Text de l’article Wanda Jackson de Viquipèdia
|
Wanda Jackson (Oklahoma, 1937) és una cantant, compositora, pianista i guitarrista
estatunidenca ja retirada, va tenir molt èxit a mitjan dècada del 1950 i 1960. És reconeguda com
una de les primeres cantants femenines populars de rockabilly, i una
artista pionera del rock and roll. Se la coneix com la Reina del
Rockabilly. |
Jackson barrejava música country amb el ràpid rockabilly,
sovint enregistrant-los en les cares oposades d'un mateix disc. A mesura que la
popularitat del rockabilly decreixia a mitjans dels anys seixanta, va
passar a desenvolupar una carrera d'èxit en la música country més
popular amb una sèrie d'èxits entre 1966 i 1973, com ara A Woman Lives for Love i Fancy Satin
Pillows. Va tenir un ressorgiment de popularitat a la dècada dels vuitanta
entre els revivalistes rockabilly a Europa i els fans més joves d'Amèrica.
A Woman Lives for Love |
Fancy Satin Pillows.
|
·<><><><><><>·
Inicis
Wanda Jackson va néixer a Maud (Oklahoma). De petita el seu pare la va portar a veure actuacions de Spade Cooley, Tex Williams i Bob Wills, que van deixar en ella una impressió perdurable.
Shame On You
|
The Killer
|
San Antonio Rose
|
|
Jackson va començar la seva carrera professional mentre
encara assistia al Capitol Hill High School, a Oklahoma City, després de ser
descoberta per Hank Thompson el 1954, qui l'havia sentit cantar en una emissora
de ràdio local.
The Wild Side Of Life (1951)
|
Wanda i Hank |
Va gravar algunes cançons al seu segell, Capitol
Records, com ara You Can't Have My Love, un duet amb el líder de banda
de Thompson, Billy Gray. La cançó va ser llançada com a senzill el 1954 i va
arribar al número 8 de la llista de country. Jackson va demanar a Capitol que
la contractés, però va ser rebutjada pel productor Ken Nelson, que li va dir:
"Les noies no venen discos". Jackson va acabar signant per Decca
Records el 1954, amb setze anys. If You Don't, Somebody Else Will (1954) |
|
1955–1959
Del 1955 al 1960 va formar part del repartiment habitual d'Ozark Jubilee, un programa d'ABC-TV d'actuacions de música country que es feia a Springfield (Missouri).
Wasted
(Ozark Jubilee, 1956)
Wanda Jackson
Amb Decca va publicar 6 senzills, tots ells en el més pur
estil country, com The Right to Love, Tears At the Grand Ole
Opry, It's The Same World i I
Cried Again.
The Right to Love
|
Tears At the Grand Ole Opry
|
It's
The Same World (Wherever You Go)
|
I Cried Again
|
Després de graduar-se a l'escola secundària, Jackson va
començar a fer gires amb el seu pare com a mànager. Sovint compartia cartell
amb Elvis Presley, qui la va animar a cantar rockabilly, i el 1955 van
estar sortint breument mentre estaven de gira. |
|
El 1956, dos anys després de fitxar per Decca, Ken Nelson es va retractar d'allò que li havia dit i va fer-li una oferta per gravar amb Capitol i sortir de gira amb els artistes que ja estaven a primera línia aquella època: Johnny Cash, Jerry Lee Lewis, Gene Vincent (que formava part de la plantilla d'artistes de Capitol), i Buddy Holly entre d'altres.
Aquell any va enregistrar diversos senzills en els que acostumava a barrejar country amb rock and roll. Si la cara A era un rockabilly (I Gotta Know), la cara B era un country (Half As Good a Girl).
I Gotta Know |
Half As Good a Girl |
Si a la cara A hi havia un country (Silver Threads And Golden Needles), a la cara B hi havia un rockabilly (Hot Dog ! That Made Him Mad).
Silver Threads And Golden Needles |
Hot Dog ! That Made Him Mad |
Els vestits que duia Jackson als escenaris durant
aquests anys sovint eren dissenyats per la seva mare. A diferència de la
indumentària tradicional que portaven les cantants de música country de
l'època, duia vestits amb serrells, talons alts i arracades llargues. S'ha
afirmat que és la dona que va introduir el "glamour a la música country".
|
|
Rock Rockola
|
Love's Gonna Live Here
|
A finals de la dècada del 1950, Jackson va gravar i publicar diverses cançons rockabilly, incloent Money Honey, Mean, Mean Man, Fujiyama Mama (que va arribar al número 1 al Japó) i Honey Bop, tot i que les cançons van ser només èxits regionals. Al febrer i març de 1959 va fer una gira pel Japó.
Money Honey
|
Mean, Mean Man |
Fujiyama Mama |
Honey Bop |
1960–1964: Reina del rockabilly
El 1960 Jackson va tenir un èxit pop al Top 40 amb Let's
Have a Party, una cançó que Presley havia gravat tres anys abans.
Let's Have a Party
Va estar al capdavant de concerts amb la seva pròpia banda, que va batejar com a The Party Timers, i hi destacaven el pianista Big Al Downing i el guitarrista Roy Clark, pràcticament desconegut en aquell moment.
|
Please Come Home
|
Caravan
|
|
|
A Girl Don't Have to Drink to Have
Fun
|
La seva carrera musical també abastà les tendres i ensucrades balades estil Presley, com Right or Wrong, escrit per ella mateixa, i In the Middle of a Heartache, que va assolir el número 6 en el Top 40.
Right or Wrong |
In the Middle of a Heartache |
L'èxit inesperat dels seus discos va portar Capitol a llançar diversos àlbums compostos pel seu material de la dècada del 1950, com ara Rockin' with Wanda (1960) i There is a Party Goin' On, que incloïa els rock and roll Tongue Tied i Hard-Headed Woman.
Tongue Tied |
Hard-Headed Woman |
Els seus dos àlbums de 1961 i 1962, Right or Wrong i Wonderful Wanda, comptaven amb cançons com Sticks And Stones i Seven Lonely Days.
Sticks And Stones |
Seven Lonely Days |
El 1963, Jackson va gravar un altre àlbum, Two Sides of Wanda, que incloïa música rock and roll i country, com ara una versió de Whole Lotta Shakin' Goin' On, de Jerry Lee Lewis i la cançó country que va popularitzar Kitty Wells l’any 1955, Making Believe. L'àlbum va fer-li guanyar a Jackson la seva primera nominació al Grammy, a la millor interpretació vocal femenina de country.
Whole Lotta Shakin' Goin' On |
Making Believe |
1965–1979: country i gòspel
A principis de 1965, Jackson va ser convidada per Electrola, el soci alemany de distribució de Capitol, per a gravar en alemany. El seu single de debut en alemany, Santo Domingo / Morgen, ja morgen, gravat als estudis d'Electrola a Colònia, va ser un gran èxit al país, assolint el número 5 de les llistes oficials alemanyes i l'1 de les llistes de Bravo, la revista d'adolescents més influent d'Alemanya. Durant els mesos que van seguir a l'èxit de Santo Domingo a les llistes, Jackson també va tornar a gravar algunes de les seves cançons alemanyes en neerlandès i en japonès. L'èxit de Santo Domingo va impulsar la gravació de vuit senzills més en alemany fins al 1968, que també van ser llançats en un àlbum, Made in Germany. El seu darrer senzill alemany va ser gravat el 1970.
Santo Domingo |
Morgen, ja morgen |
Des de 1965, Jackson es va centrar més exclusivament en
el country tradicional, ja que el rockabilly va disminuir en
popularitat, i va tenir un seguit d'èxits del Top 40 durant els següents deu
anys. El 1966 va publicar dos senzills que van assolir el Top 20 de country,
Tears Will Be the Chaser for Your Wine i The Box It Came In.
Tears Will Be the Chaser for Your Wine |
The Box It Came In |
Els anys 1970 i 1971 va tenir els seus últims Top 20 de country amb A Woman Lives for Love (la seva segona nominació al Grammy) i Fancy Setins Pillows. Va seguir el lideratge de Kitty Wells com a segona vocalista femenina de country en tenir el seu propi programa de televisió sindicat, Music Village, del 1967 al 1968.
A Woman Lives for Love |
Fancy Setins Pillows |
Al començament de la dècada del 1970, a petició dels seus fills, Jackson i el seu marit van començar a assistir regularment a l'església i es van convertir en cristians, fet que, segons va dir, va salvar el seu matrimoni. Llavors va començar a enregistrar cançons i àlbums de gòspel, com ara Praise the Lord (1972).
The King Is Coming
|
People Gotta Be Loving
|
Després que el segell Capitol l'acomiadés va gravar diversos àlbums per a petites discogràfiques religioses i va fer tours a esglésies evangèliques per tot el país amb el seu marit. Jackson volia enregistrar una barreja de música country i gòspel als seus àlbums, però tanmateix, els segells religiosos no hi estaven interessats.
Retorn al rockabilly
A principis dels anys vuitanta Wanda Jackson va ser convidada a Europa a tocar i gravar material rockabilly quan els revivalistes la van buscar, i durant aquella dècada va anar de gira regularment per Escandinàvia, Anglaterra i Alemanya. Abraçant ara la seva història de rock and roll, Jackson va llançar l'àlbum Rockabilly Fever el 1984, el seu primer àlbum profà en una dècada i el seu primer enregistrament de música rock en més de vint anys.
Rockabilly Fever
|
Oh Boy
|
Sweet Nuthin's |
Breathless |
Les gravacions clàssiques de rockabilly de Jackson
van ser una influència i una inspiració importants per a una nova generació de
vocalistes femenines de música country, entre elles Rosanne
Cash, Pam Tillis, Jann Browne i Rosie Flores.
Seven Year Ache Rosanne Cash
|
Maybe It Was Memphis Pam Tillis
|
My Shoes Keep Walking Back To You Jann Browne |
Little, But I'm Loud Rosie Flores |
El 2009, amb 72 anys, es va unir a Jack White per gravar The Party Ain't Over. En aquest vídeo, podem veure Wanda Jackson interpretant Thunder on the Mountain de Bob Dylan, cançó que pertany a quest àlbum.
Thunder on the Mountain
<> · <> · <> · <> · <> · <>
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada