divendres, 9 de juliol del 2021

110.- Grinyol de frens: el rock'n'roll i la Guerra Freda

Hi ha un ampli consens en reconèixer que el rock and roll va aparèixer com un gènere independent, anomenat i reconegut massivament com a tal, en la primera dècada posterior a la fi de la Segona Guerra Mundial el 1945.

La Guerra Freda, que va dividir Alemanya, va influir en l'evolució de la música en ambdues parts de l’Alemanya de la postguerra. Des d’Orient, la penetració de la música occidental al bloc comunista era vista com una forma de colonització capitalista. El rock’n’roll enverinava psicològicament els joves i  la seva influència els transformava en bèsties furioses. Tot i els esforços de les autoritats soviètiques, inevitablement, el rock es va filtrar pel teló d'acer i, a la llarga, hi ha qui pensa que va ser un factor decisiu per al canvi de mentalitat que va acabar amb el comunisme.

Per altra banda, als EEUU, allà on va néixer el rock’n’roll, el doctor Francis J. Braceland va descriure el rock’n’roll com "una malaltia transmissible, amb una música atractiva per a la inseguretat dels adolescents i que conduïa els adolescents a fer coses extravagants". Amb els mateixos temors que expressaven les autoritats soviètiques, molts adults nord-americans veien el rock'n'roll com una amenaça per al sistema de valors en la lluita contra el comunisme. Alguns fins i tot van considerar que era una trama comunista per enderrocar el sistema democràtic inspirant la delinqüència.

Tant a Orient com a Occident, el rock’n’roll va apel·lar als joves de les  classes mitjanes i treballadora, mentre alarmava els adults que tenien por dels canvis culturals. De totes maneres, la tolerància i permissivitat als canvis culturals va ser molt diferent a un costat i altre del mur.

Aquesta entrada del blog 110.- Grinyol de frens: el rock'n'roll i la Guerra Freda, està centrada en el rock and roll a Alemanya, especialment a l'Alemanya oriental (RDA), en un període que va des de finals dels anys 50 fins a la dècada dels 70, i que, per tant, comprèn els anys de més tensió de la Guerra Freda.


ALEMANYA

És molt coneguda la bulliciosa vida musical al cèntric barri de Sant Pauli de Hamburg (Alemanya occidental) a principis dels anys seixanta, sobretot perquè va ser l’escenari de l’etapa de formació dels Beatles, quan encara no eren mundialment famosos. A partir de 1960, es van contractar joves rockers britànics per entretenir els turistes al barri vermell de Hamburg al voltant del famós carrer Reeperbahn. Els joves alemanys es van unir ràpidament per experimentar la prohibida emoció del rock'n'roll i van veure en aquesta música una manera de distanciar-se de la vella generació nazi. L’Star Club de Hamburg va obrir les portes el 1962 i va ser el centre de l’activitat musical més potent de la RFA, amb la coneguda participació dels joves grups britànics, però també de noms tan destacats del rock’n’roll nord-americà com Jerry Lee Lewis, Bill Haley, Little Richard i molts altres més.

 


Actuació en directe dels Beatles al Star Club, 
Hamburg, (1962)

Big Beat al The Star Club (1964)
 

 

 

Durant la dècada de 1950, tant l'Alemanya de l'Est com de l'Oest estaven en plena fase de reconstrucció urbanística i d’estructures socials, entitats cíviques i de govern. Al mateix temps, el rock and roll esdevenia molt popular entre els joves alemanys, ja que la cultura nord-americana va començar a influir en els pentinats, la roba, la música, el cinema i el ball. Aquesta americanització va espantar tant als governs d'Alemanya de l'Est com de l'Oest, ja que va posar en qüestió el tipus de societat que intentaven instituir, que en gran part volia dir restituir la d’abans de la guerra. Tanmateix, la raó més significativa per la qual les autoritats d’Alemanya Oriental i Occidental tenien tanta por d’aquesta nova cultura del rock and roll és perquè distreia la joventut, la generació que se suposava que havia de dirigir la reconstrucció germànica. La diferència és que, mentre l'economia planificada de l'Est necessitava tots els treballadors, incloses les dones, a l'Oest, el Wirtschaftswunder (miracle econòmic), estava en ple apogeu. 

Segons les autoritats alemanyes, a causa de la influència de la cultura del rock and roll, els joves de la dècada de 1950 es van feminitzar. Seguint els models d’Elvis Presley i James Dean, van començar a portar texans ajustats, jaquetes de cuir i pintes amb les quals es retocaven constantment els cabells.

Aquesta atenció a les mirades, a la pròpia imatge, es considerava molt femenina i, segons el govern, se suposava que els homes joves treballaven a les fàbriques i als camps per ajudar a reconstruir Alemanya, sense contemplar-se. Es considerava que aquesta població de joves masculins alemanys era força informal en lloc de seguir l’ideal militar d’uns joves seriosos i controlats:  contrastava fortament amb la masculinitat rígida d’abans i estava marcada per una aversió a tot allò que era formal i uniforme.

A més, els joves masculins van començar a actuar de manera molt similar al que veien a les pel·lícules americanes, que, segons les autoritats, incitava a disturbis, destrucció de la propietat publica i resistència a l’autoritat. Aquest comportament desconcertant era força contrari al comportament que el govern intentaven fomentar.

Les fans d’Elvis Presley a Amèrica pul·lulaven al seu voltant allà on aparegués i fins i tot arribarien a treure’s la roba en èxtasi. Mitjançant aquesta cultura, les dones alemanyes trencaven els estereotips de gènere i sortien del rol que exercien anteriorment a Alemanya. Un altre motiu pel qual les dones eren considerades més independents és que van començar a portar pantalons i jaquetes en lloc de faldilles i bruses adequades; abans només s’havia permès a les dones portar pantalons durant la guerra, quan havien d’assumir feines d’homes. En no portar roba més "femenina", les joves alemanyes començaven a desafiar la seva posició a la societat i, per tant, desfiguraven el paper de gènere al qual el govern esperava que tornés després de la guerra. 

Aquest canvi en les actituds de les dones joves indicaven que estaven més interessades en la independència i en el feminisme que en contribuir als esforços de la reconstrucció. Aquesta nova independència femenina significaria una pèrdua de la protecció masculina que es trobava al centre del sistema de gènere reconstruït a la regió occidental de la postguerra.


Per intentar evitar aquesta pèrdua, les autoritats de l'Alemanya de l'Est i de l'Oest van començar a presentar alternatives al vestit, l'estil, la música i a les modes americanitzades. Aquestes modes alternatives segregaven més per gènere que les que s’anaven imposant entre els joves, que era el mateix tipus de vestit per a homes i dones: pantalons ajustats, camises ajustades i jaquetes de cuir. El propòsit de la publicitat ere fer propaganda  dels vestits més modestos i tradicionals, com Peter Kraus i els altres protagonistes de la pel·lícula When Conny with Peter, de 1958. 


When Conny with Peter (1958)
Conny Froboess & Peter Kraus

    

Peter Kraus era l’Elvis d'Alemanya i cantava en alemany. Aleshores, fins i tot a Alemanya Occidental, poca gent entenia l’anglès. Els pòsters de Peter Kraus extrets de les revistes per a adolescents van decorar les parets de moltes habitacions.

Abans de finals de la dècada de 1960, però, el rock a Alemanya era una part insignificant de la música lleugera, en aquell moment els intèrprets més populars que tocaven els estàndards de rock 'n' roll de Little Richard o Bill Haley -de vegades traduïts a l'alemany-, eren Peter Kraus i Ted Herold. 

 

 

Sugar Baby
(1958)
Peter Kraus

Hula Baby
Peter Kraus
 

 

 

Auch du wirst gehen
Ted Herold

Carolin (1959)
Ted Herold

 





Quan la indústria musical alemanya va descobrir que el rock 'n' roll era un gran negoci fins i tot amb lletres alemanyes, van comercialitzar Kraus com una còpia d'Elvis Presley. Aviat es va convertir, com el seu company Ted Herold, en un dels cantants i ídols adolescents més populars d’Alemanya occidental, la figura descarnada i l’actitud desenfadada del jove va ser un gran èxit entre els adolescents. El primer disc de Kraus el 1956 va ser una versió alemanya de Tutti Frutti  de Little Richard. 


Tutti Frutti
Peter Kraus

L'emissora de ràdio militar nord-americana American Forces Network (AFN) va tenir un gran impacte en la cultura alemanya de la postguerra, començant per AFN Munic el juliol de 1945, que va ser formativa per al desenvolupament de la cultura alemanya de rock i jazz..

Bill Ramsey va servir a les Forces Aèries dels Estats Units a Alemanya. Durant aquest període de temps, va aparèixer en clubs com Jazz Cellar de Frankfurt i va ser descobert per un empleat d'AFN i contractat per entretenir les tropes. Després de la baixa militar, va continuar els seus estudis a Amèrica i va tornar a Frankfurt el 1957.

El 1959, Bill Ramsey s’havia concentrat en èxits divertits (humoristische Schlager), i en el Sextet Hazy Osterwald, per al qual va escriure per primera vegada l’arranjament de Kriminal-Tango. Heinz Gietz (un dels compositors de música lleugera de l’Alemanya occidental de més èxit de la postguerra) va escriure llavors per a Bill Ramsey Telefon des de París (1960) i el gran èxit Pigalle (1961), que va ser motiu d’un gran nombre de versions.

 

Pigalle 1961
Bill Ramsey
 

Telefon aus Paris
Bill Ramsey

 

 

 



Hazy
Hazy Osterwald Sextet

 


Kriminal Tango (1959)
Hazy Osterwald Sextet

 

 

 

En aquests inicis de la dècada dels 60, també cal destacar la cantant Caterina Valente, que va encapçalar les llistes musicals amb el seu èxit de 1961, Ein Schiff wird kommen. 


Ein Schiff wird Kommen
Caterina Valente

RDA

A Alemanya de l'Est, el rock'n'roll estava estrictament prohibit. Es va considerar indecent perquè, al cap i a la fi, aquesta música s’havia originat als Estats Units. A la ciutat de Suhl, a l'est d'Alemanya, diversos joves van ser empresonats per haver ballat d'una manera massa "moderna".

Això passava a la RDA, però no oblidem que a Estats Units d’Amèrica, a Santa Cruz, el 3 de juny de 1956, les autoritats van prohibir el rock and roll a les reunions públiques,  i només dues setmanes més tard, el 18 de juny de 1956, la revista Time informava que a Asbury Park i a San Antonio, el temor a elements indesitjables, va provocar la prohibició del rock and roll.

Els joves socialistes van rebre instruccions de ballar el Lipsi, un ball de parelles inventat com a alternativa al rock 'n' roll: agafats modestament de la mà la parella intentaria fer tot el possible per no acostar-se massa els uns dels altres. Els funcionaris del partit van veure en l’estil d’actuació sexualment provocatiu d’Elvis una influència capitalista indesitjable en la seva joventut socialista i buscaven una alternativa més sana. Els inventors del Lipsi van ser el compositor René Dubianski i la parella de professors de dansa Christa i Helmut Seifert. 

 

 

Lipsi
Heli Lääts
 

Alle Tanzen Lipsi
Die Flamingos

 

El 1959, Helga Brauer va ser escollida per popularitzar el ball de moda Lipsi amb Heute tanzen alle jungen Leute, i per Mister Brown from USA -també Lipsi- va rebre la nota d'or al festival de música de ball del mateix nom. 

 

 

Heute tanzen alle jungen Leute
Helga Brauer
 

Mister Brown from USA
Helga Brauer

 

 

Aquesta dansa, de música optimista, apel·la a la joventut alemanya, encara que amb separació física entre la parella de ballarins. El Lipsi era un ball força agradable, però tenia un atractiu limitat. El seu gran hàndicap va ser que es va promoure com un ball políticament correcte per contrarestar el Rock'n'Roll. Tot i els enormes esforços propagandístics del govern alemany oriental, el Lipsi només va estar de moda breument. El ball era massa convencional per captivar la joventut alemanya, que tenia ànsia dels ritmes excitants del Rock 'n' Roll. Al cap d’uns anys, el Lipsi va desaparèixer.

A més d'intentar reformar l'estil de ball popular i els estils de roba de l'època, el govern d'Alemanya Occidental també va intentar combatre les actituds del moment en termes d’atractiu. El 1958 es va fer una pel·lícula a Alemanya Occidental, que va ser finançada per l'anomenat Warum sind sie gegen uns? (Per què estan en contra nostra?) que se suposava que havia d’abordar els problemes de l’alienació dels adolescents, però també criticava molt clarament la cultura del rock and roll. La pel·lícula retratava un jove noi de la classe treballadora que rebutjava una noia “dolenta”. (una noia associada al rock and roll) per una noia “bona” de classe mitjana a qui li interessava l’art. 


El jove treballador no qualificat Günter treballa en una foneria i passa temps lliure amb amics de la mateixa edat. Junts formen una banda de motociclistes. Però llavors Günter va conèixer la filla del gerent Gisela, als pares de la qual no agradava el jove presumptament impropi.

Warum sind sie gegen uns?
(1958)
Bernhard Wiki

L’esperança era que, amb aquests nous estils i actituds, els rols de gènere tornarien a la normalitat i els joves començarien a contribuir més a l’esforç de reconstrucció, tant en la construcció d’edificis físics com en l’increment de la població, cosa que també es considerava necessària degut a les increïbles pèrdues durant la guerra. 

En aquest context polític i amb la intenció de contrarestar la perniciosa influència de la música americana, es va potenciar l’Schlager, un estil de música popular, generalment lleugera i enganxosa, que consisteix en cançons, el text de les quals sol ser poc exigent, amb acompanyament instrumental de música pop. Alguns dels artistes dels anys seixanta més populars a la RDA van ser Hartmut Eichler, Hartmut Eichler, Mary Halfkath, Petra Böttcher, Perikles Fotopoulos, Britt Kersten. 


ANYS 60

Del 1963 al 1964 Hartmut Eichler va ser membre de l'Erich Weinert Ensemble, el grup de música, dansa i teatre de l' Exèrcit Popular Nacional de la RDA. Va aparèixer regularment en coneguts programes de ràdio i televisió de la RDA. Amb el seu tarannà alegre es va guanyar moltes simpaties i es va popularitzar ràpidament tant a nivell nacional com internacional. No se li va permetre cantar alguns dels seus títols a l’escenari durant més de dues dècades i van desaparèixer els arxius de la ràdio perquè els seus compositors havien abandonat la RDA.

 

 

Was die Sommersonne kann
Hartmut Eichler

Wenn
Hartmut Eichler

 


Quan Mary Halfkath era adolescent, va començar a tocar l’acordió i la mandolina i més tard va assistir a l’escola de música popular. Va adquirir una formació vocal a l'estudi de radiodifusió de Berlín. Fins a finals dels anys seixanta va ser una de les intèrprets de pop més famoses i populars de la RDA. Va fer diverses gires per Romania amb l’orquestra Fips Fleischer i el 1963 va viatjar per la RDA amb Eberhard Cohrs.

 

 

Sei Ein Mann
Mary Halfkath

Onkel Harry
Mary Halfkath

 


Petra Böttcher  va
 tenir una carrera discogràfica menor a AMIGA, però va cridar l’atenció el 1962, quan es va convertir en la primera persona a ballar el twist (occidental) a la televisió alemanya oriental. I mentre el segell discogràfic va dissimular intel·ligentment la seva cançó Erst kommst du de foxtrot, les contorsions de maluc de Petra amb un gat de dibuixos animats no deixa cap dubte que la revolució de Chubby Checker havia passat el teló de ferro. 

 

 

Erst kommst du
Petra Böttcher  

Macht um die liebe nicht soviel tamtam
Petra Böttcher  

 


Britt Kersten v
a tenir èxit amb les seves primeres produccions discogràfiques fins que un greu accident de trànsit el 1964 va aturar la seva carrera durant un any. Després de la seva recuperació, van aparèixer els senzills Amiga, que també es van publicar a la República Federal d'Alemanya. Britt Kersten va ser vista en tots els programes d'entreteniment del DFF. Va estar casada durant més de 40 anys amb el compositor Gerhard Siebholz, que li va compondre gairebé totes les cançons.

 

 

Unsre Liebe
Britt Kersten

Küsse im Winterwald (1967)
Britt Kersten

 


El cantant de cabells foscos de Grècia va ser una estrella d'èxit de la RDA en aquell moment. La seva família va haver d'abandonar Grècia el 1953 per motius polítics i va trobar una nova casa a l'antiga RDA. Perikles va estudiar a la German Film Academy de Babelsberg. Es va guanyar la vida, entre altres coses, com a tècnic d’il·luminació a DEFA i a través d’actuacions en què tocava la guitarra i cantava. El 1956 va fer una gira pel país com a cantant i guitarrista.
 

 

Twist Im Park
Perikles Fotopoulos

Teresa
Perikles Fotopoulos

 

 

Tot i que aquests esforços no van tenir tant d’èxit a l’Alemanya Occidental, sí que el van tenir a l’Alemanya de l’Est un cop es va aixecar el mur; no obstant això, la americanització d'Alemanya i el moviment del rock and roll van tenir un efecte durador sobre Alemanya que no es podia desacreditar fàcilment.

Big-beat és un terme utilitzat als països del Bloc de l'Est als anys seixanta per tapar el rock and roll i gèneres relacionats, ja que el nom original no va ser aprovat per les autoritats comunistes. Aquesta música es considerava un element de l’imperialisme americà. Tot i l'actitud oficial, es van formar diverses bandes de jazz als països del Bloc Oriental. A la dècada de 1950, aquestes bandes van incloure alguns elements de rock and roll a les seves actuacions.

Per exemple, a Polònia, la primera banda que va tocar oficialment el rock and roll va ser Rhythm and Blues, formada el 1959 i obligada per les autoritats a dissoldre’s el 1960. 


Butterfingers
Rhythm and Blues

El gerent de Rhythm and Blues, per evitar el terme rock and roll, va encunyar el terme Big-beat per referir-se a la música de la banda. En realitat era un pur sinònim de rock and roll, però el nom es va utilitzar àmpliament en referència a qualsevol música popular amb un ritme fort i una estructura melòdica simple, com el rhythm and blues, el madison o el twist.

Scirocco és una banda beat alemanya, que va ser fundada a la dècada de 1960 a la RDA. La banda va ser prohibida quatre vegades a la RDA per difondre béns culturals occidentals i música antisocialista.

 

Sagen meine Tanten
Scirocco


Sputniks és una de les bandes de beat alemanyes més famoses. Es va fundar el 1963 i es va dissoldre el 1966 sota la pressió de la direcció de la RDA. Com a Beatles de l'Est, la banda va assolir una gran popularitat i, al costat dels i Diana Show Quartet, va ser una de les bandes líders del moviment beat a la República Democràtica Alemanya. Quan van esclatar disturbis en un concert dels Rolling Stones al Waldbühne de Berlín Occidental el setembre de 1965, la direcció de la RDA va canviar fonamentalment la seva actitud envers el moviment Beat. Per tal de descartar incidents similars als de Waldbühne a la RFA, els òrgans de la RDA van reaccionar amb estrictes controls, requisits i també amb prohibicions d’apdearició. El 1966 la banda ja no va poder fer front a la pressió i es va dissoldre.


Orange blossom special(1961)
The Spotniks

 

Team 4 era una banda de beat alemanya fundada el 1965 que va influir significativament en el desenvolupament de la música rock a la RDA . L'assoliment pioner de la banda va consistir a ser la primera banda de rock de la RDA que va produir títols exclusivament en alemany d'alta qualitat, promovent així l'acceptació de la música rock als ulls dels funcionaris del partit i de l'estat. La música beat es va continuar promocionant fins al 1965, però a finals d'any es va produir un canvi a causa de la seva orientació excessivament occidental: moltes bandes van ser prohibides i Team 4 va haver de canviar el nom per Thomas Natschinski und seine Gruppe.

 

 

Sag Mir, Wo Du Stehst (1967)
Team 4
 

Aufstehn
Thomas Natschinski und seine Gruppe

 

 


Per cert, el twist va ser un esclatant fenomen musical d’abast mundial que va traspassar totes les fronteres, fins i tot la del taló d’acer, com hem vist amb 
Petra Böttcher:

 

Augustins Twist
Hartmut Eichler
 

Twist
Theo Schumann Big Beat Combo Watussi

 

 

 

Twist-Ballerina
Volkmar Böhm
 

Jodel-Twist
 

Twist

 


El Franke Echo Quintet es va fundar a Berlín Oriental a finals de 1959. Va ser un dels pioners del moviment beat a la RDA . El fundador de la banda Dieter Franke va ser considerat un "mestre" del moviment i va ser un model a seguir per a molts dels seus joves col·legues músics.  Com totes les bandes de la RDA, el Quintet Franke Echo va haver de lluitar amb equips insuficients. Amb els instruments musicals disponibles al comerç de la RDA, no es podia aconseguir un so especial i els sistemes d'amplificació els faltava volum de so i variabilitat. Els instruments i aparells de l’oest es comerciaven a preus elevats després de la construcció del mur de Berlín i eren inassolibles per als joves músics. Calia enginy i talent per a la improvisació. Aquest no va ser un problema per a Dieter Franke, que tenia la formació de mecànic elèctric. El 1964, el Quintet Franke Echo va ser una de les primeres bandes beat que va tenir l'oportunitat d'aparèixer a la televisió de la RDA. En ple apogeu de Beatlemania a la RDA, l'octubre de 1964, el segell de la RDA Amiga va produir el sampler Big Beat I, el primer LP de la RDA. El disc, publicat el febrer de 1965, inclou set enregistraments instrumentals del Quintet Franke Echo.


Melodie für Barbara
Franke Echo Quintet

 


La primera banda de Big-beat es va dissoldre, però va ser l’origen de noves bandes, com Niebiesko-Czarni, i el rock and roll amb el nom de big-beat es va popularitzar a Polònia des de principis dels anys seixanta.

 

Diumenge serà per a nosaltres
Niebiesko-Czarni


A l’Alemanya soviètica, molts joves es van enganxar a les ràdios, intentant copsar les darreres cançons transmeses per les estacions occidentals, i la Stasi va fer el que va poder per aturar-les. Així va néixer Klaus Renft Combo, una veterana banda de rock alemanya, formada a Leipzig a l'Alemanya de l'Est, el 1958. Fundada per Klaus Renft, la banda va tenir un èxit important a l'Alemanya de l'Est fins que va ser prohibida per les autoritats. La Stasi els considerava radical i el setembre de 1975 els va informar que no actuarien més perquè la seva música era insultant i difamadora, i els va dir que "ja no existien".

 

Ketten Werden Knapper
Klaus Renft Combo
 

Hinten an der Tur
Klaus Renft Combo

 

 


Les cançons, de  Klaus Renft,  els temes de les quals tractaven sovint sobre la repressió estatal (Ketten werden knapper, Les cadenes cada cop són més escasses ) o eren ambigües, com ara  (Zwischen Liebe und Zorn, Ermutigung, Nach der Schlacht, Entre amor i ràbia , ànims , després de la batalla), qüestionaven la imatge donada pel poder estatal. La seva carrera professional va haver de patir censures i prohibicions.    


Zwischen Liebe und Zorn, Ermutigung, Nach der Schlacht
Klaus Renft


El 1958 Klaus Renft va fundar el Klaus Renft Combo a Leipzig, del qual va sorgir la banda Die Butlers el 1962. És una de les pioneres del moviment beat a la RDA. La banda va tenir prohibit actuar el 1965, cosa que es considera un desencadenant del Leipzig Beatdemo


Herbstlaub (1965)
Die Butlers

La Demostració de Beat de Leipziger, va tenir lloc el 31 d'octubre de 1965 a la ciutat de Leipzig. Va ser una expressió d’emancipació juvenil a la RDA , dirigida contra la prohibició estatal de la música beat i de nombrosos grups beat. La manifestació va ser organitzada per la Policia Popular i dissolt per força immediatament després de l’inici per la Seguretat de l’Estat (Stasi). El principal motiu de la manifestació va ser la prohibició imposada deu dies abans a 54 de les 58 bandes registrades de Leipzig, inclosa la popular banda Butlers. Dels 264 manifestants arrestats, 97 van estar destinats durant sis setmanes per a treballs supervisats a les mines de lignit a cel obert de Kitzscher. El Leipzig Beatdemo va ser la manifestació no autoritzada més gran de la RDA després dels fets del 17 de juny de 1953. L’esdeveniment va tenir un impacte significatiu en la política juvenil i cultural de la direcció de la RDA i indirectament en la cultura juvenil de la RDA .


 
Leipzig Beatdemo (1965)

 


Mentre que la situació cultural i política de l’Est semblava descoratjadora, Alemanya Occidental va ser més tolerant a la protesta. Udo Lindenberg, cantautor alemany occidental, es va disposar a desafiar la desanimadora política de la Guerra Freda. Els textos de les seves cançons són molt compromesos. Les seves cançons tenen un fons sociopolític: reflecteixen la vida dels emigrants i els seus problemes, la divisió d’Alemanya, es posicionen contra el nazisme, contra la política dels països desenvolupats, en defensa el medi ambient ... 

 

Andrea Doria (1973)
Udo Lindenberg
 

 The Children Of Your Children Won't Even Know Your Name (1971)
Udo Lindenberg


 

L’obstinació de les autoritats de l’Alemanya de l’Est per resguardar els joves alemanys de les modes occidentals no va impedir que, poc o molt, aquestes modes saltessin el mur. Així, als anys 60, trobem a la RDA la versió particular de les noies ye-yé i també els seus cantautors de protesta. 


Cantants femenines de la RDA dels anys 60


Així com a l’URSS van destacar Bulat Okudzhava i Vladimir Vysotsky (l’anomenat Bob Dylan soviètic), a la RDA, el cantautor més popular va ser Wolf Biermann. Nascut a Hamburg, per conviccions ideològiques es traslladà a l’Alemanya de l’Est a mitjans dels anys cinquanta, quan tenia disset anys. Un cop a la RDA, Biermann va conèixer les restriccions a la seva carrera musical i va compondre missatges musicals crítics a les pràctiques polítiques del govern comunista. El resultat va ser que del 1965 al 1976 se li va prohibir actuar i publicar. La RDA el va expatriat el novembre de 1976. Wolf Biermann és un exemple de desafiament cultural extrem a la costat oriental del mur. 


 

Ermutigung
Wolf Biermann

Warte nicht auf bessre Zeiten
Wolf Biermann

 

Una altra cantautora que també va patir la persecució per les seves cançons va ser Bettina Wegner (1947, Berlín Oest). És coneguda sobretot per la seva cançó Sind so kleine Hände, també cantada per Joan Baez, Dean Reed i altres. Després d’escriure i difondre fulletons contra la intervenció dels Estats del Pacte de Varsòvia a Txecoslovàquia (primavera de Praga ) el 1968, va ser arrestada a causa d’activitats anti-estatals. L’experiència de la censura i la custòdia del seu primer fill va influir en la seva conducta i, sobretot, en les lletres de les seves cançons. Tot i que el seu propi país li va prohibir actuar, li van permetre viatjar a fer concerts a Alemanya Occidental, Àustria i Bèlgica, perquè guanyava divises per a la RDA. Però aquest no era més que un mètode de la RDA per desfer-se d’artistes coneguts per la seva oposició al règim: el 1983 la RDA va iniciar un procediment contra Bettina Wegner a causa de la sospita de “delictes de falsificar divises”. Bettina Wegner va deixar la RDA i marxà cap a Berlín Occidental. 

 

Sind so kleine Hände
Bettina Wegner

Ikarus
Bettina Wegner
 

 

ANYS 70

El rock genuí alemany va aparèixer per primera vegada cap al 1968, just quan l’explosió contracultural hippie estava arribant al màxim als Estats Units i al Regne Unit. Aleshores, l’avantguarda musical alemanya feia més d’una dècada que experimentava amb guitarres elèctriques i les primeres bandes de rock alemanyes fusionaven el rock psicodèlic de l’estranger amb sons electrònics. Va ser a la dècada dels 70 quan van proliferar els grups de rock a la RDA en alemany

Puhdys, banda formada el 1969, es troben entre els grups de rock més famosos de la RDA . El primer èxit de 1971 va ser el títol Türen öffnen sich zur Stadt. La gènesi d’aquesta cançó  és interessant: estudiants de la població alemanya Gardelegen s’havien dirigit a la televisió juvenil de la RDA amb una sol·licitud perquè apareguessin els Puhdys. Per actuar es requeria una cançó en alemany, i per això van compondre Türen öffnen sich zur Stadt (Portes obertes a la ciutat).

 

 

 

Türen öffnen sich zur Stadt
(1971)
Puhdys

Geh' zu ihr 
(1973)
Puhdys

 

 



City és una banda de rock alemanya, formada a Berlín Oriental el 1972, fundada com a City Band Berlin. Am Fenster és una cançó de 1974, de gairebé set minuts de durada i triada a principis d'aquesta dècada per l'emissora Ràdio Fritz com "la cançó més popular d'Alemanya de segle passat. 


Am Fenster
City

Gerhard Gundermann, aquest músic i compositor de rock va fer carrera musical a la RDA al mateix temps que treballava en una mina d'extracció de carbó. Allà manipulava una excavadora gegant i per això se’l coneixia com El cantautor de l'excavadora. Des de balades sovint lleugerament malenconioses, passant pel rock folk ben elaborat fins a peces de hard rock, va dominar el seu ofici. I tot amb textos que realment tenen profunditat i reflecteixen l’actualitat, de vegades amargament i de vegades irònicament, però sempre encertadament. Algú el va anomenar una vegada el Springsteen d'Orient. 

 

Alle oder keiner
Gerhard Gundermann
 

Das war mein zweitbester Sommer
Gerhard Gundermann

Einsame Spitze
Gerhard Gundermann

 


Nina Hagen va ser membre de la banda Automobil, la qual va tenir una bona acceptació a la República Democràtica Alemanya. El 1976 el seu padrastre, Wolf Biermann, cantautor i artista de conegudes opinions contràries al govern de la RDA, fou convidat a presentar-se en un espectacle televisat a l'altre costat del teló d'acer: a Colònia, Alemanya Occidental. El govern de l'Alemanya Oriental va advertir-lo que no podria portar-hi la seva família i que se li impediria tornar a la RDA si creuava la frontera. Malgrat això, Biermann va viatjar a la RFA i va realitzar la seva presentació televisiva; quan les autoritats de la RDA es van negar a permetre-li passar novament la frontera, la seva dona, Eva-Maria Hagen va protestar públicament per aquest impediment. Nina Hagen, ja convertida en estrella musical juvenil, es va unir a la protesta de la mare i va advertir llavors que seguiria els passos del seu padrastre en els camps musical i polític, però dins de la RDA; davant d'aquesta situació les autoritats germano-orientals van atorgar el permís de sortida a tota la família Biermann-Hagen, però sense opció de retorn. 

 

Komm Komm (1975)
Nina Hagen & Automobil
 

Du hast den farbfilm Vergessen
Nina Hagen

 

 

Horst Krüger (1942, Berlín ) és un alemany músic de rock, líder de la banda i compositor. Va ser un dels pioners de la RDA. La seva obra musical inclou més de 1200 composicions fins avui. L’òpera rock Rosa Laub és una de les seves obres més importants .


Rosa Laub
Horst Krüger

Die Tagesreise (1975)
Horst Krüger Band

 

 

Manfred Krug, a més d’actor, va ser popular com a cantant de jazz a la RDA. Per a ell, el jazz era un dels "invents culturals més bells dels germans americans". Des del 1971 Krug va publicar diversos discos de llarga durada juntament amb el compositor Günther Fischer el qual interpretava èxits i cançons sofisticades arranjades artísticament. Va escriure les lletres ell mateix amb el pseudònim de Clemens Kerber als anys seixanta i setanta del segle passat. 

 

Wenns draussen grün wird
Manfred Krug


Les composicions de Günther Fischer són estilísticament diverses, des del funk i el soul jazz fins al beat i el rock, cosa que va continuar en la seva música cinematogràfica posterior. Magnífic instrument hammond i flauta d'una de les millors recopilacions d'aquest estil (beat) procedent d'Alemanya de l'Est, publicat el 1968.

 

Das Schloss (1968)
Günther Fischer Quartett

Regine Dobberschütz (1956, Leipzig ) és una cantant alemanya en els gèneres de els blaus, el jazz i gòspel. Va celebrar els seus majors èxits a la RDA, on va treballar amb músics i cantants com Hugo Laartz, Klaus Nowodworski, Wolfgang Fiedler, Hansi Klemm, Günther Fischer i Stefan Diestelmann i va ser una de les solistes vocals més idiosincràtiques. 


Solo Sunny (1979)
Regine Dobberschütz


Modern Soul Band és una banda alemanya de soul i jazz rock que va ser fundada a la RDA l’estiu de 1968 per Gerhard "Hugo" Laartz i Klaus Nowodworski entre altres. Gerhard “Hugo” Laartz, que va fer d’aprenent com a mecànic de telecomunicacions des del 1957 després d’haver cursat els estudis secundaris, va fundar la banda de skiffle Music-Stromers a finals dels anys 50, inicialment com a trio amb Peter Schadetzky i Gunter Stein. A principis de 1964, la banda, inicialment un grup amateur, va canviar d’estil i va tocar música beat i també va versionar nombrosos èxits anglesos. Després de la prohibició d’actuar el 1968, aquell mateix estiu Laartz va fundar Modern Septet amb músics professionals. A partir de 1970  va passar a dir-se Modern Soul Band. 

 

 

Ideale (1979)
Modern Soul Band
 

Die eigene Fantasie
Klaus Nowodworski und die Modern-Soul-Band

 


Uschi Brüning és una cantant i compositora alemanya de jazz i soul . Va fer la seva carrera a Alemanya Oriental i tenia 42 anys quan es va trencar el mur de Berlín. Quan tenia disset anys, encara a l'escola, apareixia com a cantant-guitarrista amb Studio Team, una banda d'aficionats amb la qual els caps de setmana feia breus gires per Saxònia. El 1970, Brüning va emprendre la seva primera gira professional per Alemanya de l’Est, compartint escenaris amb el quintet Günther Fischer i Manfred Krug. La majoria de les primeres actuacions de Brüning eren de música Schlager i de cançó preferida per les autoritats. Sota Honecker, la denigració oficial del jazz va desaparèixer, i va ser en aquest moment quan Brüning va passar cada vegada més a entretenir el públic amb representacions potents de números de jazz occidentals, compartint sovint escenari amb el seu company d’actuació Manfred Krug. 


 

Dein Name 
(1972)
Uschi Brüning

Hochzeitsnacht
(1974)
Uschi Brüning

 

Veronika Fischer és una de les estrelles alemanyes de la música popular que ha tingut èxit durant dècades. Va ser particularment popular a la RDA. Fischer es va graduar d'estudis musicals el 1973 amb l'examen estatal com a solista de cançons i musicals. Un any després va fundar el grup Veronika Fischer & Band. En aquesta banda, Franz Bartzsch (piano, teclat, veu) era el responsable de la majoria de composicions i arranjaments. El guitarrista i cantant Johannes Biebl també va tocar al LP Veronika Fischer & Band. 

 

Blues 
(1973)
Veronika Fischer & Band

Blues Von Der Letzten Gelegenheit
(1976)
Veronika Fischer & Band

 

 


Biebl Band Hansi era una banda alemanya de blues de rock. Es va fundar a Berlín Oriental el 1978, es dissolgué el 1982 i va tornar a estar actiu el 1996 amb una nova formació. 


Es gibt Momente (1978)
Hansi Biebl Band


Karat és una banda de rock creada a la República Democràtica Alemanya. La seva popularitat va arribar més enllà de les seves fronteres, a la RFA i a la resta d'Europa. Va ser fundada el 1975 al Berlín Est. La banda es va formar a partir del grup Panta Rhei. Algunes de les seves cançons més famoses són Albatros i Über sieben Brücken musst du Gehn.

 

Albatros
Karat
 

Über sieben Brücken musst du Gehn (1978)
Karat

 

 


Panta Rhei va ser una banda de rock hongaresa, coneguda pels seus enregistraments de rock progressiu i adaptacions de música clàssica. Panta Rhei va vendre discos a Europa de l'Est i la Unió Soviètica i va ser conegut per les seves adaptacions clàssiques de les obres de Béla Bartók i Edvard Grieg.  Les influències d'Emerson, Lake & Palmenr són molt evidents en els seus primers treballs, especialment en l'àlbum inèdit de Bartók gravat el 1977, ja que la música està impulsada per l’orgue Hammond, la bateria i el baix de la mateixa manera que Emerson, Lake & Palmer va presentar la seva música; també els sintetitzadors eren una part principal de la música de Panta Rhei. 


Bartok: Tancszvit
Panta Rhei

 


Bayon és una banda alemanya fundada cap al 1971 a l'antiga RDA. El seu estil musical es pot descriure com una barreja de música folk, jazz, rock i clàssica. El nom de la banda deriva del temple khmer Bayon a Cambodja. Internacionalment van sortir a la llum amb la seva contribució musical Stell dich Mitten in den Regen a la pel·lícula The Lives of Others.

 

Stell dich mitten in den Regen
Bayon

 


ANNEX


EEUU

Un dels primers discos que es va considerar exclusivament rock’n'roll va ser Rocket 88, publicat el 1951 per Jackie Brenton and the Delta Cats.  Aquesta cançó, amb una lletra plena de dobles sentits, va ser transcendental per al rock’n'roll, ja que va destacar molts trets fonamentals del gènere.

 

Rocket 88
Jackie Brenton and the Delta Cats 

A la dècada dels 50, el rock’n’roll va ser com una sacsejada que va suposar un seriós atac a l’estabilitat de la societat blanca americana i dels seus valors  establerts. La promiscuïtat entre blancs i negres, els sexe i les drogues van ocasionar autèntic pànic moral. S’entén per pànic moral la reacció d'un grup de persones basada en la percepció falsa o exagerada d'algun comportament cultural perillosament desviat -freqüentment d'un grup minoritari o d'una subcultura-,  i que representa una amenaça per a la societat.

A Estats Units, el rock 'n' roll es va calmar a finals dels anys 50. Moltes coses van passar de forma simultània. Hi va haver un terrible accident aeri que va matar Buddy Holly, el Big Bopper i Ritchie Valens. Elvis Presley va entrar a l'exèrcit durant un temps i no feia música. Quan va tornar, estava una mica desfasat i no era el mateix. Jerry Lee Lewis va tenir problemes per casar-se amb la seva cosina de 13 anys i va ser proscrit. La seva companyia discogràfica i les estacions de ràdio ja no donaven suport a la seva música. El 1959 o el 1960, semblava que el rock 'n' roll gairebé desapareixia. La mateixa indústria discogràfica va veure clar quin era el futur i on era el negoci. Les mares i els pares podien respirar alleujats mentre els seus fills escoltaven Brenda Lee i Neil Sedaka: ídols adolescents blancs "segurs" amb dents blanques i brillants. 

 

 

I'm Sorry
Brenda Lee

The Same Old Fool
Neil Sedaka

 

 

Al final de la dècada dels cinquanta havia començat una nova etapa en la història del rock 'n' roll, amb l'ascens dels Girl Groups (The Shirelles, The Marvelettes, The Ronettes, The Vandellas, The Supremes, The Crystals...), el so Motown, el twist,  la música de surfistes i la balada pop impulsada per Paul Anka.


URSS

A la Rússia soviètica, a l’altre banda del mur, Elvis, Beatles o Rolling Stones tenien vetada l'entrada, on l'única música permesa era la que produïa Melodiya, el segell discogràfic oficial comunista. La doctrina volia controlar els gustos de la població, però ni el veto institucional va impedir que el rock’n’roll arribés a les oïdes de la joventut russa. De vegades, de maneres insòlites.

Per esquivar els controls fronterers, els discos arribaven de contraban, per ports com Riga o Sant Petersburg, i després eren reproduïts i venuts als melòmans. Davant la falta de vinils verges, els russos recorrien a radiografies usades, que retallaven manualment per gravar sobre els èxits musicals del capitalisme. «La qualitat era horrorosa, però el preu era molt baix: un ruble o ruble i mig. «Les radiografies usades eren la forma més barata i accessible d'aconseguir el plàstic necessari. Es compraven per centenes en hospitals i clíniques». Els discos, coneguts com roentgenizdat, es gravaven a mà en una mena d'estudis clandestins, i no solien durar més d'uns mesos abans de convertir-se en un tros de plàstic ratllat. 

 

Registre de raigs X clandestí a l’URSS

Disc roentgenizdat

 

 


Cap a 1962, en plena crisi dels míssils, Estats Units i Rússia només estaven d'acord en una cosa: el rock'n'roll arruïnaria la joventut. Era una seriosa amenaça per a la societat. Als governants americans i a la classe benestant blanca, els preocupaven el sexe, les drogues i les relacions entre blancs i negres, mentre que els russos estaven convençuts que la nova música faria ganduls i improductius als joves soviètics. La millor solució: impedir la seva transmissió.

La policia soviètica va declarar il·legals els roentgenizdat i va començar a detenir als seus fabricants i distribuïdors. L'organització juvenil de el Partit Comunista, també es va organitzar per aturar l'arribada del rock a l'URSS. Mitjançant «patrulles musicals» van intentar dissuadir els stilyagi d'adquirir «música que sona com els grinyols de frens».

La policia musical va arribar fins i tot a crear els seus propis vinils pirates i introduir-los al mercat negre. «Escoltaves un parell de segons de rock i, de sobte, la música es tallava. Llavors una veu russa, en to burleta, preguntava: '¿Et creies que anaves a escoltar els últim temes, eh?'. I després venia un seguit d'insults i amenaces contra l'oient, i després, el silenci».

Tot i la persecució institucional, a principis dels setanta el rock ja havia arrelat en la societat russa, especialment entre els joves, molts dels quals pertanyien a l’organització juvenil del Partit. Com sempre passa en les dictadures, la gent se les apanyava. Hi havia moltes maneres de «colar» la música occidental. Els empleats d'Aeroflot (Línies Aèries Russes) eren els principals traficants de música i altres productes occidentals (Llevi’s, televisions en color...) El Berlín dividit era un altre important focus d'«infecció». Per vergonya del Kremlin, els funcionaris del KGB que viatjaven a l'estranger, també portaven discos de rock per als seus fills i coneguts.

Davant d'aquesta dualitat, el règim va decidir rebaixar les prohibicions i permetre algunes gravacions de l'únic segell oficial, Melodiya. Evidentment, sota un inexorable control. S'evitava l'ús del terme rock'n’roll per les seves connotacions capitalistes, i les lletres de les cançons, sempre en rus i mai en anglès, estaven fortament controlades pel règim. No obstant això, els joves van començar a compondre i tocar al marge de sistema.

Les primeres bandes de rock de la Unió Soviètica van aparèixer a mitjan anys seixanta. En aquell moment, interpretaven sobretot cançons de The Beatles en equips fets a casa. El 1965, la banda Sokol va llançar la primera cançó de rock en rus, Где тот край?. 

 

Где тот край? (1965)
Sokol

Aquestes primeres bandes formades per guitarres van evolucionar durant els anys seixanta, destacant Pojuschie Gitary amb seu a Leningrad, considerats els Beatles soviètics, i els bielorussos Pesnyary. 

 

Hi havia un noi
Poyuschie Gitary
 


Poyuschie 
Gitary

Beriozovy Sok
Pesniary
 
 
Rushniki
Pesnyary

 

 


El grups de música moderna, amb guitarres elèctriques (no es podia dir que eren de rock) van iniciar el moviment VIA (Vocal-Instrumental Ensemble) i ja en anys posteriors van ser seguides d'altres, com Tsvety i Sinyaya Ptitsa. Al mateix temps, Mashina Vremeni a Moscou i Aquarium a Leningrad van començar com a bandes nominalment aficionades i aviat es van popularitzar amb concerts underground

 

La meva estrella clara
Tsvety
 
Màquina del temps
Sinyaya Ptitsa

Torn
Mashina Vremeni

 

 

 

Boris Grebenshikov i el seu grup Akvarium van irrompre en l'escena rockera de Leningrad el 1973, quan encara hi havia molt pocs grups oficials a la Unió Soviètica. El poeta del rock rus es va negar a presentar les seves cançons contemplatives als comitès de censura dels governs. Quan Akvarium no podia aconseguir concerts perquè estaven sancionats, tocaven en locals subterranis, soterranis, bars de carrerons i, amb tot això, van construir una de les bases de fans més fidels de l’escena russa.  


Ford
Akvarium

 

A principis dels anys setanta, Yuri Morozov va inventar una mena de rock psicodèlic rus, utilitzant elements del rock progressiu i de la música ètnica russa.

 

Llum negre
Yuri Morozov

Neizyasnimoe
Yuri Morozov

 

 


Una altra notable artista que va començar la seva activitat al mateix temps és Alexander Gradsky, que fusiona bard música (folk) amb el rock . No hi va haver cap protesta contra el govern soviètic en les lletres que va cantar, de manera que va poder publicar discos a través de Melodiya. Milions de discos de Gradsky es van vendre a tot el país.

 
Pesnja o druge
Alexander Gradsky

<> <> <> <> <>










Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada