Duffy Power (1941-2014) cantant anglès de rock and roll i de blues que va aconseguir un cert èxit als anys seixanta, però molt menys del que segurament es mereixia. La seva producció discogràfica és complicada cronològicament, ja que moltes de les seves cançons dels anys 60 publicades en senzills van ser reeinterpretades en posteriors recopilacions en LP.
Raymond Howard va néixer a Fulham, al sud-oest de
Londres. Va ser descobert el 1959 per l'empresari Larry Parnes, cantant en un
programa de nous talents amb el seu grup Duffy and the Dreamers. Parnes va ser
el primer gran gerent de rock britànic, i el seu grup de cantants incloïa molts
dels cantants de rock and roll britànics més reeixits de finals dels anys 50 i
principis dels 60.
En la carrera de Duffy Power es distingeixen dues cares ben contrastades: per una part hi ha el Duffy dels primers anys, un jove rocker -com molts altres-, bon cantant però que no sobresurt especialment de la resta de candidats a l’estrallat, i el Duffy que es submergeix en el rhythm and blues, descobrint una veu extraordinàriament dotada per a l’expressivitat característica del gènere negre. És una opinió personal que, quan s’allunya del rock and roll, i especialment a partir del contacte amb Alexis Korner, floreix l’autèntica personalitat de Power.
Entre 1959 i 1961 va gravar una
sèrie de versions de cançons, com Dream Lover i Ain't She Sweet,
publicades en senzills per a Fontana Records, però a diferència
d'alguns dels seus companys no va aconseguir gaire èxit comercial.
Senzills de Fontana(1959-1961)
Dream Lover
|
Ain't She Sweet
|
That's My Little Suzie |
Els senzills que va gravar al segell Fontana en aquests primers anys eren típics números de l'època, a l’estil dels joves cantants d’èxit del
rock and roll nord-americans.
Whole Lotta Shakin'
|
Starry-Eyed
|
What Now
|
I’ve Got Nobody
|
Power va ser presentat per un amic a la creixent escena dels clubs de blues de Londres, i el 1963 es va unir amb Graham Bond, Jack Bruce, Ginger Baker i John McLaughlin per gravar I Saw Her Standing There, un dels primeres versions d'una cançó dels Beatles. En aquell moment Paul McCartney i John Lennon estaven intentant establir-se com a compositors d'altres artistes que ja es consideraven reeixits i havien escrit la cançó pensant en ell. El seu primer senzill amb Parlophon incloïa I Saw Her Standing There i Farewell Baby.
I Saw Her Standing There
|
Farewell Baby
|
Duffy va deixar Parnes i durant la segona fase de la seva carrera a Parlophone va gravar cinc senzills excel·lents entre 1963 i 1964, revelant una veu enormement versàtil i emotiva, sobre un material (alguns escrits per ell mateix) finalment digne d'això.
Senzills de Parophone (1963-1964) |
Hey Girl
|
A woman made trouble
|
It Ain't Necessarily So
|
If I Get Lucky Some Day
|
Where Am I?
|
I Don't Care
|
Parchman Farm
|
Tired, Broke and Busted
|
El 1965, temporalment sense un contracte discogràfic, Duffy es va dedicar a la composició de cançons i la interpretació basada en el blues. Aquest mateix any es produeix la vital col·laborar amb Alexis Korner -un prestigiós músic pioner del Rythm & Blues britànic-, cantant i tocant l’harmònica en l’esplèndid disc Sky High.
Sky High
|
|
||
Long Black Train
|
Rock Me
|
I'm So Glad
|
|
Let the Good Times Roll
|
Ooo Wee Baby
|
River's Invitation
|
|
Money Honey |
Big Road Blues |
Louise |
|
Fragment de Man In The Sky, d’una presa inèdita de les sessions de Sky High gravades als Ryemuse Studios de Londres. Man In The Sky |
|
Després de l’LP amb Alexis
Korner's Blues Incorporated, va començar a gravar una sèrie de demos
editorials notables per a Marquis Music, amb un grup de col·laboradors
de primer nivell (McLaughlin, Bruce, Baker, Danny Thompson, Terry Cox, Phil
Seamen i altres). Una demo (o maqueta) és un tipus de gravació de temes musicals que
s'utilitza normalment abans de llançar un treball al mercat, per ajudar a donar
una idea de l'estil final del producte.
The Marquis Sessions
|
|
||
Parchman Farm
|
Lawdy Miss Clawdy
|
Just Stay Blue
|
|
Love's Gonna Go
|
There's No Living Without Your Loving
|
She Don't Know
|
|
Little Girl
|
Dollar Mamie
|
Little Boy Blue
|
|
|
Rags and Old Iron |
|
|
|
|
Hound Dog
|
Mary open the door
|
Hummingbird |
Hell Hound |
El 1971 es van publicar a Transatlantic l’àlbum Innovations,
amb temes gravats entre 1965 i 1967. "La semblança amb Billie Holiday
és el més sorprenent de Duffy Power”, va suggerir un escriptor de
Gramophone, quan va escoltar el reeixit LP Innovations. "En el
seu millor moment, comunica el mateix sentit d'implicació emocional, el mateix
lirisme angoixat".
Innovations
|
|
||
Rosie |
Leaving Blues |
It's Funny
|
|
God Bless the Child
|
|
Help Me
|
|
Exactly Like You |
One Night
|
There You Go
|
|
El 1972, finalment va publicar un àlbum en solitari, Duffy
Power, amb el segell GSF, produït conjuntament amb Andrew Loog Oldham i amb
Alexis Korner. Encara que en aquest moment era àmpliament reconegut com un
cantant impressionant, els seu àlbum no va tenir una bona venda.
Duffy Power
(GSF, Àlbum 1972)
Liberation
|
Holiday
|
Love Is Shelter
|
Little Soldiers
|
Love Song
|
Lilly
|
River |
Com ja hem dit, la discografia de Power és força complicada. Un any després, el 1973, publica al segell Spark un altre àlbum, també homònim, amb temes gravats el 1969 i produït per Peter Eden.
Duffy Power
|
|
Midnight Special
|
|
Gin House Blues |
Fox And Geese
|
Fixing A Hole
|
Roll Over Beethoven
|
I've Been Lonely Baby |
Little Man
|
Duffy Power va tenir problemes amb les drogues i
complicacions mentals pel seu caràcter depressiu. Tornaria als vuitanta però
mai va aconseguir el merescut reconeixement que mereixia com a cantant i
compositor. La major part del seu material de Parlophone, incloent
enregistraments inèdits dels anys 60, es va publicar en CD l'any 2002 com a Leapers
and Sleepers.
Leapers and Sleepers
(Parlophone, àlbum doble de 2002)
Shake Rattle and Roll |
What'd I Say |
I Got a Woman |
Woman Made Trouble |
Sitting on Top of The World |
Davy O'Brien
|
July
Tree
El 2006 es va estrenar una nova retrospectiva Vampers
and Champers que incloïa la reedició del seu LP Translantic Innovations,
i el 2012 sortia Tigers, l’últim LP recopilatori de cançons de Duffy
Power.
Tigers |
Nine Lives Gone |
Duffy Power va ser una mica diferent dels altres cantants 'pop' dels anys 60, ja que tenia una presentació molt més jazzística. Mai va tenir un gran èxit popular, potser per aquest motiu, però la prova del seu talent és que va treballar amb uns quants dels pesos pesants del jazz/blues de l'època. Va morir el 19 de febrer
de 2014 a l'edat de 72 anys, i com algú va dir: “va ser un home amb un talent increïble la carrera del qual,
aproximadament entre 1958 i 75, va abastar tants grans moviments de la música
britànica: rock'n'roll, R&B, soul, rock i molt més. Mai va tenir l'èxit que
es mereixia, però va ser un dels grans.”
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada