dimarts, 8 de setembre del 2020

78.- El primer Dylan

David Castillo, en el seu llibre dedicat a Bob Dylan diu: “Des de diferents registres i ritmes dissemblants, podem tenir del folksinger que alternava la protesta amb les balades d’amor al Dylan del blues, del country, de l’àcid rock, del folk-rock, des de les influències del reggae en el cicle de conversió cristiana fins a les col·laboracions permanents amb artistes i grups com ara The Band, George Harrison, Eric Clapton, Grateful Dead,  Tom Patty, Ron Wood, Mark Knopfler, Keith Richards, Carlos Santana, Mick Taylor, Van Morrison o la formació, al final del vuitanta, del supergrup The Traveling Wilbury.” 

La dilatada carrera i la transformació constant de la seva  música, justifiquen sobradament que delimitem en aquesta entrada l’àmbit de la producció artística de Bob Dylan,  cenyint-nos als primers anys de la seva carrera musical, especialment als anys que van des que va arribar a Nova York el 1961 fins un concert del 25 de juliol de 1965, acompanyat de la Butterfield Blues Band, que representaria la transformació rockera de Dylan.


El contingut que veureu a continuació està elaborat a partir del treball abans mencionat de David Castillo:


Bob Dylan
Premi Nobel de Literatura
Edicions 62.

 

Bob va néixer el 1941 a Duluth, un poble de l’estat de Minnesota molt a prop de la frontera amb Canadà. És el gran de dos fills de d’Abraham Zimmerman, un comerciant jueu fill d’una família d‘Odessa (Ucraïna), que va haver d’emigrar a causa d’un pogrom antisemita el 1905.  La seva mare, Betty Stone, també era filla de descendents jueus lituans que s’establiren a Hibbing, un poble encara més al nord. Allà és on es va traslladar la família Zimmerman i on Bob començà l’afició per la música.

Les freqüents visites a la capital, Minneapolis, li permetien visitar les botigues de discos i escoltar blues, espirituals, gòspel, rhytm and blues, Elvis, Bill Haley, Buddy Holly i Little Richard. 


Long Tall Sally
Little Richard

Sota la influència dels pioners del rock, Dylan va formar el primer grup musical, The Golden Chords. Malauradament no hi ha cap registre sonor d’aquesta època. Amb la seva primera companya sentimental, -Echo Helstrom, la noia del país del nord-, compartien l’ambient tancat de Hibbing, però també la sensació de llibertat que venia amb els discos dels grans bluesman: Howlinlg Wolf, Muddy Waters, John Lee Hooker... i també amb el country-western de Hans Williams i Lefty Fritzel.


Girl from the North Country
Bob Dylan

Girl from the North Country és una cançó escrita per Bob Dylan a Anglaterra el desembre de 1962, recordant Echo Helstrom. Va ser publicada l'any següent en el segon àlbum d'estudi de Bob Dylan (The Freewheelin 'Bob Dylan). A Londres, Dylan es va reunir amb diverses figures de l'escena folk local, inclòs el britànic Martin Carthy. "Em vaig trobar amb algunes persones a Anglaterra que coneixien molt bé les cançons angleses tradicionals", recorda Dylan en 1984. "Martin Carthy és increïble. Vaig aprendre un munt de coses de Martin."

És sorprenent la similitud musical que hi ha entre Girl from the North Country i Boots of Spanish Leather, una de les cançons del tercer àlbum de Dylan (The Times They Are a-Changin).


Boots of Spanish Leather
Bob Dylan


El 1959 va ingressar  a la Facultat de Lletres de la Universitat de Minnesota, a Minneapolis. Només hi va aguantar nou mesos, però va començar a freqüentar els cafès i els cabarets del barri bohemi de la ciutat, i allà va fer la primera actuació en un local professional. Va adoptar el nom de Dylan, que tal com ell ha explicat moltes vegades, no té res a veure amb el poeta Thomas Dylan.

En aquest ambient estudiantil cada vegada s’inclinà més cap a la música folk. Els seus referents en aquell moment són la cantant folk Odetta, Jesse Fuller i Woody Guthrie, sense oblidar el seu admirat Hank Williams.

“La primera que em va fer prestar atenció a la música folk va ser Odetta. Vaig sentir una cançó seva en una botiga de discos. Vaig tornar immediatament per canviar la meva guitarra elèctrica i l’amplificador per una guitarra acústica Gibson, de planxa ample.”  (Dylan)


Poor Little Jesus
Odetta

Stagolee
Jesse Fuller

Hobo's Lullaby
Woody Guthrie

I Saw the Light
Hank Williams


Dylan arriba a Nova York el gener de 1961 i la seva arribada a Manhattan va ser més dura del que esperava. Amb un fred glacial, passejant per Greenwich Village, recorda que la primera vegada que va entrar al cafè Wha?, amb la seva motxilla i la seva guitarra, només va demanar si el deixaven tocar i si li podien aconseguir un lloc per dormir. Al cafè Whas?, Freddy Neilcantant i també presentador de les actuacions del local, el va deixar tocar l’harmònica acompanyant algunes de les intervencions musicals. 

En la cançó Talkin' Nova York del seu primer àlbum  (amb la característica prosòdia del Talkin blues, és a dir, el blues parlat) Dylan explica les primeres impressions en arribar a Nova York: “Rodant des del salvatge Oest, havia deixat les ciutats que més estimava, creia que ho havia vist tot, fins que vaig arribar a Nova York. La gent baixant terra avall i els edificis pujant al cel. Hivern a Nova York. El vent bufant la neu pertot arreu. Fent voltes sense tenir un lloc on anar. Qualsevol podria gelar-se com jo vaig gelar-me. Vaig aconseguir un treball amb l'harmònica i vaig començar a tocar, destrossant-me els pulmons a dòlar diari. Vaig bufar de dins enfora i de dalt a baix. L'amo va dir que estimava la meva música. N'estava tan enamorat que em pagava un dòlar diari." .”


Talkin' New York
Bob Dylan

“Jo era aleshores bastant fanàtic amb tot el que pretenia fer. Després d’aprendre més de dues-centes cançons de Woody, vaig anar a veure’l. Vaig esperar el moment adequat per anar a visitar-lo a l’hospital Grey Stone de Nova Jersey. Vaig agafar un autobús des de Nova York. Assegut a la seva habitació, amb la guitarra, interpretava les seves cançons. Hi anava sovint i vaig iniciar una relació d’amistat amb ell. A partir d’aquell moment tot va començar a ser com una nebulosa.” (Dylan)

Woody Guthrie el presentà als seus amics, entre els quals es trobaven els millors músics folk del moment: Jack Elliott, Pete Seeger, Tom Paxton, Dave Van Ronk i, especialment, la família Gleason.


El 1959, un electricista de Nova Jersey anomenat Bob Gleason i la seva dona, Sidsel, van escoltar una transmissió per ràdio del guió que Millard Lampell havia escrit per al concert benèfic per a Woody Guthrie de 1956. A la fi del programa, es va animar els oients a escriure Woody a l’hospital Grey Stone Park ... Atès que vivien prop de l'hospital, els Gleason van decidir veure si podien fer alguna cosa més per Woody que simplement escriure ...

Després de diverses visites, van començar a portar-lo a casa els caps de setmana, i ràpidament va córrer la veu per la comunitat folk de Nova York que Woody rebia visitants els diumenges a East Orange.  

Pete Seeger solia ser-hi, i Harold Leventhal, i ocasionalment Alan Lomax ... No obstant això, la veritable energia dels diumenges a la tarda provenia dels joves: els nens que adoraven a Woody i volien escoltar.

La casa dels Gleason es va convertir en un alberg juvenil per a cantants folklòrics errants. Bob Dylan va viure amb ells durant diverses setmanes després de la seva arribada a la ciutat, escoltant les cintes que Bob Gleason havia compilat de les sessions dels diumenges a la tarda i de l'antiga col·lecció de discos de Woody: gravacions antigues de la família Carter, Jimmie Rodgers i els altres.

Joe Klein, Woody Guthrie - A Life, Londres, 1981


Cançons enregistrades a casa dels Gleason, a East Orange: San Francisco Bay Blues, Jesus Met The Woman at the Well, Gypsy Davey, Pastures of Plenty, On the Trail of the Buffalo, Jesse James,  Car car song / Southern Cannonball i Remember Me.


La combinació de rock i blues va ser característica de la seva primera etapa professional. En quan a les influències rebudes, el mateix Dylan diu: “No en puc parlar perquè n’hi ha moltes i en podria oblidar alguna. Puc parlar de Woody Guthrie i de Big Joe Williams perquè resulta fàcil recordar aquests noms. Però, que hi ha dels encreuaments d’autopistes i de les cantonades gelades? Què passa amb els discos que has escoltat una sola vegada? Què hi ha dels udols dels llops i dels lladrucs dels gossos? Què em dieu del miol dels gats i del mugit de les vaques o del xiulet dels trens nocturns? Obre els ulls i les orelles i deixa’t influir, no hi haurà res que pugui fer per impedir-ho.”


Sittin On Top of The World
Big Joe Williams & Bob Dylan

Després dels contactes amb les grans figures de la música folk, Dylan va cantar en diferents locals passant el platet, fins que aconseguí un primer contracte per tocar al Gaslight. Al Gerde’s Folk City, a Greenwich Village, va compartir cartell amb John Lee Hooker. Dylan va cantar The House of the Rising Sun i Song To Woody, entre altres.

Gerde’s Folk City

 

The House of the Rising Sun
Bob Dylan

Song To Woody
Bob Dylan


Aquells primers mesos a Nova York va començar una gran amistat amb la cantant de blues Victoria Spivey, a qui va acompanyar tocant l’harmònica en algunes gravacions.


Black Snake Blues (1963)
Victoria Spivey

També conegué a Suze Rotolo -un dels grans amors de la seva vida-, i Joan Baez, que, com diu David Castillo, “serà una companya amb intermitències durant dues dècades.”

Suze, una jove activista que treballava a l’oficina del Congrés d’Igualtat Racial,  va ser la parella sentimental de Dylan, des de 1961 a 1964. Apareix a la portada del segon àlbum de Dylan (The Freewheelin 'Bob Dylan), i sembla ser la inspiradora d’alguna de les millors cançons de Dylan, com  Don't Think Twice, It's Alright. 


Don't Think Twice, It's Alright
Bob Dylan

No serveix de res seure
i preguntar-se per què, nena
a més no importa
i de res serveix seure
i preguntar-se per què, nena
fins i tot si no ho has fet mai;
quan el gall canti a trenc d'alba
mira per la finestra, i me n'hauré anat
tu ets la raó que segueixi el meu viatge
però no ho pensis dues vegades, així ja està bé

Al llarg dels anys que van del 1962 a 1965, Bob Dylan va publicar cinc àlbums fonamentals de la seva discografia, que seran la base de tota la seva obra posterior. Aquests anys, Dylan va estar al costat de totes les reivindicacions del moment, que constituien els temes recorrents de moltes cançons del moviment folk: els drets civils, contra la segregació racial, contra la guerra de Vietnam, contra el poder del diner... A l’abril de 1962, en un dels concorreguts cafès de Greenwich Village, Dylan participava en una discussió sobre la hipocresia del govern americà respecte als drets civils. En produir-se un silenci, Dylan pensà “El vostre silenci us traeix”. Aquest  pensament va ser la llavor de la cançó Blowi’n in the Wind, la que seria, i és, l’himne pacifista més popular arreu del món.

Blowi’n in the Wind
Bob Dylan

Les cançons del seu segon àlbum giren al voltant de la denúncia, l’apocalipsi i les balades d’amors passats: Masters of War és contra el negoci de la guerra; Oxford Town contra la segregació; A Hard Rain’s A-Gonna Fall apocalíptica i les balades Girl from the Borth Country i Don’t Think Twice, It’s All Right.


Masters of War
Bob Dylan

Oxford Town
Bob Dylan

A Hard Rain’s A-Gonna Fall
Bob Dylan

 

Paradoxalment, el corrent més progressista d’aquests anys va ser el ressorgiment folk. A través de la música tradicional i d’arrel popular es va vehicular un sentiment col·lectiu, de pau, de justícia, una manera de veure el món que va aglutinar diferents sectors polítics. La música va ser la senyera de tota aquesta agitació vinculada estretament als moviments reivindicatius i de denúncia dels problemes socials.

El Newport Festival Folk era, des de 1959, un dels aparadors més importants de la música folklòrica. El 1963, Bob Dylan ja era molt conegut i reconegut en els ambients folk (Pete Seeger, un dels fundadors del festival, havia dit que l’autor de Blowi’n in the Wind era un geni), però la seva actuació en el festival el juliol d’aquell any, va ser la consagració definitiva de l’artista.  


North Country Blues 
Newport Folk Festival 1963
Bob Dylan

El crític Robert Shelton va escriure: “La roba arrugada, les cançons plenes de mordacitat, l’actitud radicalment anticomercial, la identificació amb els negres (expressada en infinitat de cançons) i el moviment per la pau, el fet d’haver decretat la fi dels vells mites amb el God On Our Side, van convertir Dylan en l’emblema del Festival”.

 

With God On Our Side
Newport Festival Folk, 1963
Bob Dylan & Joan Baez


1.Oh, el meu nom no és res
La meva edat significa menys
El país d'on vinc
Es diu el Medi Oest
M'he educat i crescut allà
Les lleis a complir
I la terra en la qual visc
té a Déu del seu costat.
 
2.Oh els llibres d'història diuen
i ho diuen tan bé
Les cavalleries van carregar
Els indis van caure
Les cavalleries van carregar
Els indis van morir
Oh el país era jove
Amb Déu del seu costat.
 
3.La guerra entre espanyols
i americans
va tenir el seu dia
I la Guerra Civil també
Es va oposar molt aviat
I m'ha fet memoritzar
els noms dels herois
Amb armes de foc a les mans
I Déu al seu costat.
 
4.La Primera Guerra Mundial, nens
Va arribar i se'n va anar
La raó de la lluita
Mai la vaig arribar a entendre
Però he après a acceptar-la
Acceptar-la amb orgull
Perquè no es compten els morts
Quan Déu està del teu costat.

5.Quan la Segona Guerra Mundial
Va arribar a la seva fi
Perdonem els alemanys
I vam ser amics
Tot i que van assassinar sis milions
En els forns els van fregir
Els alemanys ara també
Tenen a Déu del seu costat.
 
6.He après a odiar els russos
Al llarg de tota la meva vida
Si ve una altra guerra
és contra ells que hem de lluitar
odiar-los i témer-los
Córrer i amagar
I acceptar-ho tot amb valentia
Amb Déu del meu costat.
 
7.Però ara tenim armes
De pols química
Si ens veiem obligats a disparar
Llavors hem de fer
Amb només prémer el botó
i disparar-li a tot el món
I no fer preguntes
Quan Déu està del teu costat.
 
8.En moltes hores fosques
He estat pensant sobre això
que Jesucrist
Va ser traït per un petó
Però no puc pensar per tu
Vostè haurà de decidir
Si Judes Iscariot
Va tenir a Déu del seu costat
 
9.Així que ara que estic acabant
Estic cansat “com l'infern”
La confusió que sento
cap idioma la pot descriure
Les paraules omplen el meu cap
I cauen a terra
Si Déu està del nostre costat
Ell prepararà la propera guerra.

Aquell any, Dylan va actuar en diferents actes organitzats en defensa dels drets civils, i a finals d’agost participà, amb Joan Baez i altres cantants folk, en la cèlebre marxa a Washington convocada per Martin Luter King.




 


Only A Pawn in Their Game 
(March on Washington 1963)
Bob Dylan 

El 22 de novembre de 1963 John F. Kennedy era assassinat a Dallas, quan Dylan acabava d'escriure The Times They Are A-Changin’. És una cançó metafòrica, d’un to visionari, amb referències bíbliques. Més tard, Dylan va dir que la lletra d’aquesta cançó no té res a veure amb el moment en que la va escriure. Molt sovint Dylan ha desmentit, sorprenentment, interpretacions de fets de la seva biografia que semblaven evidents.  A vegades la postura de Bob Dylan en les actuacions, en comentaris o en entrevistes sembla una mica cínica. Un amic seu, en veure uns versos d’aquesta cançó, quan encara no s’havia publicat (veniu senadors, congressistes, si us plau feu cas a la crida), li va preguntar què era allò i Dylan li respongué: “Bé, tu ho saps, sembla que és el que a la gent li agrada escoltar”.

 

The Times They Are A-Changin’
Bob Dylan


El gener de 1964 surt el tercer àlbum de Dylan amb el títol The Times They Are A-Changin’. En aquests moments, quan està en plena vena creativa com a cantant protesta, arriba a Amèrica la febre britànica, amb els Beatles i Rolling Stones. No cal dir que Dylan queda enlluernat, de la mateixa manera que va quedar seduït per Little Richard i Woody Holly quan vivia a Hibbing.

Amb paraules de David Castillo, “L’abundant producció de Dylan genera des de l’agost del 1964 fins al final del 1965 tres magnífics LP’s. Hi trobem temes que es repetiran sempre en els concerts de Dylan al llarg de tres dècades. It Aint’Me Babe, Subterranean Homesick Blues, She Belong To Me, Maggie’s Farm, Love Minus Zero I No Limit, It’s Alright Ma, It’s All Over Now Baby Blue, Desolation Row i sobretot Mr. Tamborine Man i Like a Rolling Stones se sumen a la interminable llista de temes cèlebres de l’autor. Aquests tres discos suposen la marxa irreversible de Dylan cap al rock amb reminiscències del blues.” De fet, quan Dylan va sentir la versió electrificada de Mr. Tamborine Man de The Byrds va quedar absolutament impressionat, i a partir d’aquí comença el retorn de Dylan al rock que havia practicat al principi a Minnesota. 


Mr. Tamborine Man
The Byrds




El 25 de juliol de 1965 Bob Dylan tornava al què havia estat la seva llar espiritual, el Festival de Newport. Va començar amb el seu I is not gonna work on Maggie's farm no more i van arribar les esbroncades, les ampolles llançades a l'escenari i un tímid aplaudiment dispers.

I is not gonna work on Maggie's farm no more
Newport Festival Folk (1965)
Bob Dylan

 


<>·<>·<>·<>·<>




Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada