dimecres, 18 de març del 2020

50.-Cotten i Crawford


Elisabeth Cotten
Elisabeth Cotten, també coneguda com a “Libba” Cotten, cantant de blues i folk, va néixer a un poble de Carolina del Nord (Chapell Hill), el 5 de gener de 1893.


  
 
Elisabeth Cotten

Carolina del Nord



Va ser una guitarrista autodidacta amb la peculiaritat que, tot i ser esquerrana, tocava una guitarra encordada per a dretans, però capgirada per poder-la tocar amb l'esquerra. Aquesta posició requeria tocar la melodia amb el dit polze i les línies del baix amb els altres dits. 

El seu estil es basava en un baix alternat conegut com a "Cotten Picking”. Es tracta d'una tècnica per tocar en solitari, tocant alhora ritme i melodia, de la mateixa manera que se solia fer amb el piano. El guitarrista no rasca els acords, sinó que els descompon "coordinant els moviments simultanis del polze i de l’índex, del seu dit cor o, fins i tot, de l’anul·lar. A aquesta forma de tocar també se li va dir ragtime guitar, per inspirar-se en l'estil dels pianistes de ragtime.


In the Sweet By and By

A l'edat d'onze anys, després d'ajudar a casa guanyant alguns diners, es va comprar la seva pròpia guitarra. En els primers anys de la seva adolescència va escriure les seves primeres cançons, una de les quals és Freight train, la més coneguda de totes les seves composicions.

Freight train

Unes quantes dècades després, el 1956, al Regne Unit, el grup Nancy Whiskey & Chas McDevitt va enregistrar la cançó Freight train. Es va convertir en un gran èxit i va ser una de les principals influències del skiffle al Regne Unit.

reight train
Nancy Whiskey & Chas. McDevitt Skiffle Group


Però no ens avancem, tornem enrere. Cap als tretze anys, Cotten va començar a treballar com a mossa juntament amb la seva mare. El 7 de novembre de 1910, a l'edat de disset anys, es va casar amb Frank Cotten. La parella va tenir una filla, Lillie, i poc després Elizabeth va deixar la guitarra per a dedicar-se a la vida familiar i a l'església. Elizabeth, Frank i la seva filla Lillie es van mudar sovint dins els Estats Units, entre Carolina del Nord, Nova York i finalment Washington DC.  

Durant les següents dècades, Elisabeth Cotten sovint va treballar com a empleada domèstica. Algun temps després, quan es guanyava la vida venent nines en els grans magatzems de Landsburgh, va veure una nena perduda, Peggy Seeger, i la va tornar a la seva mare, Ruth Crawford Seeger. Les dues dones es van fer amigues ràpidament, i Cotten finalment va treballar per als Seegers a la feina que va resultar ser el punt d'inflexió de la seva vida.

Treballant per als Seeger, va rescatar la seva vella guitarra i va començar a tocar cançons als nens. El seu peculiar estil va cridar l'atenció de la família, especialment de Mike Seeger, un dels fills que, gravadora en mà, va enregistrar alguns dels temes que el 1958 van ser publicats en un àlbum titulat Folksongs and Instrumentals with Guita.


Freight Train
Mike Seeger

Mike Seeger (1933-2009) va ser un músic folklorista nord-americà. Mig germà de Pete Seeger, va produir més de 30 enregistraments documentals i va actuar en més de 40 enregistraments. Va ser un gran promotor de la cultura popular i del renaixement de la música folk.

Elisabeth va ser redescoberta quan ja era gran, i no va ser fins el 1958, quan ja tenia seixanta cinc anys, que va publicar  el seu primer disc, però la cançó que va compondre quan tenia dotze anys, Freight train,  la van cantar tots els grans noms de la música folk: Joan Baez; Peter, Paul and Mary;  Pete Seeger... 

Freight train
Joan Baez

Pete Seeger (1919-2014), fill de Chatles Seeger,   va ser un cantautor i activista polític dels Estats Units d'Amèrica. El seu activisme polític i la seva participació en moviments socials el varen convertir en objectiu de la caça de bruixes del senador MacCarthy.
Freight train
Peter, Paul & Mary

Freight train
Pete Seeger


A principis de la dècada de 1960, Cotten va tocar amb alguns dels grans noms del blues i del ressorgiment del folk (Mississipí John Hurt, John Lee HookerMuddy Waters), actuant en festivals (Newport Folk Festival) i programes de televisió.   


Elisabeth amb Pete Seeger 
 Rainbow Quest TV Show

El nou interès en la seva música la va inspirar a escriure més cançons i, el 1967, va publicar un disc creat amb els seus néts, el qual va donar el nom d'una de les seves cançons, "Shake Sugaree". 

Aquí podem sentir aquesta cançó cantada per Brenda Evans, la néta gran d’Elisabeth Cotten, que l’acompanya a la guitarra.

Shake Sugaree
Elizabeth Cotten i Brenda Evans

Brenda Evans, més tard, formaria part del grup de soul psicodèlic dels anys 70, Undisputed Truth.

You Make Your own Heaven and Hell Right Here on Hearth
Undisputed Truth

Cotten es va comprar una casa i es va mudar a Siracusa (Nova York) amb la seva filla i el seu nét, on va continuar actuant i fent enregistraments fins ben complerts els 80 anys. Elizabeth Cotten va morir el juny de 1987, a l'hospital Crouse-Irving de Siracusa, Nova York, a l'edat de 94 anys.



Elisabeth Cotten amb els seus néts.
(1958)





Ruth Crawford
Els anys que Libba Cotten s’acabava de casar, tenia la seva filla Lillie i abandonava la guitarra, a Jacksonville  -la ciutat més gran de Florida-, una nena de sis anys començava a estudiar piano. Aquesta nena seria la compositora, gran difusora de la música contemporània i reconeguda especialista en música folklòrica i popular nord-americana, Ruth Crawford.




Florida


Ruth Crawford


El 1921, quan tenia vint anys, Ruth Crawford es traslladà a viure a Chicago, on va conèixer el compositor Henry Cowell i Charles Seeger, exponents de la nova generació de compositors, seguidors, en certa manera, del mestratge d’Edgar Varese. 
El compositor Henry Cowell introduí noves maneres de veure el piano, colpejant el teclat amb el puny, l'avantbraç i el colze i produint nous efectes tímbrics maniobrant directament sobre les cordes del piano. Així s'expliquen els <grups sonors> de dissonàncies compactes –-o el piano tractat com a instrument de percussió—- que Cowell admet i tots els que pertanyent a la seva escola. Henry Cowell va ser la figura pionera a promoure el recurs harmònic del “clúster”.

L'obra per a piano Dymamic Motion (1916), composta als dinou anys, es considera la primera obra escrita amb aquest recurs.
Dymamic Motion (1916)
Henry Cowell
The Tides of Manaunaun (1917)
Henry Cowell

Però The Tides of Manaunaun (1917), arribaria a ser la seva obra més popular i la composició responsable d'establir el clúster com un dels element significatius de la música clàssica occidental moderna.
En aquest ambient musical, Ruth Crawford demostrà un gran talent per a la composició, i el segon any d'estar a Chicago va començar a estudiar teoria i composició amb Adolf Weidig. Les obres més notables d'aquest període són Nine Preludes per a piano (1924 - 1927), Adventures of Tom Thump (1925) Sonata for Violin and Piano (1926), Music for Small Orchestra (1926) i Five Songs to poems by Sandburg (1929).


El llenguatge atonal lliure de la seva Sonata per a violí estableix la seva distintiva sensibilitat moderna, sense concessions. La seva cançó Home Thoughts (1929) va ser la primera d'una sèrie de cinc cançons per a contralt i piano amb poemes de Carl Sandburg, i, en aquest període, demostra la seva afinitat per harmonies de tons sencers i també inclou una predilecció per evitar la repetició i l'ús de petites unitats harmòniques i melòdiques construïdes sobre clústers de semitò.



Sonata per a violí i piano
(1926)

Música per a petita orquestra
(1926)
Prelude No 6
(1924-1927)

  
Home Thoughts
(1929)





A finals de 1929 es trasllada a viure a Nova York, on estudia amb Charles Seeger, un gran pensador musical que va ser influent en els cercles musicals avantguardistes de Nova York als anys 1920-1930.

Les idees dels estudis musicals amb Seeger sobre el contrapunt i l'organització musical lineal són evidents en les seves composicions de la dècada de 1930 que utilitzen l'atonalitat i el serialisme; com a obres més destacades d'aquells anys trobem Diaphonic Suite (1930), Three Chants for Women's Chorus (1931) i Two Ricercare (1932).

Diaphonic Suites (1930)

Els quatre Diphonic Suites estan escrits per a un o dos instruments, serveixen per a demostrar l’anhel de línia i el sentit de possibilitats melòdiques i tímbriques de cada instrument.

String Quartet (1931)


To an Angel
Three Chants for Women's Chorus (1931)

To an Unkind God
Three Chants for Women's Chorus (1931)

To a Kind God
Three Chants for Women's Chorus (1931)


Els seus dos ricercari per a veu i piano, en què utilitza poemes de l'escriptor comunista H. T. Tsiang, són experiments en compondre "música proletària", un tipus de música teoritzat per Charles Seeger (1930) que empra un vocabulari modernista i una sintaxi al servei de la política d'esquerres. Els seus arranjaments de piano de cançons populars tradicionals d'Amèrica i les cançons de les seves col·leccions són també joies de disseny compositiu, ofereixen inesperats salts harmònics i diferents textures harmòniques.


2 Ricercare - 2. Chinaman, Laundryman










El Piano study in mixed accents (1930) és una potent obra pianística que travessa ràpidament el teclat cap als extrems amb les dues mans tocant clústers de 16 notes en vuitenes
2 Ricercare - 1. Sacco, Vanzetti

Nicola Sacco  i Bartolomeo Vanzetti eren dos anarquistes Italians que van ser arrestatsjutjats, i electrocutats a Massachusetts el 1927, sota l'acusació de robatori de 15.766,51 dòlars d'una fàbrica de sabates, l'assassinat del seu comptable i d'un guàrdia de seguretat, tot i haver-hi molts dubtes de la seva culpabilitat.


Piano Study in Mixed Accents (1930)


Una beca concedida per la fundació Gugenheim, el 1930, li va permetre passar una fructífera temporada a Europa, on va entrar en contacte amb els compositors més rellevants de l'època, com ara Bela Bartók, Arnold Schönberg o Alban Berg, i a més va aconseguir que la seva pròpia música fos coneguda fora d'Amèrica.

Quan Ruth va tornar d’Europa, el1932, es va casar amb el seu professor Charles Seeger. Aquest s’havia divorciat de la violinista Constance de Clyver Edson, amb qui tenia tres fill, el més petit va ser el famós cantant de folk Pete Seeger.


Charles Seeger i Constance de Clyver Edson
amb els seus fills Charles, John i Pete.(1921)


Charles i Ruth van tenir quatre fills: Michael, Margaret (Peggy), Bàrbara i Penélope. El 1933 va tenir el primer fill, i des d’aleshores, assumint la responsabilitat d’esposa i mare, va deixar d’escriure música. El 1935, per motius de feina de Charles, tota la família es trasllada a viure a Washington DC.

A Washington entrà a treballar a l'Arxiu de la música popular Americana i conegué els treballs dels etnomusicòlegs Johan Lomax i el seu fill Alan Lomax.  

Va tenir força problemes per aconseguir un equilibri entre el treball i la vida familiar. L'única composició original que va acabar als anys 1930 després del seu matrimoni i el naixement del seu primer fill va ser un encàrrec del programa de ràdio The wellsprings of America de la CBS que presentava Alan Lomax.  Va estrenar Rissolty, Rossolty  (1939), una fantasia de tres minuts per a orquestra basada en la melodia tradicional del mateix nom. 


Rissolty, Rossolty 
(tradicional)
Pete Segeer
Rissolty, Rossolty (1939)
Ruth Crawford


Ruth Crawford Seeger va jugar un papers important en el renaixement de la música popular. Mentre Rissolty, Rossolty segueix sent el seu únic treball en l'estil de la "nova simplicitat", durant la dècada de 1940 i principis de la dècada de 1950 va transcriure enregistraments de camp (sovint col·laborant amb John i Alan Lomax) i va arreglar música folk per piano. Nineteen American folk Songs for piano es va publicar recentment, però els seus dos antologies clàssiques, American Folk Songs for Children (1948) i Animal Songs for Children (1951) encara estan impreses .


Selections from 19 American Folk Songs for Piano
Marion Bauer – Ruth Crawford

Selections from 19 American Folk Songs for Piano
Marion Bauer – Ruth Crawford

Selections from 19 American Folk Songs for Piano
Marion Bauer – Ruth Crawford



El 1941 comença a ensenyar música als nens en edat preescolar de l'escola infantil on la seva filla Bàrbara era alumna. Ella va escriure els seus propis arranjaments de música popular i els va repartir a les mares de l'escola. El 1948 va editar i publicar una selecció de les cançons de l'escola en el volum American Folk Song of Children (1948), una selecció que avui en dia encara es fa servir.

Little Brown Dog

Peep Squirrel
A Squirrel Is a Pretty Thing
Mister Rabbit



Durant els seus anys a Washington es va guanyar una molt bona reputació pels seus mètodes pedagògics i va fer demostracions amb els nens en la conferència d'educadors musicals americana.

Crawford va tornar a compondre a finals del 1940, i va escriure la Suite for Wind Quintet, que va presentar a un concurs patrocinat pel Washington chapter of the national association for american composers and conductors, per a una nova obra de cambra, un concurs que va guanyar.


Suite (1952) for Wind Quintet


Aquesta suite revela el gran interès en els procediments de composició serial i en la rotació lineal que ella havia utilitzat per primera vegada 20 anys enrere. Malauradament, aquesta va ser l'última peça que va escriure Ruth Crawford: el febrer de 1953 li va ser diagnosticat un càncer intestinal i va morir el mateix any a l'edat de 52 anys.
_____


The Sounding Joy és una fantàstica col·lecció de nadales de Ruth Crawford Seeger, cançó americana de 1953, American Folk Songs per Nadal. L'àlbum d’Elizabeth Mitchell amb  la seva família musical, amics i veïns -inclosa la convidada especial Peggy Seeger- celebra l'esperit de les tradicions comunitàries i domèstiques que existien en temps anteriors a la comercialització del Nadal.


Baby Born Today

Cradle Hymn
Sing Hallelu
January, February

_________

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada