"Amb
les paraules es diuen coses humanes; amb la música s'expressa això que ningú
coneix ni ho pot definir, però que en tots existeix en més o menys força. La
música és l'art per naturalesa. Es podria dir que és el camp etern de les idees
". Federico García Lorca
"Amb les paraules es diuen coses humanes; amb la música s'expressa això que ningú coneix ni ho pot definir, però que en tots existeix en més o menys força. La música és l'art per naturalesa. Es podria dir que és el camp etern de les idees ". Federico García Lorca
Impulsat pels exemples de Manuel de Falla, Menéndez Pidal, Martíner Torner i altres músics i investigadors que va conèixer a la Residència d'Estudiants i diversos llocs, va aprofitar els múltiples viatges que va dur a terme per diferents localitats de la seva província i diferents punts de la geografia espanyola per realitzar un bon nombre de treballs de camp. També va conèixer i estudiar els principals cançoners, pel que no va dubtar a afirmar: "he estudiat durant deu anys el folklore del meu país amb sentit de poeta". No només conegué els cançoners populars d’arreu d’Espanya i els treballs de recerca de Pedrell i de Menéndez Pidal, també conegué i s’interessà pels cançoners dels segles XV i XVI, per exemple el Cancionero de Palacio i el cançoner d’Upsala.
Que amores ten
Luys Milan
Un fet destacable en la trajectòria de Lorca és la seva vinculació amb grups intel·lectuals que el connectaren amb corrents de pensament progressistes i amb persones molt rellevants del món cultural. El primer cercle d’amistats de Lorca fou el Rinconcillo -grup que es reunia al cafè Alameda de Granada i que volia renovar el món de les idees culturals de la ciutat-, amb tertulians de la categoria de Fernando de los Rios o Manuel de Falla i, al cap davant, el seu animador i gran amic Francisco Soriano Lapresa. En el context musical s’ha de destacar la transcendència que tingué per a Lorca l’amistat (i veneració) que el poeta establí amb el ja aleshores prestigiós compositor Manuel de Falla, granadí d’adopció.
"Quan don Manuel va anar a Granada a viure, Lorca -que havia estudiat
diverses obres seves- es va acostar a casa seva a presentar-se i dir-li que
estava molt interessat en conèixer-lo. Falla era molt estricte amb els seus
alumnes i no agafava a qualsevol, però aquest noi li va caure en gràcia, potser
perquè el va veure com el fill que mai va tenir. Va estar molt pendent d'ell i
quan se'n va anar a estudiar a la Residència, es va preocupar que no s'ajuntés
amb algunes companyies que considerava perjudicials per a ell, que fos més
pausat en les entrevistes i més pudorós amb la seva homosexualitat ", explica
Marco Antonio de la Ossa, que diu que
Falla va veure el torrent literari que tenia Lorca i el va incitar a que deixés
una mica de banda la música, encara que seguís estudiant-la." Gràcies a
Falla, Lorca va ampliar els seus estudis musicals i va conèixer totes les
avantguardes que venien d'Europa, i Lorca recitava les seves obres a Falla i li
donava a conèixer el que feien altres literats.
I no diguem la vital importància que tingué per a Lorca la seva estada a la Residencia de Estudiantes, que el posà en contacte amb el món artístic contemporani (Luís Buñuel, Salvador Dalí...) i l'avantguarda musical de Madrid, amb Adolfo Salazar i els compositors del Grupo de los ocho.
Salvador
Dalí, José Moreno Villa, Luis Buñuel, Lorca
i José Rubio Sacristan a la
Residencia d'Estudiants.
Salvador Dalí, José Moreno Villa, Luis Buñuel, Lorca
i José Rubio Sacristan a la Residencia d'Estudiants.
Lorca va estar sempre molt a prop dels valors de la Generació del 27 i establí relacions d'amistat amb alguns dels seus integrants, noms tan coneguts com Jorge Guillén, Pedro Salinas, Rafael
Alberti, Dámaso Alonso, Gerardo Diego, Luis Cernuda, Vicente Aleixandre, Miguel
Hernández....
Com va assenyalar Jorge Guillén, Lorca va manejar un amplíssim repertori de
múltiples procedències: "la memòria de Lorca és el més ric tresor de la
cançó popular andalusa. Ell ha recollit directament moltes lletres i cants".
"Soy
el loquito de las canciones", va dir el mateix Lorca en una
entrevista. No és estrany que cuidés molt la selecció i interpretació de les
cançons que incloïa en els seus muntatges amb el grup de teatre universitari La
Barraca.
En les seves investigacions sobre música
tradicional pràcticament no va escriure cap de les moltíssimes cançons que va
conèixer: “Només el gramòfon pot recollir la subtilesa del nostre folklore musical,
que s’escapa entre les línies del pentagrama”, deia Lorca. En moltes de les seves obres
teatrals va incloure cançons d’aquest repertori, deixant instruccions clares de
com s’havien d’interpretar.
El contrabandista |
El correo de Vélez |
Les
cançons que Lorca va incorporar al seu extensíssim repertori no es limitaven al
folklore andalús sinó que abastava molts altres indrets de la geografia espanyola. En un
llistat que seria extensíssim podem mencionar, a tall d'exemple, l’asturiana El
tío Babú o la segoviana Pastor que tas n’el monte.
El tío Babú |
Pastor que tas n’el monte
|
El fruit més destacable de les investigacions de Federico García Lorca sobre el repertori de cançons populars va ser la col·lecció que va gravar per a La Voz de su Amo, el 1931: cinc discos gramofònics, deu temes en total pertanyents a la seva Colección de Canciones Populares Antiguas. Tots els temes van ser recollits i harmonitzats per Lorca. El guitarrista Sainz de la Maza el va ajudar en l'harmonització d'alguna de les cançons. El mateix García Lorca tocava el piano, acompanyant la bailaora i cantant La Argentinita, que cantava, tocava les castanyoles i talonejava. És l'única gravació de Lorca com a pianista. Una gran part d'aquestes cançons provenen de les que Federico va aprendre de petit a Granada. Aquests discos van sortir a la venda a la primavera de 1931 i van tenir un gran èxit, enaltint encara més al poeta i pianista i a l'exquisida l'Argentinita.
“Estos discos forman una colección de Canciones populares antiguas, que Federico García Lorca, tan fino músico como gran poeta, ha recogido de la boca del pueblo (…). Armonizadas de un modo sencillo, estrictamente popular, pero con un buen gusto infalible y un sentimiento exacto de lo que corresponde a ese estilo popular (…) Cantadas por La Argentinita de un modo llano y natural, muy en el estilo de una mocita del pueblo, y acompañadas por García Lorca al piano de un modo curioso que hace de este instrumento el típico piano del salón familiar, y aún a veces un sustituto de la guitarra, la interpretación tiene una gracia especialísima (…) el primer caso de un cancionero donde el documento se convierte en arte vivo de la más rara especie."
La
Voz de su Amo un cancionero vivienteAdolfo
Salazar
Quan Adolfo Salazar parla de sis discos, segurament estava
comptant amb la gravació de les cançons Sones de Astúries i Aires de
Castella que va fer La Argentinita sola.
1.-Zorongo Gitano
2.-Anda
Jaleo
3.- Sevillanas
Del Siglo XVIII
4.- Los
Cuatro Muleros
5.- Nana
De Sevilla
6.- Romance
Pascual De Los Pelegrinitos
7.- En
El Café De Chinitas
8.- Las
Morillas De Jaén
9.- Romance
De Los Mozos De Monleón
10.- Las
Tres Hojas
Quan Adolfo Salazar parla de sis discos, segurament estava
comptant amb la gravació de les cançons Sones de Astúries i Aires de
Castella que va fer La Argentinita sola.
1.-Zorongo Gitano
2.-Anda
Jaleo
3.- Sevillanas
Del Siglo XVIII
4.- Los
Cuatro Muleros
5.- Nana
De Sevilla
6.- Romance
Pascual De Los Pelegrinitos
7.- En
El Café De Chinitas
8.- Las
Morillas De Jaén
9.- Romance
De Los Mozos De Monleón
10.- Las
Tres Hojas
|
|
|
Algú ha volgut trobar paral·lelismes entre aquestes cançons i les Siete canciones populares de Manuel de Falla encara que les diferències són notables. J. Torralba diu: “... revelen la limitació del llenguatge harmònic i pianístic de Lorca en relació al de Falla, els acompanyaments constitueixen autèntiques recreacions de la cançó popular per l'originalitat, adequació i riquesa dels mitjans tècnics emprats. Cal també atribuir aquestes diferències, al menys parcialment, a un enfocament diferent de l'acompanyament de la melodia popular pels seus autors: més cenyit a la mateixa i a la guitarra, el seu instrument inseparable en les cançons andaluses, Lorca; i ocupant sempre el primer pla en les cançons de Falla, com a la resta de la seva obra, la intenció estètica a la qual l'element popular serveix.”
Aquí tenim els dos treballs esmentats en la interpretació de Victòria dels Àngels, amb l’acompanyament al piano de Miguel Zanetti en Falla i d'Alícia de Larrocha en Lorca.
Siete canciones populares españolas (1914) Manuel de Falla
|
|
(1931)
Federico García Lorca
Com ja hem dit, García Lorca es va moure en molts àmbits
culturals que el vincularen amb persones insignes del món intel·lectual i artístic,
moltes de les quals ja eren celebritats en el seu temps. Lorca va col·laborar i
fins i tot promoure moltes activitats literàries, poètiques, teatrals i musicals.
Afegim en aquesta entrada, més enllà del seu propòsit, algunes mostres de l’univers
lorquià.
La Argentinita
La Argentinita (Encarnación López
Julves, Buenos Aires, 1898 –Nova York
1945) va ser una ballarina, bailaora i cantant. Quan tenia set anys la seva
família d'origen espanyol va tornar a Madrid on La Argentinita va començar a
assistir a classes de ball. Va debutar als 8 anys en un espectacle al
Teatro-Circo de San Sebastián. Posteriorment i després d'haver actuat a
diverses ciutats europees i americanes va fundar conjuntament amb la seva
germana Pilar i Federico García Lorca la compañía de Bailes Españoles de
l'Argentinita. Amb aquesta companyia van realitzar una llarga gira per
Argentina i Estats Units. El 1931 va gravar cinc discos gramofònics de pissarra
de 25 cm i 78 revolucions per minut (rpm.) Amb una selecció de cançons
preparades i adaptades per Federico García Lorca, titulada Col·lecció de
Cançons Populars Espanyoles, que van estar acompanyades al piano pel propi
Lorca.
Va ser ballarina convidada dels Ballets Russos de
Montecarlo entre 1938 i 1940. Tres anys després representà al Metropolitan
Opera House de Nova York un dels considerats millors quadres flamencs de
l'època El café de Chinitas amb poemes recollits per Lorca, decorats de
Dalí, orquestra dirigida per José Iturbi i coreografia pròpia. Morí el 1945
després d'actuar en aquest mateix teatre un cop finalitzada la seva actuació Capricho
Español de Manuel de Falla.
La Barraca
La Barraca va ser un grup de teatre universitari
de caràcter ambulant i d’orientació popular, coordinat i dirigit per Eduardo Ugarte
i Federico García Lorca. Creada el 1931 amb ajuda governamental, al principi de
la Segona República, i posada en marxa l'estiu de 1932, La Barraca tenia
com a objectiu portar el teatre clàssic espanyol a zones amb poca activitat
cultural de la península ibèrica. És va desenvolupar de manera complementària amb
el Teatre de poble, dirigit per Alejandro Casona, dins del projecte de les
Missions Pedagògiques creades per Manuel Bartolomé Cossío, a partir de les
missions Ambulants dissenyades per Giner de los Ríos.
Imatges del grup de teatre
estudiantil de Garcia Lorca "La Barraca" en una gira per Espanya.
Federico apareix dues vegades en aquesta pel·lícula: una vegada envoltat dels
actors estudiants i una segona vegada com a ombra en una producció de La Vida
es Sueno, de Calderon, del 1932. La pel·lícula va ser realitzada per Gonzalo
Menéndez Pidal.
García Lorca amb altres actors de La Barraca
Lorca va dictar
moltes conferències al llarg de la seva vida, com la meravellosa Teoría y juego
del duende, una de les seves ponències que al·ludeix a aquests termes
de follet, àngel i musa, que són inherents a la condició d'artista. En Arquitectura del cante jondo, aprofundeix més encara sobre les
essències del flamenc i li dona importància a la guitarra. Fins i tot en la
seva última carta, diu que ell es considera flamenc. Altres conferències de Lorca són Como
canta una Ciudad de novembre a novembre, Charlas
sobre el teatro, La nanas infantiles, La imagen poética de Luís de Gongora.
Margarita Xirgu
Margarida Xirgu, nascuda a Molins de Rei el 1888 i morta a Montevideo el 1969, va començar com a actriu de teatre professional al Teatre Romea de Barcelona. El 1914 va marxà a Madrid, on treballà al Teatre Espanyol, estrenant obres de Valle-Inclán, Pérez Galdós, Jacinto Benavente, Miguel de Unamuno i Federico García Lorca.
A l'estiu de 1926 coneix a Federico García Lorca, amb el qual establí una prolífica relació de col·laboració i d'amistat, ja que el poeta va estrenar quasi totes les seves obres importants amb ella.
L'any 1927, Margarida estrena Mariana Pineda de Lorca, qui encara és un desconegut, al teatre Goya de Barcelona, amb decorats de Salvador Dalí. Més endavant, l'actriu estrenarà gairebé totes les grans obres de Lorca: La zapatera prodigiosa (1930), Yerma (1934), Doña Rosita la soltera o El lenguaje de las flores (1935) i la reestrena de Bodas de sangre (1935), amb escenografia de José Caballero.
Segons Antonina Rodrigo: «Margarita Xirgu, sense cap
dubte, és la gran actriu per antonomàsia de Federico García Lorca. No es pot
llegir la vida de Federico, però sobretot el teatre de Federico, sense que hi
aparegui Margarita Xirgu. Són dues figures universals. Aniran de la mà ja tot
el camí que els resta. Que són solament 10 anys. Perquè Federico va ser
assassinat, com tots sabem, l'any 36. ...»
Bodas de sangre
Federico García Lorca
Seqüència de Bodas de sangre amb Margarita Xirgu, en una versió cinematogràfica rodada a
l'Argentina durant la guerra civil i estrenada al 1938; va ser dirigida per
Edmundo Guibourg.
El Rinconcillo
En un racó especial del cafè Alameda a principis de la dècada de 1920, neix la tertúlia intel·lectual bohèmia coneguda com el Rinconcillo, bressol de personatges, alguns d'ells ja destacats artistes i altres que arribarien a ser reconeguts en disciplines tan diverses com la poesia, la literatura, el periodisme, les arts, la política, la música i la diplomàcia, tant a nivell nacional com internacional. La idea tertuliana del grup era de renovar el món de les idees culturals de la ciutat, -(el 1922 van organitzar entre Manuel de Falla, Federico García Lorca, Ignacio Zuloaga i l'Ajuntament de Granada el Primer Concurso Nacional de Cante Jondo, que va tenir lloc els dies 13 i 14 de juny a la Plaça dels Aljibes de l'Alhambra de Granada)-, proposant i posant en relleu un nou patrimoni artístic musical que pogués guiar les noves generacions en la seva rebel·lió contra el costumisme conservador de la burgesia imperant.
Primer Concurs de Cante Jondo de 1922
Fins i tot van crear un poeta apòcrif Isidor Capdepón Fernández, que venia a representar tots els defectes criticats per la jove avantguarda granadina. Seria l'autor oficial d'alguns textos de Lorca i els seus primers dibuixos. Aquestes idees modernitzants de renovació de la societat granadina, van ser recolzades en el seu moment mitjançant visites periòdiques a la tertúlia per personatges tan diversos com HG Wells, Rudyard Kipling, i els músics Wanda Landowska i Arthur Rubinstein.
Entre
els protagonistes habituals, pertanyents a l'univers intel·lectual granadí, que
acudien per donar a conèixer les seves obres i projectes literaris, musicals i
polítics davant els tertulians i amics, es trobaven Federico García Lorca
i el seu germà Francisco García Lorca, Manuel de Falla, Melchor
Fernández Almagro, l'enginyer de camins Juan José Santa Cruz, el
polític Antonio Gallego Burín, el metge i polític Manuel
Fernández-Montesinos i el seu germà José Fernández-Montesinos,
filòleg, el músic Àngel Barrios, el pintor Manuel Angeles Ortiz, José
Acosta Medina, Miguel Pizarro Zambrano, els periodistes José Mora
Guarnido i Constantino Ruiz Carnero, José María García Carrillo,
el polític Fernando de los Rius que seria Ministre de Justícia i
Instrucció Pública, l'arabista José Navarro Pardo, el pintor Ismael
González de la Serna, Hermenegildo Lanz, l'escultor Juan
Cristóbal, Ramón Pérez Roda, Lluís Mariscal i el guitarrista Andrés
Segovia, i com a conductor i animador cultural, Francisco Soriano
Lapresa.
Bodegó de la mandolina (1926)
|
Bodegó amb violí
|
De l'esperit dels tertulians rinconcillistas van néixer projectes tan importants com el Concurs de Cante Jondo de 1922 de la plaça dels Aljubs, els homenatges a Isaac Albéniz a l'Alhambra, i la col·locació de làpides a Gautier, Glinka i Debussy
Com
a part de la intel·lectualitat de la ciutat, Ángel Barrios Fernández (1882-1964) acudeix a la tertúlia del Rinconcillo
al Cafè Alameda de Granada. Nascut a Granada, era un famós i carismàtic tocaor
i cantaor, gran amic de Manuel de Falla. Va estudiar harmonia, violí i
guitarra a la seva ciutat natal, perfeccionant els seus estudis a Madrid i a
París. Magnífic guitarrista, va fundar en 1900 el Trio Iberia d'instruments
espanyols, amb el qual va obtenir grans èxits a tot Europa, difonent molta
música espanyola. Va ser nomenat acadèmic de la Rial Academia de Bellas
Artes de Nuestra Señora de las Angustias, juntament amb Manuel de Falla, el
21 de febrer de 1924 i va exercir el càrrec de director del Real Conservatori
de Música i Declamació de Granada entre 1928 i 1939. Mereixen especial esment les
seves Impresiones de Granada, les seves Danzas gitanas i les
seves Canciones andaluzas. La seva obra Guajiras, per a piano va obtenir
el Premio Centro Artístico y Literario de Granada el 1910.
|
Arroyos de la Alhambra
|
La Residencia de Estudiantes
La
Residencia de Estudiantes, des de la seva fundació el 1910 per la
Junta per a Ampliació d'Estudis fins a 1936, va ser el primer centre cultural
d'Espanya i una de les experiències més vives i fructíferes de creació i
intercanvi científic i artístic de l'Europa d'entreguerres. El 1915 es
trasllada a la seva seu definitiva a la madrilenya Colina de los chopos. Durant
tota aquesta primera etapa el seu director va ser Alberto Jiménez Fraud, que va
fer d'ella una casa oberta a la creació, el pensament i el diàleg
interdisciplinari. Tant la Junta com la Residència eren producte de les idees
renovadores de la Institución Libre de Ensenñanza, fundada el 1876 per Francisco
Giner dels Rius.
La Residència es proposava complementar l'ensenyament universitari mitjançant la creació d'un ambient intel·lectual i de convivència adequat per als estudiants. Característiques distintives de la Residència van ser propiciar un diàleg permanent entre ciències i arts i actuar com a centre de recepció de les avantguardes internacionals. Això va fer de la Residència un focus de difusió de la modernitat a Espanya, i d'entre els residents van sorgir moltes de les figures més destacades de la cultura espanyola de el segle XX, com el poeta Federico García Lorca, el pintor Salvador Dalí, el cineasta Luis Buñuel i el científic Severo Ochoa. A ella acudien com a visitants assidus o com a residents durant les seves estades a Madrid Miguel de Unamuno, Alfonso Reyes, Manuel de Falla, Juan Ramón Jiménez, José Ortega y Gasset, Pedro Salinas, Blas Cabrera, Eugeni d'Ors o Rafael Alberti, entre molts altres.
La Residència va ser a més
fòrum de debat i difusió de la vida intel·lectual de l'Europa d'entreguerres,
presentada directament pels seus protagonistes. Entre les personalitats que van
acudir als seus salons figuren Albert Einstein, Paul Valéry, Marie Curie, Igor
Stravinsky, John M. Keynes, Alexander Calder, Walter Gropius, Henri Bergson i Le
Corbusier, entre molts altres. Sovint, aquestes personalitats van ser
convidades per dues associacions privades que van col·laborar activament amb la
Residència i van unir la seva tasca a un ampli sector de la societat civil: la
Sociedad de Cursos y Conferencias i el Comité Hispano-inglés.
Grupo de los
ocho
El Grupo de los Ocho o Grupo de Madrid és el nom que va rebre un conjunt de compositors espanyols de principis de segle XX. S'emmarca en l'equivalent musical de la Generació del 27 i està integrat per Ernesto Halffter i el seu germà Rodolfo Halffter, Juan José Mantecón, Julián Bautista, Fernando Remacha, Rosa García Ascot, Salvador Bacarisse i Gustavo Pittaluga. Associats a aquest grup apareixen les figures de Jesús Bal y Gay i Adolfo Salazar. El grup va néixer a principis dels anys 1930 amb la finalitat de combatre el conservadorisme en la música, en un esperit similar a el del parisenc Les Six. L'arribada de la Guerra Civil i la posterior dictadura de Francisco Franco van truncar la seva obstinació
El Grup dels Vuit es va
presentar oficialment el 29 de novembre de 1930 a la Residencia de Estudiantes,
a Madrid. En un manifest llegit per Gustavo Pittaluga, els vuit joves
compositors, d'entre 24 i 35 anys, es van postular com a representants de la
qual van denominar "música moderna" espanyola. El seu objectiu era
continuar amb la tasca de renovació de la música espanyola iniciada per Manuel
de Falla. No obstant això, els membres de el Grup ja havien fet
anteriorment estrenes i concerts a nivell individual i fins i tot havien ofert
el primer concert com a col·lectiu sis mesos abans al Lyceum Club Femenino,
institució lligada a la Residència d'Estudiants i a la Residencia de
Señoritas.
El naixement de el Grup dels Vuit va suposar un canvi en la crítica i la historiografia musical. Fins llavors, la història de la música espanyola s'havia comptat a través de grans noms com els d'Isaac Albéniz, Enric Granados o Manuel de Falla. Tradicionalment cada època havia quedat resumida en la figura d'un gran compositor. En canvi, era la primera vegada que un grup d'autors s'unia a Espanya per mostrar les seves obres de manera conjunta i sota uns ideals estètics compartits.
La Generació del 27 va suposar una Edat de Plata de totes les arts a Espanya, entre elles la música. No obstant això, l'aplicació en la música de la denominació Generació del 27 és un préstec literari derivat dels paral·lelismes i les relacions personals existents entre els artistes d'ambdues disciplines. Aquesta Generació musical de principis de segle XX ha estat també anomenada Generació del 31 i Generació de la República, per coincidir cronològicament la proclamació de la Segona República el 1931 amb la presentació del Grup dels Vuit, el col·lectiu musical més actiu de la Generació.
El Grup dels Vuit representa tan sols una part d'aquest moviment musical, no s'ha de confondre amb la Generació en el seu conjunto. Aquest grup rep també el nom de Grup de Madrid, en referència al seu lloc de naixement i a l'entorn en el que treballaven els seus membres. En termes generals, Madrid va ser el centre de desenvolupament de totes les inquietuds de la Generació del 27, però en la música hi ha excepcions.
En paral·lel al grup madrileny i amb els mateixos objectius, va sorgir el seu homòleg català: l'anomenat Grup Català o Grup de Barcelona, integrat per Robert Gerhard, Agustí Grau, Joan Gibert Camins, Eduard Toldrà, Manuel Blancafort, Baltasar Samper i Ricard Lamote de Grignon. En ocasions, s'inclou dins d'aquest grup al compositor barceloní Frederic Mompou, raó per la qual reben freqüentment el nom de grup dels vuit. Davant d'aquesta ambigüitat terminològica, la denominació toponímica evita confusions entre els dos grups
L'estètica del Grup dels
Vuit es basa en la unió de l'avantguarda amb la tradició, una aspiració comuna
de totes les disciplines artístiques durant la primera meitat de segle XX.
Així, per exemple, aquests joves compositors no trenquen completament amb la
tonalitat, sinó que la eixamplen mitjançant l'ús d'acords alterats i notes estranyes.
A més, advoquen per una simplificació del llenguatge musical, allunyant-se,
d'aquesta manera, de la grandiloqüència característica del Romanticisme. Per
això, l'estètica del Grup dels Vuit es pot entendre com una estètica neoclàssica
en la mesura que, en aquesta recerca de l'essència, acaben prenent com a model
l'art clàssic. D'aquesta manera, troben inspiració en el passat històric de la
música espanyola i en el folklore nacional, aconseguint així un llenguatge
universal a partir d'elements nacionals. Aquests trets mostren la voluntat de
Grup per continuar amb el llegat de Manuel de Falla, que va ser el seu
principal referent music.
En el seu desenvolupament com a grup va ser fonamental la figura d'Adolfo Salazar, compositor i crític musical al diari El Sol i en revistes com Lira Espanyola, Revista musical i Ritmo. Els seus escrits van permetre la introducció de les avantguardes europees a Espanya a principis de segle XX.
El Grup, tenia com a llocs de trobada la Residència de Estudiantes i l'emissora Unió Ràdio, en què Salvador Bacarisse va ser l'encarregat de les activitats musicals a partir de 1926. Bacarisse va aprofitar aquesta circumstància per donar a conèixer les seves composicions pròpies i les dels seus companys del Grupo. A més, els joves compositors mantenien una estreta relació amb Jesús Bal y Gay, responsable de les activitats de la Residència i futur marit de Rosa García Ascot, qui va ser alumna de Manuel de Falla. Tot això, unit al fet que Ernesto i Rodolfo Halffter tenien una especial vinculació amb Adolfo Salazar, va situar el Grup dels Vuit al centre del panorama cultural madrileny.
L'esclat de la Guerra civil
espanyola el 1936 va provocar la dissolució del Grup dels Vuit degut a l'exili
de la majoria dels integrants, que mai més es van tornar a reunir. Rodolfo
Halffter i Rosa García Ascot van fugir a Mèxic, mentre que Julián Bautista es
va exiliar a l'Argentina, on es va trobar amb Manuel de Falla, i Salvador
Bacarisse va marxar a París, on va seguir treballant a la ràdio. Gustavo
Pittaluga, per la seva banda, es va traslladar a Washington, des d'on va
viatjar en diverses ocasions a Amèrica Llatina. Els tres compositors restants
van romandre a Espanya: Fernando Remacha, després de ser denunciat, es va recloure
a la ferreteria que la seva família regentava a Tudela; Juan José Mantecón es
va tancar a Madrid, on va viure apartat del món musical, i Ernesto Halffter,
després de passar una temporada a Portugal, va tornar a Espanya i va ser l'únic
que va treballar per al règim franquista.
|
He d’esmentar el lloable i exhaustiu treball de Marco
Antonio de la Osa sobre García Lorca i la música, del qual m’he servit, entre altres fonts, per elaborar aquesta entrada.
|
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada