Elisabeth
Cotten
Elisabeth Cotten, també coneguda com a “Libba” Cotten, cantant
de blues i folk, va néixer a un poble de Carolina del Nord (Chapell Hill), el 5
de gener de 1893.
Elisabeth Cotten
|
Va ser una guitarrista autodidacta amb la peculiaritat
que, tot i ser esquerrana, tocava
una guitarra encordada per a dretans, però capgirada per poder-la tocar amb
l'esquerra. Aquesta posició requeria tocar la melodia amb el dit polze i les
línies del baix amb els altres dits.
El seu estil es basava en
un baix alternat conegut com a "Cotten Picking”. Es tracta d'una
tècnica per tocar en solitari, tocant alhora ritme i melodia, de la mateixa
manera que se solia fer amb el piano. El guitarrista no rasca els acords, sinó
que els descompon "coordinant els moviments simultanis del polze i de l’índex,
del seu dit cor o, fins i tot, de l’anul·lar. A aquesta forma de tocar també se
li va dir ragtime guitar, per inspirar-se en l'estil dels pianistes de ragtime.
In the Sweet By and By
A l'edat d'onze anys, després d'ajudar a casa guanyant
alguns diners, es va comprar la seva pròpia guitarra.
En els primers anys de la seva adolescència va
escriure les seves primeres cançons, una de les quals és Freight train,
la més coneguda de totes les seves composicions.
Freight train
Unes quantes dècades després, el 1956, al Regne Unit, el grup Nancy Whiskey & Chas
McDevitt va enregistrar la cançó Freight train. Es va convertir en un
gran èxit i va ser una de les principals influències del skiffle al Regne Unit.
reight train
Nancy Whiskey & Chas. McDevitt Skiffle Group
Però no ens avancem, tornem enrere. Cap als tretze anys,
Cotten va començar a treballar com a mossa juntament amb la seva mare. El 7 de
novembre de 1910, a l'edat de disset anys, es va casar amb Frank Cotten. La
parella va tenir una filla, Lillie, i poc després Elizabeth va deixar la
guitarra per a dedicar-se a la vida familiar i a l'església. Elizabeth, Frank i la seva
filla Lillie es van mudar sovint dins els Estats
Units, entre Carolina del Nord, Nova York i finalment Washington DC.
Durant les següents dècades, Elisabeth Cotten sovint va
treballar com a empleada domèstica. Algun temps després, quan es guanyava la vida venent nines en els grans
magatzems de Landsburgh, va veure una nena perduda, Peggy Seeger, i la va
tornar a la seva mare, Ruth Crawford
Seeger. Les dues dones es van fer
amigues ràpidament, i Cotten finalment va treballar per als Seegers a la feina
que va resultar ser el punt d'inflexió de la seva vida.
Treballant
per als Seeger, va rescatar la seva vella guitarra i va començar a tocar cançons als nens. El seu peculiar estil va cridar l'atenció de la família,
especialment de Mike Seeger, un dels fills que, gravadora en mà, va enregistrar
alguns dels temes que el 1958 van ser publicats en un àlbum titulat Folksongs
and Instrumentals with Guita.
Freight Train
Mike Seeger
|
Mike Seeger (1933-2009) va ser un músic folklorista nord-americà. Mig germà de Pete Seeger, va produir més
de 30 enregistraments documentals i va actuar en més de 40 enregistraments. Va ser
un gran promotor de la cultura popular i del renaixement de la música folk.
|
Elisabeth va
ser redescoberta quan ja era gran, i no va ser fins el 1958, quan ja tenia
seixanta cinc anys, que va publicar el
seu primer disc, però la cançó que va compondre quan tenia dotze anys, Freight train, la van cantar tots els grans noms de la música
folk: Joan Baez; Peter, Paul and Mary; Pete Seeger...
Freight
train
Joan
Baez
Pete Seeger (1919-2014), fill de Chatles Seeger, va ser un cantautor i activista polític dels Estats
Units d'Amèrica. El seu activisme polític i
la seva participació en moviments socials el varen convertir en objectiu de la caça
de bruixes del senador MacCarthy.
|
Freight
train
Peter,
Paul & Mary
Freight
train
Pete
Seeger
|
A principis de la dècada
de 1960, Cotten va tocar amb alguns dels grans noms del blues i del ressorgiment
del folk (Mississipí John Hurt, John Lee Hooker i Muddy Waters), actuant
en festivals (Newport Folk Festival) i programes de televisió.
Elisabeth
amb Pete Seeger
Rainbow Quest TV Show
El nou interès en la seva música la va inspirar a escriure més cançons i, el 1967, va publicar un disc
creat amb els seus néts, el qual va donar el nom d'una de les seves cançons,
"Shake Sugaree".
Aquí podem sentir aquesta cançó
cantada per Brenda Evans, la néta gran d’Elisabeth Cotten, que l’acompanya a la
guitarra.
Shake Sugaree
Elizabeth Cotten i Brenda Evans
Brenda Evans, més
tard, formaria part del grup de soul psicodèlic dels anys 70, Undisputed
Truth.
You Make Your own Heaven and Hell Right Here on
Hearth
Undisputed Truth
Cotten es va comprar una casa i es va mudar a Siracusa (Nova York) amb la seva filla i el seu nét, on va continuar actuant i fent enregistraments fins ben complerts els 80 anys. Elizabeth Cotten va morir el juny de 1987, a l'hospital Crouse-Irving de Siracusa, Nova York, a l'edat de 94 anys.
Elisabeth Cotten amb els seus néts.
(1958)
Ruth Crawford
Els anys que Libba Cotten s’acabava de casar, tenia la
seva filla Lillie i abandonava la guitarra, a Jacksonville -la ciutat més gran de Florida-, una nena de
sis anys començava a estudiar piano. Aquesta nena seria la compositora, gran difusora
de la música contemporània i reconeguda especialista en música folklòrica i
popular nord-americana, Ruth Crawford.
Ruth Crawford
|
El
1921, quan tenia vint anys, Ruth Crawford es traslladà a viure a Chicago, on va
conèixer el compositor Henry
Cowell i Charles
Seeger, exponents de la nova generació de compositors, seguidors, en certa
manera, del mestratge d’Edgar Varese.
El compositor Henry Cowell introduí noves maneres de veure el
piano, colpejant el teclat amb el puny, l'avantbraç i el colze i produint nous
efectes tímbrics maniobrant directament sobre les cordes del piano. Així
s'expliquen els <grups sonors> de dissonàncies compactes –-o el piano
tractat com a instrument de percussió—- que Cowell admet i tots els que
pertanyent a la seva escola. Henry Cowell va ser la figura pionera a promoure
el recurs harmònic del “clúster”.
L'obra per a piano Dymamic Motion (1916), composta als
dinou anys, es considera la primera obra escrita amb aquest recurs.
|
Dymamic
Motion (1916)
Henry
Cowell
|
The Tides of Manaunaun (1917)
Henry Cowell
|
Però The Tides of Manaunaun (1917), arribaria
a ser la seva obra més popular i la composició responsable d'establir el
clúster com un dels element significatius de la música clàssica occidental
moderna.
|
En aquest ambient musical, Ruth Crawford demostrà un gran talent per a la composició, i el segon any d'estar a
Chicago va començar a estudiar teoria i composició amb Adolf Weidig. Les obres més
notables d'aquest període són Nine Preludes per a piano (1924 - 1927), Adventures of Tom Thump (1925) Sonata for Violin and Piano (1926), Music for Small Orchestra (1926) i Five Songs to poems by Sandburg (1929).
El llenguatge atonal lliure
de la seva Sonata per a violí estableix la seva distintiva
sensibilitat moderna, sense concessions. La seva cançó Home Thoughts (1929)
va ser la primera d'una sèrie de cinc cançons per a contralt i piano amb
poemes de Carl Sandburg, i, en aquest període, demostra la seva afinitat
per harmonies de tons sencers i també inclou una predilecció per evitar la
repetició i l'ús de petites unitats harmòniques i melòdiques construïdes
sobre clústers de semitò.
Sonata per a violí i piano
(1926)
Música per a petita orquestra
(1926)
|
Prelude No 6
(1924-1927)
Home Thoughts
(1929)
|
A
finals de 1929 es trasllada a viure a Nova York, on estudia amb Charles Seeger, un gran pensador
musical que va ser influent en els cercles musicals avantguardistes de Nova
York als anys 1920-1930.
Les idees dels estudis
musicals amb Seeger sobre el contrapunt i l'organització musical lineal són evidents en les
seves composicions de la dècada de 1930 que utilitzen l'atonalitat i el serialisme; com a obres més destacades d'aquells anys trobem Diaphonic Suite (1930), Three Chants for Women's Chorus (1931) i Two Ricercare (1932).
Diaphonic
Suites (1930)
|
Els quatre Diphonic Suites estan escrits
per a un o dos instruments, serveixen per a demostrar l’anhel de línia i el
sentit de possibilitats melòdiques i tímbriques de cada instrument.
|
String
Quartet (1931)
To
an Angel
Three Chants
for Women's Chorus (1931)
|
To
an Unkind God
Three Chants
for Women's Chorus (1931)
To a
Kind God
Three Chants
for Women's Chorus (1931)
|
Els seus dos ricercari per
a veu i piano, en què utilitza poemes de l'escriptor comunista H. T. Tsiang,
són experiments en compondre "música proletària", un tipus de
música teoritzat per Charles Seeger (1930) que empra un vocabulari modernista
i una sintaxi al servei de la política d'esquerres. Els
seus arranjaments de piano de cançons populars tradicionals
d'Amèrica i les cançons de les seves col·leccions són també joies de disseny
compositiu, ofereixen inesperats salts harmònics i diferents textures
harmòniques.
2 Ricercare - 2. Chinaman, Laundryman
El Piano study in mixed accents (1930) és una potent obra pianística que travessa ràpidament el teclat cap als extrems amb les dues mans tocant clústers de 16 notes en vuitenes
|
2 Ricercare - 1. Sacco, Vanzetti
Nicola
Sacco i Bartolomeo
Vanzetti eren dos anarquistes Italians que
van ser arrestats, jutjats, i electrocutats a Massachusetts el 1927,
sota l'acusació de robatori de 15.766,51 dòlars d'una fàbrica de sabates, l'assassinat del seu comptable i d'un guàrdia de seguretat, tot i haver-hi molts dubtes de la seva culpabilitat.
Piano Study in Mixed Accents (1930)
|
Una
beca concedida per la fundació Gugenheim, el 1930, li va permetre passar una
fructífera temporada a Europa, on va entrar en contacte amb els compositors més
rellevants de l'època, com ara Bela Bartók, Arnold Schönberg o Alban Berg, i a
més va aconseguir que la seva pròpia música fos coneguda fora d'Amèrica.
Quan Ruth va tornar d’Europa, el1932, es va casar amb el
seu professor Charles Seeger. Aquest s’havia divorciat de la violinista
Constance de Clyver Edson, amb qui tenia tres fill, el més petit va ser el
famós cantant de folk Pete Seeger.
Charles Seeger i Constance de
Clyver Edson
amb els seus fills Charles, John i Pete.(1921)
Charles i Ruth van tenir quatre fills: Michael, Margaret
(Peggy), Bàrbara i Penélope. El 1933 va tenir el primer fill, i des d’aleshores,
assumint la responsabilitat d’esposa i mare, va deixar d’escriure música. El
1935, per motius de feina de Charles, tota la família es trasllada a viure a Washington DC.
A Washington entrà a treballar a l'Arxiu de la música popular Americana i conegué els treballs dels etnomusicòlegs Johan Lomax i el seu fill Alan Lomax.
Va tenir força problemes per aconseguir un equilibri entre el
treball i la vida familiar. L'única composició original que va acabar als anys
1930 després del seu matrimoni i el naixement del seu primer fill va ser un
encàrrec del programa de ràdio The wellsprings of America de
la CBS que presentava Alan Lomax. Va estrenar Rissolty, Rossolty (1939), una fantasia de tres minuts per a orquestra basada en la melodia tradicional del mateix nom.
Rissolty, Rossolty
(tradicional)
Pete Segeer
|
Rissolty, Rossolty (1939)
Ruth
Crawford
|
Ruth Crawford Seeger va jugar un papers important en el renaixement de la música popular. Mentre Rissolty, Rossolty segueix sent el seu únic treball en l'estil de la "nova simplicitat", durant la dècada de 1940 i principis de la dècada de 1950 va transcriure enregistraments de camp (sovint col·laborant amb John i Alan Lomax) i va arreglar música folk per piano. Nineteen American folk Songs for piano es va publicar recentment, però els seus dos antologies clàssiques, American Folk Songs for Children (1948) i Animal Songs for Children (1951) encara estan impreses .
Selections
from 19 American Folk Songs for Piano
Marion Bauer – Ruth Crawford
|
Selections
from 19 American Folk Songs for Piano
Marion Bauer – Ruth Crawford
|
Selections
from 19 American Folk Songs for Piano
Marion Bauer – Ruth Crawford
|
El 1941
comença a ensenyar música als nens en edat preescolar de l'escola infantil on la seva filla Bàrbara era alumna. Ella va escriure els seus propis
arranjaments de música popular i els va repartir a les mares de l'escola. El
1948 va editar i publicar una selecció de les cançons de l'escola en el
volum American Folk Song of Children (1948), una selecció que avui en dia
encara es fa servir.
Little Brown Dog
|
Peep Squirrel
|
A Squirrel Is a Pretty Thing
|
Mister Rabbit
|
Durant els seus
anys a Washington es va guanyar una molt
bona reputació pels seus mètodes pedagògics i va fer
demostracions amb els nens en la
conferència d'educadors musicals americana.
Crawford va tornar a
compondre a finals del 1940, i va escriure la Suite for Wind Quintet, que va presentar a un
concurs patrocinat pel Washington chapter
of the national association for american composers and conductors, per a
una nova obra de cambra, un concurs que va guanyar.
Suite (1952) for Wind Quintet
Aquesta suite revela el
gran interès en els procediments de composició serial i en la rotació lineal
que ella havia utilitzat per primera vegada 20 anys enrere. Malauradament, aquesta
va ser l'última peça que va escriure Ruth Crawford: el febrer de 1953 li va ser diagnosticat un càncer
intestinal i va morir el mateix any a l'edat de 52 anys.
_____
The Sounding
Joy
és una fantàstica col·lecció de nadales de Ruth Crawford Seeger, cançó
americana de 1953, American Folk Songs
per Nadal. L'àlbum d’Elizabeth Mitchell amb la seva família musical, amics i veïns -inclosa
la convidada especial Peggy Seeger- celebra l'esperit de les tradicions
comunitàries i domèstiques que existien en temps anteriors a la
comercialització del Nadal.
Baby
Born Today
|
Cradle
Hymn
|
Sing
Hallelu
|
January, February
|
_________
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada