It 's Now or Never és una cançó gravada per Elvis Presley i publicada com a disc senzill el 1960. Cap els anys 50, Presley, que es trobava a Alemanya amb l'exèrcit americà, va escoltar una versió particular de O sole mio i va demanar que li fessin una lletra per poder-la cantar. Així es va gestar el senzill més venut de Presley (20 milions de còpies) i un dels més venuts de tots els temps.
It's Now or Never Elvis Presley
|
O sole mio Enrico Caruso
|
Reutilitzar música ja creada per a noves composicions és un recurs que s’ha fet sempre i que se seguirà fent. Aquest és un camp ampli, que abasta el préstec, la transcripció, les variacions, les cites, la paràfrasi, la paròdia, el modelatge, l'al·lusió i moltes altres formes de reelaborar la música existent. S’entén que el plagi, que pressuposa actuar de mala fe, queda fora d’aquest anàlisi. A vegades és només la melodia, a vegades és tota la composició la que es reconverteix en una nova obra, canviant la instrumentació, el text, el gènere, el significat, etc.
Les extraordinàries versions de l’obra de J.S. Bach que va fer Jacques Loussier amb el Trio Play Bach als anys 1960, entren dins aquest ampli concepte de música reelaborada.
Prelude No. 1 in C Major
|
Prelude No. 1 in C Major
|
Com
qualificaríem la popular Ave Maria del compositor romàntic francès Charles
Gounod, que consisteix en una melodia especialment dissenyada per a ser
superposada al Preludi núm. 1 en do major (BWV 846) del Clavecí ben temperat de Bach que acabem
d’escoltat? Sigui el que sigui, també es tracta de música reelaborada. |
|
Durant
l'Edat Mitjana, en el repertori trobadoresc, moltes peces que ens han arribat
no tenen música pròpia, però sabem que eren susceptibles de ser cantades amb la
música d'altres peces de mètrica similar. Al procediment de canviar el text
d'una melodia -en molts casos de caràcter profà per donar-li un nou ús de
caràcter sacre-, es va denominar contrafactum.
Per exemple, el cànon anglès Sumer is icumen in, que canta l'arribada de l'estiu -el més antic que es coneix a Europa- posteriorment va rebre un text religiós (Perspice Christicola).
Sumer is icumen in |
Perspice Christicola |
Molt
probablement també són resultat de l'aplicació de la tècnica del contrafactum els casos de
cançons tradicionals que es canten amb textos diversos sobre una mateixa
melodia; en són un exemple El gegant del Pi, Pastoret d'on vens
i Escarabat bum-bum.
|
L’última
peça del Llibre Vermell de Montserrat és una Dansa de la Mort, que està
en relació directa amb una altra representació trobada al Convent de Sant
Francesc de Morella (Castelló). A la sala capitular d’aquest convent s’hi poden
veure uns frescos amb un contrafactum musicat (Morir, ffrares, nos convé) amb la mateixa melodia montserratina. En la representació
figurativa d'aquesta Dansa de la Mort, s’hi veuen personificats tots
els estaments socials, cadàver inclòs.
Morir, ffrares, nos convé(Representació iconogràfica)
|
|
Si abrá en este baldrés
|
|
Algunes de les obres del Renaixement, es troben “a lo profano” en un cançoner i “a lo divino” en un altre. La cançó Falalalanlera del Cançoner del Duc de Calàbria, en el Cançoner de Gandia conserva la mateixa música però amb un text diferent: de “villancico” profà s’esdevé “villancico” de Nadal.
Falalalanlera
|
Falalalanlera
|
Al Cançoner d’Uppsala es troba el “villancico” de
Nadal Riu,riu,chiu, atribuït a Mateu Fletxa, que,
sospitosament, té moltes similituds amb el Falalalanlera de Bartolomeu
Càrceres |
Riu,riu,chiu
|
El mateix procediment s'observa en les composicions de Francisco Guerrero: Tu dorado cabello -/- Si tus penas no pruebo i Prado verde y florido -/- Pan divino, graçioso.
Tu dorado cabello
|
Si tus penas no pruebo
|
L'Homme
armé
és una cançó francesa del Renaixement molt popular que va ser utilitzada
infinitat de vegades per compositors de l'època, com ara Josquin, Morales o Palestrina.
Un dels sistemes de composició de misses i motets dels segles XV i XVI
consistia en prendre com a base per a una nova composició una melodia d’una
cançó ja coneguda. D’aquest procediment se’n diu paròdia. Més de quaranta
misses paròdia d’aquella època porten el nom de L’homme vaig armar
.
L’Homme Arme
|
Missa L'Homme Armé Sexti Toni
|
Una
paròdia musical és una composició musical realitzada a partir d'una altra
preexistent, pròpia o aliena. No és necessàriament una versió satírica,
burlesca o humorística de l'obra original, sinó només una reelaboració,
encara que també pugui tenir finalitats humorístiques. El Can Can, de ritme trepidant (que Offenbach ja utilitzà satíricament en l’opereta Orphée aux enfers), és parodiat per Camille Saint-Saëns en convertir-lo en una dansa per a tortugues!
|
Una
altra cosa són les composicions que no parteixen de cap obra preexistent i
que a vegades es qualifiquen com a paròdies musicals, encara que potser seria
més adequat anomenar-les bromes o sàtires musicals. En 1742, Bach va escriure la Cantata Camperola, BWV 212. Es tracta d’una broma musical. Bach estava oferint una demostració de com no s’ha d’escriure música o, al menys, de com no ho feia ell. Mer hahn en neue Oberkeet BWV
212
|
Però
el clímax de la tècnica compositiva particular del contrafactum es pot
considerar que és l'època barroca. En el primer barroc, l’edat d’or del madrigal, hi trobem algun
exemple significatiu. De la segona
òpera de Claudio Monteverdi, L’Arianna, tan sols es conserva
l’ària Lament d'Arianna (Lasciatemi morire), que s’ha preservat
gràcies a que també es va editar com un madrigal independent. Posteriorment, el
1641, amb un nou text en llatí, Monteverdi va editar, sobre el mateix tema
musical, Pianto della
Madonna
Lamento d'Arianna
|
Il Pianto della
Madonna
|
Un
altre bon exemple de contrafactum en el barroc és l’ària Lascia la
spina, de l'oratori Il trionfo del Tempo e del Disinganno de G.F. Händel, el germen musical de la qual és reconeixible a la Sarabanda
de l'òpera Almira, del mateix autor. Aquesta emblemàtica composició
adopta la seva forma musical definitiva en la coneguda ària Lascia ch'io
pianga, de l'òpera Rinaldo.
Sarabanda
|
Lascia la spina
|
Lascia ch'io pianga
|
A vegades la reutilització de composicions anteriors és només parcial. Antonio Vivaldi, en l’òpera Farnace, pren el començament del Concert de l’Hivern de les Quatre estacions per a l’ària Gelido in ogni vena.
L’hiven
|
Gelido in ogni vena
|
I, el tema més conegut de Vivaldi,
el famosíssim primer moviment del Concert de la Primavera de les Quatre
estacions també és reelaborat pel mateix compositor, aquesta vegada per al cor Dell’aura al susurrar del 1r acte de la seva òpera Dorilla in Tempe.
La Primavera(1r mov.)
|
Dell’aura al susurrar
|
Fins
l'arribada de la Il·lustració, en temps de Mozart, no va néixer en els músics el
sentit de propietat de les seves obres. Els músics, i els artistes en general,
eren servidors d’un senyor, de la Cort o de l’Església, i la seva feina era proveir-los de música per a les seves cerimònies i compromisos. Per això, en el barroc, no era estrany que un
compositor utilitzés un obra d’un altre músic per a complir amb les seves obligacions.
Bach va transcriure per a orgue i clavicèmbal diversos concerts italians, principalment d'Antonio Vivaldi, però també d'Alessandro
Marcello, Benedetto Marcello i Georg Philipp Telemann.
Op. 3 No 9 in D Major, Rv
230
Antonio Vivaldi
Concerto in D major BWV 972
Johann Sebastian Bach
Fins
l'arribada de la Il·lustració, en temps de Mozart, no va néixer en els músics el
sentit de propietat de les seves obres. Els músics, i els artistes en general,
eren servidors d’un senyor, de la Cort o de l’Església, i la seva feina era proveir-los de música per a les seves cerimònies i compromisos. Per això, en el barroc, no era estrany que un
compositor utilitzés un obra d’un altre músic per a complir amb les seves obligacions.
Bach va transcriure per a orgue i clavicèmbal diversos concerts italians, principalment d'Antonio Vivaldi, però també d'Alessandro
Marcello, Benedetto Marcello i Georg Philipp Telemann.
Op. 3 No 9 in D Major, Rv
230
Antonio Vivaldi
Concerto in D major BWV 972
Johann Sebastian Bach
Johann Sebastian Bach, és un dels compositors barrocs que més va utilitzar aquest recurs, valent-se de parts de cantates i oratoris per a altres composicions amb textos diferents. En la Passió segons sant Mateu, per exemple, utilitza la mateixa melodia en sis corals diferents. Aquesta melodia és una versió rítmicament simplificada de la cançó amorosa Mein G'müth ist mir verwirret d'Hans Leo Hassler (1564-1612), que va aparèixer per primera vegada en 1601. Ja el 1613, aquesta melodia és recollida al cançoner Harmoniae sacrae amb un text escrit el 1599 per Christoph Knoll (1563-1621) Herzlich geht mich sein. Així serà coneguda a les congregacions luteranes del segle XVII.
Mein G'müth ist mir verwirret
|
O Haupt voll Blut und Wunden
|
Tot
i que els “reciclatges” de Bach es devien generalment a pressions de l'actuació
pública, normalment les contrafacta contenen diverses millores
estètiques i revelen un alt grau de mestratge. Algunes de les transformacions són
excel·lents exemples de trets típicament bachians, el més comú dels
quals és el simbolisme textual i formalista, és a dir, les figures característiques
de la retòrica barroca. Un altre tret notable és la tendència general a fer que
l'escenari posterior sigui més extens i massiu que la composició original. En
conseqüència, sempre que va ser possible, Bach va afegir noves parts
instrumentals i vocals, va augmentar la durada de les versions posteriors, va
augmentar certs intervals melòdics i usualment va fer que la contrafactum
fos més melismàtica que els seus models.
Un
exemple d’això és l’Obertura de la Suite per a orquestra número 4,
que Bach reutilitza en la Cantata BWV 110 afegint-hi les veus solistes i
el cor.
|
|
El
primer número de la Cantata, WBV 174, és un veritable concert i de fet
és una reelaboració del primer moviment del tercer dels Concerts de
Brandenburg, BWV 1048, on el conjunt instrumental de tres violins, tres
violes i tres violoncels s’ha incrementat amb dues trompes, tres oboès i el
fagot que forma part del continu; és el número més atractiu de tota la cantata.
Brandenburg Concerto No. 3
|
Simfonia
|
Un
altre exemple de reciclatge musical és la transformació d'una melodia per a un
sol instrumental en una simfonia d'una cantata: la melodia del Preludi de la
3a partita per a violí sol, BWV 1006 és aprofitada per a la simfonia de la Cantata BWV 29, per a orquestrat
(amb orgue obbligato).
|
|
De fet, totes les transcripcions consisteixen en reutilitzar un material ja existent i donar-li una altra sonoritat.
Violin Concerto No.2, BWV 1042
|
Harpsichord Concerto, BWV
1054
|
Cal
considerar un cas a part la Missa en si menor, BWV 232. En origen
l'obra constava d'un Kyrie i un Glòria que Bach va enviar el 1733 al recentment
proclamat Elector de la cort de Dresden, Frederic August II, sol·licitant no
una feina , sinó un títol (Hofkomponist) que li proporcionaria un millor
tracte (i paga) de l'ajuntament de Leipzig. El títol no li va ser concedit fins
a tres anys més tard, després d'enviar una segona petició.
A
finals de la dècada de 1740 Bach va tornar a treballar en aquesta missa,
afegint un Sanctus que havia compost en part el 1724, i afegint també un Credo
i un Agnus Dei formats per un conjunt de contrafacta de diferents
cantates. D'aquesta manera va convertir el conjunt en "una mena de
testament musical, un sumari de tots els tipus de composicions eclesiàstiques
unificats per l'antic text de la missa en llatí".
Els moviments paròdics de la Missa en Si menor i l'obra amb la qual estan relacionats són els següents:
Missa en si menor, BWV 232 |
Cantates
|
|
|
|
|
||
|
|
La
quantitat d’obres musicals producte de la reelaboració d’altres obres anteriors és tan gran que no acabaríem mai. N’exposarem uns quants més, com exemple de diferents gèneres,
i ho deixarem aquí.
Franz
Schubert
va reelaborar un dels seus innombrables lieders per a l’últim moviment (tema
amb variacions) del famós quintet La truita.
|
|
A la cançó tradicional anglès Greensleeves, al segle XIX, se li va aplicar el text What Child is this? que la converteix en una nadala.
Greensleeves |
What Child is this? |
Quartet Emperador, 2n mov.
|
Deutschland
über alles
|
I ja que parlem de futbol, no podem deixar de
mencionar la gènesi de l’himne del Liverpool F.C. La melodia va néixer com una
cançó del musical Carousel de Broadway del 1945. Reinterpretada pel grup
britànic Gerry & The Pacemakers als anys seixanta, va ser adoptada
com un cant de suport pels seguidors del Liverpool, convertint-se més tard en
l’himne oficial del club.
You'll Never Walk Alone
|
You'll Never Walk Alone
|
You'll Never Walk Alone
|
Bei mir bist du shein
|
Baron Fon Der Pshik
|
La melodia de la popular cançó Stranger in Paradise, com gairebé tota la música d'aquest espectacle de Broadway, es va prendre de la música composta per Alexander Borodin (1833-1887), en aquest cas, la Dansa lliscant de les donzelles, de les Danses polovtsianes de l'òpera El príncep Igor ( 1890).
Polovtsian Dances
|
Stranger in Paradise (1940)
|
|
|
|
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada