dimecres, 15 de febrer del 2023

178.- Devotio Moderna

 

En altres publicacions d’aquest blog hem parlat dels oblits i les mancances en la Història de la Música tal com tradicionalment ens l'hem explicat al llarg dels segles (159.- Per a una història més inclusiva). Una història en la que pràcticament no hi ha dones i on les figures estel·lars de cada moment eclipsen la gran quantitat de bons músics que en la seva activitat professional van demostrar la seva vàlua i la producció dels quals conforma el gruix d’obra que modela l’estil d’una època. Una Història que sovint obvia tot un seguit d’ocupacions professionals importants i necessàries que es desenvolupen al voltant del producte artístic i que potser es mereixerien una mica més d’atenció: editors, distribuïdors, productors, empresaris, associacions artístiques, diletants i usuaris domèstics, etc.


Clergue a l'scriptorium d'un monestir copiant un manuscrit


El tema que tractarem en aquesta entrada és un d’aquests que ha estat poc estudiat, i encara menys divulgat, en la Història de la Música: la música en les comunitats religioses laiques de la Baixa Edat Mitjana a Europa, especialment als Països Baixos i al nord d’Alemanya. És possible que en tractar-se de música més aviat simple, freqüentment homofònica o d’una polifonia poc elaborada, s’hagi considerat un gènere menor i, per tant, no prou interessant pels historiadors.

Sigui com sigui, el context històric tan convuls de l’Església Catòlica del segle XIV i la reacció dels moviments reformistes són prou interessants com per dedicar una mirada al paper que la música va jugar en aquestes comunitats religioses formades per seglars.


&

Al segle XIV pren forma a la consciència dels fidels la diferència entre l'Església com és i l'Església com hauria de ser. D'aquesta opinió sorgirà una efervescència espiritual de gran abast, les manifestacions més interessants de la qual seran: Wycliffe a Anglaterra; Savonarola a Florència, Jan Hus a Bohèmia i Gerard Groote als Països Baixos. Tots aquests moviments són la resposta dels creients més humils a l’escandalosa corrupció moral, a la luxúria i el vici, a l’enriquiment  personal, a l’arrogant ostentació de riqueses i a les  potestats i privilegis terrenals que acaparen els jerarques de l’Església Catòlica Romana.

L’enfrontament i l’acusació directe d’aquests moviments al poder de l’Església va tenir unes conseqüències nefastes per als seus líders.  Tot i els intrèpids atacs al vici -que no van salvar ni sacerdot ni monjo-, i que van culminar amb la retirada de la llicència per predicar, Gerard Groote no va ser jutjat per l'Església i va morir a causa de la pesta negra; no va ser així, però, per a Jan Hus i Girolamo Savonarola, que van ser condemnats i van morir a la foguera. Per la seva part, el Concili de Constança va declarar John Wycliffe heretge post mortem, de manera retroactiva. El seu cadàver va ser exhumat i cremat, i les seves cendres llançades al riu Swift.

Wycliffe


Savonarola


Hus

Groote


Aquests moviments, que comparteixen alguns principis amb les ordres mendicants i de predicadors (franciscans i dominics, bàsicament), es caracteritzen per donar protagonisme als laics, crear comunitats de seglars, apropar els textos sagrats als fidels a través de traduccions a les llengües vernacles i tenir per referent la vida de les primeres comunitats cristianes; però, per sobre de tot, es manifesten com uns moviments socials i polítics que qüestionen l'estatus privilegiat del clergat, rebutgen l'adquisició de riquesa temporal per part dels líders de l'Església, denuncien les mancances morals del clergat, dels bisbes i fins i tot del papat i els acusen de pràctiques corruptes de nepotisme, subhastes de càrrecs de la cúria, venda d’indulgències, etc.

Cada un d’aquests corrents, amb els seus trets particulars, posen de manifest l’estat d’un profund descontentament dels fidels i representen una proclama a una severa renovació dins de l’Església. Es consideren precursors de la Reforma luterana que s’esdevindrà al segle XVI.

Gerard Groote va fundar una fraternitat de dones amb el nom de Germanes de la Vida Comuna a Deventer (avui part dels Països Baixos) el 1376. A la seva obra es van adherir també alguns homes que volien viure segons la Regla de vida escrita per ell. Savonarola, a la Florència del segle XV, presumia que tot havia de ser cremat perquè tot era demoníac. El foc purificador de la foguera de les vanitats servia per purificar les ànimes. Déu no volia ostentació. No volia frivolitat. En canvi, Groote va centrar l'espiritualitat en la meditació com a mètode per arribar a la unió amb Déu. És el promotor de la Devotio Moderna, nou tipus de mística que predica l'espiritualitat exercida en el mitjà d'una vida normal.

Les primeres institucions fundades per la Devotio Moderna van ser cases en què els Germans o Germanes de la Vida Comuna van conviure, actuant en la majoria dels aspectes com a monàstics però conservant la condició de laics ja que no feien vots monàstics. Aquestes cases es van continuar fundant al llarg del segle XV, tot i que hi va haver una marcada tendència a un tancament més estricte a través de l'adopció dels agustins o la regla de la Tercera Orde de Sant Francesc, especialment per a les cases de germanes.

Davant l’opulència que exhibien bisbes i papes, ells predicaven amb l’austeritat i la vida senzilla. Les “Germanes” i els “Germans” es proposaven de viure castament i humil en comunitat, seguint l'exemple dels primers cristians i guanyant-se el pa amb llur treball de copistes. El seu objectiu era la salvació de l'ànima. Arribar a la perfecció cristiana -que, segons ells, radica en la puresa de cor i la pràctica de la caritat- requeria una sistemàtica autoanàlisi, la lluita contra els vicis i l'exercici de les virtuts. També es considerava necessària la lectura, l'oració i meditació, i el treball manual. Com a matèria de meditació es recomanava «rumiar» -una paraula que la «Devotio» farà seva- tot allò que provoqués el temor de Déu, o sigui: els pecats, la mort, el judici i l'infern. A fi de no arribar a desesperar de la salvació, aquests temes es combinaven amb d'altres, destinats a fomentar l'esperança: la glòria celestial, els beneficis divins i la vida i passió de Crist. "Hom havia fixat un cicle temàtic. El costum era dedicar el dissabte a la meditació dels pecats, el diumenge al cel, el dilluns a la mort, el dimarts als beneficis divins, el dimecres al judici, el dijous a les penes de l'infern i el divendres a la Passió de Crist." Aquestes comunitats afirmen, en definitiva, la necessitat d'un retorn a les arrels del cristianisme més autèntic i la possibilitat d'aspirar a la perfecció i de llegir els textos sagrats sense haver de refugiar-se en un convent. Val a dir que els dominicans identificaren els “Germans” i “Germanes” amb els vells “Begards” i “Beguines”.

 


Les beguines eren les dones que van protagonitzar un moviment social i religiós sorgit a les darreries del segle XII a tot Europa. Eren dones, soles o en grup, que portaven una vida religiosa al marge de les estructures eclesiàstiques i familiars de l'època; dones independents de qualsevol autoritat masculina, fins a un extrem desconegut a l'època. Eren laiques i religioses al mateix temps, difícils de definir pels seus contemporanis, que també les denominaven «mulieres sanctae». L'Església Catòlica les va perseguir des del principi del segle XIV. El concili de Viena, el 1312 (dos anys després que fos cremada Margarida Porete) les va condemnar com a sospitoses d'heretgia, però no van desaparèixer. Unes comunitats masculines similars es van formar paral·lelament anomenades begards.


&

Les arts, i la música entre elles, van ser el mitjà que la noblesa i la monarquia, així com els bisbes i els papes, van fer servir per exhibir el seu poder, la seva imatge fastuosa i magnificent. Els costosos mecenatges de grans artistes, amb les seves extraordinàries obres, proporcionaven la sumptuositat que requerien les seves principesques corts.

La senzillesa i la modèstia que proclamava Gerard Groote -i més tard Savonarola-, es fa evident en l’ús de la música en el context de les seves pràctiques religioses. La música era important, però també implicava un perill. Tot i que la influència de la música podia ser beneficiosa per generar l’emoció i l'afecte desitjat, era un perill per a aquells que perdien de vista el text relacionat amb la música. Perquè inherent al cant era la possibilitat que la música d'una cançó tingués més protagonisme que el text que portava la música. La música i el “fals afecte” estaven relacionats específicament per sant Agustí a les seves Confessions: 

“Així fluctua entre el perill del plaer i la salut aprovada; es va inclinar més aviat a aprovar l'ús del cant a l'església, perquè així amb el delit de les orelles les ments més febles puguin elevar-se al sentiment de devoció. Tanmateix, en ocasions en que estic més emocionat amb la veu que amb les paraules cantades, confesso haver pecat penalment i després preferia no escoltar música.”

Es tractava de combatre l'ús potencialment inadequat de la música, emfatitzant el text d'una cançó i no la part melòdica per si mateixa. Aquest èmfasi va portar, per exemple, el 1464, a la prohibició dels orgues a les esglésies i als dormitoris dels monestirs pertanyents al Capítol de Windesheim (el monestir més important de la Devotio Moderna), sobre la base que cantar en combinació amb orgues pot provocar massa excitació: “Sicuti non admittimus organa in divino officio, ita nec in dormitori causa excitationis”.

Aquesta visió també va tenir una influència significativa en la composició de la música polifònica en aquests cercles devots. Tot i que la música podria haver estat acceptable per fomentar el desenvolupament de l’emoció i l'afecte en la meditació, el text d'acompanyament era responsable d'assegurar-se que era l'afecte adequat i, per tant, el text havia de ser clarament audible i comprensible. Com a resultat, la polifonia i els manuscrits de la Devotio Moderna eren bastant simple. Si no fos així, el "fals efecte" donaria lloc a una pregària inadequada i, per tant, ineficaç. D'aquesta manera, la funció meditativa va influir en les idees sobre la música en l'àmbit de la Devotio Moderna així com en l'estructura de la música en si. 

A Florència, les laudes van ser extremadament populars, ja que Savonarola havia prohibit la difusió de qualsevol altre estil de música sacra.  Originalment la lauda era una forma monofònica, però a principis del segle XV es va desenvolupar un tipus de lauda polifònica.


 
Ecce quam bonum
Luca Bettini


El text Ecce quam bonum va ser citat amb freqüència per Savonarola en els seus sermons, i va inspirar al frare dominic Luca Bettini a escriure una lauda sobre aquestes paraules del salm 133. 


La música va ocupar un paper de suport crucial per generar la pietat i l'emoció necessàries per a una fe adequada. La música de la Devotio Moderna incloïa naturalment el cant litúrgic, però més enllà d'això també un important conjunt d'himnes llatins paralitúrgics i un gran nombre de cançons vernacles religioses compostes amb melodies d’homòlegs seculars. En aquest context, la música estava destinada especialment a donar lloc a l'afecte o emoció propi i desitjat en la persona que medita.

El vincle entre música i meditació es trobava inafectio: l'emoció desitjada que, a partir de la lectio, hauria de derivar de la meditatio per desembocar en una pregària efectiva a Déu (oratio). Els efectes de la música sobre les emocions ja eren coneguts a l'Antiguitat. Aquest coneixement també va entrar en els tractats i les idees de la Devotio Moderna, principalment mediatitzada a través dels escrits de sant Agustí. A més dels tractats específics de diversos autors de la Devotio, moltes fonts més generals informen que la música està implicada en la meditació. Aquesta funció va influir en les idees sobre la música així com en l'estructura de la música en si.  


Dies est leticie nam processit hodie
Cançons de Nadal del Manuscrit Koning

El Manuscrit de Koning, és particularment remarcable, fins i tot excepcional, ja que té els seus orígens dins del moviment Devotio Moderna. 

Si comparem la música que es coneix de la Devotio Moderna amb les obres polifòniques de compositors contemporanis -Josquin, per exemple-, es fa evident que el que és primordial és la comprensió del text, i això obliga a una simplicitat estructural i a una textura musical diàfana.  Com a mostra, escoltem uns exemples extrets de dos dels cançoners utilitzats en comunitats monàstiques que recullen peces vocals i instrumentals sagrades i profanes del període que va de la Baixa Edat Mitjana al Renaixement: Lochamer-Liederbuch i Glogauer Liederbuch.


Wach auf mein Hort
Oswald von Wolkenstein
Lochamer-Liederbuch
 
All voll, núm. 183
Glogauer Liederbuch

Ave Dei genitrix, núm.210
Glogauer Liederbuch
 
 
All mein' Gedanken, die ich hab
Lochamer-Liederbuch



&

Però un dels documents musicals més importants vinculat a les comunitats de les Germanes de la Vida Comuna és el Cançoner d'Anna von Köln, testimoni impressionant de la vida espiritual i cultural a la Baixa Edat Mitjana a la zona Rin-Maas. Anna von Köln (1480-1530), que no era monja, pertanyia al moviment espiritual laic Devotio Moderna i va dedicar la seva vida a la devoció i a la pregària. Va recollir cançons en una varietat d'idiomes, com ara el renà, el neerlandès mitjà i el llatí, algunes de les quals incloïen el text i la música, i algunes de les quals només tenien el text requereixen investigacions per descobrir la música en altres fonts contemporànies. 

Gràcies a l’enregistrament del CD Rose van Jhericho, interpretat pel grup femení Ars Choralis Coeln que dirigeix Maria Jonas, podem escoltar algunes de les peces que integren aquest important recull, un interessant document sonor de la música de la Devotio Moderna de voltants de l’any 1500. Gairebé totes les cançons són monofòniques, cantades per solistes o en alternança entre un solista i un conjunt a l'uníson. Els cantats en ritme lliure són majoritàriament a capella i les cançons mètricament regulars solen anar acompanyades d'un conjunt instrumental que va des d'un sol instrument fins a una combinació de flauta dolça, campanes, dulcimer, arpa i viola.


Laist ons syngen ind vroelich syn

Nu hoirt nu hoirt all wonder

 

Rose van Jhericho

 

Te celi reginam

 

Audi tellus

In dulci jubilo

 

Maria, suesse meichdekyn

Wail up, ich moes van hynnen

 

Heir bouen in myns vaders rych

 

Mater sancta, dulcis Anna

 

O laist ons vroelich syngen

 

In Feuers Hitz

 

Elend, du hast umfangen mich

 

Mit vrouden quam der engel

 

Ich grois dich gerne


Jure plaudant omnia

0000000000000


Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada