diumenge, 13 de setembre del 2020

79.- Pammelia, Deuteromelia, Melismata

La dinastia Tudor (1485-1603) va portar a Anglaterra molts canvis en la cultura i en l'art. Enric VIII era un gran entusiasta de les arts i la música, per aquesta raó el país sencer seguia aquesta predilecció.

El mateix Enric VIII va ser molt respectat com a músic i compositor. El manuscrit, conegut com el Cançoner d’Enric VIII, es va compilar probablement cap al 1518 i inclou 20 cançons i 13 peces instrumentals. Aquesta famosa cançó, Pastyme With Good Companye, celebra els goigs de la vida del príncep, com la caça, el cant i el ball.

Pastyme With Good Companye 

Anglaterra es va omplir de músics amb molt talent. Durant el regnat de la reina Isabel I (1558-1603), filla d'Enric VIII, l'art i l'alta cultura anglesos van arribar al cim del Renaixement anglès. En el període isabelí la música secular i la música instrumental van experimentar un auge molt important.  

La cort era el centre cultural que atreia els millors músics d'Anglaterra i d'altres parts del món perquè toquessin davant les classes altes en les seves festes o reunions. Els músics tenien molta feina a les esglésies, on tocaven instruments, cantaven i dirigien els cors durant les misses. Uns 80 músics estaven al servei d'Enrique VIII a la capella real, a més, l'acompanyaven per tot el país.

Però la música entusiasmava tant a les classes altes com a les pobres. A cada poble hi havia una banda local, les seves funcions eren variades: tocaven les seves composicions originals en les festes, en rebre els visitants reals...  Els músics de carrer i els joglars, no estaven ben considerats.


La llegenda, fonamentada amb algunes certeses, diu que les tavernes també eren llocs de reunió de malfactors i criminals. S'expliquen moltes històries en què el viatger innocent és enganyat com a resultat d'un complot en una taverna.

La taverna es va convertir en un centre d'interacció social a mesura que les esglésies es van tornar més puritanes. La taverna dels rics oferia menjar i beguda: una gerra de cervesa o ale (cervesa amb ordi maltat) servida per una aixeta. Per als menys benestants hi havia tavernes on se servien "pastissos i cervesa". Els clients gaudien de les cançons, així com dels jocs, tant a l'aire lliure com en interiors, alguns dels quals sens dubte incloïen jocs d'atzar: daus, bitlles i jocs de cartes. 

 

Moltes de les cançons de taverna eren catch o rondes (cànons). La més antiga que es coneix és l’anònim round  Sumer is icumen in, que data del segle XIII, però la més popular, segurament, és Ah, Robin, gentle Robin, del compositor de cançons més important del regnat d’Enric VIII, l’anglès William Cornysh.


Sumer is icumen in
Anònim S.XIII

Ah, Robin, gentle Robin
William Cornysh


Les catches sovint contenien expressions obscenes, a vegades amagades a la tercera o quarta veu on era difícil entendre-les, però a vegades eren explícitament audibles, com aquesta desagradable caçó (és la més basta que he trobat!) que pertany a la col·lecció The catch club, o Merry companions, editada cap a finals del segle XVII, amb obres de Purcell, Blow, Hilton i altres.


Pox on you
Henry Purcell

Però les primeres col·leccions de cançons de taverna d’Anglaterra daten de 1609, i són les que va editar el compositor anglès Thomas Ravenscroft. Podríem dir que Ravenscroft és el primer editor de música folk anglesa.




Thomas Ravenscroft, compositor, teòric i editor anglès (1582 o 1592 fins al 1635), destacat com a compositor de rounds i catches, i sobretot per compilar col·leccions de música popular britànica. Fou mestre dels infants del cor de l'església de Sant Pau de Londres, i també es dedicà al comerç de la música. Fou batxiller en música per la Universitat de Cambridge (1607) i és considerat com el músic més instruït del seu temps.

De reculls de música polifònica del període dinàstic dels Tudor ja n’hi havia hagut anteriorment, però es tracta de col·leccions de música culta, generalment sacra, escrites per compositors coneguts.

Rompeltier
Jacob Obrecht

Harmonice Musices Odhecaton (1501), és un recull en el que s’hi troben composicions d’autors tan famosos com Josquin des Prez, Alexander Agricola, Jacob Obrecht, etc.


L’Eton Choirbook (1500-1505) és una col·lecció de manuscrits esplèndidament il·luminats de música sagrada anglesa composta a finals de segle XV. Va ser una de les poques col·leccions de música litúrgica llatina que va sobreviure a la Reforma i, per tant, és una font important.

William Cornysh és el compositor del cèlebre cànon Ah Robin, gentle Robin, que ja hem vist més amunt.


Ave Maria Mater Dei
William Cornysh 

 


Sumwhat musyng
Robert Fayrfax

 

El Lambeth Choirbook és un llibre de cor il·luminat que data de segle XVI. Conté música per a 7 misses, 4 magnificats i 8 motets. Gran part de la música és de compositors de l'època Tudor. Els principals contribuents són els compositors Robert Fayrfax i Nicholas Ludford; entre ells dos van aportar al menys deu de les dinou peces.

El Caius Choirbook és un llibre de cor il·luminat que data de principis de segle XVI i que conté molta música de compositors de l'època Tudor. Els principals contribuents també són els compositors Robert Fayrfax i Nicholas Ludford; entre ells dos van aportar onze de les quinze peces.


Antienne Ave cuius conceptio
Nicholas Ludford

Les col·leccions de Thomas Ravenscroft són molt interessants i importants perquè recullen les cançons populars que se solien cantar a les taules de les tavernes. Es tracta de música per als clients dels tuguris de bevedors, no per a músics professionals. Les campanes de l'església toquen l'hora, els venedors ambulants criden les seves mercaderies, els cantants de balades escampen l'últim escàndol i la música vessa de les portes de les tavernes: aquests són els sons de Londres al segle XVII.

Pammelia i Deuteromelia són les primeres col·leccions angleses de  rondes i cànons, publicades per primera vegada a Anglaterra el 1609 per Thomas Ravenscroft. Consten de cent peces polifòniques cadascuna, la majoria anònimes. Dos anys després, el 1611, Ravenscroft publicà un tercer recull de 23 peces polifòniques anomenat Melismata, en el que, entre altres temes s’hi troba la cançó The Three Ravens, molt popular al seu temps, i  l’himne religiós Remember, O Thou Man, la composició més coneguda de Thomas Ravenscroft

Escoltem alguns catches i algunes cançons de cada una d’aquestes col·leccions:


Pammelia



We be three poor mariners
 

Hey hoe, to the greene wood

New Oysters, new oysters

Well fare the Nightingale

Follow me quickly

Hey downe adowne, behold and see

Who's the Fool Now?



Deuteromelia

 
Of all the birds
 
Three blinde mice
 
Give us once a drink
 
Willy I prethee go to bed
 

We be souldiers three
 




Hold thy peace

 

Martin said to his man
 
Tomorrow the Fox will come to town
 
Yonder comes a



Melismata


Brooms for Old Shoes
 
He that will an Ale-House Keep
 
The Three Ravens
 


Canst Thou Love
 
Derry-ding, ding, dasson
 
Remember, O Thou Man
 
Now Flowers
 


Catch

Composició vocal, en forma de cànon a tres veus -generalment masculines, a l’uníson o a l’octava-, molt popular a Anglaterra entre els segles XVI i XVIII. Molt semblant al round, el text solia ser humorístic o lasciu. La seva forma imitativa sembla estar suggerida pel possible significat del seu nom (catch, ’agafar'), no hi ha acord ni sobre el significat exacte d’aquest ni sobre la seva etimologia. John Hilton fou el primer gran autor d’aquestes peces amb dues col·leccions de gran popularitat, la segona de les quals, Catch that catch, no es publicà fins després de la seva mort (1658). Entre els compositors de catches de la darreria del segle XVII destaquen John Blow i Henry Purcell. La pràctica del catch, entreteniment social molt popular ja des del final del segle XVI, portà durant el segle XVIII a la creació de clubs organitzats al seu entorn, el més conegut dels quals, el Noblemen and Gentlemen’s Catch Club, fundat a Londres el 1761, encara existeix avui dia.

 

Now that the Spring
(Catch That Catch Ca)
John Hilton
 
Prithee ben't so sad and ser'ous
Henry Purcell
 
Galloping Joan
John Blow
 

Your Merry Poets Old Boys 
(Catch That Catch Ca)
John Hilton


Once, twice, thrice I Julia try'd
Henry Purcell
 
Bartholomew Fair
John Blow

 


<>·<>·<>·<>·<>

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada