Quartet Haydn (1785)
|
|
La jovialitat, l’elegància, la ironia i l’humor són característiques inequívoques de la música de Joseph Haydn, però també ho són la serenor, la profunditat i el rigor. Són trets distintius de la personalitat d’un home de la il·lustració, d’un home que ha perdut el temor irracional a la mort i al càstig diví, tan present en la consciència barroca, i que expressa la seva condició més humana. Òbviament, també hi té a veure els requeriments de la societat per a la qual Haydn treballava, una societat més trivial, més indolent, que demandava lleugeresa i alegria per a la seva vida de luxe i plaer, però, així i tot, també és un reflex de la seva personalitat equilibrada i afable.
Tot
i que els simpàtics sobrenoms de moltes de les seves simfonies i quartets (la gallina,
la sorpresa, el rellotge, la broma, etc.) són atorgats posteriorment a la seva composició
-a vegades posats pel mateix públic, a vegades per l’editor com a reclam
publicitari-, la jocunditat de la música de Haydn es presta a aquest tipus d’interpretacions.
Però, moltes de les facècies que es troben en les seves obres són plenament intencionades. A Haydn li agradava fer broma amb el seu públic, a vegades introduïa finals falsos en la seva música per desconcertar els senyors i les senyores que esperaven impacients el moment de poder aixecar-se per atacar les exquisideses del bufet del príncep.
Al final del rondó del Quartet Op.33 núm.2, Haydn inclou una d’aquestes bromes. Comença amb una gran pausa que fa dubtar a l'oient de si la peça ja ha acabat o no. Segueix una semicorxera en forte al començament de l'adagio que deixa l'oient desconcertat. Després, el primer violí toca la frase inicial del tema, però intercalant pauses cada dos compassos. Les pauses cada vegada es fan més llargues, donant la impressió, molts cops, que la peça ja s'ha acabat. El final, realment és en el lloc menys previsible atès que no és sobre l'acord de tònica sinó en el de dominant.
|
Quartet
Op. 33, “La broma”
|
També en el 4t. moviment de la Simfonia núm.102, Haydn juga amb el públic retardant el final. Sobre el tema d’una cançó folklòrica croata, el moviment conclou amb una exhibició d’aquest tipus de broma musical tan característica de Haydn: els primers violins tartamudegen sense aconseguir articular el tema sencer, amb repeticions de petits fragments, amb silencis i amb grans contrastos d’intensitat, cosa que provoca la incertesa de saber realment quan s’acabarà.
|
|
La
Simfonia núm. 96 rep el sobrenom de «El miracle» a causa de la història que explicava que, durant la seva estrena,
un llum d'aranya va caure del sostre de la sala en què s'estava representant, i
el públic el va aconseguir eludir sense patir danys. Una
investigació més recent i acurada suggereix que aquest esdeveniment
efectivament va tenir lloc, però durant l'estrena de la seva Simfonia núm.102. |
Haydn
aconsegueix l’efecte irònic o humorístic
utilitzant silencis sobtats, canvis instantanis de dinàmica o usant temes
rapidíssims. L'exemple més cèlebre és el de la seva Simfonia núm.94 anomenada
"La sorpresa" (O "Cop de timbal"). Com per despertar els que
dormisquegen en els moviments lents, va sorprendre l'audiència mitjançant un fortíssimo
sobtat en el segon moviment. Comença l’Andante amb una frase de vuit compassos
que es repeteix molt més fluix, en un clima gairebé xiuxiuejant. Al final d’aquesta
repetició, en el lloc del compàs on correspondria una pausa de respiració,
esclata un fortíssim cop d’orquestra que de ben segur causaria un bon
ensurt a l’auditori.
|
|
Com
hem comentat, hi ha tot un seguit d’obres instrumentals que es coneixen
popularment amb un sobrenom: les simfonia “El rellotge”, “La gallina”, “L’os”,
“El filòsof”, “El miracle”, “El mestre d’escola”, “El distret” o el quartet de
corda “La navalla”, etc. És dubtós pensar que Haydn escrivís aquestes peces
amb intencionalitat figurativa. La gracilitat de la seva música fa que molt
sovint se li atribueixin efectes descriptius que van més enllà del proposit del propi compositor. N’escoltarem només uns fragments d’algun
d’aquests exemples
La Simfonia núm.83 rep el sobrenom de "La gallina" per un passatge del
primer temps de notes repetides amb l'oboè que poden fer pensar en
l'escataineig d'una gallina. És la segona de les sis simfonies anomenades "París".
|
|
Potser
l’exemple més conegut d'ús d'aquest efectes al·legòrics el tenim en la Simfonia núm 101, "El rellotge. El nom es deu a l’obstinat del fagot i el pizzicato de
les cordes en l’Andante del segons moviment.
|
Simfonia
núm. 101, “El rellotge”
|
Pel
que es pot deduir de la correspondència particular de la família Mozart, en aquesta època, les
bromes de caire escatològic estaven a l’ordre del dia. En una carta dirigida a
la seva mare, Wolfgang escriu:
Estic
amb gent valenta
i
portem la caca al ventre
això
sí, també la deixem anar
tan
abans com després de dinar.
Els
pets arriben de nit
enmig
de grans esclafits ...
Així, doncs, potser sí que és certa la suposada al·legoria del fagot cap al final del segon moviment de la Simfonia núm. 93: la música es torna gradualment més lenta i més suau, amb llargs silencis enigmàtics, fins que un inesperat fortissimo del fagot en una nota molt greu (una vulgar ventositat), porta la música al final del moviment. Això mostra el sentit de l'humor de Haydn, similar al segon moviment de la Simfonia “La sorpresa”. Si a aquesta simfonia no se l’ha sobrenomenat, segurament ha estat per no ferir amb una grolleria el bon gust de la noblesa vienesa.
|
Simfonia
núm. 93
|
Algun
d’aquests sobrenoms son fruit de brames o llegendes que suposadament responen a
algun fet biogràfic. The Razor Quartet és un quartet de corda que va rebre el seu sobrenom després d'un episodi sobre navalles durant
una visita de l’editor musical anglès John Bland:
diuen que el dia que Bland va visitar Haydn a Viena, aquest feia estona que,
amb dificultats, intentava afaitar-se amb
una vella navalla, i en veure l’editor anglès li digué: “Donaria el meu
millor quartet per una navalla anglesa”. La llegenda diu que Bland el va
complaure i que Haydn el compensà amb aquest quartet.
Quartet Op. 55 núm.2,"The Razor"(2n mov.: Allegro)
En
canvi, en algunes de les composicions no hi ha cap dubte sobre la
intencionalitat humorística de Haydn. Una de les seves bromes musicals
més conegudes és la Simfonia núm. 45, la
simfonia “Els Adéus", que va ser interpretada al final d'una temporada d'estiu.
Els músics de l'orquestra no podien portar a les seves famílies al palau d’Esterháza
i desitjaven que se'ls autoritzessin unes vacances per poder reunir-se amb les
seves dones i fills. Per complaure'ls, Haydn va compondre un missatge musical
dirigit al príncep: en l'últim moviment, els intèrprets es van aixecant un per
un i es retiren del recinte fins que queden només dos violinistes per tocar les
notes finals. El senyor va comprendre l'al·lusió i els va donar llicència per
partir a les seves llars.
|
Simfonia
núm.54, “Farewell”.
|
Per
mencionar només de passada el conegut humor de Mozart, potser el músic més representatiu de la il·lustració, escoltem
el final del Divertimento per a dues trompes i cordes Ein Musikalischer Spass, K522, "Una broma musical". Ein Musikalischer Spaß, K.522
|
O
el també conegut acudit musical de Haydn, d’un humor gairebé surrealista, en el Finale de
la Simfonia núm. 60: l'inici en prestissimo es para sobtadament atès
que els violins han d’afinar les seves cordes -la qual cosa fan a l'escenari-,
abans de continuar tocant.
Simfonia
núm. 60(Finale
Prestissimo)
Franz
Joseph Haydn no és especialment recordat com a compositor d'òperes, tot i que
aquest gènere ocupà una part no gens petita del seu temps com a compositor.
Durant les dècades de 1770 i de 1780, Haydn dirigia una companyia d'òpera que
actuava per al príncep Nikolaus Esterházy, i va fer unes 150 representacions
anuals. Un nombre considerable d'aquestes òperes eren obra del mateix Haydn. Un
dels entreteniments musicals preferit dels auditoris d’aquell temps era l’òpera
bufa. No cal dir que el caràcter desenfadat d’aquest gènere era terreny
abonat per l’esperit bromista de Haydn.
Fragment
de l’òpera La canterina
Franz
Joseph Haydn no és especialment recordat com a compositor d'òperes, tot i que
aquest gènere ocupà una part no gens petita del seu temps com a compositor.
Durant les dècades de 1770 i de 1780, Haydn dirigia una companyia d'òpera que
actuava per al príncep Nikolaus Esterházy, i va fer unes 150 representacions
anuals. Un nombre considerable d'aquestes òperes eren obra del mateix Haydn. Un
dels entreteniments musicals preferit dels auditoris d’aquell temps era l’òpera
bufa. No cal dir que el caràcter desenfadat d’aquest gènere era terreny
abonat per l’esperit bromista de Haydn.
Fragment
de l’òpera La canterina
Però,
fins i tot en una obra tan bucòlica com pot ser l’oratori Les Estacions,
Haydn troba el moment per deixar-hi un nota festiva i graciosa:
Hurra,
hurra, hurra pel vi!Hurra
per la terra que la produeix!Hurra,
hurra, hurra pel vi!Hurra
pel barril que el sosté!Hurra,
hurra, hurra pel vi!Hurra
per la gerra d'on surt!Hurra,
hurra, hurra pel vi!, Etc. Veniu,
amics meus, ompliu
les vostres gerres,buideu
els vasos de precipitats,siguem
feliços!
Les
Estacions("El
borratxos")
Precisament,
quan estava component Les Estacions, a l'arribar a la frase que diu: Oh!
Diligència, Oh! noble Diligència, de tu prové tot el Sagrat, Haydn va
reflexionar que, tot i que en tota la seva vida havia estat un home diligent i
esforçat, mai li havia posat música a aquesta virtut. Com a contrapartida va
compondre un Elogi de la Mandra, basat en una poesia de Gotthold
Lessing.
Mandra, ara per fi haig de
cantar
un breu himne de lloança per a
tu. -
Oh - - com - - tu - - anell ho trobo, - -
Per - - enaltir-te - - com et
mereixes!
Tot i així, faré el meu millor
esforç
després de la feina , el
descans és dolç.
La major benedicció! Qui et
tingui
La seva vida tranquil·la - -
Ah! - - Jo - - badallo - - Jo
- - em canso - -
Bé - - si us plau - - perdoneu
- - llavors,
Si no puc cantar les teves
lloances;
Ja veus, m'ho estàs impedint.
Lob der Faulheit
La
vellesa de Haydn va ser plàcid, tal com havia estat la seva vida. Va rebre
moltes visites que no podia retribuïa, però per gentilesa enviava la seva
targeta en la qual havia fet imprimir -amb ironia i humor típics- dues línies
de pentagrama amb sengles versos de la seva cançó Der Greis ( "El
vell"): “Les forces m’han abandonat, sóc vell i feble...”. Joseph Haydn va escriure aquest
quartet vocal quan tenia entre 65 i 67 anys, per tant, pels barems del segle XVIII, ja era un home vell.
Amb el seu humor habitual, es prenia els versos de Ludwig Gleim com una descripció autobiogràfica. L’escenari
intencionadament espantós de les paraules Alt und schwach bin ich aviat
dóna pas a la música que té la profunditat i la sublimitat d’alguns dels seus millors
quartets de corda.
Precisament,
quan estava component Les Estacions, a l'arribar a la frase que diu: Oh!
Diligència, Oh! noble Diligència, de tu prové tot el Sagrat, Haydn va
reflexionar que, tot i que en tota la seva vida havia estat un home diligent i
esforçat, mai li havia posat música a aquesta virtut. Com a contrapartida va
compondre un Elogi de la Mandra, basat en una poesia de Gotthold
Lessing.
Mandra, ara per fi haig de
cantar
un breu himne de lloança per a
tu. -
Oh - - com - - tu - - anell ho trobo, - -
Per - - enaltir-te - - com et
mereixes!
Tot i així, faré el meu millor
esforç
després de la feina , el
descans és dolç.
La major benedicció! Qui et
tingui
La seva vida tranquil·la - -
Ah! - - Jo - - badallo - - Jo
- - em canso - -
Bé - - si us plau - - perdoneu
- - llavors,
Si no puc cantar les teves
lloances;
Ja veus, m'ho estàs impedint.
Lob der Faulheit
Les forces m’han abandonat!
Sóc vell i feble;
només em refresca una mica
les bromes i el suc de raïm!
Der Greis
Per concloure aquesta aproximació a la bonhomia del tarannà de Haydn, em permeto reproduir íntegrament l’apartat 32 del capítol Cafè Central de l’interessantíssim -i excepcionalment erudit- Danubi de l’escriptor i acadèmic italià Claudio Magris.
32. ON HI HA HAYDN NO POT PASSAR RES
Eisenstadt
és el lloc de Haydn, on té la casa natal i la tomba, un museu dedicat a la seva
vida i a les seves relíquies. El Wienersches Diarium del 18 d’octubre
del 1766 definia la seva música com una aigua pura i clara, tot i que la
comparava -pensant-se que li feia un honor extrem- a la poesia de Gellert, que
avui dia gairebé només coneixen els professors de germanística. Haydn és,
potser, una de les últimes -o de les escasses tout court?- expressions
d’una totalitat intacta i harmoniosa, d’una creació sense ombres. Un quartet
vocal seu, titulat El vell, que està exposat al museu, també és -com la
cançó del lieber Augustin, o l’epitafi de Sauter i la serenitat del
pobre músic- una tranquil·litat cristal·lina de l’adéu. “Hin ist alle meine Kraft, / Alt und schwach bin ich... (...) Der Tod kñopft an meine Thür / unerschreckt mach’ich ihm auf, /
Himmel, habe Dank! / Ein harmonischer Gesang / war mein Lebenslauf” (Les forces
m’han abandonat, sóc vell i dèbil... la mort truca a la meva porta, l’hi obro
sense cap por. Cel, et dono gràcies! La meva vida ha estat un cant harmoniós.)
Aquesta seguretat permetia a Haydn no tenir por de les bombes franceses durant
el setge de Viena i tranquil·litzar els altres amb un candor infantil: on hi ha
Haydn, no pot passar res, deia amb la seguretat de l’home totalment lliure i
decidit, que, escriu Freud, sap -inconscientment- que no el pot amenaçar
res.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada