Els cantants de suport en una actuació en directe o en una gravació discogràfica, proporcionen harmonies i veus que complementen la línia melòdica interpretada per un cantant principal. Utilitzat en molts gèneres de música popular, com ara Country, Rock, Pop, Soul, el cor ha jugat un paper integral en la producció de cançons. El terme backing chorus (cor de suport) denota que el cor roman en un segon pla, tant en l'actuació en directe com en una gravació. Els cors d'una cançó poden consistir en qualsevol cosa, des de repetir una paraula fins a proporcionar una harmonia contínua en el temps amb el vocalista principal.
Amazing Grace
Elvis Presley and the Nashville Edition
NASHVILLE
Els cors suaus amb harmonies sofisticades que acompanyaven
els cantants solistes és un dels trets característics del Nashville Sound,
un subgènere de la música country
nord-americana que es va originar a mitjans de la dècada de 1950.
Some Other World
(1958)
Floyd Tillman
En principi, els productors es van basar en un petit grup de músics
d'estudi conegut com Nashville A-Team, la ràpida adaptabilitat i
l'aportació creativa del qual va ser vital per al procés d'elaboració
d'èxits. L'Anita Kerr Singers va ser un dels principals grups de suport
vocal a principis dels anys 60.
Anita Jean Kerr (1927-2022), cantant, arranjadora, compositora, director d'orquestra,
pianista i productora de música nord-americana, va gravar i actuar amb els
seus grups d'harmonia vocal a Nashville, Los Angeles i Europa. Anita Kerr va néixer el 1927 a Memphis, Tennessee. El 1947, es va
casar amb Al Kerr i l'any següent es van traslladar a Nashville (Tennessee). |
|
Kerr, comptant amb l'alt Dottie Dillard, el tenor Gil Wright i el baríton Louis Nunley, va formar els Anita Kerr Singers. Després d'haver guanyat certa fama a la ràdio regional, NBC va contractar els Singers per al programa Sunday Down South, amb Kerr incorporada com a directora de cor. Anita Kerr va ser l'encarnació vocal del Nashville Sound que va dominar la música country a mitjans dels anys 50 i 60. Juntament amb els Jordanaires, el seu grup, els Anita Kerr Singers, va ser la unitat vocal de suport fonamental de l'època, i s'estima que en el seu punt àlgid dels anys seixanta, van participar en una quarta part de tots els discos sortits dels estudis de Nashville.
El 1951, el grup va signar amb Decca Records i va començar la seva carrera com a unitat de suport d'estudi. Cinc anys més tard, els Singers van fer la seva primera aparició al programa de televisió Arthur Godfrey Talent Scouts, amb seu a Nova York, i ràpidament es van convertir en col·laboradors destacats, dividint el seu temps entre l'emissió i el treball de la sessió.
The Anita Kerr Singers als seus inicis.
És difícil seguir la història de la configuració d’Anita
Kerr Singers, ja que la formació va oscil·lar unes quantes vegades entre quartet i octet, va canviar de personal i en determinades produccions va ampliar la formació amb col·laboradors externes. |
La primera sessió d'enregistrament del grup va ser acompanyant Red Foley, i la seva col·laboració va donar lloc a un èxit número 16 a la llista Pop de Billboard l'any 1950: Our Lady of Fatima.
Our Lady of Fatima
Red Foley
L'any següent, el productor Owen Bradley els va signar per gravar per a Decca Records. El grup The Anita Kerr Singers va continuar cantant per a altres artistes country a Nashville, com Ernest Tubb. Les sessions d'enregistrament del grup, inicialment amb una mitjana de dues per setmana, van augmentar fins a vuit sessions setmanals el 1955.
Home Of The Blues
Ernest Tubb
A mitjans de la dècada de 1950, Anita Kerr va unir forces
amb Chet Atkins, llavors el cap de la divisió country de RCA Records i el
creador del Nashville Sound centrat en el pop, que utilitzava cors
vocals com a mitjà per suavitzar les vores més aspres de la música country. El
seu primer àlbum per al segell va ser From Nashville...The Hit Sound.
Night Train To Memphis
Anita Kerr Singers
L'any 1957 Kerr i els seus cantants van actuar cinc vegades per setmana amb Jim Reeves al seu programa de ràdio nacional a WSM.
I Remember Jim
The Anita Kerr Singers
The Anita Kerr Singers es consolidava com a part important del Nashville Sound acompanyant cantants com Webb Pierce, un dels cantants nord-americans de honky tonk més populars a la dècada dels anys 1950.
I'll Meet You in the Morning
Webb Pierce
Entre 1959 i 1963, el grup va encerar seixanta pistes de
la SESAC. El 1960, amb el nom de The Little Dippers, el grup va gravar
un senzill d'èxit, Forever, per al segell universitari. Acreditant-se
com a Anita & Th' So-And-So's, el 1961 el grup de Kerr va gravar la cançó Joey Baby.
Forever
|
Joey Baby
|
The Anita Kerr Singers va aparèixer literalment en centenars dels enregistraments més destacats de l'època, incloent-hi els llançaments de Roy Orbison, Pat Boone, Bobby Helms i molts altres artistes; fins i tot cantants pop com Perry Como van reclutar el talent de Kerr.
Only the Lonely
|
Gnna find Me A Bluebird
|
My Special Angel
|
My Own Peculiar Way
|
Els LPs posteriors de RCA Victor van ampliar el repertori
del quartet mentre exploraven les cançons soul de Ray Charles i les
composicions d'Henry Mancini. L'àlbum del grup de 1965 We Dig Mancini
va guanyar un premi Grammy a la millor interpretació d'un grup vocal.
Swanee River Rock
|
Moon River
|
|
Kerr també va organitzar i
produir una sèrie d'àlbums sota el nom The Living Voices amb el segell RCA Camden. Aquests enregistraments de Living Voices
incloïen l'Anita Kerr Quartet, amb la incorporació de quatre vocalistes més per
formar un octet. El 1964, juntament amb Chet Atkins, Bobby Bare i Jim Reeves,
els Anita Kerr Singers van fer una gira per Europa.
Jingle Bells / Sleigh Ride
The Living Voices
(Arranger: Anita Kerr)
Els Anita Kerr Singers van guanyar un altre premi Grammy pel seu enregistrament d'A Man and a Woman, publicat com a senzill a Warner Bros Records.
|
A Man and a Woman
|
El 1969, Kerr va signar amb Dot Records; The Anita Kerr Singers Reflect on the Hits of Burt Bacharach & Hal David va ser el primer àlbum del grup amb aquesta discogràfica i guanyador del premi Edison per a Dot Records.
A House Is Not A Home
|
|
|
|
Kerr es va traslladar a Europa el 1970. Les seves
sessions d'enregistrament celebrades a Londres, van llançar de nou els Anita
Kerr Singers amb talent britànic: Anne Simmons, Ken Barrie i Danny Street.
El 1971, els Singers van gravar l’àlbum A Tribute to Simon and Garfunkel.
April Come She Will
Anita Kerr Singers
Aquest mateix any 1970, Kerr va escriure música i lletres
originals per a l'àlbum Christmas Story, i es va sentir privilegiada de
dirigir la Royal Philharmonic Orchestra durant les sessions d'enregistrament.
Grob i Kerr van comprar Mountain Studios a Montreux, a Suïssa, i el 1979
el van vendre a la banda de rock Queen.
Christmas Is the Day
Anita Kerr Singers
El 1975, Kerr va rebre un premi especial de l’American
Society of Composers, Authors, and Publishers ( ASCAP) que saludava la "dama
de classe i un músic de primera classe per les seves importants contribucions
al naixement i desenvolupament del So de Nashville”. Entre 1977 i
1988 va continuar actuant i gravant per a diversos segells discogràfics. El seu
treball d'aquest període inclou: Anita Kerr Performs Wonders, com a
cantant/arranjadora; The Sound of Warm, com a pianista/arranjador; i In
The Soul, com a compositor/arranjador.
If It's Magic
The Anita Kerr Singers
El 1985, Kerr va dirigir la seva pròpia composició Piano,
Piano representant a Suïssa en el
Festival de la Cançó d'Eurovisió de 1985 a Göteborg, Suècia.
Piano, Piano
Mariella Farré & Pino Gasparini
(Anita Kerr)
El 1992, la National Academy of Recording Arts and
Sciences (NARAS) va atorgar a Anita Kerr el premi Governors "en reconeixement
a la seva contribució excepcional a la música americana.”
Anita Kerr
Com que ella i el seu quartet molt sovint no figuraven en
els crèdits dels nombrosos àlbums en que intervenien, tant sols eren els "ooh"
i "aah" darrere de l'intèrpret, a Anita Kerr se la coneixia també amb
el sobrenom de Little Miss Nobody. No obstant aquest intens treball, molt sovint en l’anonimat,
el seu so i els seus cors són i seran inesborrables.
Kerr va morir el 10 d'octubre de 2022 a Carouge,
Ginebra, Suïssa, a l'edat de 94 anys, a només 3 dies del seu 95è aniversari. |
&
El text d’aquesta publicació està extret de Wiquipedia
M’he quedat amb les ganes de saber quin grup acompanyava Bobby Vinton en l’exitosa gravació de Blue Velvet de 1963. Realment, aquesta és una cançó ineludiblement associada al so dels cors de suport. El seu mèrit gairebé sempre queda ignorat, i en canvi, sense ells tot hauria estat diferent.
Blue Velvet |
EXCEL.LENTS CORS DE LA "NO NINGÚ" I COMPANYIA
ResponElimina