Richard Rodgers (1902-1979) i el lletrista-dramaturg Oscar
Hammerstein II (1895-1960) van formar un influent, innovador i reeixit tàndem
nord-americà d'autors de cançons. Al llarg de la dècada de 1940 i 1950 van crear una sèrie de populars musicals de
Broadway, iniciant el que es considera l'«edat d'or» de teatre musical.
Richard Rodgers i Oscar Hammerstein II
No explicarem aquí la història de la comèdia i el teatre musical, que és extraordinàriament rica, llarga i amb multitud d'influències, però sí que és interessant veure les primeres manifestacions d’aquest format teatral que tanta popularitat va adquirir al llarg del segle XX.
La primera peça teatral
que conforma la concepció moderna del musical, afegint ball i música original
que ajudava a narrar la història, es considera que va ser The Black Crook, que s'estrenà a Nova York el 12 de setembre de 1866. La
producció durava cinc hores i mitja, però malgrat la seva llarga durada, va
assolir un rècord amb 474 funcions. Una de les cançons més destacades
d’aquest musical és You Naughty, Naughty Men, de Thomas Baker.
|
You Naughty, Naughty Men
(The Black Crook, 1866)
|
The Mulligan Guard Picnic (1878)
|
La comèdia musical The Mulligan Guard Picnic, amb llibret del
comediant Edward Harrigan i música del seu sogre David Braham, es va representar
a Broadway des de 1878 fins el 1885.
|
Ens centrarem en l’edat daurada de Broadway, les dècades
dels 40 i 50, i concretament en la producció de Rodgers & Hammerstein. No oblidem, però, que la dècada de 1940 comença amb nous èxits de grans compositors com Porter, Irving Berlin, Weill i Gershwin que aquí no veurem.
Abans de la seva associació, tant Rodgers com Hammerstein
van aconseguir l'èxit de forma independent. Als 14 anys, Ricard
Rodgers (Neva York 1902-1979), va compondre les seves primeres cançons. El 1919 es matriculà a la Universitat de Colúmbia, on es va fer amic de Lorenz
Hart, el qual fou el seu llibretista, des de
llavors i durant dues dècades. Entre els seus molts èxits de Broadway
hi havia els espectacles A Connecticut Yankee (1927), Babes in Arms (1937), The
Boys from Syracuse (1938), Pal Joey (1940) i By Jupiter (1942), així com molts
projectes cinematogràfics reeixits.
La col·laboració
Rodgers & Hart va deixar molt bons fruits, vegem-ne una mostra, però
destacaríem, per l’enorme popularitat que adquirí amb els anys, la memorable cançó Blue moon.
Richard
Rodgers & Lorenz Hart
| |
(1925) | |
(1927)
| |
(1934)
| |
(1937)
| |
(1938)
| |
(1940)
| |
(1942)
|
Per la seva part, Oscar Hammerstein, col·laborà amb Rudolf
Friml en la popular opereta Rose-Marie (1924), i les operetes The Desert Song
(1926) i The New Moon (1928) amb el compositor Sigmund Romberg. També gaudí d’una reeixida col·laboració amb
el compositor Jerome Kern, amb qui firmà Sunny (1925), que va ser un èxit, i,
molt especialment, el seu musical Show Boat (1927), que sovint és considerada el pare del teatre musical nord-americà. Altres
col·laboracions d'Hammerstein & Kern inclouen Sweet Adeline (1929) i Very Warm
for May (1939) Encara que l'últim d'aquests va tenir una crítica negativa,
conté una de les cançons més estimades de Kern & Hammerstein, "All the
Things You Llauri”.
Comencem amb la col·laboració amb Rudolf Friml. Nascut a Praga el
1884 i mort a Hollywood el 1972, Friml va ser un compositor i pianista deixeble de
Dvorak que es traslladà a EUA el 1904. De
totes les seves obres, el verdader èxit li proporcionà el musical Rose Marie (amb texts d'Otto Harbach i Oscar Hammerstein II), especialment per la cançó anomenada Indian Love Call.
Oscar
Hammerstein-Rudolf Friml
|
|
(1924)
|
|
El següent col·laborador d'Hammerstein fou Sigmund Romberg, compositor que va néixer a Hongria l’any 1887 però que es va nacionalitzar
estatunidenc de molt jove. Morí a Nova York el 1951. És conegut per les
operetes i musicals, particularment perThe
Student Prince (1924), The Desert
Song (1926) i The New Moon
(1928), aquestes dues últimes en col·laboració amb Oscar Hammerstein.
Oscar
Hammerstein-Sigmund Romberg
|
|
(1926)
|
|
(1928)
|
|
Jerome Kern (1885-1945) va ser un dels compositors
teatrals nord-americans més importants de principis de segle XX, va escriure
més de 700 cançons, utilitzades en més de 100 obres escèniques, inclosos
clàssics com "Ol 'Man River", Les seves innovacions musicals, com els
ritmes de ball i el jazz, es van incorporar a la tradició teatral musical
anterior, en lloc de rebutjar-la. Ell i els seus col·laboradors també van
emprar les seves melodies per promoure l'acció o desenvolupar la caracterització dels personatges creant el model
per a musicals posteriors. A Londres va conèixer l’escriptor humorista PG Wodehouse amb qui col·laborà en
alguns espectacles, però el 1925 conegué a Oscar Hammerstein i això va suposar un
punt d’inflexió en la seva carrera.
Oscar
Hammerstein-Jerome Kern
|
|
(1925)
|
|
(1927)
|
|
(1929)
|
|
(1939)
|
|
Rodgers & Hammerstein II
Hem vist que tant Richard Rodgers com Oscar Hammerstein portaven ja un llarg
i exitós bagatge artístic quan van començar a treballar junts. Durant els divuit anys que van col·laborar, des de 1942, van crear nou musicals per a Broadway -la majoria
dels quals van ser adaptats a la gran pantalla-, la música d'una pel·lícula i
un musical per a televisió.
Oklahoma! És el primer musical de l'equip Richard
Rodgers & Oscar Hammerstein II. La
producció original de Broadway es va estrenar el 31 de març de 1943. Un anys més tard, amb
aquesta obra van guanyar el Premi Pulitzerl.
|
Oklahoma
|
Oh What a Beautiful Mornin
|
Many A New Day
|
If I Loved You
|
Carousel és el segon musical del tàndem R&H
estrenat a Broadway el 1945. Entre les seves cançons, You'll Never Walk Alone -com és
ben sabut-, continua gaudint d'una gran popularitat més
enllà del món musical.
|
June Is
Bustin' Out All Over
|
La novel·la State
Fair, va ser adaptada per primera vegada per al cinema en 1933 i el 1945,
la pel·lícula es va refer com un musical amb cançons originals de Rodgers i Hammerstein.
|
That's For Me
|
All I Owe Ioway
|
Isn't It Kinda Fun?
|
I'm
Gonna Wash That Man Right Outa My Hair
|
South
Pacific
es va estrenar Broadway el 1949 i va ser un èxit immediat, però, en tractar un tema racial, va provocar molta controvèrsies, especialment al
sud dels Estats Units.
|
Bali
Ha'i
|
There Is
Nothing Like a Dame
|
The King and I és el cinquè
musical de Rodgers & Hammerstein II. Es basa en la novel·la de Margaret
Landon, Anna and the King of Siam
(1944). Va ser un èxit immediat, aconseguint 1246 representacions a Broadway.
Com podrem veure, en algunes de les cançons, Rodgers va donar un aire
oriental a la música.
|
2:1My Lord And Master
|
5A Puzzlement
|
We Kiss In A Shadow
|
A Lovely Night
|
Cinderella, és un musical
escrit per a la televisió, però després portat a l'escenari, amb música de Richard
Rodgers i llibret i lletra d'Oscar Hammerstein II. Es basa en el conte de
fades La Ventafocs. És l'únic musical de Rodgers i Hammerstein escrit per a
televisió. Originalment es va transmetre en directe per la CBS el 31 de març
de 1957, interpretat per Julie Andrews.
|
It's
Possible
|
When
You're Driving Through the Moonlight
|
Flower Drum Song es va
estrenar a Broadway el 1958 i després es va adaptat per a una pel·lícula
musical de 1961. El musical es basa en la novel·la The Flower Drum Song de l’escriptor Xines-estatunidenc C.Y. Lee i l’argument
narra com un ric refugiat de Xina s'aferra als valors tradicionals al barri
xinès de San Francisco.
|
Chop
Suey
|
You Are Beautiful
|
Love, Look Away
|
The Sound of Music (Conegut a casa nostra com a Somriures i llàgrimes) és un musical amb
llibret d'Howard Lindsay i Russel Crouse, música de Richard Rodgers i lletres
d'Oscar Hammerstein II. La producció original de Broadway, protagonitzada per
Mary Martin i Theodore Bikel, s'estrenà el 16 de novembre de 1959; representant-se
en nombroses produccions després. Va ser adaptada al cinema protagonitzada
per Julie Andrews i Christopher Plummer, guanyant 5 Premis de l'Acadèmia. Va
ser el darrer musical escrit per la parella Rodgers i Hammerstein, ja que Hammerstein
va morir de càncer nou mesos després de l'estrena de Broadway.
|
The
Sound Of Music
|
My Favorite Things
|
Edelweiss
|
Laendler
|
Do Re Mi
|
“Quan Richard
Rodgers i Oscar Hammerstein II van començar la seva col·laboració de 18 anys com
a creadors d’espectacles, el camp en què treballaven generalment s’anomenava
comèdia musical. Però, quan va acabar, amb la mort de Hammerstein, ja se'n deia teatre musical. El que va provocar el canvi va ser
principalment el cos de treball que van crear ells dos i la influència decisiva
que es va plantejar a la cultura de Broadway. De fet, el seu treball es va
veure amb freqüència com una revolució en la forma i la funció del musical.
"
Larry Stempel
(Professor de música de Fordham University-Rose Hill Campus,
autor de
A History of the Broadway Musical Theatre)
"Rodgers i
Hammerstein van afectar la cultura americana en fer del teatre musical una peça
de la cultura americana. La importància dels musicals per a la cultura popular
actual a tot el món es deu en gran part al llegat que van deixar".
Megan
Sanborn Jones
(Crítica
de teatre, editora i coreògrafa americana)
·<><><><><>·
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada