“No és irracional suposar que les cançons de Lennon i McCartney es distingeixen a través de trets musicals. Per exemple, les
cançons de Lennon tenen melodies que no solen variar substancialment de to (I
Am the Walrus, Across the
Universe), mentre que les cançons de McCartney tendeixen a tenir melodies
amb canvis de to més grans (Hey Jude, Fixing A Hole).”
Lennon
I Am the Walrus |
Across the Universe |
McCartney
Hey Jude |
|
Com que, no obstant això, aquestes observacions poden no caracteritzar prou les distincions entre la música de Lennon i de McCartney, Mark Glickman, Jason Brown i Ryan Song han publicat un estudi - Atribució d'autoria en cançons de Lennon-McCartney-, amb un enfocament científic, amb una anàlisi estadística de diferents paràmetres musicals (harmonia, grups de notes, relació d’acords, etc.) que intenten aclarir l’autoria de cançons que no se sap segur a quin dels dos Beatles pertanyen. El resultat d’una d’aquestes observacions “està en desacord amb la noció sovint sostinguda que Lennon componia cançons amb un estil més tradicional de rock-and-roll”, cosa que, haig de reconèixer, m’ha sorprès. Com que aquest assaig és extremadament complex i supera de llarg la meva capacitat de comprensió, no intentaré reproduir-lo aquí ni en faré més esment. El segell personal en la creació artística no sempre és identificable, però difícilment no deixa cap traça que permeti intuir, o si més no, especular, sobre el seu autor.
De fet però, aquí no plantejarem la qüestió d’esbrinar
qui és el verdader autor de les cançons Lennon/McCartney, sinó que a partir de
les cançons ja identificades de cada un d’ells, ens preguntarem si en podem
treure característiques estilístiques que els diferenciïn. Desconec com s’ha fet l’atribució de l’autoria de cada una de les cançons de
John i Paul, però confiaré en la certesa de la llista publicada el 1997 pel suec Per
Myrsten.
Com que ja he vist que fer una anàlisi seriosa és molt difícil i carregós, plantejaré la qüestió a partir de les preguntes més freqüents que, pel que he vist a internet, solem fer-nos els que som seguidors dels Beatles.
Segurament que molts de nosaltres ja tenim una idea
prefixada de l’estil de composició de cada un d’ells, però l’exercici
d’escoltar les seves cançons sota el prisma d’unes hipòtesi (preguntes), potser
ens farà canviar d'opinió o descobrir coses noves.
Pot semblar trampós això de posar exemples musicals triats per mi, però la intenció és més de justificar les preguntes que de suggerir les respostes. A vegades, els exemples que he triat contradiuen el que proposa la pregunta. Si us entreteniu a escoltar i comparar altres cançons de la taula del final, segur que trobareu exemples de tota mena que us ajudaran a treure les vostres pròpies conclusions.
- La línia melòdica de les cançons de Lennon és més sinuosa i la de McCartney és més trencada?
En algun lloc he llegit que “les melodies de Lennon
tendeixen a moure’s el menys possible, teixint-se a través de les seves
harmonies en cadenes de notes repetides.” Hi ha
molts exemples d’això en la música de Lennon: les primeres frases de Help!, per exemple,
gairebé es mantenen en la mateixa nota: When I was younger so much younger than today, I never needed
anybody's help in any way, But now these days are gone, I'm not so self-assured
Now I find I've changed my mind and opened up the doors.
Lennon
Help!
El mateix passa en les frases Cellophane flowers of yellow and green, towering over your… de la cançó Lucy In The Sky With Diamonds.
Lennon
Lucy In the Sky with Diamonds
Tota la Ballad of John and Yok és manté en una melodia molt plana.
Lennon
The Ballad of John and Yoko
La
tornada d’All you need is love i el començament de Julia: Half of what I say is meaningless / But I say it
just to reach you, Julia.
Lennon
Julia
La
part central de And Your Bird Can Sing es manté gairebé en la mateixa nota: When
your prized possessions / Start to weigh you down Look in my direction / I'll
be 'round / I'll be 'round); i moltes altres exemples.
Lennon
And Your Bird Can Sing
Ara bé, Lennon també va compondre cançons com It's Only Love que, des del punt de vista de la línia melòdica, podria ser perfectament de McCartney.
Lennon
It's Only Love
Seríem capaços de trobar tants fragments de cançons de Paul amb aquestes característiques? (Ara se m'acudeixen dues cançons de McCartney que tenen alguna cosa de Lennon: Drive My Car i Sgt. Pepper’s.) Les línies melòdiques de McCartney “mostren la seva energia i optimisme extravertit, variant lliurement a través del pentagrama a intervals amplis i sovint abasten més d’una octava ...”.
McCartney
|
Golden Slumbers |
A més, McCartney va integrar molts estils diferents del passat en la seva música. Un exemple: el so del piano de Lady Madonna va ser inspirat d'un rock/blues de Fats Domino de 1950. El que és curiós és que el 1968 Fats Domino va versionar la cançó dels Beatles.
Lady Madonna
|
Lady Madonna
|
Al mateix temps, aquesta introducció de piano de Lady Madonna, és similar al senzill de Humphrey Lyttelton, Bad Penny Blues, de 1956.
Bad Penny Blues
Humphrey Lyttelton and his Band
Potser la cançó que il·lustra més bé les diferències
estilístiques entre Johnn i Paul, és I've Got a Feeling, inclosa en l'àlbum Let It Be de 1970. Es tracta de la
suma de dues cançons incompletes: I've Got a Feeling, de Paul
McCartney i Everybody Had a Hard Year composta per John Lennon en les
sessions de l'Àlbum blanc. Aquí es veuen clares les característiques dels dos compositors. I'veu Got a Feeling podria resumir el treball
col·laboratiu dels dos Beatles: una cançó que recull l’estil de cadascun, però sintonitzen
tant bé que s’uneixen en un quòdlibet (simultaneitat) a l’última estrofa de la cançó.
Lenonn / McCartney
I'veu Got a Feeling
McCartney |
Lennon |
Tinc una sensació, una sensació molt endins
|
Tothom va tenir un any dur
|
- L’àmbit de les cançons de Lennon acostuma a ser més estret que el de McCartney?
L’àmbit melòdic es refereix al registre que va de la nota més greu a la nota més aguda de la cançó. Aquesta pregunta està molt relacionada amb l’anterior però no és ben bé igual.
Lennon I’ll Cry Instead
|
McCartney Here There and Everywhere
|
- Lennon fa més prosa i McCartney més vers?
L’estructura d’una cançó es divideix en seccions en què les progressions i melodies d'acords són idèntiques o gairebé idèntiques. Dues de les seccions principals que apareixen a la majoria de cançons de pop / rock són el vers i el cor. Els versos (estrofes) d'una cançó solen tenir un contingut musical idèntic, però normalment contenen lletres diferents. El cor (tornada) d’una cançó sol tenir una intensitat emocional i musical més gran que el vers i conté lletres idèntiques entre repeticions de la cançó. La tendència a fer més prosa o més vers en una cançó es veu sobretot a la secció de l’estrofa, ja que la tornada acostuma a basar-se en frases més curtes.
Sembla que Lennon té tendència a fer frases més llargues, però tots dos són bastant fidels a les rimes consonants:
Lennon
|
McCartney
|
Des del punt de vista de l’estructura, és interessant la cançó Happiness Is a Warm Gun de Lennon, perquè és la suma de seccions totes diferents que es succeeixen com si fossin tres o quatre cançons seguides. Noteu que la melodia es manté gairebé en un sol pla al llarg de 8 versos: She's well-acquainted with the touch of the velvet hand / Like a lizard on a window pane / The man in the crowd with the multicolored mirrors / On his hobnail boots / Lying with his eyes while his hands are busy / Working overtime / A soap impression of his wife which he ate / And donated to the National Trust.
Lennon
Happiness Is a Warm Gun
En tota l'obra de Lennon s’evidencia que era molt procliu a la repetició de frases musicals, fins al punt de compondre Tomorrow Never Knows basant-se en una única frases; Ben diferent de Martha My Dear de McCartney, que és un seguit d’idees musicals diferents.
Lennon
|
McCartney Martha My Dear |
- Lennon tenia tendència a escriure cançons sobre ell mateix, (Help, The Ballad Of John And Yoko) i McCartney a crear personatges de ficció? (Eleanor Rigby, Maxwell Silver Hammer, Rocky Raccoon)
La mateixa personalitat de John, més implicat
emocionalment amb tot el que feia, podria ser la causa d’escriure lletres més
personals, més vinculades a la seva pròpia experiència. Paul és més formal,
guarda més les distàncies, i potser per això li agrada explicar històries de
personatges. Fent una mica de fantasia carnavalesca, Paul es podria posar una perruca de compositor de l’Antic Règim, músic artesà que escriu òperes de
personatges mítics, mentre que John es podria disfressar de compositor post revolucionari, d’artista
descabellat i impulsiu que te la necessitat d’expressar els seus sentiments en
les seves obres.
Lennon
|
McCartney Eleanor RigbyMaxwell Silver Hammer
|
- John Lennon és més rocker i Paul McCartney més pop?
En general, l’estil de McCartney és més melodiós i per tant més proper al pop, però, una de les cançons més “negres” firmada per Lennon/McCartney -però composta per McCartney-, tant per la seva estructura de blues com per la interpretació enfosquida de Paul, és Why Don´t We Do It in the Road?
McCartney
Why Don´t We Do It in the Road?
Evidentment que Lennon també té cançons “negres”, només per posar un exemple, Yer Blues és un blues en tota regla, amb la corresponent sèrie d’acords i amb la típica resposta instrumental a les frases de la veu.
Lennon
Yer Blues
- John tendeixen més cap a allò capritxós i abstracte (Strawberry Fields Forever), mentre que Paul mostra més propensió a la cançó romàntica i als temes més prosaics? (And I Love Her).
L’estil literari, el to, la temàtica... en tot això hi té
molt a veure la personalitat de cadascun, és clar. En aquest punt, però, cal no
menystenir el paper que van jugar en aquells anys i entre els músics, l’ús de substàncies
al·lucinògenes. Lennon escriu a I Am The Walrus: “Deixes
créixer la cara / Soc l'home de l'ou / Són els homes de l’ou /Jo soc la morsa”.
Són conegudes les divergències entre Paul i la resta del grup en quant al
consum de drogues, i en algun moment de la trajectòria dels Beatles, aquest també podria ser un factor
diferencial entre els estímuls creatius de John i Paul.
Lennon
|
McCartney
|
- Paul canta amb la veu més neta i John amb la veu més passional?
Hi ha uns trets en la personalitat de Lennon que li donen
l’aparença de rocker dur, el seu historial biogràfic també reforça aquesta
imatge, i la manera de cantar, amb la veu una mica nasal, rasposa, sorrenca,
tan característica del so beatle.
Lennon
No Repley |
Don't Let Me Down |
Però, McCartney no sempre canta amb la veu neta de Hey Jude, en moltes cançons, com She's A Woman i en Kansas City, també s'esforça en enronquir-se la veu.
McCartney
She's A Woman
|
Kansas City
|
- John és hardass (dur) i Paul és softy (suau)?
Segur que es poden trobar cançons que ho podrien corroborar, però en aquest cas confrontem dues cançons del mateix àlbum que són exemples extremadament contraris a aquesta tesi: la tendre i suau Julia de Lennon i la delirant i excessiva Helter Skelter de McCartney. A vegades, les aparences sí que enganyen!
Lennon Julia |
McCartney Helter Skelter |
- Lennon era un artista políticament més esquerrà i McCartney més moderat?
Segurament que sí, que la personalitat més contestatària,
rebel i cínica de Lennon (recordeu les seves paraules just abans de cantar Twist
and Shout davant la Reina d’Anglaterra, l’any 1963: “Els del galliner
que aplaudeixin, la resta poden fer dringar les joies”) contrasta amb l’optimisme
i el caràcter més desenfadat i extravertit de McCartney. Així i tot, la cançó
de McCartney Blackbird, potser
es pot interpretar com una al·legoria a la llibertat i a la lluita pels drets
civils dels negres als EUA.
McCartney
Blackbird
Però no sé fins a quin punt això es trasllueix en les
seves cançons o es queda més en el terreny de la imatge pública i la propaganda.
Sí que és cert que la postura política més compromesa de John es va fer més
evident en l’època post-Beatles.
Lennon
Give peace a chance.
|
Imagine |
- Es pot dir que Lennon interpel·la la societat mentre que McCartney vol fer feliç la gent?
Potser sí, però... recordem que dues de les cançons dels
Beatles més tristes i, en certa manera, més crítiques amb la societat moderna, Leonor Rigby i She’s
Leaving Home, són de McCartney.
McCartney
Leonor Rigby |
She’s Leaving Home |
·<><><><><>·
Taula de cançons atribuïdes a John Lennon i Paul
McCartney per Per Myrsten, amb els seus enllaços corresponents a Youtube à
Lennon |
McCartney |
||
Ask Me Why |
I Saw Her Standing There |
||
Please Please Me |
Love Me Do |
||
Do You Want to Know a Secret |
P.S. I Love You |
||
There´s a Place |
All My Loving |
||
It Won´t Be Long |
Hold Me Tight |
||
All I´ve Got to Do |
And I Love Her |
||
Not a Second Time Lennon |
Can´t Buy Me Love |
||
A Hard Day´s Night |
Things We Said Today |
||
I Should Have Known Better |
I´ll Follow the Sun |
||
If I Fell |
Eight Days a Week |
||
I´m Happy Just to Dance with You |
Every Little Thing |
||
Tell Me Why |
What You´re Doing |
||
Any Time at All |
The Night Before |
||
I´ll Cry Instead |
Another Girl |
||
When I Get Home |
Tell Me What You See |
||
You Can´t Do That |
I´ve Just Seen a Face |
||
I´ll Be Back |
Yesterday |
||
No Reply |
|||
I´m a Loser |
You Won´t See Me |
||
I Don´t Want to Spoil the Party |
Michelle |
||
Help! |
I´m Looking Through You |
||
You´ve Got to Hide Your Love Away |
Eleanor Rigby |
||
Here, There and
Everywhere |
|||
Ticket to Ride |
Yellow Submarine |
||
It´s Only Love |
Good day Sunshine |
||
Norwegian Wood (This Bird Has Flown) |
For No One |
||
Nowhere Man |
Got to Get You into My Life |
||
Girl |
Paperback Writer |
||
Run for Your Life |
Sgt. Pepper´s Lonely Hearts Club Band |
||
I´m Only Sleeping |
With a Little Help from My Friends |
||
She Said She Said |
Getting Better |
||
And Your Bird Can Sing |
Fixing a Hole |
||
Doctor Robert |
I Feel Fine |
||
Tomorrow Never Knows |
She´s Leaving Home |
||
Day Tripper |
When I´m 64 |
||
Lucy in the Sky with Diamonds |
Lovely Rita |
||
Being For the Benefit of Mr. Kite |
Magical Mystery Tour |
||
Good morning Good Morning |
The Fool on the Hill |
||
I Am the Walrus |
Your Mother Should Know |
||
Strawberry Fields Forever |
Hello, Goodbye |
||
All You Need Is Love |
Penny Lane |
||
Dear Prudence |
Back in the USSR |
||
Glass Onion |
Ob-la-di, Ob-la-da |
||
The Continuing Story of Bungalow Bill |
Wild Honey Pie |
||
Happiness is a Warm Gun |
Martha My Dear |
||
I´m So Tired |
Blackbird |
||
Julia |
Rocky Raccoon |
||
Yer Blues |
Why Don´t We Do It in the Road? |
||
Everybody´s Got Something to … |
I Will |
||
Sexy Sadie |
Birthday |
||
Revolution 1 |
Mother Nature´s Son |
||
Cry Baby Cry |
Helter Skelter |
||
Good night |
Honey Pie |
||
Come Together |
All Together Now |
||
I Want You (She´s So Heavy) |
Maxwell´s Silver Hammer |
||
Because |
Oh! Darling |
||
Sun King |
You Never Give Me Your Money |
||
Mean Mr Mustard |
She Came in Through the Bathroom Window |
||
Polythene Pam |
Golden Slumbers |
||
Dig a Pony |
Carry That Weight |
||
Across the Universe |
The End |
||
Dig It |
Her Majesty |
||
One After 909 |
Two of Us |
||
This Boy |
Let It Be |
||
I Call Your Name |
The Long and Winding Road |
||
Yes, it is |
Get Back |
||
Rain |
She´s a Woman |
||
Revolution |
I´m Down |
||
Don´t Let Me Down |
Lady Madonna |
||
|
|
Hey Jude, |
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada