|
The Freedom Singers es va originar com un quartet d'estudiants format el 1962 a Albany State College a Albany, Geòrgia. Després que el cantant de folk Pete Seeger va ser testimoni del poder del seu estil de cant congregacional, que va fusionar el cant de l'església baptista negre a capella amb cançons i càntics de protesta, les seves actuacions van atreure ajuda i suport a l'SNCC durant l'emergent Moviment de drets Civils. Seeger va suggerir a The Freedom Singers com un grup de gira al secretari executiu de SNCC, James Formen, com una forma d'impulsar futures campanyes. |
Com a resultat, la cançó comunal es va tornar essencial per donar poder i educar el públic sobre temes de drets civils i una poderosa arma social d'influència en la lluita contra Jim Crow (Lleis de segregació racial). |
We'll Never Turn Back
|
We Shall Not Be Moved at
|
|
Jim
& Jean,
duo de música folk format a Greenwich Village eren un duet folk compost per
Jim Glover(1940) (molt amic Phil Ochs) i Jean Ray (1941). Són dels
primers artistes a enregistrar arranjaments de folk-rock de cançons de Phil
Ochs, Bob Dylan, Eric Andersen i David Blue. |
Sweet Water
|
Welcome, Welcome Emmigrante
|
Robert
Gibson
(1931-1996) va ser un cantant de folk nord-americà i una figura clau en el ressorgiment
de la música folklòrica a fins de la dècada de 1950 i principis de la de
1960. Els seus principals instruments van ser el banjo i la guitarra de 12
cordes. Va presentar a una llavors desconeguda Joan Baez al Newport Folk
Festival de 1959. Va produir diversos LP en la dècada de 1956 a 1965. El seu
àlbum més conegut, Gibson & Camp at the Gate of Horn, va ser llançat en
1961. Les seves cançons han estat gravades per, entre altres, The Limeliters, Peter, Paul and Mary, Simon & Garfunkel, The Byrds, Smothers
Brothers, Phil Ochs i Kingston Trio. |
|
Good News
|
Skillet Good and Greasy
|
|
Fred Neil
(1936-2001) va ser un cantant i compositor nord-americà que va desenvolupar la
seva carrera des de mitjans dels anys 60 fins a principis dels 70. A mitjan
1961 es traslladà a viure a Greenwich Village, on va conèixer a Vince Martin,
amb qui va formar un duo que el 1965 va publicar el seu primer àlbum Tear
Down The Walls. El 1967, Fred Neil va publicar un àlbum homònim que contenia
el tema Everybody 's Talkin. |
Everybody's Talkin'
|
I Know You Rider
|
Peter
La Farge
(1931, era descendent dels gairebé extints indis Narragansett, d'aquí la seva
lleialtat a tot el natiu americà. Des dels seus primers dies a la Marina dels
EE. UU. La seva associació amb llegendes de el folk i el blues com Josh
White, Big Bill Broonzy i el futur mentor Cisco Houston el van portar a
treballar com a cantautor i intèrpret. Després de mudar-se a la ciutat de
Nova York, el nou cantautor es va fer amic de molts incondicionals de
Greenwich Village, inclosos Bob Dylan, Dave Van Ronk, Phil Ochs, Ramblin 'Jack Elliott i el pilar del
folk Pete Seeger. |
|
The Ballad of Ira Hayes
|
Marijuana Blues
|
Ramblin'
Jack Elliott (1932)
nascut a Nova York dins d'una família jueva. En un principi va voler ser un
vaquer i amb quinze anys va fugir de casa. Es va unir a la gira del Coronel Jim Eskew. Va
conèixer al primer vaquer cantant, Brahmer Rogers, un pallasso que tocava
la guitarra i el banjo de cinc cordes, cantava cançons i recitava poesia. De
tornada a casa, Elliott va començar a tocar la guitarra i va començar a tocar
al carrer per guanyar-se la vida. De forma eventual va conèixer Woody Guthrie,
amb qui va començar a tractar com a admirador i alumne. Amb Derroll Adams va
realitzar una gira pel Regne Unit i Europa. A Londres, va tocar en petits
clubs i pubs i en els cabarets de West End de nit. Quan va tornar a Amèrica,
Elliott va descobrir que s'havia fet famós en l'escena folk novaiorquesa. |
|
San Francisco Bay Blues (1965)
|
Joe (1965)
|
Gil
Turner
(1933-1974) va ser un cantautor de folk nord-americà, editor de revistes,
actor de Shakespeare, activista polític i, durant un temps, un predicador
baptista laic. Turner va ser una figura prominent en l'escena de Greenwich
Village a principis de la dècada de 1960, on va ser mestre de cerimònies en
el principal local de música folklòrica de la ciutat de Nova York, Gerde 's
Folk City, així com coeditor de la revista de cançons de protesta Broadside.
També va escriure per a Sing Out!, La publicació trimestral música popular
revista. Turner va escriure més de 100 cançons, les
més conegudes són "Benny 'Kid' Paret", una cançó de protesta sobre
un boxejador que va morir en el ring, i "Carry It
On", un himne dels drets civils gravat per artistes populars com
Judy Collins i Joan Baez. |
|
Benny Kid Paret
|
Carry It On
|
|
Len Chandler (1935), és un músic folklòric d'Akron, Ohio. A principis de la dècada de 1960, va començar a involucrar-se en el Moviment de Drets Civils. Va cantar en manifestacions i mítings i es va guanyar la reputació de compositor de protesta. Una de les seves cançons més famoses va ser Beans in My Ears, que va ser versionada per Pete Seeger. També es va exercir com un dels membres originals de la tripulació de l'organització Clearwater de Seeger, treballant per salvar el medi ambient al voltant de la vall del riu Hudson. Chandler també va ser intèrpret de la companyia viatgera contra la guerra FTA, que va ser organitzada per Jane Fonda en 1971. |
I'm Going To Get My Baby Out Of Jail
|
Beans in My Ears
|
Tom
Paxton
(1937) és un cantautor nord-americà de folk que ha tingut una carrera musical
que abasta més de cinquanta anys. Es destaca com un educador de la música
així com un defensor dels cantants de folk que combinen cançons tradicionals
amb noves composicions. Des dels anys 60 és una de les figures mítiques
d'aquest gènere musical a què sempre s'ha mostrat fidel. Les cançons de
Paxton han estat àmpliament interpretades, incloent estàndards moderns com The Last Thing in My Mind, Bottle of
wine, Whose Garden Was This, The Marvelous Toy i Ramblin 'Boy. Les cançons de Paxton han estat gravades per Pete
Seeger, Bob Dylan, Judy Collins, Joan Baez, Harry Belafonte, Peter, Paul i Mary i molts
altres. |
|
What Did You Learn in
School Today?
|
The Last Thing On My Mind
(1966)
|
|
Mike Millius, va començar com a cantautor a
partir de mitjans dels anys seixanta. La nit de l'assassinat de Martin Luther
King, Mike va escriure The Ballad Of Martin Luther King, que ha
estat gravat per diversos artistes, inclòs Pete Seeger. Cantautor, folk i
rara avis, va començar com a cantautor escrivint cançons d'actualitat per
Folkways Broadside Magazine i discos. El 1969 va gravar un àlbum en solitari,
Desperado, en estils d'hard rock. |
The Ballad Of Martin
Luther King
|
Lookout for Lucy
|
Sammy
Walker
(1952) és un cantautor nord-americà. Influenciat pels sons folk i country de
Bob Dylan, Woody Guthrie i Hank Williams, Walker va sorgir a mitjans de la
dècada de 1970 amb dos àlbums per al segell Folkways i dos àlbums per a
Warner Brothers. Mentre apareixia al programa de ràdio de Bob Fass el 1975,
va cridar l'atenció de Phil Ochs, qui va quedar impressionat pel jove
compositor i va acordar produir el seu primer àlbum amb Folkways. Walker va
realitzar una gira per Europa en 1978 i novament en 1986. Després de gravar
un àlbum de cançons de Woody Guthrie el 1979, no va tornar a gravar fins a
1989. |
Ragamuffin Minstrel Boy
|
Bound For Glory
|
El maig de 1963 es publica The Freewheelin' Bob Dylan, el seu segon i molt esperat àlbum. Dos mesos després de la publicació, Dylan apareix al Festival Folk de Newport, on és saludat com el profeta de la revolució juvenil, i canta Blowin' in the Wind davant de 46.000 persones, acompanyat a l'escenari per Joan Baez i Pete Seeger. |
Bob Dylan (1941), és un compositor i cantant estatunidenc, considerat un dels músics més influents i prolífics del segle xx i guardonat el 2016 amb el Premi Nobel de Literatura "per haver creat una nova expressió poètica en la gran tradició nord-americana de la cançó". Començà la seva carrera com a solista tocant en locals nocturns, amb l'únic acompanyament de la seva guitarra i la seva harmònica, així com la seva expressiva veu, que arribarà a convertir-se en la seva marca personal. Descobreix la biografia Bound for Glory del cantant Woody Guthrie, que es converteix en el seu mestre i de qui en divulgarà l'obra arreu del país. Quan Dylan sabé que Guthrie es trobava ingressat en un hospital de Nova York, decidí anar fins a la ciutat per conèixer-lo. L'arribada a aquesta ciutat li permeté relacionar-se amb els ambients folk que omplien Greenwich Village, i aconseguir actuar davant de John Lee Hooker. A l'abril de 1962 i en el transcurs d'alguns mesos, compon temes com Blowin' in the Wind, Masters of War, Talkin' World War III Blues i Oxford Town, que esdevenen himnes del moviment pacifista. |
Ballad of Donald White
|
John Brown
|
Joan Baez (1941), caracteritzada per una veu potent, aguda, pròxima a la d'una
soprano, i amb un vibrato controlat per a potenciar la dramatització de les
lletres de les cançons, Joan Baez és la màxima figura de la cançó protesta
sorgida en els anys 60, a la calor de la Guerra del Vietnam. El seu
repertori, no obstant això, abasta també la música tradicional, el country i
el folk rock. Entre 1962 i 1964, Baez va ser el rostre popular de la música
folk, es va convertir en l'estrella de festivals i gires i va cantar en actes
polítics, entre els quals s'inclouen la marxa sobre Washington de 1963 pels
drets civils. Durant aquest període, va començar a estudiar el treball de Bob
Dylan i, a poc a poc, el seu repertori es va desplaçar del material
tradicional al de tipus socialment compromès, d'acord amb l'emergent
generació d'artistes dels anys seixanta. Va viure amb Bob Dylan entre 1963 i
1965.
|
Lluità en contra de la Guerra del Vietnam i a favor dels drets civils. Per a això va crear Humanitas, una organització internacional pro Drets Humans, i el 1963 va fundar a Palo Alto un institut d'estudis sobre la no-violència. Com altres intèrprets de folk, Baez es va veure influenciada per l'aparició dels Beatles als Estats Units i pel folk rock de Dylan. A la fi dels seixanta i principis dels setanta, Baez va començar a escriure les seves pròpies cançons, cosa que va culminar en el supervendes Diamonds & Rust (1975), al qual va seguir Gulf Winds (1976), enterament escrit per ella. |
We Shall Overcome
|
Donna, Donna
|
|
|
Sky Many A Mile
|
Patrick
Sky
(1943) és un músic, cantant de folk i compositor nord-americà d'ascendència
irlandesa i nativa americana (indi creek). Proper de Dave Van Ronk i altres
en el boom folklòric de Greenwich Village de la dècada de 1960,
després del servei militar, Sky va llançar una sèrie d'àlbums ben rebuts
des de 1965 en endavant i va tocar amb molts dels principals artistes del
període, particularment Buffy Sainte-Marie, Eric Andersen i el
cantant de blues Mississippi John Hurt. La cançó de Sky Many
A Mile es va convertir en un element bàsic dels clubs de folk i ha estat
gravada per Sainte-Marie i altres.
|
Buffy
Sainte-Marie, (1941) és una canadenca indígena, compositora cantautora, educadora, pacifista i activista social. Al llarg de la seva carrera,
el seu treball s'ha centrat en els problemes que enfronten els pobles
indígenes de les Amèriques. El 1962, quan tenia poc més de vint anys, començà
a actuar en diverses sales de concerts, festivals de música folklòrica i
reserves de les Primeres Nacions als Estats Units, Canadà i l'estranger. Va
passar una quantitat considerable de temps en els cafès de l'antic districte
de Yorkville de centre de Toronto i a Greenwich Village
de la ciutat de Nova York com a part de l'escena folklòrica de principis a
mitjans de la dècada de 1960, sovint al costat d'altres contemporanis
canadencs emergents, com Leonard Cohen, Neil Young, i Joni
Mitchell. |
Sometimes When I Get to Thinkin
|
<>·<>·<·><>·<>
Com
hem vist, el centre de tot aquest moviment va ser Greenwich Village.
Woody Allen, Andy Warhol, Bill Cosby, Joan Baez, Dave Van Ronk, Paul Simon, Art
Garfunkel, Joni Mitchell, Peter La Farge, Mark Spoelstra, Fred Neil, Phil Ochs,
Frank Zappa, Barbra Streisand, Jessica Lange, Nina Simone, Lou Reed, Dustin
Hoffman i Al Pacino són només algunes de les celebritats que han fet les
primeres passes a Greenwich Village entre 1950 i 1970.
El vaig conèixer en un racó del cafè de Greenwich Village(¿Greenwich?).Estava venent cançons populars i petits llibres.El lloc estava ple de hippies desperts en aquest moment.(...)
Greenwich Village Folk Song Salesman
Nancy Sinatra and Lee Hazlewood
<>·<>·<·><>·<>
Greenwich Village Folk Song Salesman
Nancy Sinatra and Lee Hazlewood
Aquesta entrada no volia ser una crònica del moviment folk americà dels anys seixanta. Ja hem dit al començament que ens fixaríem més en artistes poc coneguts. Així i tot, hem pogut escoltar a Bob Dylan, a Pete Seeger i a Joan Baez, però en canvi no hem sentit res de Peter, Paul & Mary, de Judy Collins o Johnny Cash.
A més a més de tots els que hem escoltat i dels que hem mencionat però no hem sentit, hi ha uns cantants boníssims que, sense participar-hi molt directament, estaven a l’òrbita d’aquest moviment, com Simon & Grafunkel, Leonard Cohen, Crosby, Stills, Nash & Young, The Mamas & The Papas, James Taylor o Cat Stevens.
Per acabar, i pertanyent a aquest últim grup d’artistes que estan entre el folk, el rock i el pop, m’agradaria destacar un cantant canadenc poc conegut, però crec que mereixedor d'una mirada especial: Gordon Lightfool,
|
Gordon
Lightfoot
(1938) és un cantautor i guitarrista canadenc que va aconseguir l'èxit
internacional en música folk, folk-rock i country. Se li atribueix haver
ajudat a definir el so folk-pop de les dècades de 1960 i 1970.
Sovint se’l reconeix com el millor compositor del Canadà i és conegut
internacionalment com una llegenda del folk-rock. Bob Dylan va fer
aquest comentari sobre l'artista: "No puc pensar en cap cançó de Gordon
Lightfoot que no m'agradi. Cada vegada que escolto una cançó seva, és com si
volgués que durés per sempre ... Lightfoot va esdevenir el meu mentor durant
molt de temps. Crec que, probablement, encara ho sigui fins al dia d'avui
". |
Early Mornin' Rain (1966)
|
If You Could Read My Mind
|
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada